Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:44
Mijn vrouw is 2e helft 30 en heeft jaren in een boekhandel gewerkt. Het salaris was niet hoog en de toekomst in de boekhandel is onzeker. Computers en programmeren is iets waar ze geen ervaring mee heeft, maar wel iets waar ze zich tot aangetrokken voelt. Ze is gestopt in bij de boekhandel, doet nu een cursus Python (zelfstudie, vindt ze leuk en het gaat vlot), maar nu vraagt ze zich af "hoe nu verder".

Ze heeft HBO opleiding afgerond, en een propedeuse op de universiteit gehaald. Beide studies zijn niet technisch, en ook niet gerelateerd aan ICT. De afgelopen jaren heeft ze part-time in een aantal boekhandels gewerkt.

Ze wil graag weer part-time gaan werken; twee, maximaal drie dagen in de week. Ze zou graag willen programmeren (bezig zijn, hands-on, afgebakende taken, weinig/geen management). Ze wil graag onderdeel zijn van een team, maar onafhaneklijk kunnen werken. Ze is op zoek naar flexibiliteit. Thuiswerken zou fijn zijn. Het indelen van de eigen tijd zou ook fijn zijn.

Wat raden jullie haar aan?!?
Welke stappen moet zij zetten om tot een dienstverband te komen?

Zij wil nu het volgende doen:
- Python cursus (zelfstudie) afmaken.
- Big data cursus afronden.
- C# cursus afronden.
- Vacatures op MBO niveau in de gaten houden en hierop reageren (deze zijn volgens haar alstig te vinden).

Het probleem:
- Ze is niet zeker dat het bovenstaande zal leiden tot een baan.
- Ze heeft geen achtergrond in de ICT; dit maakt haar onzeker.
- Ze heeft geen beeld bij het werk dat ze zou kunnen gaan doen.
- Ze is er niet zeker van dat er iemand op haar zit te wachten.

Mijn (haar) vragen:
- Is het realistisch om te verwachten dat ze binnen nu en een jaar ergens aan de slag kan?
- Wat zijn de stappen die ze moet nemen om ergens aan de slag te kunnen?
- Welke tips/adviezen kunnen jullie geven?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:27
Je kunt altijd detacheerders met masterclasses benaderen. Een hbo opleiding plus motivatie is dan voldoende. Als minder technische tussenstap zou je ook een testmasterclass kunnen overwegen. Vraag is wel wat men daar van haar leeftijd bindt, collegas zullen in de twintig, misschien begin 30 zijn.

2 a 3 dagen willen werken is wel het soort eisen waarmee je, je als beginner niet populair maakt. Minder dan 32 uur is sowieso niet erg gebruikelijk in de it ( maar als je goed bent kan er veel ivm schaarste). Bovendien, hoe gaat een beginner zich in zo weinig tijd een beetje snel ontwikkelen?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57

Whuzz

Dodgeball!

Ik zou beginnen met de andere posts op dit forum met dezelfde vraag door te lezen. Dat is niet vervelend bedoeld, maar deze vraag wordt ongeveer elke week gesteld en er is dus al veel informatie over te vinden.

Link naar mijn antwoord in soortgelijk topic: Whuzz in "3+ maanden voor fulltime zelfstudie voor een carriére in IT."

Mijn advies: Laat haar eerst héél goed uitzoeken wat echt programmeren inhoud en welke kennis er echt nodig is. Met een cursus python/c# ben je op ongeveer 10% van de benodigde kennis.
Ze moet dit echt héél graag willen en dan rekening houden met een moeilijke start, een lange weg en veel concurrentie.

De tijden dat jan en allemaal even een switch kon maken naar de IT liggen ver achter ons.

[ Voor 3% gewijzigd door Whuzz op 30-08-2020 09:24 ]

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-06 09:50

EiT

Om realistisch te zijn:
Geen (relevante) werkervaring, tegen de 40 en eigenlijk ook maar 2 dagen willen werken.

Verwacht niet dat er bedrijven zijn die staan te springen om dit soort mensen. Ga je nooit winnen van een schoolverlater die wel 5 dagen wil werken, opleiding heeft gedaan en dan ook nog minder kost.

Overigens is ontwikkelen/programmeren meer dan alleen een taal leren.

Als ze echt de IT in wil, zou ze ook naar een meer administratieve functie kunnen kijken.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:10

Rmg

Ik zou geen c# doen en in plaats daar van dieper ingaan op specifieke python libs zoals numpy/pandas en/of een google cloud platform training (waar je python applicaties op kan uitrollen)

Dan heb je een een python georiënterde data scientist toolkit. Ipv een beetje python en een beetje c#. Data scientist met een niet technische opleiding kan nog best waardevol zijn.

Dan nog gaat het met de eis en van 16 tot 24 uur per week zelf vanuit thuis een beetje aanmodderen zonder management lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Programmeren gaat m niet worden snel. Zou eerder denken aan wat certificaten voor ict support gaan halen en op een ict supportdesk beginnen. Vanuit daar doorleren met programmeren. Hooguit maakt ze wat kans met Excel icm VBA komt ze ergens snel aan een baantje.

[ Voor 21% gewijzigd door CyberMania op 30-08-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 22:31
Of kijk eens naar lowcode. Hoef je geen diehard programmeur voor te zijn en die markt groeit hard.

Je hebt natuurlijk wel het inzicht nodig dat je ook voor normaal programmeren nodig hebt maar omdat het visueel is heb je sneller resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:33

Croga

The Unreasonable Man

walkthisworld schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:00:
- Is het realistisch om te verwachten dat ze binnen nu en een jaar ergens aan de slag kan?
Zoals hier boven al gesteld; lastig. Part time is nogsteeds een no-go in dit soort banen. Wat je beschrijft als "in team maar zelfstandig" is als beginner in software development een grote no-go. Als beginner zul je in een team 100% van de tijd met anderen moeten samenwerken om die beruchte 90% op te pakken (zie @Whuzz post)
Tip 1: Kennis is slechts 20% van het krijgen van een baan. Connecties is 80%. In deze specifieke situatie neig ik eerder naar 5%/95%. Ze zal dus eerst moeten zorgen voor een geschikt netwerk. Zonder dat is de kans dat ze *ooit* een baan gaat krijgen in ICT ongeveer 0.
Ga soliciteren. Niet straks maar nu. Dat levert je veel meer op dan met hagel schieten op wat cursussen.
- Zorg dat je goede feedback krijgt op je afwijzingen. Die feedback is voer voor de volgende cursus.
- Je zet zowieso een netwerk op. Je leert mensen kennen in het soort werk waar je naartoe wilt groeien.
- Iedere solicitatie die je doet zorgt er voor dat de volgende makkelijker gaat. Tot het punt dat ze geschikt is en de solicitatie ook in de vingers zit.

Ik vraag me af of Big Data de juiste richting is. Daar komt, naast programmeren, ook een hele berg wiskunde, sociologie, psychologie, testen, filosofie bij kijken (en dan mis ik er vast nog een paar). Daar ga je niet komen met een python cursus. Als ze persé naar part time wil dan is web development een veel veiligere richting. Dat is één van de weinige vakgebieden waar ik wél veel part time werk voorbij zie komen. Een alternatief zou nog kunnen zijn om zich volledig op Microsoft Azure te storten waar je, bijvoorbeeld, Sharepoint als focus kunt nemen. Microsoft heeft een strak certificerings systeem met goede eigen cursussen waardoor je ook vrij eenvoudig kunt "aantonen" dat je een bepaald niveau hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Croga schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:51:
[...]

Zoals hier boven al gesteld; lastig. Part time is nogsteeds een no-go in dit soort banen. Wat je beschrijft als "in team maar zelfstandig" is als beginner in software development een grote no-go. Als beginner zul je in een team 100% van de tijd met anderen moeten samenwerken om die beruchte 90% op te pakken (zie @Whuzz post)

[...]

Tip 1: Kennis is slechts 20% van het krijgen van een baan. Connecties is 80%. In deze specifieke situatie neig ik eerder naar 5%/95%. Ze zal dus eerst moeten zorgen voor een geschikt netwerk. Zonder dat is de kans dat ze *ooit* een baan gaat krijgen in ICT ongeveer 0.

[...]

Ga soliciteren. Niet straks maar nu. Dat levert je veel meer op dan met hagel schieten op wat cursussen.
- Zorg dat je goede feedback krijgt op je afwijzingen. Die feedback is voer voor de volgende cursus.
- Je zet zowieso een netwerk op. Je leert mensen kennen in het soort werk waar je naartoe wilt groeien.
- Iedere solicitatie die je doet zorgt er voor dat de volgende makkelijker gaat. Tot het punt dat ze geschikt is en de solicitatie ook in de vingers zit.

Ik vraag me af of Big Data de juiste richting is. Daar komt, naast programmeren, ook een hele berg wiskunde, sociologie, psychologie, testen, filosofie bij kijken (en dan mis ik er vast nog een paar). Daar ga je niet komen met een python cursus. Als ze persé naar part time wil dan is web development een veel veiligere richting. Dat is één van de weinige vakgebieden waar ik wél veel part time werk voorbij zie komen. Een alternatief zou nog kunnen zijn om zich volledig op Microsoft Azure te storten waar je, bijvoorbeeld, Sharepoint als focus kunt nemen. Microsoft heeft een strak certificerings systeem met goede eigen cursussen waardoor je ook vrij eenvoudig kunt "aantonen" dat je een bepaald niveau hebt.
toon volledige bericht
Precies en bij Big Data komt ook een hele hoop statistiek bij kijken. En met 2-3 dagen per week ga je als beginner niet snel genoeg de uren draaien die je nodig hebt voor verdere expertise opbouwen. Ze schiet echt veel te hoog. Ga eerder richting een ict supportdeskfunctie of iets met Excel/Word en VBA scriptjes.

En Python zou ik afronden als eerste taal voor een beginner want het is compleet niet grafisch standaard. Dan liever Javascript of iets met Unity ofzo. Dan kan je veel sneller en leuker dingen bouwen.

[ Voor 9% gewijzigd door CyberMania op 30-08-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:04

Onbekend

...

Als iemand enige basiskennis heeft van programmeren maar nauwelijks ervaring heeft opgebouwd, kan hij/zij ook naar banen kijken die er mee te maken hebben. Consultant, helpdeskmedewerker of verkoper bij een ict-bedrijf zijn daardoor ook een optie geworden.

Aangezien jouw vrouw bij een boekhandel heeft gewerkt, neem ik aan dat zij verkoopervaring heeft opgebouwd. Op basis daarvan zou ik zeggen dat ze naar banen moet zoeken in de ict-gerelateerde verkoop (of consultant) waarbij je de programmeerkennis zeker kunt gebruiken. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Er is sprake van een behoorlijke mismatch qua eisen en wat ze te bieden heeft. Met haar achtergrond, vervolgens een zelfcursus Python en geen algemene ICT-kennis verwacht ik niet dat werkgevers om haar staan te springen. Met die kennis krijg je uiteraard wat output van Python in je console, maar begrijpen hoe je een applicatie op zet zodat het efficiënt werkt, schaalbaar is, wanneer je welk pattern gebruikt, zorgt dat het goed performed, kennis over het http-protocol, devops gerelateerde werkzaamheden, hoe te debuggen bij problemen... dat leer je niet in een cursus van een programmeertaal. Dat leer je in een vier jaar durende opleiding Informatica.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 21:45

mvz

muziek verslaafde

Ik zie de laatste tijd ook veel mensen die nul IT kennis hadden, ineens Tester zijn na een cursus, en dat verdient ook nog wel aardig. Wellicht is dat nog een richting.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-06 21:35
Ik begon ooit mijn IT carriere op een helpdesk van een Internet provider. Met modems enzo nog, Windows met trumpet winsock. Daar heb ik in 1 a 2 jaar tijd zo ongelooflijk veel geleerd van computers, van netwerken, van internet, allerlei protocollen.. en met name de problemen die in al die vlakken voor komen. Dat is al wel 25 jaar ofzo geleden, dus ik weet niet of je tegenwoordig nog wat kunt leren in dat vakgebied, want volgens mij zijn het tegenwoordig allemaal scripts die helpdeskers voor zich hebben en zelf niet na hoeven te denken. Maar zoiets. Begin onderop, simpel baantje in de IT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:17
Ik lees even mee.

Ik ben ook wel benieuwd of functies van 2-3 dagen per week mogelijk zijn. Ik ben 50 en heb een HBO informatica opleiding en zou graag 2-3 dagen per week werken. Vooralsnog is dat schier onmogelijk. Minimaal aantal uren is 32 uur per week.

Vandaar dat ik nu juist kijk naar functies buiten de ICT. Net andersom dus. :)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
ISaFeeliN schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:09:
Ik begon ooit mijn IT carriere op een helpdesk van een Internet provider. Met modems enzo nog, Windows met trumpet winsock. Daar heb ik in 1 a 2 jaar tijd zo ongelooflijk veel geleerd van computers, van netwerken, van internet, allerlei protocollen.. en met name de problemen die in al die vlakken voor komen. Dat is al wel 25 jaar ofzo geleden, dus ik weet niet of je tegenwoordig nog wat kunt leren in dat vakgebied, want volgens mij zijn het tegenwoordig allemaal scripts die helpdeskers voor zich hebben en zelf niet na hoeven te denken. Maar zoiets. Begin onderop, simpel baantje in de IT.
Ja ja, die mooie oude tijd onder Joep nog met z'n Loggie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-06 21:35
CyberMania schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:26:
[...]
Ja ja, die mooie oude tijd onder Joep nog met z'n Loggie :+
Ah, en u bent.. ? :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:00

Het probleem:
- Ze is niet zeker dat het bovenstaande zal leiden tot een baan.
- Ze heeft geen achtergrond in de ICT; dit maakt haar onzeker.
- Ze heeft geen beeld bij het werk dat ze zou kunnen gaan doen.
- Ze is er niet zeker van dat er iemand op haar zit te wachten.

Mijn (haar) vragen:

Alvast bedankt.
Of ze binnen een jaar aan een baan zal komen ligt voor een groot deel aan haar eigen vastberadenheid. Er is veel vraag naar mensen die kunnen programmeren, vooral op beginnersniveau waar een beetje doorgewinterde programmeur zich al gauw te goed voor voelt.

Ik zou persoonlijk niet m'n tijd spenderen aan zoiets extreem specifieks als big data. Dat wordt voornamelijk ingezet voor grote bedrijven en die willen in de regel altijd full timers (uitzonderingen daargelaten)

In haar geval zou ik me richten op webontwikkeling. Dat is eventueel ook iets wat ze freelance zou kunnen doen of parttime bij een kleine ontwikkelbureau. In webontwikkeling voor het mkb wordt op moment veel Wordpress gebruikt. De markt voor basis klik en schuif ontwikkelaars is groot en behoorlijk verzadigd. Er is echter een deel van de markt dat maatwerk wenst en daarmee vallen alle klik en schuivers door de mand. Ik denk dat dat een mooi gat is waar je vrouw in kan springen.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:24
Ze kan kijken naar iets als low code platforms. Ik was zelf ook begonnen met een echte programmeerbaan, maar dat was het voor mij niet omdat ik niet genoeg programmeerervaring had, vervolgens naar low code overgestapt in een ander vakgebied (systeemintegratie) en daar ging ik veel beter. Je moet nog steeds nadenken over hoe je dingen opzet en dat soort dingen, maar doordat het visueel is heb je toch wat meer hulp daarin.

Maar parttime 2-3 dagen zal een uitdaging worden, ik denk dat er maar weinig werkgevers zitten te wachten op ict-starters die zo weinig uur willen maken.
Tom schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:04:
Er is sprake van een behoorlijke mismatch qua eisen en wat ze te bieden heeft. Met haar achtergrond, vervolgens een zelfcursus Python en geen algemene ICT-kennis verwacht ik niet dat werkgevers om haar staan te springen. Met die kennis krijg je uiteraard wat output van Python in je console, maar begrijpen hoe je een applicatie op zet zodat het efficiënt werkt, schaalbaar is, wanneer je welk pattern gebruikt, zorgt dat het goed performed, kennis over het http-protocol, devops gerelateerde werkzaamheden, hoe te debuggen bij problemen... dat leer je niet in een cursus van een programmeertaal. Dat leer je in een vier jaar durende opleiding Informatica.
Daar heb je niet per se een opleiding Informatica voor nodig, maar je hebt wel gelijk dat veel cursussen over programmeertalen dat niet bieden. Zeker de gratis varianten gaan alleen in op de structuren en syntax, maar niet op de samenhang en hoer er iets van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:05
In een team en toch alleen én je eigen tijd indelen klinkt in mijn oren best lastig. Zeker als je eigenlijk geen ervaring hebt.

Misschien kan ze zich beter volledig storten op webdesign? Dus HTML/CSS/JavaScript. Volg een aantal cursussen (hier zijn er echt veel voor!), maak voor jezelf een website of 2-3 en ga dan aan de slag met je eigen kleine bedrijfje. Kan je zelf je tijd indelen en werken waar en wanneer je wilt.

Zoek wat kleine ondernemers om je heen die nog geen website hebben of een website die dringend aan vernieuwing toe is en je kan aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:22
Ze wil graag weer part-time gaan werken; twee, maximaal drie dagen in de week. Ze zou graag willen programmeren (bezig zijn, hands-on, afgebakende taken, weinig/geen management). Ze wil graag onderdeel zijn van een team, maar onafhankelijk kunnen werken. Ze is op zoek naar flexibiliteit. Thuiswerken zou fijn zijn. Het indelen van de eigen tijd zou ook fijn zijn.
Hier staat een reeks eisen/wensen die ik met een informatica PhD nog niet durf te stellen.

4 dagen is vrij geaccepteerd, minder is meestal lastig (voor dit soort banen). Als junior kun je per definitie niet onafhankelijk werken, en structureel thuiswerken zou ik als manager om die reden ook wenkbrauwen bij fronsen (corona even daargelaten).

Afgebakende taken, hmm. Valt vaak wel tegen.

Een idee: je vrouw is gewend met mensen te werken. Als ze enige affiniteit heeft met IT (klinkt wel zo als Python leren haar vlot af gaat), is applicatiebeheer dan geen interessante richting? Dit is strikt vaak net geen programmeren, maar het helpt vaak wel als je SQL snapt/queries kunt schrijven/snapt hoe een database werkt. Of tenminste Excel. Veel systemen werken met templates waarvan het beheren een eenvoudige vorm van programmeren behelst. Bovendien is het vaak (ook) een taak om vragen van gebruikers te beantwoorden, dus je zit tussen helpdesk/support van betrokken techniekbedrijven en je eigen minder technische gebruikers in. En applicaties inrichten vergt behoorlijk wat technisch inzicht maar ook mensenkennis (bv. wanneer je tegen gebruikers in nette bewoordingen moet zeggen "dit moet je zo niet willen, maar misschien kun je zo en zo toch bereiken wat je zoekt"). Er worden vaak allerlei systemen aan elkaar gekoppeld, en om dan duidelijk uit te kunnen leggen aan betrokken partijen wat het moet doen, is een kunst.

Parttime is in deze hoek ook meer geaccepteerd, vaak is er wel een systeem maar kost het echt geen 40 uur/week om dat draaiend te houden.

Kijk bv. eens naar AFAS, die hebben eigen opleidingen en timmeren aardig aan de weg. Als je een werkgever weet te vinden die een junior applicatiebeheerder zoekt, is dat misschien een weg richting IT, zij het dan niet richting programmeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:16
Omscholing tot programmeur kan prima op de leeftijd van je vrouw. Alleen is het wel minder makkelijk dan wanneer je jonger bent. Als ze 2 tot 3 dagen wil werken dan kan je het wel vergeten. 4 dagen is wel vrij normaal.

Ik zou opzoek gaan naar een opleiding bedoeld voor omscholing of een traineeship. Met zelfstudie kan het ook maar dan moet je goed weten waar je mee bezig bent. Werkgevers kunnen dan niet vertrouwen op het curriculum van een opleiding waar ze al bekend mee zijn. Het plan wat ze nu heeft (Python, Big data, C#) zou ik niet aanraden. Het plannen van een goed pad is ook lastig als beginner omdat je je nog niet bewust bent van wat je allemaal nog niet weet en dus moet leren. Een veel gemaakte fout is om als beginnen meerdere talen te gaan studeren.
Als ze in aanmerking wilt komen voor een traineeship dan zou ik wel doorgaan met zelfstudie om binnen te kunnen komen. Sinds de crisis is dit een stuk lastiger geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 13:50
Een hoop waardevol advies in dit topic. Wat ik eraan bij zou willen dragen is vooral naar het carrièrepad te kijken. In mijn optiek klinkt het huidige beeld wat onrealistisch. Een cursus doen en dan in die materie willen werken gaat denk ik niet echt op. Je kan je er wel op in gaan zetten om verder te leren. Denk aan technische support-desk, maar vooral ook tester. Testers zijn lastig te vinden, en dit is ook iets waar je een goeie stap in kan maken met certificering en cursussen.
Python is een prima basis kennis, maar verwacht dit zakelijk niet heel veel tegen te komen.

Bij testen / QA lijkt het me nog wel realistisch dat je dit part-time en vooral vanuit thuis doet. Daarnaast zit er een enorm groeipad in qua test automation, en is daarmee ook de stap naar ontwikkelaar goed te maken.

Bron: ik ben manager bij een software bedrijf die steeds verlegen zit om testers en technische support engineers.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakMDS op 30-08-2020 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:27
SndBastard schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:19:

Bij testen / QA lijkt het me nog wel realistisch dat je dit part-time en vooral vanuit thuis doet. Daarnaast zit er een enorm groeipad in qua test automation, en is daarmee ook de stap naar ontwikkelaar goed te maken.

Bron: ik ben manager bij een software bedrijf die steeds verlegen zit om testers en technische support engineers.
Is dit zo? Minder dan 32 is voor testers net zo goed niet heel gebruikelijk. Daarnaast is een moderne agile tester een spin in het web die veel communiceert met developers, po's, beheerders, gebruikers............. Bij uitstek een functie waarin je, als er geen corona rondgaat, je toch geregeld contact wil hebben met collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 13:50
Jealgu schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:50:
[...]

Is dit zo? Minder dan 32 is voor testers net zo goed niet heel gebruikelijk. Daarnaast is een moderne agile tester een spin in het web die veel communiceert met developers, po's, beheerders, gebruikers............. Bij uitstek een functie waarin je, als er geen corona rondgaat, je toch geregeld contact wil hebben met collega's.
In mijn perceptie zou dit haalbaar moeten zijn. Je hebt natuurlijk je in-team QA's, die in een agile team gewoon mee draaien in een sprint, maar ik zie ook regelmatig project-gerelateerde testwerkzaamheden. Lang niet elk bedrijf of project is agile, en zelfs dan kan je eventueel ook nog denken aan tester aan de "ontvangende kant".

Minder dan 32 uur is denk ik in bijna de gehele IT (voor zover je dat als sector op een hoop kan vegen) ongebruikelijk, maar daarmee niet onhaalbaar.

Goede communicatie is als tester cruciaal, maar het uitvoeren van de bulk van de testwerkzaamheden (testcases schrijven, testen uitvoeren, testen automatiseren, reproduceerbaar maken van bevindingen) is prima zelfstandig uitvoerbaar, en voldoet in mijn optiek het beste aan het wensenlijstje in de TS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Nja de "grap" is dat onder het mom van equality ze eigenlijk zo aan de bak kan. De waarheid is dat bedrijven staan te springen om vrouwen in de IT.. gedeeltelijk los van kennis/kunde. Niet dat ik hier nu een discussie wil ontlokken maar het is nou eenmaal zo. Echter dat is ook direct deels een valkuil. Een werkgever zoeken die je juist wel aanneemt om je kwaliteiten en niet om een quota te behalen ;)

- onafhankelijk
- flexibiliteit
- thuiswerken
- salaris was niet hoog -> dus goed salaris
- toekomst in de boekhandel is onzeker. -> zekerheid en misschien zelfs beetje carrière?
- 2 dagen werken

Dit is echter gewoon een no-go. Echt, het eisenpakket slaat nergens op in verhouding met wat ze kan inbrengen. Het is dat je de leeftijd had benoemd, anders dacht ik dat het een millennial was. Stel zelf even de vraag aan haar; zou je jezelf aannemen? :) Ik in elk geval niet.

Mijn advies is:

- Minimaal 32 uur, of liever misschien nog initieel 36 uur werken.
- Je eisenpakket even ver naar beneden schalen en juist zelf bereid zijn om in elk geval de komende ~5 jaar extra te investeren in jezelf.

Een bedrijf dat iemand voor 2 dagen aanneemt zoekt eerder expertise. Niet iemand die moet gaan leren. Als professional in je vakgebied kan je prima 2 dagen ergens zitten want dat biedt meerwaarde voor een bedrijf. Als jij nu ergens komt dan gaat een bedrijf in jou investeren. Dat lukt alleen niet in 2 dagen dus gaan ze dat niet doen.

Als je echt perse 2 dagen in de week wilt werken zou ik eigenlijk de IT niet overwegen. Ik doe dit nu al ~12 jaar en heb best veel marktkennis. Zelfs 32 uur is eigenlijk heel ongebruikelijk, 36 komt vaker voor maar de norm is heel erg 40 uur. Zelfs iets minder "kritische rollen" zie je niet voor ~16 uur voorbij komen. Werkelijk heb ik, los van wat freelance jobs, nergens iets van ~16-24 uur voorbij zien komen.

In plaats van de eigen wenslijst zou ik eerst eens kijken naar de vraag. Pak wat vacatures erbij en zie wat een gemiddeld bedrijf nu exact vraagt en hoe je daar invulling aan kan geven. Als je daar verandering in wilt brengen is een baan vinden zo gebeurd. Ik ken zo een paar bedrijven waar je dan direct aan de slag kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

EiT schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:25:
Om realistisch te zijn:
Geen (relevante) werkervaring, tegen de 40 en eigenlijk ook maar 2 dagen willen werken.

Verwacht niet dat er bedrijven zijn die staan te springen om dit soort mensen. Ga je nooit winnen van een schoolverlater die wel 5 dagen wil werken, opleiding heeft gedaan en dan ook nog minder kost.
Als werkgever kan ik niet anders doen dan dit geheel te onderschrijven (behalve de leeftijd, die maakt me niets uit). Een jonge onervaren schoolverlater is gewoon meer efficient voor de werkgever. Dit soort mensen heeft wel veel meer management nodig maar een beetje bedrijf kan dat wel verzorgen.

Je vrouw moet een niche vinden waar haar competenties wel opvallen. Een taal waar vrijwel geen mensen voor te krijgen zijn (weet je wat COBOL ontwikkelaars op dit moment verdienen? Ik wel, heb er net een moeten inhuren), een vakgebied met hele specifieke vereisten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Tester zou prima minder dan 32 uur moeten kunnen, afhankelijk van de organisatie en hoe de rol is ingericht. Ik heb bij een organisatie gezeten, waar ieder team wel een tester had, maar die meer een coördinerende/controlerende rol had en het testbeleid van de organisatie vorm gaf en uitdroeg binnen de teams. De meeste testen werden gewoon door de teamleden zelf geschreven, na afstemming met die persoon wat op welk niveau werd getest. Omdat de testen gewoon onderdeel waren van de repositories, konden de ontwikkelaars een gemelde fout zelf reproduceren en na oplossen ook hertesten zonder dat de tester beschikbaar hoefde te zijn, die hoefde alleen maar na afloop te bevestigen dat het klopte. Maar ook dat kan eigenlijk pas als je meer ervaring hebt als tester en de organisatie de rol ook zo in kan vullen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:48
kraades schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:15:
Ik lees even mee.

Ik ben ook wel benieuwd of functies van 2-3 dagen per week mogelijk zijn. Ik ben 50 en heb een HBO informatica opleiding en zou graag 2-3 dagen per week werken. Vooralsnog is dat schier onmogelijk. Minimaal aantal uren is 32 uur per week.

Vandaar dat ik nu juist kijk naar functies buiten de ICT. Net andersom dus. :)
Hier nog een meelezer. En leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die zich ook een weg aan het banen is naar iets buiten de ICT. Zelf heb ik HBO TI gedaan, 43, recent afgeknapt op een carriëre als (iOS) app ontwikkelaar en op zoek naar iets totaal anders voor 24 - 32 uur.
Misschien een mooi moment voor een eigen topic voor en door 'wegswitchers'! :).

On-topic: ik zie hier al sinds jaar en dag talloze vragen voorbij komen van mensen die naar de ICT toe willen switchen, om bijvoorbeeld software ontwikkelaar te worden. Ook al was ik zelf niet een echte switcher, wil ik toch het volgende delen. Namelijk, de beste vraag die mij ooit gesteld is tijdens een software-sollicitatie: "besef je wel wat het inhoudt, om een ontwikkelaar te zijn?" Ik dacht dat toen wel te weten. Niet dus.. Ik kan een heel relaas houden, er zelfs een klein boek over schrijven, maar ik laat dat liever achter me en probeer het kort te houden..

Mijn ervaring(!): Om als programmeur aantrekkelijk te worden, te zijn en vooral te blijven voor werkgevers zal je een offer moeten maken, en dat offer is 'tijd'. Obsceen veel tijd.

Dan het werken zelf.. Door een groot tekort aan programmeurs is de werkdruk hoog. Volgens Sales kan alles, en jij moet het uitvoeren. En het moet gisteren af. Bijleren en bijblijven doe je bij voorkeur in je eigen tijd. Veertigurige werkweken zijn de norm. Ben je een junior? Bewijs je maar! Dit wordt je salaris. :? (een fooi). Wat zei je, thuis werken? Flexibele werktijden?? DOH!

Parttime (32 uur) werken werd mij in ieder geval niet in dank afgenomen. Ook al staat een werkgever er welwillend tegenover, je teamgenoten accepteren het meestal niet. En waarom dan niet, vraag je je mischien af? Hoe slim ze soms ook zijn, ze begrijpen het gewoon niet.. De echt gedreven programmeurs zijn namelijk het liefst alleen met computers en daaraan gerelateerde zaken bezig: tijdens het werk, tijdens de stand-up, tijdens de lunchpauze, na kantooruren, in het weekend. Dat jij liever een dagje gaat kitesurfen, je kindje wilt verzorgen, gewoon een dag voor jezelf wilt, of überhaupt omdat 32 uur werken inmiddels een doodnormaal ding is, komt gewoon niet bij ze op.

Mijn concurrentie bestond voornamelijk uit mensen uit Zuid-Europa en van het Oostblok: Griekenland, Spanje, Hongarije, Oekraïne, Litouwen, Wit-Rusland, etc. Stuk voor stuk universitair opgeleide, slimme en bloedfanatieke programmeurs. Senior programmeurs waar ik vaak veel van leerde, maar die ik niet kon en wilde bijbenen.
Daarentegen waren mijn Nederlandse collega's vaak jonge honden die vanuit een andere branche kwamen, of nog op een mbo of grafisch lyceum zaten, of na een cursus of door zelfstudie snel dingen (vaak broddelwerk) konden opleveren. Daartussen bungelde ik dan. Ik die programmeren gewoon leuk vond, en in alle rust gewoon goed en degelijk werk wilde opleveren. Onbegrepen en niet gewaardeerd :'(

Kortom: "besef je wel wat het inhoudt, om een ontwikkelaar te zijn?"?

Tot slot wil ik deze ook graag even quoten:
Whuzz schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:24:

Mijn advies: Laat haar eerst héél goed uitzoeken wat echt programmeren inhoud en welke kennis er echt nodig is. Met een cursus python/c# ben je op ongeveer 10% van de benodigde kennis.
Ze moet dit echt héél graag willen en dan rekening houden met een moeilijke start, een lange weg en veel concurrentie.

De tijden dat jan en allemaal even een switch kon maken naar de IT liggen ver achter ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicnzl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-06 10:12
walkthisworld schreef:
Mijn vrouw heeft sinds korte tijd een enorme interesse in computers en programmeren. Ze is daarom met haar baan gestopt om zich volledig op een cursus Python te storten (zelfstudie, vindt ze leuk en het gaat vlot), maar nu vraagt ze zich af "hoe nu verder".

Ze heeft HBO opleiding afgerond, en een propedeuse op de universiteit gehaald. Beide studies zijn niet technisch, en ook niet gerelateerd aan ICT. De afgelopen jaren heeft ze part-time in een aantal boekhandels gewerkt.

Ze zou graag willen programmeren (bezig zijn, hands-on, afgebakende taken, weinig/geen management). Op lange termijn wil ze graag onderdeel zijn van een team, maar onafhankelijk kunnen werken. In een ideale toekomst scenario zou flexibiliteit, indelen van de eigen tijd en thuiswerken fijn zijn.
Ik lees behoorlijk veel pessimisme in deze thread, deels heeft het denk ik te maken met de presentatie. Ik heb de opening voor je herschreven, want de eerste indruk die ze maakt is natuurlijk waardeloos. Haar geslacht en leeftijd zou voor de wet irrelevant moeten zijn, dit zou ik niet vermelden tenzij het in je voordeel werkt. Persoonlijk zie ik niet in waarom het developer vak niet door een vrouw gedaan zou kunnen worden - toch merk ik dat in veel reacties een voorstel wordt gedaan om het elders te zoeken, bij testen bijvoorbeeld.

De andere reden voor de negativiteit is dat haar wensen niet overeen komen met wat je van een gemotiveerd persoon verwacht. Het is denk ik zeer onwaarschijnlijk dat ze er met 2 dagen per week er gaat komen. Je kunt tenslotte ook geen profvoetballer worden en dan als voorwaarde stellen dat je alleen voor belangrijke wedstrijden op komt dagen. Juist in het begin zal ze veel zweet er in moeten stoppen.

Terugkomend op de vragen: het is mogelijk en ze zal haar verwachtingen moeten bijstellen. Er zijn toko's die je omscholen en eventueel bij een werkgever plaatsen. Ze zal helemaal onderaan de ladder beginnen, wat best pittig is. Ik zag onlangs bijvoorbeeld deze voorbij komen: https://werken-in-de-ict.nl/ - ik heb zelf geen ervaring met deze club, maar wellicht is dit voor haar wel interessant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 08:10
Ze heeft nu nul kennis, een bedrijf zal dus in haar moeten investeren om haar kennis niveau omhoog te brengen. Dat is vrij gebruikelijk in de IT, de grote detacheerders doen dat voortdurend. Ze leiden iemand een jaartje op en zetten hem/haar dan een paar jaar weg bij een klant en verdienen zo makkelijk de investering terug.

Maar dat is wel op basis van 40 uur per week. Wanneer je maar 2 of 3 dagen werkt, kost het opleiden 2x zoveel tijd, en het terugverdienen ook. Er is geen toko die daar aan gaat beginnen. En het zelfstandig werken, thuis werken, en de flexibiliteit kan je ziezo al vergeten. En dan heeft ze d'r leeftijd ook nog eens tegen zich.

Sorry, maar met het eisen pakket zoals hier neergelegd gaat het gewoon niet lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 16:10
Morty schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:29:
Ze heeft nu nul kennis, een bedrijf zal dus in haar moeten investeren om haar kennis niveau omhoog te brengen. Dat is vrij gebruikelijk in de IT, de grote detacheerders doen dat voortdurend. Ze leiden iemand een jaartje op en zetten hem/haar dan een paar jaar weg bij een klant en verdienen zo makkelijk de investering terug.

Maar dat is wel op basis van 40 uur per week. Wanneer je maar 2 of 3 dagen werkt, kost het opleiden 2x zoveel tijd, en het terugverdienen ook. Er is geen toko die daar aan gaat beginnen. En het zelfstandig werken, thuis werken, en de flexibiliteit kan je ziezo al vergeten. En dan heeft ze d'r leeftijd ook nog eens tegen zich.

Sorry, maar met het eisen pakket zoals hier neergelegd gaat het gewoon niet lukken.
De masterclasses die vaak worden gegeven is idd obv 5 dagen per week. Met 2 a 3 dagen gaat geen 1 werkgever hieraan beginnen. Bovendien zijn de opdrachten vaak gebaseerd op 40 uur. 2 a 3 dagen komt een stuk minder voor (als je al een opdracht krijgt). Nee, bij deze bedrijven hoef je niet aan te kloppen met 16 a 24 uur..

Zou het idee toch uit je hoofd zetten en kijken naar een administratieve functie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 13:30
Dat. Developer is vrijwel altijd 32+ uur per week. Als je een zeer gewilde posotie op de arbeidsmarkt hebt, kun je dat gebruiken om een baan voor 24 uur aan te nemen. In dit geval is nog een opleidingstraject nodig en zal ze door het hoepeltje moeten springen. Die voltijdse inzet is nodig om de business case te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
dominicnzl schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:00:
[...]

Ik lees behoorlijk veel pessimisme in deze thread, deels heeft het denk ik te maken met de presentatie. Ik heb de opening voor je herschreven, want de eerste indruk die ze maakt is natuurlijk waardeloos. Haar geslacht en leeftijd zou voor de wet irrelevant moeten zijn, dit zou ik niet vermelden tenzij het in je voordeel werkt. Persoonlijk zie ik niet in waarom het developer vak niet door een vrouw gedaan zou kunnen worden - toch merk ik dat in veel reacties een voorstel wordt gedaan om het elders te zoeken, bij testen bijvoorbeeld.

De andere reden voor de negativiteit is dat haar wensen niet overeen komen met wat je van een gemotiveerd persoon verwacht. Het is denk ik zeer onwaarschijnlijk dat ze er met 2 dagen per week er gaat komen. Je kunt tenslotte ook geen profvoetballer worden en dan als voorwaarde stellen dat je alleen voor belangrijke wedstrijden op komt dagen. Juist in het begin zal ze veel zweet er in moeten stoppen.

Terugkomend op de vragen: het is mogelijk en ze zal haar verwachtingen moeten bijstellen. Er zijn toko's die je omscholen en eventueel bij een werkgever plaatsen. Ze zal helemaal onderaan de ladder beginnen, wat best pittig is. Ik zag onlangs bijvoorbeeld deze voorbij komen: https://werken-in-de-ict.nl/ - ik heb zelf geen ervaring met deze club, maar wellicht is dit voor haar wel interessant.
toon volledige bericht
Volgens mij is die negativiteit echt volledig het tweede, ik lees eigenlijk compleet geen negativiteit over de presentatie en al helemaal niet op de feiten vrouw of 35-40 jaar oud. De voorstellen voor iets anders zijn ook helemaal niet omdat vrouwen geen developers kunnen zijn, maar omdat het met 0 ervaring het een lastig beroep is om in te stappen, zeker met de andere wensen die ze heeft, terwijl dat in andere richtingen een lagere drempel kan zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 19:18
Het is toch best schrikken dat je niet "part time" werken als een "no go" gezien wordt. Ik sta er nog altijd van te kijken. Volgensmij haalt de gemiddelde mens toch meer geluk in het leven uit werktijd dan vrije tijd. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen. Dat je je als starter moet bewijzen begrijp ik verder wel.

Voor zover ik weet zijn er in web development zeker part-time jobs. Misschien is remote werken een optie? Dan kun je wellicht meer uren werken, omdat je dan minder aan reistijd kwijt bent. Tenzij jouw vrouw het collegiale contact belangrijk vindt.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
WolfsRain schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:02:
Het is toch best schrikken dat je niet "part time" werken als een "no go" gezien wordt.
Het part-time werken op zichzelf is niet de no-go. (Al zal minder dan 32 uur wel wat extra zoeken betekenen). Het part-time werken in een vakgebied waar je nul kennis in hebt, nul ervaring mee hebt, en zelfs niet weet wat het inhoudt.

Het kost gewoon 2-3 keer zo lang voor haar opleiding/inwerken bij een werkgever zich terugverdient tegenover iemand die fulltime werkt. Als ze al wel de kennis had, dan was het veel minder een probleem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Sissors schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:08:
[...]

Het part-time werken op zichzelf is niet de no-go. (Al zal minder dan 32 uur wel wat extra zoeken betekenen). Het part-time werken in een vakgebied waar je nul kennis in hebt, nul ervaring mee hebt, en zelfs niet weet wat het inhoudt.

Het kost gewoon 2-3 keer zo lang voor haar opleiding/inwerken bij een werkgever zich terugverdient tegenover iemand die fulltime werkt. Als ze al wel de kennis had, dan was het veel minder een probleem geweest.
Sorry ik had mijzelf even duidelijker moeten omschrijven, maar als beginner begrijp ik dat jezelf moet bewijzen (en dus meer moet werken). Ik werk zelf eigenlijk 7 dagen per week, dus ik begrijp de grind :X

Toch begrijp ik uit dit topic dat IT en part time sowieso al een beetje een no-go is. Misschien vat ik het verkeerd op. Wil het topic ook verder niet derailen.

Succes met de zoektocht TS (vrouw van).

[ Voor 3% gewijzigd door WolfsRain op 30-08-2020 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:39
Ik denk dat ze mogelijk eenvoudiger kans maakt als bijvoorbeeld applicatiebeheerder wanneer ze iets van minder dan 32 uur wil vinden, als programmeur zal dat niet makkelijk worden. Bij mijn vriendin, die applicatiebeheerder/functioneel beheerder is in de zorg is het vanzelfsprekender dat er mensen zijn met contracten van minder dan 30 uur, zij werkt overigens gewoon 36 uur. Haar collega werkt overigens 28 uur maar ook dat is niet ideaal, sommige dingen blijven op die manier gewoon te lang liggen als je maar een paar dagen per week beschikbaar bent, en als er dan ook nog overleg moet plaatsvinden met anderen wordt het er niet makkelijker op.

Ik ben zelf vanuit een sales functie naar de ICT overgestapt, ben begonnen op een 2de lijns support desk en ben nu na 1 jaar een technisch support engineer geworden (3e lijns). Zit hier nu 2 jaar.

En ook bij ons zoeken we bij de developers, support en applicatiemanagement geen werknemers die minder dan 32 uur werken, de complexiteit is behoorlijk en je moet al een behoorlijke tijd investeren om alles onder de knie te krijgen, laat staan je kennis up-to-date houden. En bij de developers bestaan de scrum teams uit maximaal 8 man, dan is de verwachting er ook dat ze allemaal voldoende tijd in hun workitems kunnen steken.

Ik ben bang dat het heel moeilijk gaat worden om iets te vinden op dat gebied voor maar een paar dagen per week.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankisback
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:59
Mijn advies zou zijn om contacten te vinden die werken als programmeur. Neem contact op en vraag of je een dagje mag meelopen. Dit geeft jou een goede indruk. Hiermee kan je jezelf introduceren en kijken of je echt wil. 😊

Heel veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:17
Volgensmij haalt de gemiddelde mens toch meer geluk in het leven uit werktijd dan vrije tijd. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen.
Ik ben de uitzondering!

Ligt er ook aan wat voor werk je doet denk ik. Ik kan mij goed voorstellen dat er behoefte is aan 2-3 dagen per week werken. Die behoefte heb ik ook maar is zo goed als onmogelijk in de ICT.

Ik heb 25+ jaar 40+ uur op kantoor gewerkt (ICT) en ben nu een paar jaar sabbatical en mijn voorkeur gaat toch echt sterk uit naar vrije tijd besteding. Terug naar kantoor achter de computer zou ik bij voorkeur willen vermijden.

Erg persoonlijk natuurlijk. YMMV.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 16:10
WolfsRain schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:16:
[...]

Sorry ik had mijzelf even duidelijker moeten omschrijven, maar als beginner begrijp ik dat jezelf moet bewijzen (en dus meer moet werken). Ik werk zelf eigenlijk 7 dagen per week, dus ik begrijp de grind :X

Toch begrijp ik uit dit topic dat IT en part time sowieso al een beetje een no-go is. Misschien vat ik het verkeerd op. Wil het topic ook verder niet derailen.

Succes met de zoektocht TS (vrouw van).
Bij ons is 32 uur gewoon mogelijk maar minder liever niet. Ik denk ook eerlijk gezegd dat minder niet effectief wordt. 1 dag kan je wel overbruggen maar 2 dagen is al gauw lastig. Je loopt achter de feiten aan en als iedereen 2 dagen afwezig is (die ook nog kunnen variëren) wordt het al gauw inefficiënt (en dus duur).

32 uur vind ik persoonlijk perfect omdat je meer werk/privé balans hebt. Ik zou er niet meer aan moeten denken om 5 dagen te werken structureel. 2 of 3 daarentegen vind ik wel echt weinig voor dit beroep. In die gevallen ben je vaak beter af met werk dat gepland wordt of waar je meer met je handen werkt dan met je hoofd..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WolfsRain
kraades schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:15:
[...]

Ik ben de uitzondering!

Ligt er ook aan wat voor werk je doet denk ik. Ik kan mij goed voorstellen dat er behoefte is aan 2-3 dagen per week werken. Die behoefte heb ik ook maar is zo goed als onmogelijk in de ICT.

Ik heb 25+ jaar 40+ uur op kantoor gewerkt (ICT) en ben nu een paar jaar sabbatical en mijn voorkeur gaat toch echt sterk uit naar vrije tijd besteding. Terug naar kantoor achter de computer zou ik bij voorkeur willen vermijden.

Erg persoonlijk natuurlijk. YMMV.
Sorry ik bedoelde natuurlijk meer geluk uit vrije tijd dan uit werk. Ik heb daarom altijd wel meteen een allergische reactie als ik hoor dat "full time werken moet" (niet in dit topic en ik begrijp verder de argumenten).

Het omgekeerde is wat mij betreft echt uitzonderlijk. Ik heb persoonlijk best leuk werk (daarom werk ik ook 7 dagen in de week), maar dat is omdat mijn werk en mijn grootste hobby nauw met elkaar verbonden zijn.

Hetzelfde geldt voor veel creatieve banen (mijn zusje is tatoeage artiest, die heeft echt heel veel plezier in haar werk).

Als ik moest kiezen dan werk ik het liefst zo min mogelijk. Ik leef liever minder luxe, minder spullen, en meer vrije tijd.

Maar enfin, dan gaan we heel offtopic.

@ID-College

Duidelijk. Bedankt voor de uitleg.

[ Voor 5% gewijzigd door WolfsRain op 30-08-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 14:50

Yucon

*broem*

Douweegbertje schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:04:
Het is dat je de leeftijd had benoemd, anders dacht ik dat het een millennial was.
Ze is een millenial.

Wat is haar drijfveer om 2 a 3 dagen te willen werken? Is ze op piekmomenten wel beschikbaar om meer tijd te besteden? Ik heb er een hard hoofd in, maar ik denk dat de mate van flexibiliteit meehelpt.

Misschien kan ze ook meeliften op IT projecten door rapport layouts te maken. Dat is win-win. Die hard developers vinden dat vreselijk werk maar juist omdat het redelijk simpel is kan ze dat snel oppakken en in een paar dagen per week toch goed productief zijn. En het zou best kunnen zijn dat ze daar juist efficient werkt kan leveren omdat stereotype IT'ers soms moeite hebben om de wensen van zeurende perfectionistische gebruikers een beetje te kanaliseren, en mogelijk is je vrouw daar communicatief wat handiger in is. IT draait tegenwoordig om meer dan technische vaardigheden alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Een bureau als Youngcapital biedt dit aan:
https://next.youngcapital.nl/
Werken en leren, mét salaris
Doorleren zonder studiekosten en direct werkervaring opdoen? Dat kan bij YoungCapital NEXT, met een traineeship, mbo- of hbo-opleiding of door gedetacheerd te worden.
Een bekende van mij heeft een aantal jaren geleden via hen een baanswitch gemaakt vanuit een compleet andere sector. Na 2 jaar had deze persoon een vaste baan op de eerdere detacheringsplek.... en werkt er nog steeds.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 30-08-2020 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:21
Ze wil graag weer part-time gaan werken; twee, maximaal drie dagen in de week. Ze zou graag willen programmeren (bezig zijn, hands-on, afgebakende taken, weinig/geen management). Ze wil graag onderdeel zijn van een team, maar onafhaneklijk kunnen werken. Ze is op zoek naar flexibiliteit. Thuiswerken zou fijn zijn. Het indelen van de eigen tijd zou ook fijn zijn.
Er zijn 2 soorten functies in IT die ik ken die 2/3 dagen in de week te doen zijn
- Supper expert in iets, Je ben security expert/architect/consultant/etc en vertelt het team in een dag of 2 was ze de rest van de tijd moeten doen. Maar als beginner zie ik daar weinig opties. Zeker als ze geen domein kennis in brengt.

- Scrummaster van een enkel team. (maar dag is veel management achtige dingen)

Daarbuiten kom je snel op de freelancer klusjes waarmee je concureerd met de lage lonen landen. Maar dat is echt een race naar beneden en amper droog brood in te verdienen

[ Voor 3% gewijzigd door Batavia op 30-08-2020 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:38

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als onderdeel van een scrumteam minder dan 32 uur werken, zie ik niet werken als geheel. Zeker niet in een DevOps cultuur/proces.

Als engineer met als specialisatie de QA rol/vakmanschap, zijn mijn rollen/taken/kennis zo divers.. dat ik zelfstandig hierdoor de performance van ons scrumteam omlaag zou kunnen brengen.

Er zullen namelijk een aantal tandjes minder aanwezig zijn op de wieltjes in de geoliede machine :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Ik vind vooral de combinatie van 0 relevante ervaring/diploma's en 2 a 3 dagen 'willen' werken een lastige. Als je een carrière switch maakt moet je juist bereid zijn om hier helemaal in op te gaan. Je vraagt nogal wat van een werkgever, en om dan aan te komen met een dergelijk eisenpakket is gewoon niet heel sterk.

Tip: begin als helpdesk medewerker of tester. Op die manier kan je je gebrek aan technische kennis een beetje verbergen terwijl je toch ervaring opdoet met Dev en/of Ops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Een bekende van mij is rechter geworden. Zij had natuurkunde gestudeerd.

Wat ik kan meegeven als tip is dat je op "latere leeftijd" meer rekening moet gaan kijken waar de tekorten zijn. Programmeren kan wel. Ik ken iemand die dat op z'n 50e is gaan doen en na z'n pensionering nog steeds gewild is, maar het kan wel een enorme uitdaging zijn.

Een 30e levensjaar is in de IT geen "latere leeftijd" dus je kunt nog veel kanten op. Maar overweeg iets te doen zonder buitenlandse concurrentie. Er is bijvoorbeeld een schrijnend tekort aan MDM consultants. Als je jezelf twee maanden terugtrekt om bijv. Endpoint Manager (Intune) te trainen, dan ben je erg gewild op de arbeidsmarkt en heb je het openen van LinkedIn binnen een dag keuze uit minstens 20 werkgevers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Dat zal heel lastig worden. Ik ken het probleem: ik ben na 46 jaar IT gepensioneerd, maaik zou graag nog een paar jaar doorwerken. Bij mijn ex-werkgever kon dat niet: budgettair gold: gepensioneerd = er uit, geen discussie.

Dus .. solliciteren. Alleen: ook ik wilde absoluut geen 40 uur (of meer) werken. En dan kun je het vergeten. Alles is minimaal 36 uur, met dan het Agile en Scrum feest, dus ook echt op kantoortijden aanwezig zijn (vermoedelijk nu, corona, wel dan on-line, maar lekker vroeg beginnen zodat om 08:00 alle storingen al opgelost zijn zit er dan ook echt niet meer in).

ik vrees: vergeet het, het gaat je niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
Edit: WolfsRain bleek juist het tegenovergestelde te bedoelen en heeft zichzelf imiddels verbeterd.
Het is toch best schrikken dat je niet "part time" werken als een "no go" gezien wordt. Ik sta er nog altijd van te kijken. Volgensmij haalt de gemiddelde mens toch meer geluk in het leven uit werktijd dan vrije tijd. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen.
Geen aanval hier, ik wil niet de wijsneus uithangen en ook dit topic niet verder laten ontsporen, maar er ging hier een alarmbel af. Je zegt het hier zelf al met: 'Volgensmij'. Of je bent heul jong, of een robot, of je hebt hier zomaar een mening neer getypt zonder ooit iets van onderzoek te hebben gedaan naar het onderwerp 'werk-privé balans*'.
Alles in het leven draait namelijk om balans (en harmonie). Als je dat negeert, of je nu ondernemer, werknemer of werkgever bent, zul je vroeg of laat een keertje onderuit gaan.

Dat werk-privé ding is helaas nog steeds geen echt vak op school, maar vaak wel een taboe om te bespreken op de werkvloer. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Gethijsem op 31-08-2020 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:46
Ik werk zelf 32 uur als ontwikkelaar in een scrum team dus het kan best minder dan 36 uur werken. Maar echt heel veel minder zit er niet in bij de meeste bedrijven.

Ik heb zelf tijdelijk 24 uur gewerkt en hoewel ik het 24 uur werken zelf erg fijn vond was het qua werk totaal niet handig. Je bent vaak 1 dag al kwijt met vergaderingen/besprekingen dus dan heb je nog maar 2 dagen over om te ontwikkelen en dat is veel te kort. Als ontwikkelaar 24 uur of minder werken zit er gewoon niet in. Je mist teveel tijd om je werk af te krijgen en het overzicht waar je collega's mee bezig zijn.

Als je vrouw serieus maar 3 dagen wil werken kan ze beter een andere carrière change ambiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
Batavia schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:25:
[...]

Er zijn 2 soorten functies in IT die ik ken die 2/3 dagen in de week te doen zijn
...
- Scrummaster van een enkel team. (maar dag is veel management achtige dingen)

Daarbuiten kom je snel op de freelancer klusjes waarmee je concureerd met de lage lonen landen. Maar dat is echt een race naar beneden en amper droog brood in te verdienen
Zelf heb ik, vlak voordat ik helemaal besloot te kappen als ontwikkelaar, geprobeerd om als deels scrum master / deels ontwikkelaar aan de slag te gaan. Als scrum master is het je taak om obstakels voor je team weg te nemen, ervoor te zorgen dat alles reilt en zeilt, en het continu verbeteren van het ontwikkelproces. Dat is bij de meeste bedrijven niet een rol waarmee je een hele werkdag kunt vullen (vandaar deels ontwikkelaar), maar het betekent wel dat je er moet 'zijn'. Om dit twee dagen te doen, en vanuit huis, lijkt mij erg lastig.
Misschien dat het hele corona-gebeuren de dingen hierin heeft veranderd, maar daar kan ik niet over meespreken..

Aan topicstarter: een stukje terug zag ik iemand iets over WordPress opperen. Dat is niet echt programmeren, maar wel iets waar je vrouw misschien haar computer-ei kwijt in zou kunnen. Er zijn zat bedrijfjes en ondernemers die een nieuwe website kunnen gebruiken :+ . En dankzij het corona-virus komen er ook steeds meer webwinkels.. Niet moeilijk te leren, je kunt zelf bepalen hoeveel en welke opdrachten je aanneemt of regelt. Is dat misschien een overweging waard..?
Behalve WordPress is er ook nog Drupal:

www.vaneldijk.nl/artikelen/joomla-vs-drupal-vs-wordpress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeze-Oh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:47
er zijn ook bedrijven die zich specializeren in het omscholen van mensen naar IT-ers.
Zij geven je een basic training op ICT gebied, waarbij ze een assesment maken van je kennis niveau.
op basis daarvan bieden ze je aan bij verschillende bedrijven, waarbij je een tijdelijk detacherings contract krijgt.
Je krijgt een optie naar een vast contract bij het bedrijf waar je gedetacheerd bent.
Het bedrijf en de detacheerder gaan dan eigenlijk een soort commitment aan om ervoor te zorgen dat de persoon een flink stuk ervaring krijgt.

Ik heb met veel succes/plezier al mensen aangenomen onder deze constructie.
Het bedrijf waarmee ik gewerkt heb is Calco

Misschien is dat een optie? ze zijn wel wat gefocussed op 'jonge' academici, maar het kan nooit kwaad om eens met ze te praten....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:44
Dank voor de grote hoeveelheid reacties.
Ik heb voor mezelf een overzicht gemaakt van alle reacties om eens te zien wat de kern van jullie verhaal is.

De meeste comments gaan over het aantal uur...
Part-time thuiswerk is lastig. Part-time is een no-go. Zelfstandig is lastig. Je maakt weinig uren/doet weinig ervaring op. Minimaal 32 uur in de week. 3 dagen werken kun je wel vergeten. Bij part-time werk duurt het te lang voor een bedrijf de investering (opleiding) terugverdiend heeft.(13)

En ook; een schoolverlater is aantrekkelijker; ze is geen interessante investering...
Schoolverlater die 5 dagen wil werken is aantrekkelijker. Mismatch in kennis en eisen. Programmeren is 1, het opzetten van een prof. softwarepakket is weer iets anders. (3)

Big data is een slecht idee...
Big data is moeilijk (veel wiskunde). Big data is zeer specifiek (3)

Hoe nu verder...
Eerst uitzoeken hoe en wat, overstappen is moeilijk. Netwerk is belangrijker dan kennis. Nu sollicitern.

Andere functies zijn ook et overwegen waard:
- administratief
- ict support
- javascript met unity
- consultant
- helpdeksmedewerker
- verkoper ict
- tester (communicatie, schrijven van tests, erg hands-on)
- simpele baan in de it
- webontwikkeling
- applicatiebeheer (part-time komt vaker voor, AFAS heeft eigen opleidingen)
- opleiding omscholing, trainee
- manager zit verlegen om testers en technical support
- https://werken-in-de-ict.nl/
- layouting / interfacing
- https://next.youngcapital.nl/
- MDM consultant - Endpoint Manager (Intune) (dan ben je erg gewild op de arbeidsmarkt en heb je het openen van LinkedIn binnen een dag keuze uit minstens 20 werkgevers)

Full-time is geen optie, met name omdat ze beschikbaar wil zijn voor de kinderen.
Thuiswerk is geen harde eis.
Programmeren is geen harde eis. Webontwikkeling, of tester zijn zeker goede opties.
De python cursus die ze nu doet gaat ze zeker afmaken. Ze vind het leuk, en het is imho ook goed om enig gevoel te krijgen bij software, code, programmeren etc. Het is ok goed voor haar zelfvertrouwen om iets van kennis, gevoel te hebben van/bij softwarecode.
Big data zal ze niet gaan doen, C# in eerste instantie waarschijnlijk ook niet.

Op basis van bovenstaande opmerkingen zal ze de markt gaan bekijken. Ze zal gaan praten met een collega van mij (ict manager, heeft een goed overzocht van de markt en de rollen). Ben zelf trouwens geen ict-er, ik programmeer zelf wel redelijk wat, maar dit heeft meer met wiskunde en big data te maken. Op basis van die gesprekken zal ze een knoop doorhakken.

En, deze thread is een eye-opener voor haar (ook voor mij trouwens). Deze thread is ook niet persé heel motiverend. Dat is niet erg. Wat dit gesprek oplevert, is een zicht op de realiteit. Ze stelt dit op prijs en ze gaat eens bekijken wat de volgende stap zal zijn.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Gethijsem schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:53:
[...]

Geen aanval hier, ik wil niet de wijsneus uithangen en ook dit topic niet verder laten ontsporen, maar er ging hier een alarmbel af. Je zegt het hier zelf al met: 'Volgensmij'. Of je bent heul jong, of een robot, of je hebt hier zomaar een mening neer getypt zonder ooit iets van onderzoek te hebben gedaan naar het onderwerp 'werk-privé balans*'.
Alles in het leven draait namelijk om balans (en harmonie). Als je dat negeert, of je nu ondernemer, werknemer of werkgever bent, zul je vroeg of laat een keertje onderuit gaan.

Dat werk-privé ding is helaas nog steeds geen echt vak op school, maar vaak wel een taboe om te bespreken op de werkvloer. |:(
Volgens mij corrigeerde die persoon zich in een latere post. Een goede balans in werk-prive is uiteraard belangrijk. Echter wil de vrouw van topicstarter switchen naar een andere sector, dan is het argument balans in werk-prive niet heel sterk. Jij wilt switchen, dus dan moet je ook wat te bieden hebben. En de vraag is of je met die beperkte hoeveelheid beschikbare tijd je kennis op niveau krijgt, effectief werk aflevert en daarnaast bij kunt blijven als het om nieuwe ontwikkelingen gaat.

ICT/tech heeft altijd wel een aantrekkingskracht gehad op mensen uit andere sectoren, er zijn tekorten en het imago dat er makkelijk geld te verdienen is. Twintig jaar terug in de dotcom-bubble kon iedereen een baan krijgen en was je kennis ondergeschikt, maar de hele sector is nu een stuk professioneler. Van ontwikkelaars wordt (vind ik) veel kennis verwacht. En de ontwikkelingen gaan snel. Bij ons zijn er best veel ontwikkelaars die ook in hun eigen tijd ermee bezig zijn (terwijl ze fulltime werken). Zou niet nodig moeten zijn, maar ik denk wel de realiteit en het slag mensen die de meeste werkgevers het liefst aannemen. Het contrast met een starter die nog weinig te bieden heeft en twee tot drie dagen wil werken, en haar eigen tijd wil indelen, is dan wel erg groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Gethijsem schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:53:
[...]

Veel over gesproken en gediscussieerd tijdens mijn bachelor Psychologie aan de VU (niet zelf onderzoek naar gedaan, mijn thesis ging ergens anders over). Hoewel de onderzoeken in dit gebied destijds best wel minimaal waren (en zo te zien nog steeds). Het is eigenlijk een soort van bredere vraag, want haal je meer geluk uit vrije tijd of werk? Je ziet iig wel dat als mensen helemaal geen werk hebben die gedachte weer totaal shift (lastig om ergens geluk uit te halen als je geen inkomen/vastigheid hebt etc). Uiteraard is balans dan belangrijk, dat ontkent niemand (en als ik suggereerde dat dat wel zo was, dan spijt dat mij). Het is sowieso niet een inkoppertje, er zijn zoveel factoren.

Als de wens is dat iemand graag part time werkt, omdat die persoon vrije tijd belangrijker vindt (om wat voor een reden dan ook, geluk, kinderen, gezondheid), dan lijkt mij dat een prima keus. Misschien dat programmeren dan niet de juiste keus is, who knows. Ik ken de ervaringen alleen maar tweedehands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
WolfsRain schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

Veel over gesproken en gediscussieerd tijdens mijn bachelor Psychologie aan de VU (niet zelf onderzoek naar gedaan, mijn thesis ging ergens anders over). Hoewel de onderzoeken in dit gebied destijds best wel minimaal waren (en zo te zien nog steeds). Het is eigenlijk een soort van bredere vraag, want haal je meer geluk uit vrije tijd of werk? Je ziet iig wel dat als mensen helemaal geen werk hebben die gedachte weer totaal shift (lastig om ergens geluk uit te halen als je geen inkomen/vastigheid hebt etc). Uiteraard is balans dan belangrijk, dat ontkent niemand (en als ik suggereerde dat dat wel zo was, dan spijt dat mij). Het is sowieso niet een inkoppertje, er zijn zoveel factoren.

Als de wens is dat iemand graag part time werkt, omdat die persoon vrije tijd belangrijker vindt (om wat voor een reden dan ook, geluk, kinderen, gezondheid), dan lijkt mij dat een prima keus. Misschien dat programmeren dan niet de juiste keus is, who knows. Ik ken de ervaringen alleen maar tweedehands
Ik zag zojuist dat je het tegenovergestelde bedoelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

walkthisworld schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:35:
Dank voor de grote hoeveelheid reacties.
Ik heb voor mezelf een overzicht gemaakt van alle reacties om eens te zien wat de kern van jullie verhaal is.
...................

Andere functies zijn ook et overwegen waard:
- https://next.youngcapital.nl/
-......

En, deze thread is een eye-opener voor haar (ook voor mij trouwens). Deze thread is ook niet persé heel motiverend. Dat is niet erg. Wat dit gesprek oplevert, is een zicht op de realiteit. Ze stelt dit op prijs en ze gaat eens bekijken wat de volgende stap zal zijn.
Bedankt!
Graag gedaan....
Juist met een partij als Youngcapital .... als ze met haar in zee willen... dan heeft iig direct werk, met een opleidingstraject en nog betaald werk ook. En dan ook meteen met de wensen van haar kant... anders was het niks geworden. HET voordeel is dat ze niet haar meteen haar IT-capaciteiten hoeft te verkopen en ook de plaats waar ze terecht komt is daar van op de hoogte. Dat haalt lijkt me veel druk weg, intussen kan ze de studie die haar aangereikt wordt, doen.
Tja... en of het haar gaat bevallen.... dat is iets van haar zelf.
De bekende van mij had geen IT-achtergrond, zelfs het compleet tegenover gestelde en heeft er een leuke vaste job van 32 uur (conform de wens) aan over gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:01
En ook; een schoolverlater is aantrekkelijker; ze is geen interessante investering
Ze heeft werkervaring, specifiek ervaring met contact met mensen. Dat vind ik dingen die ze voor heeft op een schoolverlater.
En dan is ze ook nog een vrouw. Wat mij betreft een meerwaarde, omdat de ICT bij veel bedrijven erg mannelijk is en (vind ik dan) het is erg prettig om diversiteit aan je team toe te voegen. Vrouwen benaderen zaken vaak anders dan mannen, waardoor je echt een beter resultaat samen neer kunt zetten.
Full-time is geen optie, met name omdat ze beschikbaar wil zijn voor de kinderen.
Werk jij al part-time? En zo nee, zou het een optie zijn?
De python cursus die ze nu doet gaat ze zeker afmaken. Ze vind het leuk, en het is imho ook goed om enig gevoel te krijgen bij software, code, programmeren etc. Het is ok goed voor haar zelfvertrouwen om iets van kennis, gevoel te hebben van/bij softwarecode.
Zeker een goed idee. Al is het maar omdat je dan scriptjes kunt maken die het handmatige sleur-werk makkelijker kunnen maken. En dat kan weer een manier zijn om meer kansen te krijgen, zodra je ergens binnen bent (bijv. als helpdeskmedewerker).
Goede verwachtingen helpt ook bij een gesprek met een potentieel werkgever. Top dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-04 10:00

Fulltime is dus lastig in verband met zorg voor de kinderen. Is het misschien een oplossing dat TS haar hierin te hulp schiet? Door wat taken van haar over te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 14:22
Voor TS en vooral zijn vrouw, het is zeker niet hopeloos hè! Ik ken zelf meerdere voorbeelden (m/v beide) die het wel is gelukt, ook recent nog.

Testen en applicatiebeheer lijken me dus twee veelbelovende IT-disciplines die (ook) veel gevraagd zijn, waarbij parttime normaler is, waarbij de bedrijven die applicaties maken vaak opleidingen hebben voor hun applicatie (die een werkgever voor je betaalt), en het ook zeker mogelijk is om met een andere achtergrond makkelijk(er) binnen te komen dan als programmeur.

Denk eens over 4 dagen. Is dat tenminste voor 1-2 jaar mogelijk te maken door jullie samen? Grote kans dat je eerst een jaarcontract krijgt. Verlengen ze dat, is dat het moment om te vragen of er ook een halve dag af mag. Dat overblijvende dagdeel dan wellicht thuis, en je bent nog maar 3 dagen echt van huis. Als ze eenmaal vertrouwen dat je het kunt en je werk goed doet, is er ineens best wat mogelijk.

Maar 2 dagen is wel echt voor iemand die een kunstje al 10 jaar doet en dan zegt, precies dat doe ik wel voor jullie in die tijd.

Python leren is sowieso een goed plan trouwens, laat je daar niet in ontmoedigen. Behalve dat het hopelijk leuk is, overtuig je zo een potentiële werkgever dat hij geen ~5k of meer aan opleidingsgeld weggooit aan iemand die eigenlijk de technische kant toch niet zo goed blijkt te trekken en na een jaar moet afhaken.

Even vanuit een ander gezichtspunt: je concurreert met luitjes (m/v) van 25 die net minimaal 5000 uur in een universitaire of HBO opleiding hebben gestoken (en vaak veel meer dan dat, omdat het ook een hobby is/was), goedkoper zijn, geen "leven" hebben, minder eisen stellen, en een meer passende basis om vanuit te beginnen. En die opleiding is ook niet voor Jan Sjaak hè..in al die tijd leer je uiteraard (veel) meer dan in een cursus programmeertaal X. Dus, natuurlijk kost het moeite om daar tussen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het kan wel. Ik werk 100% remote als een software engineer voor een Amerikaanse werkgever. Dat verdient uitermate goed. En ik werk grofweg 4 uur per dag, 5 dagen per week. Dus 20 uur per week ongeveer. Als ik mijn laptop bij me heb kan ik overal werken. Sommige weken heb ik aan een paar uur per dag meer dan genoeg om genoeg werk af te krijgen. Soms werk ik een dag of twee helemaal niet en haal ik dat over 't weekend of in de avond in, wanneer het mij beter uitkomt.

Maar: Ik breng ook 20 jaar aan veel, brede, en diepgaande ervaring met mij mee. In de tijd dat ik werk krijg ik ook gedaan wat gedaan moet worden. Ik heb geen mensen nodig die mij onder hun hoede nemen.

De vrouw van TS zou beginnen als een heel erg junior developer die nog jarenlang veel controle nodig heeft. Zij zal iemand zijn die veel vragen moet kunnen stellen en door fouten maken ook kan leren met de juiste persoonlijke begeleiding.

Geen enkel bedrijf zit te wachten op een intern/junior-developer die nog niet weet hoe het werkt, die thuis wil werken, en dan ook nog eens 2 of 3 dagen per week?

Hoe gaat dat, op woensdag schiet zij een pull request in, d'r collega's reviewen het, er zijn 5 requests for changes, en pas 5 dagen later kijkt je vrouw naar de opmerkingen, past dingen in d'r code aan, die gaan weer door een review terwijl zij een nieuwe taak oppakt, en met een beetje geluk is het die week gemerged?

No way. Dat ga je niet voor elkaar krijgen. Voor haar 1000 anderen die full-time willen werken, op locatie, mét relevante 4-jarige opleiding, jonger, meer ervaren, voor minder geld... (en geen kinderen :+ )

Mijn advies: Zet je gedurende 2 tot 3 jaar full-time of 32-uur part-time in, minimaal 2 dagen per week op een kantoor met een senior developer die haar onder zijn/haar hoede neemt. Spreek een opleidingsbudget af. Ga daarna 2 tot 3 jaar de detachering in.

Met 4 tot 6 jaar ervaring en de juiste inzet kan ze als senior developer de markt op als freelancer. Dan bepaal je ook zelf je arbeidsvoorwaarden: Als je 3 dagen per week wil werken is daar ook werk in te vinden. Of werk net zoals ikzelf 100% remote voor een werkgever die zich daar in specialiseert.

Maar als junior-junior 2 of 3 dagen willen werken... dan leer je niks. Er is veel meer dan alleen code schrijven. Pragmatisch leren zijn doe je niet door textbook picture-perfect code te schrijven, soms is een shortcut nemen de juiste route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amokjeeh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-04 07:13
Ik dacht gelijk aan de Techionista Academy, geen idee hoe het nu is maar Microsoft heeft daar de afgelopen tijd veel aandacht aan besteed zodat er meer vrouwen richting Data & AI gaan.

https://techionista-academy.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:17

servies

Veni Vidi Servici

Tom schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

Volgens mij corrigeerde die persoon zich in een latere post. Een goede balans in werk-prive is uiteraard belangrijk. Echter wil de vrouw van topicstarter switchen naar een andere sector, dan is het argument balans in werk-prive niet heel sterk. Jij wilt switchen, dus dan moet je ook wat te bieden hebben. En de vraag is of je met die beperkte hoeveelheid beschikbare tijd je kennis op niveau krijgt, effectief werk aflevert en daarnaast bij kunt blijven als het om nieuwe ontwikkelingen gaat.
Een goede balans is het belangrijkste wat er is als je de pensioenleeftijd gezond wil halen...
ICT/tech heeft altijd wel een aantrekkingskracht gehad op mensen uit andere sectoren, er zijn tekorten en het imago dat er makkelijk geld te verdienen is. Twintig jaar terug in de dotcom-bubble kon iedereen een baan krijgen en was je kennis ondergeschikt, maar de hele sector is nu een stuk professioneler. Van ontwikkelaars wordt (vind ik) veel kennis verwacht. En de ontwikkelingen gaan snel.
Naar mijn idee valt het nog wel mee met die snelheid... Er wordt alleen iedere zoveel jaar het wiel opnieuw uitgevonden en in een nieuw jasje opnieuw gebracht als de grootste ontdekking van de eeuw...
Pagina: 1