Advies nodig configuratie thuis netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6MemeKid9
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-07-2022
Beste tweakers,

Zouden jullie mij advies kunnen geven over hoe ik het beste mijn netwerk kan configureren. Monteurs laten langskomen is duur en de vorige heeft alleen het advies gegeven om de modem uit bridge-mode te halen voor 50e, schiet niet erg op. Daarom hoop ik het zelf te kunnen doen met jullie hulp.

De situatie is als volgt: 1 modem van ziggo(abbo van 300mbps wordt wss 600/1000), 2 netgear routers, 19 wifi gebruikende studenten, 1 pc met kabel en 1 ps4 aan de kabel. Verder heeft het huis 3 verdiepingen en hebben we nu op de begane de modem en 1 router en op de 2e 1 router, eventueel willen we dit uitbreiden met nog een 3e router op de 2e verdieping.

Kan iemand me helpen met hoe ik dit aanpak, hoe ik alles plaats, in welke volgorde en configureer. Verder is er budget om nog apparatuur aan te schaffen als dat nodig is. We zijn ook een mesh systeem aan het overwegen van ubiquiti.

Vriendelijke groeten,

Sybren

Beste antwoord (via 6MemeKid9 op 31-08-2020 11:47)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:50
Gaat al fout met de router achter router achter router.

Zet de ziggo in Bridge en neem 1 router bijvoorbeeld de edgerouter X die alle router functies op zich neemt dns/dhcp/firewall.

Hierna gooi je alle (wifi)routers weg en koop je 3 unifi of omeda accespoints waarvan je elke op 1 verdieping plaats BEDRAAD dus even 3 kabeltjes trekken.

Als je de singelpacks koopt dan zitten er POE adapters bij wat weer scheelt bij de aanschaf van de switch die je nog nodig hebt van ~8 poorten.

Je kan ook alles van de Unifi serie nemen met een cloudkey (of als je een server hebt het daar op draaien) wat het makkelijker te configureren maakt. Hou er wel rekening mee dat dat snel 1000+ gaat kosten.

[ Voor 17% gewijzigd door Jan-man op 30-08-2020 12:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:21

lier

MikroTik nerd

Helder wat je hebt (staan de Netgears als router of als accespoint ingesteld?).
Wat zijn je eisen en wensen?
En wat bedoel je met configureren?
En hoe is het nu geconfigureerd?
En waar zitten die 19 studenten (en hoeveel devices gebruiken zij)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:50
Gaat al fout met de router achter router achter router.

Zet de ziggo in Bridge en neem 1 router bijvoorbeeld de edgerouter X die alle router functies op zich neemt dns/dhcp/firewall.

Hierna gooi je alle (wifi)routers weg en koop je 3 unifi of omeda accespoints waarvan je elke op 1 verdieping plaats BEDRAAD dus even 3 kabeltjes trekken.

Als je de singelpacks koopt dan zitten er POE adapters bij wat weer scheelt bij de aanschaf van de switch die je nog nodig hebt van ~8 poorten.

Je kan ook alles van de Unifi serie nemen met een cloudkey (of als je een server hebt het daar op draaien) wat het makkelijker te configureren maakt. Hou er wel rekening mee dat dat snel 1000+ gaat kosten.

[ Voor 17% gewijzigd door Jan-man op 30-08-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6MemeKid9
Zeker weten dat we beste naar ap systeem moeten. Kosten 3 ap's ongeveer 400 euro, unifi switch 8 ongeveer 100 euro. Heb ik dan nog die poe's nodig? Verder kan ik niet gewoon die netgear router gebruiken ipv edgerouter x oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6MemeKid9
Kabels zijn overigens al getrokken dus dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6MemeKid9
En waar sluit ik dan de vaste pc en ps4 op aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:28

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Wat heb je zelf al gevonden / uitgewerkt? Of mogen wij gratis hier alles voor je neerzetten omdat je het te duur vind om een professional in te huren? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-10 13:12
Wat is nou eigenlijk het probleem? Begin daar eens mee.

Ziggo modem niet meer in bridged (laat die maar alles regelen), de wifi-routers instellen als AP en plaats er 1 op iedere verdieping, kies waar je de PS4 en PC wilt hebben (zorg dat die in de buurt van zo'n AP staan zodat je die gewoon daar in kan pluggen) en voila?

Of wat precies werkt er nu niet? Zo'n Edgerouter en Unify switch zijn leuk spul, maar als je geen VLANs en weet ik het allemaal gaat gebruiken is dat gewoon overkill.

Tevens, 50 euro is veel maar 400 euro is prima op te hoesten? Apart.

[ Voor 17% gewijzigd door eric.1 op 30-08-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 08:09
Klinkt niet als een thuis netwerk maar meer als een studentenhuis.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6MemeKid9
Ons huis is een duwo huis en zij bieden voor 15e per maand internet via een netwerk met 3 aps wat ze hebben aangelegd. 15x20 is 300e per maand wat 200 euro duurder is dan wat we nu hebben. Daarom vinden we het niet erg om wat geld uit te geven om het goed te fixen. Onze routers zijn nooit helemaal goed aangesloten en gok dat de instellingen niet helemaal kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6MemeKid9
bedankt voor de reacties zover! Met de monteur kwamen we ook niet heel veel verder daarom vraag ik hier om advies! Verder ben ik gewoon benieuwd wat de beste setup bij ons in huis is en hoe we alles moeten instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:04
vooraleer je gaat kijken naar dingen vervangen.. Heb je wel voldoende dekking met deze 3 wifi punten ?

zou stom zijn als je dingen gaat vernieuwen en daarna de shizzle alsnog te weinig ontvangst heeft op bepaalde plekken ..
dit kan je nakijken met een wifi analyzer app op je mobiel bv .. je wil eigenlijk rssi -60 of beter halen indien mogelijk , -70 gaat nog als er geen tig playstations op liggen te gamen / chromecasts liggen te netflixen

indien dat niet ok is zou ik structureel is kijken hoe kunnen je dit oplossen ..
je kan beter 5 goed gespreide simpelere accespoints hebben dan 3 top of the sh*t dingen die alsnog de zolder niet halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6MemeKid9
Stel ik ga voor een mesh setup met 3 acces points. Kan ik dan 1 van de netgear nighthawk routers of de standaard router van ziggo gebruiken? Of moet ik dan een specifieke router hebben als de edgerouter x. Zelf heb ik nu het volgende in het oog om aan te schaffen.

AP's
3x TP-Link Omada EAP245 (of kan ik beter 25e meer betalen voor de unifi LR?)
https://www.coolblue.nl/p...tp-link-omada-eap245.html

Switch
TP-Link TL-SG1005P
https://www.coolblue.nl/p...2/tp-link-tl-sg1005p.html

Router
Standaard ziggo connectbox router
Netgear nighthawk R7000
Of een nieuwe aanschaffen bijv edgerouter x (zoals eerder genoemd)

Heb ik dan alles, en zouden jullie dit aanraden?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1