CPU upgrade van Intel naar AMD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pepeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik zoek een?
Ik zou graag mijn CPU upgraden (i5 4670k) naar een 'AMD Ryzen 5 3600 Boxed'
Maar ik weet niet goed welk moederbord en RAM geheugen dat ik dan best kan nemen.
Graag zou ik 16 GB ram willen.
Ook heb ik nog een scythe mugen 4 cpu koeler, zou ik deze gebruiken op ryzen of de box koeler gebruiken?

Wat is je budget?
Max €300.
Maar liefst zo goedkoop mogelijk.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk dat de 'AMD Ryzen 5 3600 Boxed' een goede budget keuze is, verder heb ik geen merk voorkeuren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik speel vooral games op het systeem, de settings hoeven niet op max te staan.
Ik heb een 'gtx 1060 6gb' en deze is nog voldoende voor mij op het moment.

Ook hoeft mijn moederbord niet futureproof te zijn. Ik zou na deze upgrade willen overstappen op AM5 en dan een hele nieuwe pc kopen.

Ik speel op 1080p en heb een 120hz scherm, maar in sommige games is 60 fps genoeg voor mij.

En huidige specs zijn:
Geheugen: Crucial Ballistix Tactical
16 GB : 2 x 8 GB - DIMM 240-pins low profile - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL8 - 1.35
Cpu: Intel Core i5 4670K - 3.4 GHz
Moederbord: Gigabyte Z87X-D3H
Cpu koeling: Scythe Mugen 4 PCGH
Gpu: gtx 1060 6gb
Voeding: CoolerMaster V550 Semi-Modular

[ Voor 23% gewijzigd door Pepeee op 30-08-2020 08:55 ]

Beste antwoord (via Pepeee op 31-08-2020 09:14)

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
De koeler gaat niet passen op am4 helaas, Er komt een box koeler mee met de proccesor en die is opzich voldoende als je genoeg airflow hebt en niet overclocked.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 69,95€ 69,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 57,38€ 57,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 296,33

Mocht de airflow niet al te best zijn zou ik deze koeler er bij doen: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition (check wel even als die past)

Alle reacties

• kajvans
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09-12-2025
zelf heb ik een AMD ryzen 5 3600. ben er zeer blij mee. mijn moederbord is een asrcok b450m pro4 (deze werd aangeraden in de tweakers best buy guide) en als ram heb ik G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB deze is door mij ook zeker aangeraden dit is een namelijk ddr4 16gb kit. dit bij elkaar kost ongeveer €304. ik hoop dat dit je heeft geholpen anders vraag gerust nog iets.

• kajvans
ik zie nu jouw cpu koeler past niet op een am4 socket. de stock koeler van amd is prima als je niet gaat overclocken, hij is niet al te stil maar kan er mee door.

Acties:
  • Beste antwoord

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
De koeler gaat niet passen op am4 helaas, Er komt een box koeler mee met de proccesor en die is opzich voldoende als je genoeg airflow hebt en niet overclocked.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 296,33

Mocht de airflow niet al te best zijn zou ik deze koeler er bij doen: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition (check wel even als die past)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Pepeee Met pricewatch: Scythe Mounting System for AM4 Type A
kun je AM4 koelen. je kunt het ook opvragen bij Scythe adv je aankoopbon.

Of je koopt Intel upgrade
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 146,97€ 146,97
1MoederbordenMSI Z490-A PRO€ 145,-€ 145,-
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX€ 68,90€ 68,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 360,87

Ryzen 3300X upgrade past beter binnen je budget. is vergelijkbaar met i7-7700K

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
Ik weet niet waar jij die 3300X beschikbaar hebt gezien, maar ik heb er geen (redelijk geprijsde) bron voor... Persoonlijk denk ik trouwens ook dat je jezelf niet moet vastpinnen op een bepaald merk, en betere reacties krijgt als je gewoon vraagt om een i5-4670K upgrade voor ongeveer €300. De Ryzen 5 3600 dringt zich wel op als zinvolle keus, zeker omdat de moederborden niet heel duur zijn. Als je niet overklokt is een A520 moederbord ook nog wel een optie. Ze kosten weinig en als je geen speciale eisen hebt aan aansluitmogelijkheden mis je er waarschijnlijk weinig mee.

Je zou eens kunnen kijken naar de i5-4690K revisit van Gamers Nexus (niet exact dezelfde processor, maar 'close enough') en even kijken of je denkt dat je met de genoemde upgrade daadwerkelijk het soort verschil gaat krijgen waar je een (voor jou) betekeninsvol kwaliteitsverschil gaat merken. Ik denk dat een i5-4670K in veel gevallen nog best mee kan komen en je voor een sneller gevoel beter een frisse Windows installatie+driver-upgrade kan doen. Als alternatief kan je misschien je oude systeem nog verkopen voor ~€150 (da's een beetje een slag in de lucht, ik doe niet veel in tweedehands, maar het lijkt redelijk) en wat aan je budget toevoegen.

Een fatsoenlijke koeler is niet heel duur, voor €25 heb je al een Gelid Solutions Phantom waar ik nog weinig slechte ervaringen mee ben tegen gekomen (al heb ik er geen eerstehands ervaring mee). Ik denk dat een conversiekit voor je bestaande koeler een beetje zonde is van het geld. Dan heb je de kosten en verzendkosten betaald alleen om een versleten koeler te hebben op je nieuwe processor, en een oude upgradeset die je niet kan gebruiken zonder een nieuwe koeler aan te schaffen. Vooral dat laatste lijkt me zonde, want ik denk dat als daar verder niets mis mee is het nog best een nuttig systeem kan zijn voor iemand. Met een iets hoger budget is een i5-10600K op een Z490 ook een goede optie en voor spellen sneller, maar we hebben het dan wel over statistische verschillen.

Omdat het nogal koffiedik kijken is wat betreft het moment dat je fatsoenlijke AM5 hardware kan kopen (dus niet wanneer het uitkomt, maar eerder wanneer het voor een fatsoenlijke prijs bugvrij beschikbaar is), wordt plannen een beetje lastig. Als ik jou was zou ik niet voor een overbruggingssysteem gaan maar gewoon alles of niets doen. Als je nu geen last hebt van traagheid met je huidige systeem zou ik gewoon wachten tot je dat wel hebt en op dat moment de beschikbaarheid van componenten evalueren. Later is altijd beter, want dan zijn er nieuwe processors uit en wellicht worden de huidige exemplaren ook wat goedkoper. Als je nu wel met prestatieproblemen kampt zou ik daar gewoon een redelijk budget voor vrij maken en iets kopen waar je een paar jaar mee kan doen. Omdat het beschikbaar worden (wederom, het gaat hier dus niet om de 'release date') van toekomstige hardware zo onvoorspelbaar is, is het daarmee synchroniseren IMHO tijdsverspilling. Straks blijkt misschien wel dat die AM5 processor niks is en dan heb je er voor niets op gewacht.

• Pepeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-10-2025
Fusi0nking schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:59:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 296,33

Dankjewel!
Ik denk dat ik hiervoor ga kiezen, maar heb nog een vraagje.
Is het belangrijk dat ik de bios update?
(heb hier geen ervaring mee)

• kajvans
heb zelfde componenten maar heb het zelf niet gedaan. wel nog iets je moet eerst windows hebben als je je drivers gaat installeren alleen heb je dan geen internet dus moet je een andere computer gebruiken en het dan op een usb zetten (dit geld alleen als je geen dvd lezer hebt), hier ben ik zelf nog wel even mee bezig geweest.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
Pepeee schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:12:

Is het belangrijk dat ik de bios update?
Nee, dat bord wordt met een van de meest recente biossen geleverd.
Pagina: 1