Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3ds Max workstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Geoff89
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-04-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is bedoeld om de huidige MSI GT75VR 7RE Titan SLI laptops te vervangen. Op het moment worden de grotere scenes onhandelbaar en lopen de laadtijden te hoog op. Het systeem moet zelf in staat zijn om snelle testrenders te maken en dan het liefst interactive in de viewport.

De gebruikte programma's zijn 3ds Max 2020 en V-Ray 5. Daarnaast worden vooral plugins als Railclone en Forest Pack veel gebruikt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben gevraagd een voorstel te maken richting de directie. Het gaat hierbij vooral om prijs/kwaliteit wat ik moet kunnen verantwoorden. Ik schat in dat een workstation van €3000-€4000 acceptabel is als we hier de komende jaren mee voort kunnen. We zullen de workstations waarschijnlijk via een externe partij bestellen, i.v.m. garantie en on-site service. De prijs zal dus automatisch een stukje hoger liggen dan in de pricewatch.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
We werken op de Samsung LC49HG90 monitor en hebben een recent aangekochte renderslave (AMD Threadripper 3970X, 64GB Kingston ValueRAM DDR4 26666MHz ECC 4x16, EVGA NVIDIA GeForce GT1030 2GB)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vooral een sterkte processor die zowel single core een goede snelheid heeft als multicore in staat in om te renderen. Kijken naar de informatie op Puget Systems lijkt de AMD 3950X ideaal hiervoor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua processor gaat de voorkeur wel uit naar AMD, ook omdat het in de renderslave erg goed bevalt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is een zakelijke pc dus RGB, windows in de case etc. zijn niet gewenst. De nieuwe serie kaarten moeten wel compatible zijn met dit systeem aangezien de kans groot is dat Project Lavina nog gebruikt gaat worden in de toekomst (real time met .vrscene export vanuit 3ds Max). Gezien we daar nu nog niet vol op inzetten (is nog in de Beta) denk ik dat de RTX2070 voor nu genoeg is. Dan kunnen we het in ieder geval testen.

Ga je overklokken?
Nee, hiervoor heb ik te weinig verstand ervan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Gezien mijn kennisniveau zeggen veel onderdelen me niet zoveel. De processor en videokaart zijn duidelijk en goed te begrijpen maar bij vooral het geheugen raak ik het kwijt. Ik heb een aanbieding van onze vorige leverancier met daarin 64GB Kingston HyperX FURY DDR4 3200MHz DIMM (2x32GB), maar ik weet niet welke variant dit exact is. Ik kan hem ook niet vinden in de pricewatch, dus die ontbreekt. Ik weet dat er hier veel mensen zijn die wel verstand hebben van geheugen, omdat ik het vaker voorbij zie komen. Het valt me ook op dat er is gekozen voor een setup waarbij 128GB RAM de max is. Ik weet niet of ik hier de komende jaren nog problemen van ga ondervinden?

Kort gezegd;
-wat voor geheugen is juist?
-waar valt er nog winst te behalen / kunnen er betere keuzes worden gemaakt?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3950X€ 737,41€ 737,41
1MoederbordenAsus Prime X570-PRO€ 224,-€ 224,-
1VideokaartenPNY GeForce RTX 2070 Super 8GB Blower€ 559,29€ 559,29
1Interne harde schijvenWD Black (2017), 4TB (256MB cache)€ 181,59€ 181,59
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 136,-€ 136,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U14S€ 64,95€ 64,95
1Geheugen internHyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64€ 261,07€ 261,07
1VoedingenSeasonic Prime PX-850€ 199,90€ 199,90
1Solid state drivesSamsung 970 Pro 512GB€ 164,-€ 164,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.528,21

EDIT: Juiste RAM & HDD toegevoegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Geoff89 op 30-08-2020 11:39 ]

Alle reacties

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Voor ongeveer de helft van het geld heb je veel interessantere voedingen. Bijvoorbeeld be quiet! Straight Power 11, Fractal Design ION+ en XPG Core Reactor. Dezen zijn kwalitatief zeker niet minder, waarbij ze alle drie ook nog voordelen hebben boven de Seasonic. Zo heeft de XPG ATX 2.52 ondersteuning, heeft de Fractal veel betere kabels en de be quiet! een kwalitatief veel betere fan.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Gezien je een pc van 2k bouwt... Is een 3070 super oid niet leuker? Of op z'n minst even naar de benchmarks van die kaart (of de 3080) kijken?
Inderdaad die voeding
En dan de SSD, pak een Kingston a2000 of een Samsung 970 EVO, de pro heeft te weinig winst in de praktijk.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63537356

[ Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 30-08-2020 10:29 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:13
99ruud99 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:27:
Gezien je een pc van 2k bouwt... Is een 3070 super oid niet leuker? Of op z'n minst even naar de benchmarks van die kaart (of de 3080) kijken?
Het is geen gamesysteem!
En dan de SSD, pak een Kingston a2000 of een Samsung 970 EVO, de pro heeft te weinig winst in de praktijk.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63537356
Voor een WS snap ik de keuze voor de Pro wel. De A2000 is sws geen optie want geen cache.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Hmm kreeg vorige keer te horen dat meer cudas erg handig was, maar dan heb ik me vergist waarschijnlijk :)

PS is intern geheugen met 3200c16 of 3600 niet erg handig voor de pc?

• Geoff89
99ruud99 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:40:
Hmm kreeg vorige keer te horen dat meer cudas erg handig was, maar dan heb ik me vergist waarschijnlijk :)

PS is intern geheugen met 3200c16 of 3600 niet erg handig voor de pc?
Wat betreft de Cuda's heb je helemaal gelijk. Als je GPU renders maakt is dit erg belangrijk. Gezien de nieuwe kaarten eraan komen en project Lavina (hierbij wordt voor ons de GPU pas echt interessant omdat we nu CPU renderen) nog niet ver genoeg is kiezen we dan ook niet voor een betere kaart. Wachten tot de nieuwe set kaarten (zal een aantal maanden duren voordat ze stabiel te gebruiken zijn en getest zijn voor dit soort systemen) is voor ons geen optie, omdat we nu elke dag veel tijd verliezen met het huidige systeem.Wel willen we in de toekomst naar de nieuwe kaarten kunnen upgraden.

Qua geheugen zegt het me werkelijk waar helemaal niets, dat is een van de redenen van het openen van dit topic.

Tip voor de voeding zal ik meenemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Geoff89 op 30-08-2020 10:46 ]

• Uszka

• Geoff89
Is er een reden dat crucial / G.skill beter werkt dan Kingston?
Maakt het daarnaast nog uit of je 2 of 4 reepjes gebruikt?
Is 3200Mhz de juiste snelheid? Zo werd het aangeboden maar ik kan niet vinden wat beter werkt.

Ik hoor ook vaak dat voor dit soort workstations ECC geheugen een meerwaarde heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Geoff89 op 30-08-2020 10:53 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Pro heeft al betere VRM dan het Asus bord voor een stuk minder geld. Ikzelf zou echter gaan voor de pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk voor zo’n systeem.
Geheugen kan 2x pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-64GVK zijn. Voor 440 euro heb je 128GB 3200CL16

• Uszka
Of het stabiel werkt hangt af van welke dramchips gebruikt zijn. Merk van de modules maakt niet uit.

• Geoff89
Djarune schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:53:
pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Pro heeft al betere VRM dan het Asus bord voor een stuk minder geld. Ikzelf zou echter gaan voor de pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk voor zo’n systeem.
Geheugen kan 2x pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-64GVK zijn. Voor 440 euro heb je 128GB 3200CL16
Als ik de moederborden vergelijk dan zie ik vooral verschil in de aansluitingen. De Gigabite Aorus B550 Pro heeft dan ECC als duidelijk verschil. Wat is voor jou de reden om de voorkeur te hebben voor de MSI B550?

Geheugen ziet er inderdaad goed uit. Ik denk dat deze in de aanbieding zit die ik heb gehad;
HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64
Uszka schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:55:
Of het stabiel werkt hangt af van welke dramchips gebruikt zijn. Merk van de modules maakt niet uit.
Kan ik dan bij de processor kijken welke ermee getest zijn? Heb wel eens iets voorbij zien komen van een compatibiliteits lijst.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Geoff89 Die 3950x is heel prima, maar 3dsmax bottlenecked tijdens het werken vaak wel op 1 core, dus ik zou zelf zoeken naar de cpu die zo veel mogelijk arbeid op 1 core verzet. Vooral als er op de gpu ge-previewed wordt dan is het misschien core overkill?

Ik zie dat de intel's nog een tikkie sneller zijn in "general tasks" hier:
https://www.pugetsystems....x-Are-They-Worth-It-1841/

Het is ook goed om te weten of bijv 8GB Vram voldoende is voor de scenes. Er komen gpu's aan met nog flink meer geheugen.

specs

• Geoff89
maratropa schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:07:
@Geoff89 Die 3950x is heel prima, maar 3dsmax bottlenecked tijdens het werken vaak wel op 1 core, dus ik zou zelf zoeken naar de cpu die zo veel mogelijk arbeid op 1 core verzet. Vooral als er op de gpu ge-previewed wordt dan is het misschien core overkill?

Ik zie dat de intel's nog een tikkie sneller zijn in "general tasks" hier:
https://www.pugetsystems....x-Are-They-Worth-It-1841/

Het is ook goed om te weten of bijv 8GB Vram voldoende is voor de scenes. Er komen gpu's aan met nog flink meer geheugen.
Ik heb de keuze voor de 3950 gebaseerd op dit artikel; Link Hier is te zien dat de 3950 niet veel onderdoet voor de Intel cores en voor het renderen weer beter is. Gezien de testrenders / interactive render lijkt dit me dan de beste keuze.

De 8 GB Vram is zeker een goede vraag. Ik denk er mede daarom ook aan om voor nu de 2070 super te adviseren zodat er nog ruimte blijft om over bijvoorbeeld een jaar naar een van de nieuwe kaarten te gaan. Ik denk dat ik daar nu wel mee weg kom, omdat we vooral CPU renderen en de GPU buiten de viewport om niet zo belasten.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:47

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

directie, service on-site - moet jij niet naar een professioneel werkstation kijken?

Iets waarbij je weet dat de leverancier ook over 2 jaar nog opneemt als je service on-site wil hebben? Ik noem de 1e hit van Google: https://store.hp.com/us/en/dlp/3ds-max-workstation

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Geoff89
thunder7 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 06:22:
directie, service on-site - moet jij niet naar een professioneel werkstation kijken?

Iets waarbij je weet dat de leverancier ook over 2 jaar nog opneemt als je service on-site wil hebben? Ik noem de 1e hit van Google: https://store.hp.com/us/en/dlp/3ds-max-workstation
Daar heb je helemaal gelijk in! De opzet die ik heb gegeven komt ook bij een leverancier vandaan. Ik had alleen nog wat vragen en ben er altijd voorstander van om niet op 1 verhaal af te gaan. Gezien de kennis van de mensen hier ben ik het topic gestart.
Pagina: 1