Hoi tweakers. Ik heb een tijdje geen game PC meer gehad maar ben toch weer geïnteresseerd om dit weer op te pakken. Ik speel af en toe nog eens een spelletje op mijn laptop maar elke keer met resolution scale gaan knoeien om nog acceptabele framerates te krijgen is ook niet ideaal. Daarom wil ik graag een nieuw systeem bouwen. Mijn oude PC is zodanig oud dat enkel de kast nog opnieuw gebruikt kan worden (en een SATA kabel, maar dat zal zelfs niet meer nodig zijn met een m2 ssd
). Ik heb in het verleden al PC's gebouwd en ben wel mee met de algemene trends, maar nu ik voor mezelf een systeem wil samenstellen wil ik wel het onderste uit de kan halen en vraag ik jullie om raad.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met het systeem wil ik graag gaan gamen op hoogste kwaliteit (1440p, 60 FPS) en streamen naar mijn Nvidia shield in de woonkamer. Hier een kort lijstje van games die ik graag wil spelen:
- MS Flight simulator 2020
- CoD Warzone
- RDR2, GTA V
- Cemu (Wii u emulator)
- World of Warships
- Toekomstige A+ games in hoogste kwaliteit
Ik ben ook van plan om met de PC te gaan developen, dat is voornamelijk java compilation en het draaien van een android emulator. Hiervoor is een overvloed aan RAM (32 GB) belangrijk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Uiteindelijk zit er in mijn budget wel wat speling, maar zou het graag rond de 1000 - 1200 houden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Een Xigmatek Utgard case.
- 2x 27 inch 1440p 60Hz monitor. Helaas geen freesync o.i.d.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- 32 GB ram
- High end videokaart
- Ryzen 5 3600?
- Toekomstgericht moederbord: B550?
- SSD van minimum 1TB
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet bepaald. Prijs-performance lijkt mij de Ryzen 5 3600 een goede keuze, maar een Intel systeem mag van mij ook als dat voordelen biedt. Ik ben geen fanboy.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoop de PC op een later punt nog te kunnen upgraden naar een nieuwe CPU, moest dat nodig zijn om te kunnen volgen met een nieuwere generatie GPU's. Mijn vorige PC was niet future proof genoeg en daardoor is het eigenlijk nooit de moeite waard geweest om te upgraden. Om deze reden heb ik een B550 moederbord gekozen.
Ga je overklokken?
Mijn geheugen zal op een optimale timing lopen en mijn GPU clock speed zal misschien een tikkeltje omhoog gezet worden met MSI afterburner, maar ik heb liever een koele, stille PC dan een luidruchtige instabiele PC die sneller verslijt.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een lijstje opgesteld met componenten die ik op het oog heb. Het zou fijn zijn moesten jullie eens kijken of dit wat is, en of ik iets belangrijks over het hoofd heb gezien. Mijn onzekerheden zijn
- De voeding, de ene zegt dat dit meer dan voldoende is, de ander zegt dat 600W wel het minimum is
- Momenteel heb ik enkel de boxed cooler. Bij een vriend van me was dat voldoende, geen idee of dat in mijn geval ook zo gaat zijn. Op zich kan ik vrij simpel achteraf nog een koeler kopen moest dat nodig zijn.
- Ryzen 5 3600 + B550? Of een intel setup? Of toch gewoon een B450? Weet niet goed wat toekomstgericht is.
- Zoals hieronder vermeld, heb ik een tweedehands RTX2080 op het oog voor €595. Moest die niet meer beschikbaar zijn weet ik echter niet wat ik moet doen. Een RTX2070 super, een andere AMD kaart of gewoonweg wachten tot de nieuwe RTX3xxx kaarten komen en de prijzen doen dalen?
Voor de grafische kaart had ik een tweedehands RTX 2080 op het oog: V&A aangeboden: MSI GeForce RTX 2080 Gaming Trio
Daarmee komt het totaal op €1172 inclusief verzendkosten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met het systeem wil ik graag gaan gamen op hoogste kwaliteit (1440p, 60 FPS) en streamen naar mijn Nvidia shield in de woonkamer. Hier een kort lijstje van games die ik graag wil spelen:
- MS Flight simulator 2020
- CoD Warzone
- RDR2, GTA V
- Cemu (Wii u emulator)
- World of Warships
- Toekomstige A+ games in hoogste kwaliteit
Ik ben ook van plan om met de PC te gaan developen, dat is voornamelijk java compilation en het draaien van een android emulator. Hiervoor is een overvloed aan RAM (32 GB) belangrijk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Uiteindelijk zit er in mijn budget wel wat speling, maar zou het graag rond de 1000 - 1200 houden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Een Xigmatek Utgard case.
- 2x 27 inch 1440p 60Hz monitor. Helaas geen freesync o.i.d.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- 32 GB ram
- High end videokaart
- Ryzen 5 3600?
- Toekomstgericht moederbord: B550?
- SSD van minimum 1TB
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet bepaald. Prijs-performance lijkt mij de Ryzen 5 3600 een goede keuze, maar een Intel systeem mag van mij ook als dat voordelen biedt. Ik ben geen fanboy.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoop de PC op een later punt nog te kunnen upgraden naar een nieuwe CPU, moest dat nodig zijn om te kunnen volgen met een nieuwere generatie GPU's. Mijn vorige PC was niet future proof genoeg en daardoor is het eigenlijk nooit de moeite waard geweest om te upgraden. Om deze reden heb ik een B550 moederbord gekozen.
Ga je overklokken?
Mijn geheugen zal op een optimale timing lopen en mijn GPU clock speed zal misschien een tikkeltje omhoog gezet worden met MSI afterburner, maar ik heb liever een koele, stille PC dan een luidruchtige instabiele PC die sneller verslijt.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een lijstje opgesteld met componenten die ik op het oog heb. Het zou fijn zijn moesten jullie eens kijken of dit wat is, en of ik iets belangrijks over het hoofd heb gezien. Mijn onzekerheden zijn
- De voeding, de ene zegt dat dit meer dan voldoende is, de ander zegt dat 600W wel het minimum is
- Momenteel heb ik enkel de boxed cooler. Bij een vriend van me was dat voldoende, geen idee of dat in mijn geval ook zo gaat zijn. Op zich kan ik vrij simpel achteraf nog een koeler kopen moest dat nodig zijn.
- Ryzen 5 3600 + B550? Of een intel setup? Of toch gewoon een B450? Weet niet goed wat toekomstgericht is.
- Zoals hieronder vermeld, heb ik een tweedehands RTX2080 op het oog voor €595. Moest die niet meer beschikbaar zijn weet ik echter niet wat ik moet doen. Een RTX2070 super, een andere AMD kaart of gewoonweg wachten tot de nieuwe RTX3xxx kaarten komen en de prijzen doen dalen?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 170,- | € 170,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B550 Phantom Gaming 4 | € 117,90 | € 117,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 105,90 | € 105,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair TX550M V2 | € 73,90 | € 73,90 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 100,67 | € 100,67 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 568,37 | ||
Voor de grafische kaart had ik een tweedehands RTX 2080 op het oog: V&A aangeboden: MSI GeForce RTX 2080 Gaming Trio
Daarmee komt het totaal op €1172 inclusief verzendkosten.
Android developer & dürüm-liefhebber