JVC amplifier, kan geen vfd vervanging vinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednas32
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-08 19:23
Hey mede tweakers,

Ik heb thuis een RX-EXA10 JVC versterker staan die het nog perfect doet qua geluid.

Enige nadeel is, het LCD scherm is praktisch niet meer te lezen, hij werkt wel maar vermoed dat de backlight kapot is want er komt bijna geen licht vanaf.

Als tweaker zijnde heb ik de versterker al open gehad en alle leads van het scherm opnieuw gesoldeerd in de hoop dat daar een slechte verbinding was ontstaan, dit was niet het geval.

Nu ben ik dus op zoek naar een vervanging want de versterker zelf werkt nog goed, ik moet alleen gokken of die op aux, fm, dvd of een andere stand staat. Wat soms best vervelend is.

Het scherm heeft part nummer QLF0160-001, ik heb overal op google gezocht naar een vervanging maar overal komt die terug als een discontinued part en dus niet meer te bestellen. Ook bij onze Chinese vrienden heb ik niks kunnen vinden.

Weet iemand misschien nog een plek waar deze te bestellen zijn? Ik vind het zonde om hierom de versterker weg te doen maar vanuit het huishouden komen er klachten over het gebruiksgemak...

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 14:38
ik weet dat er met mijn onkyo toen een display probleem was waarbij je weerstanden moest vervangen:

https://www.avsforum.com/...02/page-867#post-15249416

misschien gaat zoiets ook op voor jouw versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
anders op zoek naar een defecte unit met een goed LCD?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednas32
rutger465 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:53:
ik weet dat er met mijn onkyo toen een display probleem was waarbij je weerstanden moest vervangen:

https://www.avsforum.com/...02/page-867#post-15249416

misschien gaat zoiets ook op voor jouw versterker?
Bedankt voor je reactie! Het bordje waar de LCD op zit is vrij schoon, in de zin van het is een PCV met knopjes, lampjes, de LCD, volume knop en select knop. Er zitten geen grote weerstanden op, alleen 2 kleine wat ik denk dat capacitors zijn en mini transistors op de achterkant.

Gezien dit bordje echt specifiek alleen dus de front knoppen en LCD doet lijkt het me niet dat het ergens anders in de versterker zit als ik op zoek moet naar een weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:13
Is het een CCFL of LED backlight? Want wellicht kun je dat gewoon vervangen.
Als het LCD zelf nog werkt.

Overigens, als ik google op dat partnumber krijg ik VFD's, dat zijn hele andere dingen, die kunnen inderdaad verouderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednas32
SMSfreakie schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:59:
anders op zoek naar een defecte unit met een goed LCD?
Heb even snel gezocht al maar kon niks 2e hands zoeken.
Waar zou ik specifieker kunnen zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednas32
jeroen3 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:01:
Is het een CCFL of LED backlight? Want wellicht kun je dat gewoon vervangen.
Als het LCD zelf nog werkt.

Overigens, als ik google op dat partnumber krijg ik VFD's, dat zijn hele andere dingen, die kunnen inderdaad verouderen.
Hi Jeroen3,

Ik ging er een beetje van uit dat het een LCD scherm was maar heb weinig ervaring met schermen dus zou ernaast kunnen zitten. Als ik even zoek op VFD dan lijkt het daar meer op idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Een VFD verouderd inderdaad, maar vaak loopt hij schade op doordat de voedingspanning op het display buiten de normale waarden valt.

Vermoedelijk zijn er wat condensatoren aan slijtage onderhevig in het circuit wat de negatieve voedingsspanning maakt. Die eerst vervangen, als het dan niet beter wordt, dan pas het display vervangen.

Uit mijn hoofd, dus pin me er niet op vast: de buitenste pinnen (linkerkant display en rechterkant display) horen zo'n 27 a 30V negatief te zijn t.o.v. de massa. En gemeten tussen die 2 pinnen hoor je zo'n 3V te meten (= gloeispanning voor het display)

[ Voor 27% gewijzigd door AllesKan op 29-08-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je de juiste spanningen ook gemeten? Op pagina 2-11 kun je de spanningen vinden die op het display binnen zouden moeten komen: https://elektrotanya.com/jvc_ex-a10.pdf/download.html#dl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednas32
Op de pin waar 29,2 op hoort zit nu 30,3. Dat is de enige echte afwijking die ik kan vinden. De andere is soms 0,1 of 0,2.
Alleen is dit dus 1 volt teveel, zou die daar niet juist meer licht van moeten afgeven ipv minder?

@AllesKan dit display lijkt anders te werken dan wat je uitlegt, maar de spanning klopt dus wel redelijk met wat er in de manual staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
rednas32 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:41:
@AllesKan dit display lijkt anders te werken dan wat je uitlegt, maar de spanning klopt dus wel redelijk met wat er in de manual staat!
Valt wel mee, als je meet t.o.v. pin 31 (VH) i.p.v. massa komt het best overeen met wat ik schreef. De fabrikant bepaalt zelf waar hij die pen aan vastmaakt.

Die 1V (= 3% afwijking) zou ik niet wakker van liggen, zolang de gloeispanning (=filament) in ieder geval wel een volt of 3 is.

In dat geval zou ik het wel aandurven er een nieuw display in te zetten.

NB: Kun je eens een duidelijke close-up foto van het display in werking plaatsen?

[ Voor 7% gewijzigd door AllesKan op 29-08-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Waarmee meet je eigenlijk?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednas32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLXxu82QwmtA1MGi4sBu4L9Eq6o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnVFm7AraohZhfscwKFgS2qL.jpg?f=fotoalbum_tile Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aT8ZkzOPLU0yW7KVSHNXL_z1Rc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zaLCFTJEWRu1Oqb9kD6XaUI.jpg?f=fotoalbum_tile

Hierbij de foto's! Zoals je ziet werkt het wel maar alleen in het donker is het eigenlijk uit te lezen.

@SMSfreakie ik meet het gewoon met m'n multimeter, wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
als het geen "zuivere" gelijkstroom is oid kan je multimeter er foutive waarden van maken

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
rednas32 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:31:
Hierbij de foto's! Zoals je ziet werkt het wel maar alleen in het donker is het eigenlijk uit te lezen.
Op foto 1 kun je in ieder geval de gloeispanning in werking (rode horizontale lijnen) zien.

Als die gloeispanning ook echt rond de 3V is zou ik gewoon dat display (partnummer zal best in die manual staan) gaan zoeken en vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednas32
SMSfreakie schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:05:
als het geen "zuivere" gelijkstroom is oid kan je multimeter er foutive waarden van maken
Ik heb de negatieve op de ground gezet van de versterker zelf en daarna punt voor punt gemeten met de multi meter, weet niet hoe ik dit anders zou kunnen doen?

@AllesKan Tnx, nu alleen dus nog ergens vinden waar ze het part nog hebben gezien die discontinued is bij alles wat ik zelf kan vinden.

Mocht jij of iemand anders nog tips hebben dan hoor ik deze graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:13
VFD's zitten ook nog veel op oudere test&measurement apparatuur.
Volgens een user op het eevblog forum is er een trucje om vfd's te "herstellen".
https://www.eevblog.com/f...ent-display-rejuvenation/

• rednas32
jeroen3 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:37:
VFD's zitten ook nog veel op oudere test&measurement apparatuur.
Volgens een user op het eevblog forum is er een trucje om vfd's te "herstellen".
https://www.eevblog.com/f...ent-display-rejuvenation/
Thanks! Dit ziet er veelbelovend uit. Ik begrijp alleen niet helemaal bij welke pins ik dit moet doen, is het de 30v (en moet het dus hoger zijn dan dat) of de 3v pin waarover ze op het fora spreken?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Waar ze het over hebben is de gloeidraad van de vfd (de 3v dus) die aan beide uiteindes zit loskoppelen van de voeding, daar een labvoeding aan hangen en langzaam de spanning opvoeren tot die oranje begint te gloeien, daar 'm een minuutje houden en weer normaal aansluiten.
Dat zou oxidatie op het draadje zelf verminderen waardoor hij weer meer electronen uitstuurt en het scherm helderder is.
Het is wel een lapmiddel, op een gegeven moment is er gewoon te weinig over van de coating op de gloeidraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
SA007 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:04:
Waar ze het over hebben is de gloeidraad van de vfd (de 3v dus) die aan beide uiteindes zit loskoppelen van de voeding, daar een labvoeding aan hangen en langzaam de spanning opvoeren tot die oranje begint te gloeien, daar 'm een minuutje houden en weer normaal aansluiten.
Dat zou oxidatie op het draadje zelf verminderen waardoor hij weer meer electronen uitstuurt en het scherm helderder is.
Het is wel een lapmiddel, op een gegeven moment is er gewoon te weinig over van de coating op de gloeidraad.
Tja, het is maar hoe lang het lapmiddel werkt

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednas32
Bedankt voor de uitleg! Het is idd even afwachten hoe lang het werkt maar iets is beter dan niets :)

Moet de spanning op het draad zo laag mogelijk zijn en dan een minuut of juist hoger?
Het gloeit al bij 4,5 volt maar bij 6v is het een stuk helderder. Wil hem ook niet doorbranden dus is het dan het veiligste het een minuut op 4,5 te doen of bijvoorbeeld kort op 9 of 12v?
Lang op laag vermogen lijkt mij het veiligste maar weet niet of het dan genoeg inbrand zeg maar.

(mijn labvoeding heeft 3, 4,5, 6, 7,5, 9 en 12 volt standen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
oei dat is een goede... zelf zou ik denken van 4.5 / 6V en dan eens kijken wat die doet.. op zn normale omgeving... mocht het toch niet genoeg zijn kan het altijd nog een keer toch :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Wat is las is oranje, dus niet witheet stoken zegmaar (ivm kans op smelten).

Zou 'm niet kort heel hoog zetten, omdat hij dan door kan smelten.

(Rare labvoeding trouwens met standen, meeste hebben gewoon draadknoppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 19:55

slb

Bwoah......

@rednas32 zoals @AllesKan al eerder opmerkte, maar waar ik geen reactie op gelezen heb:
Vervang eerst de elco's op het bord, bij speelautomaten waar deze VFD's ook in zaten bracht dat in de praktijk vaak ook aanzienlijke verbetering.
Soms is het gewoon een rottig soldeercontact (vaak met loep of usb microscoop te zien), even met de tinzuiger erover heen en opnieuw solderen.

De voeding die je hebt is hoogstwaarschijnlijk géén labvoeding, deze hebben vaak (meerslagen) potmeters.
Met diode(s) in serie kun je eventueel de spanning met 0,7V (silicium) of 0,3V (germanium) verlagen.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednas32
Bedankt voor jullie adviezen!

@slb de elco's zijn besteld en onderweg maar vanuit china dus duurt even, dacht kan dit alvast proberen.

Ik gebruik verder een Velleman LAB-1. Het is officieel geen labvoeding dan maar een normale regelbare voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha een veredelde vast voeding :+
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FtlA9c7V49FM%2Fmaxresdefault.jpg&f=1&nofb=1

Dit is goed genoeg om te beginnen maar als je verder gaat zou ik toch zien naar een variabele voeding ;) of deze aanpassen met een potentiometer

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1