tp-link deco m4 als access point

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:18
Sinds kort deze set aangeschaft en zeer tevreden met de 300mb/s snelheid die mijn iPad aangeef.
Ik heb op de ziggo connectbox alleen de Wifi uitgezet en de deco m4 ingesteld als accesspoint.
Echter lees ik dat je er maar 1 direct mag aansluiten op de modem en dat de rest dan in serie moet.
Maar ik heb nu 2 deco's direct op de CB aangesloten en vraag me af waarom dit niet zou werken.
Per slot heb ik geen problemen, yet ;-)

Update:
Ik heb nu 2 van de 3 rechtstreeks op de ziggo modem aangesloten, en ook tot dusver geen conflicten.
Ik kan natuurlijk nog 1 deco van de kabel afhalen zodat deze enkel met wifi Connect, maar dan zie ik wel dat de downloadsnelheid behoorlijk lager is, van 300 naar 200.
Blijft de keuze 2 op kabel 1 op wifi, of 3 op kabel maar dan zou ik dus 2 deco's op de modem moeten aansluiten ipv het advies 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbP3Z4afeUrR2b0vXDtjI1I6AfQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fIY1AtbLXdyfTpmCfr6yaneb.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door merlin1201 op 30-08-2020 10:20 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:04
Als je ze rechtstreeks aan de Ziggo router aansluit kun je er net zoveel op aansluiten als je wilt.
Het is dan namelijk geen mesh systeem meer, maar je hebt dan gewoon een set van access points.

Wat Tp-link bedoelt is als je de tp-link controller in access point mode zet en de tp-link clients zijn enkel wifi (dus geen kabel) dan kun je alleen werken zoals de eerste tekening in je plaatje.
Ofwel je hebt dan een set wifi repeaters achter elkaar.

Of als je wel kabel aan die clients hebt kun je ook de tweede tekening maken die in feite hetzelfde is als jouw situatie.
Dan heb je dus een set access points.

In jouw situatie werkt die main Deco gewoon als switch voor die kabel en dus zitten dus alle Deco's bekabelt aan je Ziggo box.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 30-08-2020 14:04 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
Precies andersom :)
In accesspoint mode maakt het niet uit hoe je ze aansluit (Wat jij dus hebt)

In router mode moeten ze perse allemaal achter de lan poort van de eerste deco zitten (logisch ook, anders heb je dubbele dhcp servers op je netwerk). Dat is in je plaatje situatie 1 en 2 (niet alleen 1)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 30-08-2020 14:31 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja dat zei ik dus.
Dus hoezo precies andersom?

[ Voor 43% gewijzigd door Ben(V) op 30-08-2020 17:05 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Euh, bedankt voor jullie reacties, wat ik me dus afvraag wat is dan het verschil tussen een mesh en gewoon een aantal accesspoints? want ik dacht dat dit gewoon hetzelfde was.

Ik kan uiteraard de keuze maken tussen een mix.. 2 accsspoint's bekabeld en 1 wifi ( dit schijnt te kunnen met deze set )
Of zoals ik nu heb 2 accesspoint's en de derde aangesloten ook op de connectbox=ziggo modem zoals ik nu heb.

Overigens lees ik bij tp-link dat de accesspoint mode ook een mesh betreft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@merlin1201 dat is lastig te beantwoorden omdat “mesh” door verschillende fabrikanten geïnterpreteerd wordt. In jouw situatie is er eigenlijk geen verschil. Mesh is geen feature die roamen oid verbeterd.

Je hebt ze of bekabeld verbonden met elkaar of via een wireless uplink. Bekabeld heeft de voorkeur want dan heeft die meer bandbreedte naar het basisstation. Draadloos kan ook maar dan gaat de snelheid door 2 omdat de radio naar de client gedeeld wordt met de wireless uplink. Je kunt dit prima mixen maat het liefst (vooral de drukke) accesspoints bedraad aansluiten

Je moet het dus gewoon zien dat je 3 accesspoint hebt gekocht waarvan er 1 ook router kan spelen. De accesspoints hebben als extra feature (tov meeste normale accesspoints) dat ze ook draadloos kunnen verbinden.

Dus:
Er is niets speciaals, er is niets kapot. Dat is ook het saaie, er is niets te tweaken :+

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 30-08-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Helemaal duidelijk, ik heb nog wel met het idee gespeeld om achter de Hoofd deco een switch te plaatsen, want daarmee kan ik wel een star netwerk maken.
Maar ik vraag me af wat netto het verschil zou maken, ik weet wel dat ik weer een extra adapter = stroom verbruik moet plaatsen in de meterkast en gaat dit dan ook daadwerkelijk merkbaar verschil maken, ik denk dat het namelijk weinig zal uitmaken en de keuze is nu idd een netwerk met 3 accesspoint's waarvan ik vermoed dat dit gewoon goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@merlin1201 nou als ze in daisy chain staan dan en je hebt 10 computers achter ap3 die allemaal naar verschillende clients op ap1 willen dan moet alles door 1 uplink van 1 gigabit heen.

Stop je alle clients en wifi nodes in 1 switch dan heb je dit niet. Maar ik denk niet dat je het verschil in een thuissituatie met gigabit verbindingen gaat merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een mesh systeem is bedoelt om helemaal draadloos te werken.
Je sluit dan alleen de main deco met aan kabel aan en je zet hem dan in router mode.
En de client deco's zijn buiten de voeding om draadloos.

Als je alles bekabelt aansluit zijn het gewoon dure accesspoints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Klopt wel wat je zeg @Ben(V) Ben(V) echter het probleem is met deze deco M4 set is dat er slechts 2 ethernet poorten op een unit zitten dus om deze hoofd deco als router in te zetten, (dus de connectbox in bridge mode) is in mijn geval een probleem aangezien er al 3 netwerk kabels in de meterkast uitkomen.(Sonos, TV en Imac/Playstation)
De Deco's zijn dat ook uitsluitend bedoeld voor het wifi spul.
Overigens dit setje via Ziggo bestel voor 100,- maakt dat dit geen verkeerde prijs is voor 3 accesspoints.

@laurens0619 Dat in daisy chain zetten vond ik idd ook wel een dingetje aangezien ik behoorlijk wat van iMac naar TV stream (Plex) en als dan alles door 1 deco moet..... Maja in principe zou dat moeten werken.
Maar zoals je zeg ik denk niet dat ik verschil zal merken, alleen het extra stroom verbruik van die switch.

Ik heb inmiddels al verschillende opstellingen geprobeerd en eigelijk werkt alles zonder problemen, echter tot dusver is de manier zoals ik heb aangegeven in het onderste voorbeeld het eenvoudigst aan te sluiten.
Iedere deco geef netjes een 300 mb/sec door en zie je dat ze netjes verspreid connecten op de deco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@merlin1201 het is absoluut geen probleem om ze in accesspoint modus te draaien, staat compleet los van het draadloze gedeelte. Daarbij zijn de routers van tegenwoordig die je jij de provider krijgt best prima, je “mist” alleen qos en parental controls van de deco. het levert je wel een strakke snelheid en gebruik van je router switch op :)

3 jaar geleden was een “mesh kit” bedraad aansluiten inderdaad weggegooid geld. Die krengen kostte toen zo 150 euro per node waarvoor je vele beter losse aps kon kopen Met centraal management (zoals de unifi). Eero was ongeveer de eerste in 2016 en sindsdien is iedereen op de multi ap/mesh boot gesprongen.

De deco m4 voor 33 euro per accesspoint is gewoon een erg goede deal als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt :) niets overpriced aan.

Wat ik wel een nadeel van de m4 vind is dat ze geen dfs kunnen en daarom met 80mhz met zn alle op hetzelfde 5ghz kanaal zitten. Als het dan op iedere ap dan tegelijk druk is dan zou je daar wel last van moeten krijgen. In de praktijk lees ik het niet vaak dat mensen er problemen mee hebben (maar toch....)

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 30-08-2020 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Math van Dijck
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-02-2024
Ik ben dit setje aan het uit proberen. In AP modus hoofddeco aangesloten op connectbox. Switch op deze aangesloten en vandaar de andere 2 aangesloten. Wifi uit op de connectbox. Snelheid viel best tegen voor een 500 mb abo. Ik heb nu de Deco's in router modus gezet als enige deze op de connectbox aangesloten en de switch op de hoofddeco. Snelheid schoot omhoog. Voorlopig gaat dit goed. Ik kan misschien nog de connectbox in bridge laten zetten maar of dit nog beter is weet ik niet. Alle apparaten op de switch nu. 2 netwerk namen ingebracht in de Deco. 1 voor de 5ghz en de 2.4ghz hier op uit gezet vervolgens 1 naam op het gastnetwerk waarop 2.4ghz aan en 5ghz uit. Deze namen en wachtwoorden waren hetzelfde als in de Connectbox.. Wel vreemd dat alles perfect werkt in de router modus van de connectbox....!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Wat ik inmiddels wel hebt ondervonden is dat iCloud niet helemaal goed werkt als de connectbox in bridge mode staat en de deco's als router.
iCloud lijkt goed te werken maar de iCloud Drive heeft moeite om te connecten en dat gaat ergens fout met de tp-link deco.
Inmiddels wel weer verholpen door de connectbox als router te laten functioneren en de deco's als AP's.
qua snelheid maakt het hier weinig uit.

Pagina: 1