Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 19:56
Beste mede-Tweakers,

Zeven jaar geleden heb ik op basis van de BBG twee computers gebouwd voor mijn schoonouders. Volgens mij heb ik toen gekozen voor een mainstream of budgetgamesysteem (rond de 700,- was het toen) en hier hebben ze dus jaren heel veel plezier van gehad. Kennelijk heeft die van mijn schoonmoeder van de zeven jaar er vijf dag EN nacht aangestaan.

De computer van mijn schoonvader geeft sinds enige tijd wat BSOD's, spontane reboots en hikt een beetje richting een einde. Voor hem ben ik een tijdje terug al rustig gaan kijken naar iets nieuws maar het had geen haast zodoende ook nog niet heel veel werk van gemaakt.

Vandaag heeft de computer van mijn schoonmoeder de geest begeven en ik vermoed dat de hoeveelheid teer en tabak wellicht een bijdrage hebben geleverd. Ik gok erop dat de voeding of het moederbord kapot is maar heel eerlijk na al die jaren en de hoeveelheid bruine aanslag op het moederbord gun ik het beestje een waardige dood en heb ik reanimatie tot een minimale gelaten.

Zodoende dat ik even hier wat zaken aan jullie voor wil leggen om te kijken dat ik ook nu weer voor ze een goed systeem kan samenstellen.

Wat willen je schoonouders doen met hun nieuwe systeem?
Mijn schoonouders zijn beiden met name mensen die veel op Facebook zitten en daar de casual games spelen. Mijn schoonvader zit er nog aan te denken om wellicht Civilization VI een keer te gaan spelen en mijn schoonmoeder wil nog weleens de nieuwsgroepen afgaan. Wellicht dat beiden nog een keer een spelletje op zullen starten maar dan is het niets met echt veel grafisch geweld. Ze hebben nu volgens mij een Full HD scherm en wellicht gaan ze nog een keer over op 1440p

Wat mag het systeem gaan kosten?
In principe is er een flexibel budget waarbij met name de kwaliteit even voorop staat. Als ik ze uitleg dat het systeem 1000,- Euro moet kosten omdat ze dan iets hebben wat aanzienlijk beter is voor hun wensen dan is dat zo. Zelf zat ik te denken aan een budget van 700,- tot 800,- (PER COMPUTER) waarbij er rekening gehouden moet worden met een Windows 10 licentie EN heb ik de grote voorkeur om alles bij één winkel te halen. In dit geval heb ik gekozen voor Megekko maar zolang het een bekendere webwinkel is waar ik alles kan krijgen dan is het mij helemaal prima.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles is al voorzien, de kabels hangen al klaar en het is gelukkig modern genoeg allemaal om mee te kunnen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaande lijst is denk ik voldoende om beide schoonouders van een leuke PC te voorzien. Voor mijn schoonmoeder heb ik gekozen voor een systeem met een extra reguliere schijf zodat ze daar alle data op kwijt kan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet gebonden aan een specifiek merk maar ik heb wel de voorkeur voor A-kwaliteit en kijk zelf vaak naar de grote namen waar ik over het algemeen ook de beste ervaringen mee heb.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn schoonouders roken beide, een systeem waarbij er dus voldoende rekening is gehouden met filters is denk ik bevorderlijk voor de levensduur. Het systeem hoeft niet fluisterstil te zijn maar het zou wel fijn zijn als ze tijdens het surfen niet al teveel horen van de computers. Een midi of compact tower is prima qua formaat maar geen echte voorkeur hierin. Het moet gewoon een systeem zijn waar ze weer heel wat jaren plezier van kunnen hebben.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik zoek met name advies over de beste kwaliteit voor een goede prijs waarbij het gebruik van mijn schoonouders voorop staat. Ik twijfel ook nog of het nodig is om een videokaart los toe te voegen of dat het voldoende is om een CPU met geïntegreerde GPU te kiezen. Dan kan ik wellicht ook een kleinere behuizing kiezen maar of dit verstandig is gezien de behoefte van goede airflow/filters weet ik niet. Tevens ben ik wat huiverig over de voeding, ik weet niet of die voldoende is gezien de componenten.

De behuizing is wellicht ook een aparte keuze zeker gezien de RGB maar mijn schoonouders vinden zoiets wel geinig. Het is geen verplichting dat er RGB in zit, verre van, maar ze zijn dermate computer minded dat ze het ook wel leuk vinden (ze hebben ook beiden een RGB toetsenbord).

Ik heb geen aparte processorkoeling gepakt maar wel een extra casefan zoals aanbevolen in de BBG van mei

Wat ik zelf al op het oog heb op basis van een tweetal eerdere BBG's (januari en mei)

(De prijzen heb ik even aangehouden van Megekko)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 170,-€ 340,-
2MoederbordenMSI B450m a Pro MAX€ 64,-€ 128,-
2VideokaartenGigabyte Geforce GTX 1650 Super Windforce OC€ 175,05€ 350,10
2BehuizingenFractal Design Focus G mini€ 51,-€ 102,-
2Extra casefanCooler Master Silencio FP€ 14,95€ 29,90
1HDDSeagate ST2000dm008 2TB€ 57,90€ 57,90
2Geheugen internG Skill DDR4 2x8GB 3000MHZ€ 51,90€ 103,80
2VoedingenCooler Master MWE Brinze 450w V2€ 46,-€ 92,-
2Solid state drivesKingston A400 480GB SSD€ 47,15€ 94,30
2Windows LicentieMicrosoft Windows 10 Home 64bit NL OEM€ 108,-€ 216,-
1BezorgkostenSchandalig hoge bezorgkosten€ 3,95€ 3,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.517,95

Enorm bedankt voor jullie hulp mensen! (ook namens mijn schoonouders)

~De Priester

Beste antwoord (via De Priester op 03-09-2020 18:27)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:15
Voor het gemak handiger om alles op 1 te zetten, en die pc 2x te kopen.
Pak een Kingston a2000 1 tb voor mama, dan hoeft die al geen HDD.
Voor de papa zou je dezelfde kunnen pakken en er een 2 tb hdd bij zetten.

Nvme ssd is weer stukje sneller dan s600.

Voor de mama zou een 4800u kant en klare pc ook goed zijn ;) (of de 4500u, want wie heeft er nu een r7 nodig om nieuws te lezen)

pricewatch: Asus Mini PC PN50-BBR747MD-CSM
Enkel nog die kingstona2000 erin en klaar.

[ Voor 41% gewijzigd door 99ruud99 op 29-08-2020 22:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Voor het gemak handiger om alles op 1 te zetten, en die pc 2x te kopen.
Pak een Kingston a2000 1 tb voor mama, dan hoeft die al geen HDD.
Voor de papa zou je dezelfde kunnen pakken en er een 2 tb hdd bij zetten.

Nvme ssd is weer stukje sneller dan s600.

Voor de mama zou een 4800u kant en klare pc ook goed zijn ;) (of de 4500u, want wie heeft er nu een r7 nodig om nieuws te lezen)

pricewatch: Asus Mini PC PN50-BBR747MD-CSM
Enkel nog die kingstona2000 erin en klaar.

[ Voor 41% gewijzigd door 99ruud99 op 29-08-2020 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:33
Zo’n barebone die @99ruud99 voorstelt scheelt aanzienlijk in de stroomkosten tot wel 50 euro per jaar bij het gebruik wat je noemt. Goed om rekening mee te houden. Moet trouwens wel nog sodimm ddr4 in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
@99ruud99 Interessante optie! Ik had zelf ook al even gekeken naar een prebuilt systeem maar ik heb daar altijd het idee dat het prijs/kwaliteit altijd een stuk minder is. Een barebone is dan wel leuk om naar te kijken maar ik vraag me dan gelijk af, hoe zit het met de koeling? Het is een zeer compacte behuizing, dit is natuurlijk best leuk maar er is weinig airflow mogelijk en maar één koeler zover ik kon zien waardoor ik me zorgen maak over de levensduur in combinatie met rokende schoonlui.

Als je gaat kijken qua grafische kracht dan staat een GTX 1650 Super een stuk hoger op de lijst dan de 4800u. Ga je hiermee nog een spelletje spelen zoals een Civ VI?

De barebone is iets goedkoper (disk, geheugen, Windows etc. erbij gerekend) wat natuurlijk ook aantrekkelijk is en het compacte formaat is geweldig. Heb zelf er weinig ervaring mee dus ben wel benieuwd of die beestjes de tand des tijds een beetje doorstaan.

Bedankt voor de tip @99ruud99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:10
Hi De Priester,

Ik zit met eenzelfde uitdaging, alhoewel niet wat de teer en necotine betreft. Maar voor mijn ouders moet ik een onderhoudsvrije PC samenstellen, ik ga voor de Intel NUC oplossing.

Qua video pretstaties voor 'n game weet ik het niet maar voor gewone browse ervaring, ruim voldoende.

1BarebonesIntel NUC 10 Performance Kit NUC10i5FNK (EU-stekker)€ 351,82€ 351,82
2Geheugen internKingston HyperX Impact HX426S15IB2/8€ 31,96€ 63,92
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 100,67€ 100,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 516,41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
@De Priester in dat geval pak be quiet pure base 500... Na half jaar even filters schoonmaken, tegen dan mag je me bedanken voor het idee :)

Zo'n barebone produceert stuk minder hitte dan een pc met dedicated gpu, vandaar dat 1 fan genoeg is. Voor moeders kan het handig zijn omdat ze toch geen games speelt.

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 30-08-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
99ruud99 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:45:
@De Priester in dat geval pak be quiet pure base 500... Na half jaar even filters schoonmaken, tegen dan mag je me bedanken voor het idee :)

Zo'n barebone produceert stuk minder hitte dan een pc met dedicated gpu, vandaar dat 1 fan genoeg is. Voor moeders kan het handig zijn omdat ze toch geen games speelt.
Hey Ruud,

Je hebt me wel aan het denken gezet! Had in gedachten om twee identieke systemen te bouwen, hebben ze nu ook maar goed ik zie mijn schoonmoeder inderdaad geen games spelen.

@99ruud99 zou je dan trouwens de Pure Base 500 of 500DX pakken? Die laatste wordt momenteel ook in de RGB BBG genoemd en heeft betere koeling dan de reguliere maar is uiteraard ook een stuk duurder met 30,-. Waarschijnlijk is de reguliere meer dan prima overigens, zal mijn schoonpa eens polsen welke die leuker vindt.

Verwacht je trouwens dat die voeding voldoende zal zijn? Daar had ik de meeste twijfels over in het begin.

Thanks voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
De Priester schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:08:

@99ruud99 zou je dan trouwens de Pure Base 500 of 500DX pakken? Die laatste wordt momenteel ook in de RGB BBG genoemd en heeft betere koeling dan de reguliere maar is uiteraard ook een stuk duurder met 30,-. Waarschijnlijk is de reguliere meer dan prima overigens, zal mijn schoonpa eens polsen welke die leuker vindt.
Zou er een mATX als pricewatch: Cooler Master Silencio S400, pricewatch: Fractal Design Define Mini C of pricewatch: Metallic Gear Neo Micro V2 Zwart van maken.
Verwacht je trouwens dat die voeding voldoende zal zijn?
Wat denk je zelf voor een systeem dat niet eens 200w verbruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:33
De Priester schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:08:
Verwacht je trouwens dat die voeding voldoende zal zijn? Daar had ik de meeste twijfels over in het begin.
Pc gebruikt momenteel minder dan 250W vermogen. Ik zou de pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W aanraden. Is efficiënter en beter alternatief voor een geringe meerprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
@De Priester Barebone,s is niks mis mee hoor, dat hitteproblemen zit meer tussen de oren.
Wij op het werk hebben NUCS voor narrowcasting gewoon letterlijk achter de groot scherm wat ook nog warmte genereerd gelegd, dat ding draait al 5 jaar 24/7 zo en nog nooit wat aan gedaan.

Voor me vader ook een NUC voor kantoorwerkzaamheden gedaan en ook nooit problemen mee, de performance is vergelijkbaar met een normale pc.

De nuc zal vast een bak stof aangezogen hebben, dat ding draait nog steeds probleemloos, thuis heb ik ook een nuc en dat ding is ook niet stuk te krijgen.

Als je af en toe nog wil gamen is een nuc niet geschikt, niet vanwege hitteproblemen maar omdat op een Intel kaart zo goed als niet te gamen valt, de Intel Iris pro/plus zijn de enige waar het nog acceptabel op low settings op kan.

Barebone,s heb je ook met dedicated GPU en met een mobile Nvidia GTX1060 erin bijvoorbeeld, ze zijn uitstekend om te gamen en worden amper warm(heb hier een laptop met deze kaart en geen enkel probleem), bij niet gamen schakeld hij de kaart zelf uit en switched naar de Intel iGPU.

Natuurlijk kun je altijd een pechgeval hebben dat na 2 jaar ermee kapt maar die kans is nihil, dat kan overgens met alle computers.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 30-08-2020 21:45 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Beide behuizingen zijn prima, de duurdere is vooral mooier. De goedkope heeft IETS minder koeling, maar gaat geen probleem vormen. Desnoods een pure wings 2 140mm erbij (tientje) dan heb je zeker zat ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
Dan zou ik voor het volgende gaan (wederom even Megekko als shop aangehouden omdat ik alles bij 1 shop wil proberen te halen):

Voor mijn schoonvader:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 170,-€ 170,-
1MoederbordenMSI B450m a Pro MAX€ 64,-€ 64,-
1VideokaartenGigabyte Geforce GTX 1650 Super Windforce OC€ 175,05€ 175,05
1BehuizingenBe Quiet! Pure Base 500dx zwart€ 95,95€ 95,95
1Geheugen internG Skill DDR4 2x8GB 3000MHZ€ 51,90€ 51,90
1VoedingenBe Quiet! Pure Power 11 400W€ 54,45€ 54,45
1Solid state drivesKingston A2000 1TB SSD€ 105,05€ 105,05
1Windows LicentieMicrosoft Windows 10 Home 64bit NL OEM€ 108,-€ 108,-
1BezorgkostenSchandalig hoge bezorgkosten€ 3,95€ 3,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 828,35

Op basis van al het advies gekozen voor een grotere en snellere SSD van 1TB, ook wel handig als er dan een paar games bij komen te staan. Zelf vindt die de 500dx er leuk uit zien en komaan voor drie tientjes is die beste man helemaal happy met wat lichtjes :+. Op Djarune zijn advies de voeding gewisseld.

Nog andere opmerkingen/suggesties?

Voor mijn schoonma zit ik nog te kijken voor welke barebone ik zal gaan. Uitgangspunt is ook dat die gewoon 5 - 10 jaar weer mee kan gaan en het systeem die HELE ZWARE Facebook games kan spelen nu en in de toekomst :+

Die NUC van Lucas321 vind ik wel leuk maar helaas enkel HDMI als aansluiting, weinig flexibiliteit. Maar voor nu neem ik hem wel even als optie mee. Voordeel is dat al deze onderdelen ook mooi bij Megekko te halen zijn.

@99ruud99 Hoewel ik die Asus mini pc liever zou hebben is die nog nergens verkrijgbaar, wel een gaaf dingetje!

Wat ik bij die barebone nog wel wil weten, stel dat ding is de hele nacht aan het downloaden, wordt die dan niet gruwelijk heet? Dat ding kan er wel tegen hoop ik? (heb er echt geen ervaring mee)

1BarebonesIntel NUC 10 Performance Kit NUC10i5FNK (EU-stekker)€ 351,82€ 351,82
2Geheugen internKingston HyperX Impact HX426S15IB2/8€ 31,96€ 63,92
1Windows LicentieMicrosoft Windows 10 Home 64bit NL OEM€ 108,-€ 108,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 100,67€ 100,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 531,75

Zul je straks zien dat mijn schoonma gewoon zegt, ik wil dezelfde als je schoonpa...

Mochten er nog mooie suggesties zijn dan hoor ik het graag en anders ga ik het eens voorleggen aan de schoonluitjes.

Wederom dank iedereen, top tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
De Priester schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:12:
Zul je straks zien dat mijn schoonma gewoon zegt, ik wil dezelfde als je schoonpa...
Krijg ik toch gelijk :) . Heb ik vol trots de barebone laten zien, eerste reactie "o wat mooi en zo klein". Tweede reactie "Ja maar als ik dan ooit een spelletje wil spelen dan kan dat dus niet, doe me dan maar dezelfde als je schoonvader".

8)7 |:(

Het was een mooie en goedkope optie geweest maar goed ik denk dat ik dus gewoon maar twee keer het systeem voor mijn schoonpa ga bestellen. Mochten ze dan nog in een wilde bui willen gaan gamen dan kan het.

Mochten jullie daar nog aanvullingen op hebben dan hoor ik het graag.

Nogmaals dank iedereen!

~De Priester

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:10
[b]De Priester in "Nieuwe pc's voor de schoonouders"

Die NUC van Lucas321 vind ik wel leuk maar helaas enkel HDMI als aansluiting, weinig flexibiliteit. Maar voor nu neem ik hem wel even als optie mee. Voordeel is dat al deze onderdelen ook mooi bij Megekko te halen zijn.

Wat ik bij die barebone nog wel wil weten, stel dat ding is de hele nacht aan het downloaden, wordt die dan niet gruwelijk heet? Dat ding kan er wel tegen hoop ik? (heb er echt geen ervaring mee)
Naast HDMI ook Thunderbolt 3 via de USB3 poort. Van Tweakers.com:
code:
1
Video uit   HDMI, Thunderbolt 3, USB type-C

Wil je DP dan zul je even naar de NUC 8 Pro serie moeten kijken.

Hitte: Kan ik me niet voorstellen voor downloaden, ik doe er van alles op en nog nooit hitte problemen gehad, althans dat dat ding uitvalt. Ze worden op sommige plekken wel warm/heet maar daar zijn ze voor gemaakt en getest.
Pagina: 1