Reparatie -> Vervangend product na 4 mnd kapot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binx6
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-09-2024
Hallo allemaal,

4 maanden geleden heb ik m'n sporthorloge - in de laatste week van de wettelijke 2 jaar garantie - ter reparatie opgestuurd omdat er af en toe strepen over het scherm verschenen. Buiten dit, wat enkel het aflezen af en toe bemoeilijkte, werkte het horloge helemaal prima. Onder garantie is het horloge toen vervangen voor een ander - gebruikt / refurbished - exemplaar.
Nu, 4 maanden later, heeft de bedieningsknop van dit 'nieuwe' horloge het begeven. wat het horloge onbruikbaar maakt. De webwinkel geeft aan dat bij aanbieden ter reparatie hier óf een prijsopgave voor de reparatie óf onderzoekskosten uit zal volgen.

Is dit een correcte afhandeling van de webwinkel en een gevalletje pech voor mij, of heb ik recht op meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Binx6 Je hebt recht op een conform goed. beroep je op conformiteitsvereiste dat is wettelijke garantie, van tenminste 2j. fabrieks -of verkopersgarantie kun je beter vergeten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Nee, dat is geen correcte afhandeling. Refurbished had je al niet hoeven te accepteren (had een nieuw horloge moeten zijn als reparatie niet mogelijk was), maar ook nu je dat wel hebt gedaan heb je recht op een deugdelijk sporthorloge. Het oorspronkelijk geleverde horloge was niet deugdelijk, en het vervangende horloge is ook niet deugdelijk. De winkel heeft dus nooit aan haar verplichting gedaan om een deugdelijk horloge te leveren. Reparatie of vervanging moet kostenloos gebeuren.

[ Voor 7% gewijzigd door GlowMouse op 29-08-2020 22:22 ]

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 14:41
Het hoeft helemaal niet perse een nieuw horloge te zijn.

En de garantie gaat niet opnieuw in als je binnen de garantieperiode een nieuw/vervangend exemplaar krijgt. De oorspronkelijke garantietermijn blijft van kracht. Dus de 'garantie' is eigenlijk al 4 maanden geleden verlopen.

Geen idee wat de verwachte gebruiksduur/levensduur van een sporthorloge is, maar ik schat je kansen laag in.. erg vervelend dat wel.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

offtopic:
Hahaha, typisch Tweakers weer, over elkaar heen vallen om als snelste het 'juiste' antwoord te geven waarbij die antwoorden mekaar ook nog weer eens 100% tegen spreken... Maar eigenlijk is het niet om te lachen, want TS schiet hier dus niks mee op.

Even wat links voor TS:
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug

en
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

En even logisch redenerend: dat je een refurbished horloge hebt teruggekregen vind ik niet raar, je hebt immers ook geen nieuw horloge ingeleverd. En het probleem dat die nu heeft, had bij je oorspronkelijke horloge ook kunnen gebeuren. Dus op garantie kun je je niet meer beroepen waarschijnlijk. Maar je hebt nog steeds recht op een deugdelijk product. Als jij dus aannemelijk kunt maken dat het probleem niet door jouw toedoen is ontstaan, kun je alsnog een beroep doen op non-conformiteit bij de verkoper. Maar goed, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn vaak 2 verschillende dingen. Bedenk dus goed of het je de moeite waard is.

Disclaimer: IANAL maar dit is hoe ik "garantie" zie. Je hebt veel rechten als consument, maar je moet wel redelijk blijven. In dit geval zou ik het redelijk vinden als ze je horloge alsnog kosteloos repareren, maar een nieuwe lijkt mij teveel gevraagd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
JipJapGoedje schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:20:
Het hoeft helemaal niet perse een nieuw horloge te zijn.
Ah, dan zaten de rechters er allemaal naast
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2016:4197
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2017:2519
Het kan natuurlijk dat jij dingen weet die wij niet weten, maar misschien kun je dat dan iets beter onderbouwen, bijvoorbeeld met verwijzingen naar literatuur of rechtspraak.
En de garantie gaat niet opnieuw in als je binnen de garantieperiode een nieuw/vervangend exemplaar krijgt. De oorspronkelijke garantietermijn blijft van kracht. Dus de 'garantie' is eigenlijk al 4 maanden geleden verlopen.
Ik kan de volgende overweging van het HvJ EU in Quelle maar op één manier uitleggen: de winkelier levert de overeengekomen zaak met vertraging. Waarom zou de garantietermijn al gaan lopen voordat de klant het product heeft ontvangen?
Ingeval de verkoper een niet-conform goed levert, voert hij de verbintenis die hij bij de verkoopovereenkomst is aangegaan, niet correct uit en moet hij dus opkomen voor de gevolgen van de slechte uitvoering van die verbintenis. Dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet-conforme goed, levert geen ongerechtvaardigde verrijking op. Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen.

• Binx6
Icephase schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:39:
In dit geval zou ik het redelijk vinden als ze je horloge alsnog kosteloos repareren, maar een nieuwe lijkt mij teveel gevraagd.
Dat vraag ik ook niet (een nieuwe). Enkel of ik (met wat goodwill) recht kan hebben op gratis reparatie van dit euvel.

Verkopende partij gaf bij contact in eerste instantie aan dat het 'zeer waarschijnlijk' gratis gerepareerd zou worden omdat het een repeat op korte termijn betreft.
Maar omdat ik zekerheid wilde en na extra navraag werd dit 'zeer waarschijnlijk niet' _O-

Fabrikant klantenservice geeft aan "me geen zorgen te maken, dat het met de supervisor besproken wordt voor een uitzondering en gratis reparatie". Daar vestig ik m'n hoop nu op.

Horloge is overigens al een ouder model, maar nog steeds zeer fijn omdat deze functies bevat die je tegenwoordig enkel nog bij €250+ sporthorloges vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-06 20:08
GlowMouse schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:53:
[...]
Ik kan de volgende overweging van het HvJ EU in Quelle maar op één manier uitleggen: de winkelier levert de overeengekomen zaak met vertraging. Waarom zou de garantietermijn al gaan lopen voordat de klant het product heeft ontvangen?

[...]
Houdt dat in dat de garantietermijn ook met vertraging wordt geleverd? In die zin dat de garantie opnieuw in gaat en de consument geniet van een 'vernieuwd' termijn?

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:40
SacreBleu schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:13:
[...]

Houdt dat in dat de garantietermijn ook met vertraging wordt geleverd? In die zin dat de garantie opnieuw in gaat en de consument geniet van een 'vernieuwd' termijn?
De garantietermijn begint pas er een deugelijk goed is geleverd. Zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binx6
De verkoper houdt zich afzijdig, maar de fabrikant (TomTom) gaat het horloge gratis repareren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:05
Binx6 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:52:
De verkoper houdt zich afzijdig, maar de fabrikant (TomTom) gaat het horloge gratis repareren :)
Goed dat het is opgelost. Maar weer een ondernemer die niet eerst even bij de fabrikant informeert hoe of wat. (moet niet nodig zijn. Maar geeft de klant een goede indruk en jij als ondernemer krijgt een plusje), maar direct zegen nee gaan we niet doen bla bla bla.
Pagina: 1