Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe verder upgraden high-end game pc?

Pagina: 1
Acties:

• Scheyltjenz
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-12-2023
Hi all,

Even wat toelichting, ik bezit momenteel een (redelijke) high-end game PC die is ontstaan jaren geleden uit een Tweakers BBG van om en bij de €800. Sindsdien spaar ik ieder jaar een degelijk budget bij elkaar om upgrades te doen. Ook dit jaar heb ik weer wat gespaard voor een upgrade maar nu ben ik op een punt gekomen dat ik even zelf niet meer weet wat ik best eerst upgrade.
Deze PC is voornamelijk bedoeld om op te gamen (90% van de tijd) maar gebruik ik af en toe ook wel eens voor wat foto -en videobewerking.

De games die ik speel zijn héél uitéénlopend, van Rocket League tot Flight simulator, Cyberpunk, COD, Planet Zoo, Battlefield, Forza Horizon, enz.. Verder speel ik in 1440p, 165hz.

Mijn vraag aan jullie.. als je deze build NU zou moeten upgraden qua prestaties, hoe zou jij dat dan doen en waarom? De vraag is dus niet OF ik zou moeten upgraden want dat ben ik sowieso van plan. (Ik heb een gat in mijn hand en hou er van om niet te moeten sukkelen een nieuwe game met +60 fps te spelen, ja dat type mens ;) ) Wél ben ik van mening dat de upgrades het geld waard dienen te zijn, als ik er qua prestaties (bijna) niets van ga merken dan hoeft het niet.

Ik ben benieuw hoe jullie hierover denken en of er momenteel in de huidige build nog uberhaupt ruimte is voor een decent prestatie gerichte upgrade. Hieronder mijn specs.

Alvast bedankt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-8700K Boxed€ 357,05€ 357,05
1MoederbordenASRock Z370 Extreme4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti Duke 11G OC€ 0,-€ 0,-
1MonitorenAcer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart€ 593,42€ 593,42
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 153,46€ 153,46
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3000C15€ 226,81€ 226,81
1VoedingenSeasonic Focus Plus 750 Gold€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 148,31€ 148,31
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 72,-€ 72,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 250GB€ 70,18€ 70,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.621,23

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik mis een stukje eigen uitzoekwerk. Wat let je benchmarks naast elkaar te leggen van je cpu met andere cpu's? Met je videokaart heb je op dit moment niets krachtigers, dus iets anders doen dan wachten op de 3xxx serie kan je op dat punt sowieso niet.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Op dit moment heeft het weinig nut om te gaan upgraden, mogelijk naar de i7 10700, maar dat gaat niet gigantisch veel schelen.
Voeding zou ik pas upgraden zodra het nodig is.
Intern geheugen KAN naar 3600 worden gebracht, maar dat gaat het niet waard zijn om aan te kopen.

Enige wat ik nog zou zien is die piepkleine SSD schijven. Je zou de 840 en 860 kunnen vervangen door een 1 tb Kingston a2000 (of Samsung 970 EVO).
Dit maakt alleen je game ervaring niet veel beter.

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 20:56

Orac

Ik mis je papa.

Ik zie ook niet veel zinvolle upgrade mogelijkheden. Eventueel je geheugen uitbreiden naar 32 GB gezien je ook Flight Simulator (2020?) speelt. En inderdaad eens kijken naar je SSD's.

[ Voor 29% gewijzigd door Orac op 30-08-2020 11:30 ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Als je dan toch een gat in je hand hebt:
Je monitor upgraden naar 4k, dan kan je de rest mee upgraden.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Verwijderd

Ik zou zelf geld uitgeven aan een 1TB SSD en je losse 840 EVO 250 wegdoen om de uitgave die je hebt gedaan enigzins te verzachten.

Je 970 EVO 250 is dan windows schijf, de 860 EVO 500 is voor je data en persoonlijke bestanden, en de 1TB wordt dan voor games gebruikt.

Verder zie ik zelf niet veel anders wat ik zou upgraden als mijn geld in mijn hand zou branden.

• Scheyltjenz
br00ky schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:00:
Ik mis een stukje eigen uitzoekwerk. Wat let je benchmarks naast elkaar te leggen van je cpu met andere cpu's? Met je videokaart heb je op dit moment niets krachtigers, dus iets anders doen dan wachten op de 3xxx serie kan je op dat punt sowieso niet.
Ik heb CPU benchmarks naast elkaar gelegd en weet dat een upgrade een performance winst tussen de 5 à 10% zou kunnen opleveren, mijn huidige CPU is overclocked dus dit zal eerder richting de 5% hellen.
Ik heb bewust voor dit topic de optie 'discussie' gekozen ipv een vraag omdat ik niet vraag welke CPU moet ik kopen. Mijn doel is na dit topic uit te kunnen maken 1) Is het de moeite te investeren dus ga ik investeren? 2) Moest het ergens de moeite zijn, welke componenten zijn dit dan?

Wat de CPU betreft is het denk ik, met de huidige generatie games, niet de moeite €400-500 te betalen voor een slechts kleine performance win. Maar ik hoor wel graag van andere mensen (met meer expertise) wat zij hierover denken.

Ideaal is dat ik een antwoord vind als "als ik nu zou MOETEN upgraden dan zou ik eerst dit doen en dan dat" Met de bedoeling achteraf research te doen naar 'dit' of 'dat' of het qua kosten ook verantwoord is.

Wat de GPU betreft voorspel ik dat ik niet snel in de problemen zal komen voor bv. een Cyberpunk ultra te draaien in 1440p of vergis ik mij hierin?

• Scheyltjenz
GoT schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:43:
Als je dan toch een gat in je hand hebt:
Je monitor upgraden naar 4k, dan kan je de rest mee upgraden.
4K is voor mij persoonlijk (voorlopig) nog steeds een no-go helaas. Ik boet niet graag in op grafische instellingen in games en ik vind dit momenteel nog veel te vaak het geval om 60 fps te kunnen halen.

• Scheyltjenz
Orac schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:27:
Ik zie ook niet veel zinvolle upgrade mogelijkheden. Eventueel je geheugen uitbreiden naar 32 GB gezien je ook Flight Simulator (2020?) speelt. En inderdaad eens kijken naar je SSD's.
Denk je dat dit voor upcoming games zoals Cyberpunk ook een meerwaarde zal bieden? Of blijven dit soort games voorlopig nog voldoende hebben aan 16GB?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Scheyltjenz Begin eens met één PCI-e m.2 SSD van 1TB en twee x 16gb ram. met 32gb ram haal je in veel games wat meer fps dan met 16gb. dus alle losse SSD's er uit

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Scheyltjenz
Hackus schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:58:
@Scheyltjenz Begin eens met één PCI-e m.2 SSD van 1TB en twee x 16gb ram. met 32gb ram haal je in veel games wat meer fps dan met 16gb. dus alle losse SSD's er uit
De reden dat ik verschillende SSD's heb is omdat ik inderdaad zoals iemand hierboven al aan haalde 1 heb voor Windows (970 evo), 1 voor data (840 evo) en 1 voor games (860 evo), is het dan niet beter moest ik de NVME houden voor mijn OS en 1tje van 1 TB aankopen voor data en games? En dan de 840 en 860 eruit halen. Of is deze HW tegenwoordig zo snel dat je het verschil niet meer merkt moest alles op 1 SSD staan?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Scheyltjenz schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:23:
[...]

De reden dat ik verschillende SSD's heb is omdat ik inderdaad zoals iemand hierboven al aan haalde 1 heb voor Windows (970 evo), 1 voor data (840 evo) en 1 voor games (860 evo), is het dan niet beter moest ik de NVME houden voor mijn OS en 1tje van 1 TB aankopen voor data en games? En dan de 840 en 860 eruit halen. Of is deze HW tegenwoordig zo snel dat je het verschil niet meer merkt moest alles op 1 SSD staan?
Je kunt gewoon alles op 1 SSD zetten. evt. opslag op sata.(hdd/ssd)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 20:56

Orac

Ik mis je papa.

Scheyltjenz schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Denk je dat dit voor upcoming games zoals Cyberpunk ook een meerwaarde zal bieden? Of blijven dit soort games voorlopig nog voldoende hebben aan 16GB?
Dat weet ik niet. De requirements zijn nog niet bekend, maar ik heb de indruk dat het een veeleisende game zal zijn. 16 GB is tegenwoordig toch wel het minimum voor gamen denk ik.
Pagina: 1