Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Offerte zonnepanelen, fasen omvormer, wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
M'n buurman en ik willen zonnepanelen op onze daken leggen. Hij gebruikt meer dan ik, dus hij zal logischerwijs meer panelen nemen. We hebben een aantal vragen hierover mbt welke offerte de beste investering is, hoe het zit met fasen van de omvormer en de montagesystemen.

Mijn offertes zijn niet veel anders dan die van m'n buurman, hij heeft alleen wat meer panelen en iets andere optimizers en omvormers waar van toepassing (apart benoemd onder de offertes). Voor mij gaat het om 9 panelen, m'n buurman neemt er 14.

Solar2Led Suntech panelen
AantalProductVermogenPrijs/stukTotaalprijs
9Suntech STP320S-20320€ 208,59€ 1877,31
9SolarEdge P404€ 43,50€ 391,50
1SolarEdge HDWave 2200€ 740,00€ 740,00
Totaalprijs€ 3008,81

Kosten inclusief montage, eventuele aanpassingen meterkast, etc.: € 4.521,95

Solar2Led Q-Cell panelen
9Q-Cell Antum DUO G8+340€ 260,59€ 2.345,31
9SolarEdge P404€ 43,50€ 391,50
1SolarEdge HDWave 2200€ 740,00€ 740,00
Totaalprijs€ 3.476,81

Kosten inclusief montage, eventuele aanpassingen meterkast, etc.: € 4.989,95

Zonadvies Nederland
9Sunpower 325 Wp All Black P3325€ 172,01€ 1.548,12
9SolarEdge P405€ 61,70€ 555,28
1SolarEdge HDWave 3000€ 836,87€ 836,87
Totaalprijs€ 2.940,27

Kosten inclusief montage, eventuele aanpassingen meterkast, etc.: € 4.433,77

Bespaar met je dak
9URE 340 mono340€ ??€ ??
9Enphase IQ7 Plus€ ??€ ??
Totaalprijs€ 5.108,09

Het bedrag bovenstaand is all-in, er is geen per-stuk specificatie in de offerte.

Bij m'n buurman heeft Solar2Led SolarEdge P370 optimizers aangeboden en de SolarEdge HDWave 3000 omvormer. Bij Zonadvies is de omvormer voor hem de SolarEdge HDWave 4000. Opvallend is dat bij hem de prijzen lager zijn dan bij mij. Misschien dat de korting die hem is beloofd in geval ik met 'm mee doe reeds toegepast en bij mij niet.

Welke offerte is het meest gunstig?

Over m'n dak:
M'n huis is zuid-oost/noord-west geöriënteerd met de voorkant op ongeveer 60° naar het oosten gericht tov 0° zuid. Bij de voorkant heeft het dak een hellingshoek van ~63°. Hier kunnen 6 panelen komen. Alleen 'Bespaar met je dak' wil hier niets leggen omdat ze een kliksysteem gebruiken en deze helling te groot is om het te kunnen bevestigen.
Aan de achterzijde heb ik een dakkapel waar 3 panelen op kunnen liggen. Deze drie zullen het meeste gaan opleveren van alles, omdat deze naar het zuiden gericht zullen worden met een hoek van ~14°. Boven m'n dakkapel naar de nok van het dak zouden er nog twee panelen kunnen komen. Alleen 'Bespaar met je dak' doet dat. Zij zijn ook de enige die onder de dakkapel nog panelen neerleggen. Dat zou bij mij nog genoeg opleveren, omdat de zon er redelijk vroeg in de middag al op kan schijnen. Ik heb geen dakkapel van de andere buren die schaduw zou werpen, waar de buurman waar ik mee samen doe dat wel heeft van de mijne.
In totaal neem ik 9 panelen.

Bij m'n buurman:
We hebben een rijtjeshuis, dus de oriëntatie e.d. is allemaal hetzelfde. Aan de voorzijde kunnen er 6 panelen komen. Achter heeft hij een kleinere dakkapel waar 2 panel op kunnen liggen. Solar2Led wil bij hem geen panelen daar leggen. Boven z'n dakkapel kunnen er 2 geplaatst worden door elke partij.
Onder de dakkapel is er ruimte voor zo'n 10 panelen volgens 'Bespaar met je dak'. De andere twee installateurs leggen er 6 neer.
Hij neemt een totaal van 14 panelen.

Omdat onze achterzijde op het noordwesten ligt (~30° vanuit het westen), duurt het redelijk lang voordat de volle zon op het dak staat onder de dakkapel. De afgelopen dagen heeft m'n buurman het een beetje in de gaten gehouden en kwam uit op ~14:00 dat er geen schaduw meer is onder de dakkapel. Bij mij is een gedeelte eerder zonvrij omdat ik geen dakkapel naast mij heb die een schaduw werpt. Maar gezien de tijd dat de zon er eindelijk is, heeft mij voorkeur om in mijn eigen situatie hier geen panelen te leggen. De voorkant levert naar mijn idee veel meer op.
Het zal in de totaliteit wel nut hebben om panelen onder onze dakkapel te leggen, maar is het de investering ook echt waard met wat het zou opleveren?

Dan heb ik ook nog een vraag over de fasen en omvormers. Als je meer dan 5000 Wp hebt aan panelen, is het noodzakelijk om een 3-fase omvormer te hebben. Daar komen we niet aan, dus kunnen we prima een 1-fase omvormer nemen. Maar, nou zag ik een video op Youtube die het had over werkelijke winst die je zou krijgen bij een 1-fase tov een 3-fase omvormer. Namelijk als je panelen via fase 1 leveren en je een apparaat gebruikt zoals een wasmachine of computer dat op fase 2 zit, je eigenlijk minder verdient dan wanneer je die apparaten direct via de panelen zou voeden.
De video in kwestie (met timestamp wanneer er over wordt gesproken): YouTube: Zonnepanelen? Maak niet deze fout! – Besparingen en Duurzaamheid (14...

Maar als ik dan verder zoek, kom ik uit op https://www.zonnefabriek....n-drie-fasen-net-kan-dat/ en die heeft het er dan weer over dat het niets uit maakt omdat je meter het al schijnt te compenseren.
Maar als je de omvormer op slechts één van de drie fasen zet, hoe zit het dan met teruglevering? Stel je levert op één fase stroom terug aan het net, terwijl je tegelijkertijd op een andere fase stroom afneemt, wordt dat dan apart door de kWh-meter geregistreerd?

Het antwoord is nee. De kWh-meter van de netbeheerder, óók de nieuwere ‘slimme’ meter, verrekent intern wat er op de verschillende fases gebeurt.
Het zijn twee tegenstrijdige verhalen. Volgens de een zou je een langere terugverdientijd hebben, terwijl de ander zegt dat er er geen verschil is. Wat is het nu?

Dan een vraag over het montagesysteem. Veel installateurs gebruiken kliksystemen waardoor er geen (grote) aanpassingen aan het dak of dakconstructie nodig is. Dit heeft een aantal beperkingen, zoals dus de hoek waarin het gebruikt kan worden. Zo'n kliksysteem is niet geschikt voor onze voorzijde.
Maar, is het echt zo slecht? Het wordt heel veel gebruikt, dus het zal wel goed blijven liggen. Met het oog op de afgelopen storm die over ons land raasde wil ik niet bang zijn dat m'n panelen opeens van het dak vliegen.

Nemen we panelen aan de voorzijde van het huis, dan worden deze natuurlijk met een ander systeem gemonteerd. Ik had bij Solar2Led gevraagd hoe dit zit, of de hoek van 63° geen probleem zou zijn. Volgens de persoon die antwoord gaf, is er geen reden voor zorgen. Ze hebben zelfs panelen op een dak gemonteerd die een hellingshoek van 80° had. En mocht er toch iets gebeuren, dan moest ik maar m'n verzekering inschakelen. Kan ik dat ook gewoon, uitgaande van een standaard verzekering die men neemt? Een andere adviseur zei namelijk dat het niet gedekt zou zijn als zonnepanelen boven een bepaalde hoek zijn geïnstalleerd.

Van de installateurs is er eentje die met micro-omvormers werkt (van Enphase). Hoe verhoud dit tov optimizers en een enkele omvormer?

We hebben dus nog wel wat vragen en hopen dat de meeste (of alle, nog beter natuurlijk) beantwoord kunnen worden. We zien een beetje de bomen door het bos niet meer.

Resumé de vragen:
  • Welke offerte kan ik het beste voor gaan?
  • Is het de investering (iig voor m'n buurman) echt waard om onder de dakkapel panelen te plaatsen, wetende dat het pas na de helft van de dag de zon er op zal staan voor de beste opbrengst?
  • Hoe zit het met de terugverdientijd en gebruikerskosten voor energie als er een 1-fase omvormer wordt geplaatst ipv een 3-fase?
  • Zijn kliksystemen voor montage goed genoeg om tegen een storm te kunnen en hoe zit het met de verzekering? Wordt er echt moeilijk gedaan als panelen met een grote hoek (zoals >60°) hangen?
  • Optimizers vs micro-omvormers, wat levert meer op/wat is beter?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Misschien snappen we die lange tekst beter als je er een nette luchtfoto aan toevoegt en daar in tekent en schrijft welk huis van jou en de buurman is. En ook meteen jullie favoriete legplannen erin getekent. En aangegeven wat jij voor en achter noemt.

Zijn die prijzen inclusief of exclusief btw?
Maar als ik dan verder zoek, kom ik uit op https://www.zonnefabriek....n-drie-fasen-net-kan-dat/ en die heeft het er dan weer over dat het niets uit maakt omdat je meter het al schijnt te compenseren.
Ja dit klopt.
Daarnaast zal een SolarEdge systeem met 3 panelen zuid en 6 oost sowieso alleen mogelijk zijn met enkelfase.

Bel je verzekering even om het te vragen. Ik heb er nog nooit van gehoord dat je zonnepanelen niet verzekerd zijn met een steil dak.
Welke offerte kan ik het beste voor gaan?
Ik vind ze allemaal duur voor een dak zonder schaduw
Is het de investering (iig voor m'n buurman) echt waard om onder de dakkapel panelen te plaatsen, wetende dat het pas na de helft van de dag de zon er op zal staan voor de beste opbrengst?
Met een goede luchtfoto begrijp ik het misschien
Hoe zit het met de terugverdientijd en gebruikerskosten voor energie als er een 1-fase omvormer wordt geplaatst ipv een 3-fase?
3 fase heeft geen voordeel voor jou, wel nadeel
Zijn kliksystemen voor montage goed genoeg om tegen een storm te kunnen en hoe zit het met de verzekering? Wordt er echt moeilijk gedaan als panelen met een grote hoek (zoals >60°) hangen?
Zoek eens naar de installatiehandleiding van klik montage, ik weet het niet uit mijn hoofd.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
@busscherski, ik zal morgen even een luchtfoto maken van Google Maps. We hebben niet echt een favoriete legplan, maar de voorkeur gaat wel uit naar panelen aan de voorkant omdat die volgens mij meer zullen opleveren dan als er 6 onder de dakkapel wordt geplaatst.

De voorzijde van ons huis is op het zuidoosten gericht, de achterzijde met de dakkapellen en schaduw is noordwest.

Prijzen zijn idd exclusief BTW.

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:39
Als je even op www.winkelman-zonnepanelen.nl of www.jenm-zonnepanelen.nl o.i.d. rondklikt zal je zien dat het een pak goedkoper kan. Voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWnHIyuWnc931EzwY6Jjhk4nYB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DE5gSObH72wWeZddMYKSPylF.png?f=fotoalbum_large

Pak 'm beet €2200 incl. materialen en btw, excl. montage. Clickfit Evo zou moeten werken met 60 graden dakhelling, die 3 graden extra zal dan ook nog wel moeten lukken. Twee MPP trackers, dus de 6 en de 3 kunnen dan op dezelfde omvormer. De omvormer zou bij 80 volt al moeten werken, dus dat zou net gaan met 3 panelen, al wordt dat wel krap. Bij Winkelman kost de montage van 9 panelen €1.119,00 euro, dus als je dat aanhoudt kom je op €3300 euro incl. BTW. De helft van je huidige offertes 8)7

• busscherski
  • Nu online
@PeeVv
String omvormer
Een string met een lengte van slechts 3 panelen met 60 cellen vind ik te kort om zonder het zelf te testen aan te bevelen, ook al kan het in theorie. In mijn ervaring zijn die data sheets van Chinese merken soms optimistisch wat dat betreft.

3 panelen van 96 cellen is zeker geen probleem, maar dat is alsnog krap voor de buurman waar er maar 2 panelen op de dakkapel passen.

SolarEdge
Ik vraag me ook af hoe goed SolarEdge gaat werken bij TS, daar kan ik meer over zeggen zodra ik het dak snap.

Enphase zou logisch kunnen zijn voor TS en SE voor de buurman die mogelijk wel voldoende panelen heeft om dat goed te laten werken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Hier de twee verschillende legplannen van de adviseurs, en dus de luchtfoto van de huizen. Ik laat jullie je fantasie gebruiken hoe het bij m'n buurman (die op de foto's dus ten noorden van mij is) zou komen te liggen.
Bespaar met je dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/kkVhDJm7oONTmHrvm24SePuk.png
Zonadvies (en Solar2Led doet hetzelfde idee):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/p1fS6UTFVN67ST6hSA1NeY13.png
Hiermee is ook goed te zien hoe de schaduw werkt op het dak. Mijn dakkapel is iets hoger en een stuk breder dan die van m'n buurman, vandaar dat er bij mij 3 panelen kunnen en bij hem met wat passen en meten 2.

Dat het voor de helft van de prijs kan voor de apparatuur klinkt leuk, maar we willen wel echt kwaliteit hebben en geen Chinese rommel. Voor een dubbeltje panelen op het dak leggen kan zomaar ook zijn dat we voor een dubbeltje naar een kampvuur staan te kijken. Of over 12-15 jaar de opbrengst inzakt.

We gaan ook echt niet zelf het dak op om de boel neer te leggen. Doen we het fout, dan vliegen de panelen door de straat. Daar dank ik voor.
Mijn meterkast moet hoe dan ook vernieuwd worden omdat ik de panelen graag op een aparte groep wil hebben ipv met een PV-verdeler werken. Kosten hiervoor komen in dezelfde post terecht en kan hierdoor de btw ook terugkrijgen. De investering moet ik een keer doen, maak het dan een beetje aantrekkelijker.

Gisteren had ik ook nog even snel een vraag erbij gezet, maar ik zal 'm hier nog herhalen:
Wat is beter of brengt meer op, optimizers of micro-omvormers? Of is er geen duidelijke 'winnaar' en ligt het geheel aan de installatie?

• busscherski
  • Nu online
Dat het voor de helft van de prijs kan voor de apparatuur klinkt leuk, maar we willen wel echt kwaliteit hebben en geen Chinese rommel. Voor een dubbeltje panelen op het dak leggen kan zomaar ook zijn dat we voor een dubbeltje naar een kampvuur staan te kijken. Of over 12-15 jaar de opbrengst inzakt.
Alle 4 aanbieders bieden panelen gemaakt in China aan. Zelfs die P3 Sunpowers (budget lijn) al zal daar wel wat kwaliteitscontrole vanuit de VS bij komen kijken.
Je moet goed zoeken om zonnepanelen te vinden die niet gedeeltelijk in China zijn gemaakt. Als je ze vindt hebben ze of een lagere efficientie, of nog een stuk duurder.

Als het een principieel ding is kijk dan naar Sunpower Maxeon (high-end lijn) panelen, dat zijn de beste maar helaas wel duur.
"Ontworpen in de VS.
Gemaakt in de Filipijnen (cellen), Modules geassembleerd in Mexico"

https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

Wat is de helling van het west dak? Als het platter is dan oost heb je van dat dak mogelijk meer opbrengst.
Eventueel de drie panelen op de dakkapel achterwege laten, het wordt er alleen maar ingewikkeld van.

edit:
Wat is beter of brengt meer op, optimizers of micro-omvormers? Of is er geen duidelijke 'winnaar' en ligt het geheel aan de installatie?
Een extra paneel neerleggen brengt meer op. SolarEdge is in theorie net een fractie efficienter dan micro omvormers maar dan moet je wel voldoende panelen per richting hebben.

Het legplan van Zonadvies en Solar2Led heeft 3 panelen op de dakkapel. Die gaan vanaf het moment dat de oost panelen weinig licht krijgen enorm clippen. Dan verlies je opbrengst.
Dat heeft ermee te maken dat enkelfase SolarEdge minstens 5 P404 optimisers in dezelfde richting en zonder schaduw moet hebben om goed te werken.

vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

[ Voor 23% gewijzigd door busscherski op 30-08-2020 11:24 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
busscherski schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:19:
[...]

Alle 4 aanbieders bieden panelen gemaakt in China aan. Zelfs die P3 Sunpowers (budget lijn) al zal daar wel wat kwaliteitscontrole vanuit de VS bij komen kijken.
Je moet goed zoeken om zonnepanelen te vinden die niet gedeeltelijk in China zijn gemaakt. Als je ze vindt hebben ze of een lagere efficientie, of nog een stuk duurder.

Als het een principieel ding is kijk dan naar Sunpower Maxeon (high-end lijn) panelen, dat zijn de beste maar helaas wel duur.
"Ontworpen in de VS.
Gemaakt in de Filipijnen (cellen), Modules geassembleerd in Mexico"
Ik dacht dat Q-Cell ontwikkeld werd in Duitsland en geproduceerd in Zuid-Korea? Maar ik ben mij er van bewust dat zo'n beetje alles wel uit China komt. Het gaat er meer om dat er een bepaalde kwaliteit achter zit. Bij goedkopere panelen van een Chinees merk kan je nog wel eens twijfelen of het aan de hoge westerse eisen en standaarden voldoet, of dat het net met de hak over de sloot haalt.

Een echt budget heb ik niet, ik wil gewoon goed spul op m'n dak hebben zodat het de 25 jaar die het mee zou kunnen gaan, ook haalt.
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

Wat is de helling van het west dak? Als het platter is dan oost heb je van dat dak mogelijk meer opbrengst.
Het dak achter zou iets van 27° zijn. Die tabel hadden we ook al gevonden, net als vele andere die vergelijkbaar zijn maar net iets anders weergeven. Om die reden is ook m'n voorkeur voor panelen voor, ipv alleen achter. Ik redeneerde dat de opbrengst van de voorkant beter is dan wachten tot de laatste uren van de dag zodat achter uit de schaduw is. Want zoals gezegd, het is nu pas rond 14:00 schaduwvrij.
Eventueel de drie panelen op de dakkapel achterwege laten, het wordt er alleen maar ingewikkeld van.

edit:

[...]

Een extra paneel neerleggen brengt meer op. SolarEdge is in theorie net een fractie efficienter dan micro omvormers maar dan moet je wel voldoende panelen per richting hebben.
Uiteraard levert een paneel extra meer op. :P Het gaat mij voornamelijk wat je aan productie mogelijk zou verliezen als je de 'verkeerde' techniek gebruikt. Het uiterste eruit krijgen, dat willen we toch graag?
Het legplan van Zonadvies en Solar2Led heeft 3 panelen op de dakkapel. Die gaan vanaf het moment dat de oost panelen weinig licht krijgen enorm clippen. Dan verlies je opbrengst.
Dat heeft ermee te maken dat enkelfase SolarEdge minstens 5 P404 optimisers in dezelfde richting en zonder schaduw moet hebben om goed te werken.

vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
In dat geval zou ik dus ook achter twee panelen erbij kunnen nemen en die tussen de dakkapel en nok leggen. Ze hebben dan een andere oriëntatie, maar voor de balans zou dat niet uit moeten maken, toch?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ja-solar, panasonic, LG, en Q-cell zijn niet chinees

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• busscherski
  • Nu online
Ik dacht dat Q-Cell ontwikkeld werd in Duitsland en geproduceerd in Zuid-Korea?
Dat klopte voor G5 en G6, maar zover ik weet wordt G8 geproduceert in China. De Koreanen en Duitsers hebben er wellicht nog wel iets mee te maken.
Bij goedkopere panelen van een Chinees merk kan je nog wel eens twijfelen of het aan de hoge westerse eisen en standaarden voldoet, of dat het net met de hak over de sloot haalt.
Als de importeur het aandurft om het te importeren is het vaak al een goed teken denk ik.
Een echt budget heb ik niet, ik wil gewoon goed spul op m'n dak hebben zodat het de 25 jaar die het mee zou kunnen gaan, ook haalt.
Hoe meer je op je dak hebt hoe meer er kapot kan. SolarEdge optimisers gaan relatief vaak stuk, gelukkig heb je er wel 25 jaar garantie op. Maar een toonbeeld van betrouwbaarheid is het niet.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Een Chinese omvormer kun je tenminste vervangen zonder het dak op te moeten.
Het dak achter zou iets van 27° zijn. Die tabel hadden we ook al gevonden, net als vele andere die vergelijkbaar zijn maar net iets anders weergeven. Om die reden is ook m'n voorkeur voor panelen voor, ipv alleen achter. Ik redeneerde dat de opbrengst van de voorkant beter is dan wachten tot de laatste uren van de dag zodat achter uit de schaduw is. Want zoals gezegd, het is nu pas rond 14:00 schaduwvrij.
Kun je stoppen met voor en achter? Noem het oost en west of NO en ZW, dan snappen wij het tenminste ook.

Ik zal even de conclusie van die tabel opschrijven
dak NW, 27° helling: 73% van optimaal
dak ZO, 63° helling: 80% van optimaal
dakkapel ZW, 10° helling: 90% van optimaal

Op de dakkapel zullen de panelen per paneel meer opbrengst hebben. Maar het is lastiger qua omvormer en bevestigingsmateriaal. NW en ZO verschillen, vanwege verschil in helling niet veel qua opbrengst.
Het klopt dat NW pas rond 14:00 schaduwvrij is. Dat is het tijdstip dat ZO alweer minder begint te worden qua opbrengst.
In dat geval zou ik dus ook achter twee panelen erbij kunnen nemen en die tussen de dakkapel en nok leggen. Ze hebben dan een andere oriëntatie, maar voor de balans zou dat niet uit moeten maken, toch?
Als je bij SolarEdge blijft kun je het inderdaad fixen door 3 panelen boven de dakkapel te leggen op NW met 3 op de dakkapel. Dan krijg je geen optimiser clipping. Met alleen 3 panelen op de dakkapel had je dat wel gehad.
Rol-Co schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:10:
Ja-solar, panasonic, LG, en Q-cell zijn niet chinees
Volgens mij klopt wat je schrijft alleen 100% over LG.

Ja-solar niet Chinees? Ik kan helemaal niets vinden over ze wat niet Chinees is.
https://www.jasolar.com.cn/html/en/en_overview/

Uitleg over Qcells.
WackoH in "Chinese zonnepanelen. Doen?"
De G6 is tegenwoordig in de uitverkoop, binnenkort niet meer leverbaar.

Panasonic PV productie is volgens deze bron 50% Chinees en 50% Japans. 100% Chinees
https://news.panasonic.co...190509-4/en190509-4-1.pdf

Zie de uitleg over Panasonic hieronder in de post van @WackoH

• busscherski
  • Nu online
Voorbeeldje wat mogelijk is met 6 panelen ZO en 6 NW, niets op de dakkapel want dat is te ingewikkeld voor een string omvormer, dan kom je al snel op SolarEdge en dan komt er 50 euro bij voor alle panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJOhMYg-UGafPsEa62w5Xcmm8eM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kyBS7gQOKMXLyM2FjoVQxWjA.png?f=fotoalbum_large

LG panelen kan ook, dat kost zo`n 100 euro per paneel extra.

Deze leverancier vraagt voor een SMA omvormer 500 euro extra vergeleken met een Goodwe.

SolarEdge zal overigens iets meer opbrengst halen uit de panelen onder de dakkapel. Maar een extra paneel leggen levert meer op en kost minder.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@busscherski

Panasonic gaat dus met gs-solar in japan en malysia, dat is wat ik lees.

Ja solar pakte ik eigenlijk van solar bouwmarkt waar japan staat, maar hebben een kantoor in japan, of het daar gemaakt wordt is niet duidelijk.

Maar ach, pv is toch echt een chinees dingetje, zijn ze goed in en zo'n beetje alle cellen komen uit china, ook van de niet chinese panelen.
Dan moet je denim nemen..... :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:07
Over Hanwha QCells:
Bedankt voor de verwijzing naar m'n post, busscherski :) . Ik had aardig wat tijd besteed om e.e.a. uit te zoeken (zal nog wat typo's corrigeren). Dat mijn G8 full black uit China kwam, hoeft niet te betekeken dat dat voor alle G8 zou gelden. Ik heb toen niet gevonden dat Hanwha fabrieken had gesloten.
Ik denk dat QCells nog steeds een tamelijk goede keuze is omdat er tenminste nog een R&D link met Europa is.

Over Panasonic:
Die deal uit 2019 leek op een overdracht van Panasonic activiteiten naar GS Solar in China. Maar, op 30-7-2020 werd bekend dat de deal is afgeketst! (zie https://news.panasonic.co...200730-3/en200730-3-1.pdf
Panasonic heeft de deal gecancelled omdat GS Solar een bepaalde deadline niet heeft gehaald (ondanks verlenging vanwege Covid). Ze overwegen zelfs gerechtelijke stappen.
Voorlopig blijft Panasonic wat het was.

Vorige week ben ik nog op pad geweest met een collega die drie jaar in China heeft gewoond. Hij had heeft heel bewust Japanse Panasonic panelen op het dak gelegd omdat hij na drie jaar ervaring met Chinese producten in de fabriek, die zooi helemaal zat was...

Zelfs wilde ik ooit Solar Frontier uit Japan kopen. Maar die besloten toen om niet meer naar Europa te exporteren.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
busscherski schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:34:
[...]

Dat klopte voor G5 en G6, maar zover ik weet wordt G8 geproduceert in China. De Koreanen en Duitsers hebben er wellicht nog wel iets mee te maken.
Zolang dat laatste nog het geval blijft, is de kwaliteit iig gegarandeerd. Tot zowaar dat kan uiteraard.
[...]

Als de importeur het aandurft om het te importeren is het vaak al een goed teken denk ik.
Daar heb ik dus m'n twijfels over. Je ziet het met meer producten gebeuren, goedkoop uit China importeren en hier verkopen, maar het voldoet dan alsnog niet aan de westerse standaarden. De importeur kan namelijk net zo goed naar de fabrikant wijzen als je een probleem hebt, zelfs al moet hij het wettelijk gezien voor jou oplossen.
[...]

Hoe meer je op je dak hebt hoe meer er kapot kan. SolarEdge optimisers gaan relatief vaak stuk, gelukkig heb je er wel 25 jaar garantie op. Maar een toonbeeld van betrouwbaarheid is het niet.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Een Chinese omvormer kun je tenminste vervangen zonder het dak op te moeten.
Of de installateur nou het dak op moet of niet zal uiteindelijk niets tot weinig uitmaken. Hooguit als 't plenst dat 't giet, maar dan moet je sowieso niet met elektra werken. Dat zou dan de enige reden zijn om een bepaalde keus te maken tussen op 't dak hebben of niet.
[...]

Kun je stoppen met voor en achter? Noem het oost en west of NO en ZW, dan snappen wij het tenminste ook.
Sorry, gewoonte. Ik zal het de volgende keer over ZO en NW hebben ipv voor- en achterzijde.
Ik zal even de conclusie van die tabel opschrijven
dak NW, 27° helling: 73% van optimaal
dak ZO, 63° helling: 80% van optimaal
dakkapel ZW, 10° helling: 90% van optimaal

Op de dakkapel zullen de panelen per paneel meer opbrengst hebben. Maar het is lastiger qua omvormer en bevestigingsmateriaal. NW en ZO verschillen, vanwege verschil in helling niet veel qua opbrengst.
Het is meer de tijd dat de panelen effectief produceren, dan de echte efficiëntie. De panelen op ZO pakken direct bij de eerste beetje zon al de optimale lichtinval. Die op NW pas veel later en ik ben bang dat het aantal uren dat beide kanten effectief produceren meer ten gunste van ZO is dan NW.
[...]

Het klopt dat NW pas rond 14:00 schaduwvrij is. Dat is het tijdstip dat ZO alweer minder begint te worden qua opbrengst.

[...]

Als je bij SolarEdge blijft kun je het inderdaad fixen door 3 panelen boven de dakkapel te leggen op NW met 3 op de dakkapel. Dan krijg je geen optimiser clipping. Met alleen 3 panelen op de dakkapel had je dat wel gehad.
Er passen maar 2 boven de dakkapel, liggend naast elkaar. Ik zou dan totaal 5 panelen hebben op NW en 6 op ZO. Eerder zei je dat er met 5 panelen geen clipping zou voorkomen.

M'n huis is zo'n 5 tot 5,3 meter breed, ik weet niet zeker of er dan 3 panelen naast elkaar kunnen liggen. Dat zou dan wel ideaal zijn.

Hmm, als ik de afmetingen van de Q-Cells (onze voorkeur momenteel) er bij pak, zou dat moeten kunnen. 1,74m x 1,03m. Tussen dakkapel en nok is ~4 dakpannen, dus komen ze liggend en dan 3 naast elkaar zou dan 5,32 meter zijn. Die 5,3m had ik net even snel binnen gemeten, dus er is een stukje marge. Als het zo strak geplaatst kan worden uiteraard.

Edit:
Gaat toch niet passen, was de schoorstenen voor de ventilatie en CV installatie vergeten. Dus max 2 panelen.

• busscherski
  • Nu online
@WackoH
Bedankt voor de update.
Het is meer de tijd dat de panelen effectief produceren, dan de echte efficiëntie. De panelen op ZO pakken direct bij de eerste beetje zon al de optimale lichtinval. Die op NW pas veel later en ik ben bang dat het aantal uren dat beide kanten effectief produceren meer ten gunste van ZO is dan NW.
Daar is al voor gecorrigeerd in de tabel.
Over enkele jaren is namiddag stroom voor veel mensen waardevoller omdat je dan meer direct gebruikt zonder dat het eerst door de meter gaat.
Er passen maar 2 boven de dakkapel, liggend naast elkaar. Ik zou dan totaal 5 panelen hebben op NW en 6 op ZO. Eerder zei je dat er met 5 panelen geen clipping zou voorkomen.

M'n huis is zo'n 5 tot 5,3 meter breed, ik weet niet zeker of er dan 3 panelen naast elkaar kunnen liggen. Dat zou dan wel ideaal zijn.

Hmm, als ik de afmetingen van de Q-Cells (onze voorkeur momenteel) er bij pak, zou dat moeten kunnen. 1,74m x 1,03m. Tussen dakkapel en nok is ~4 dakpannen, dus komen ze liggend en dan 3 naast elkaar zou dan 5,32 meter zijn. Die 5,3m had ik net even snel binnen gemeten, dus er is een stukje marge. Als het zo strak geplaatst kan worden uiteraard.
edit:
3 2 panelen richting NW + 2 3 op de dakkapel + 6 richting ZO gaat wel goed genoeg werken met een enkelfase SolarEdge omvormer. Je zult nog wel wat optimiser clipping krijgen in het laatste uurtje van de dag wanneer die 2 panelen richting NW de meeste zon pakken. Maar dat verlies is beperkt.

Mijn voorbeeld was een simpeler opstelling, dan hoef je geen SolarEdge.

Er moet nog wel wat ruimte overblijven voor de eindklemmen (uitgaande van horizontale montagerail). Als 5.3 meter de binnenmaat van de woning is passen er wel 3 Qcells.

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 30-08-2020 20:47 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
@busscherski, heb net m'n post bewerkt. Ik was de schoorstenen vergeten, er passen dus maar 2 panelen boven m'n dakkapel, wat het totaal op 5 panelen bij NW maakt, waarvan dus 3 op het dakkapel liggen en naar het zuiden wijzen.

Overall zijn nu de meeste vragen beantwoord. Blijft alleen het punt over of de spullen fatsoenlijk zijn geprijsd.

• busscherski
  • Nu online
Het is veel te duur.
Vul hetzelfde materiaal + installatie maar eens in in een webshop.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ik zie 't. Bij de eerste link van @PeeVv zie ik al een verschil van zo'n €1000. Nou staan ze daar in de aanbieding. Geen idee wat de 'normale' prijzen doen. Daar gaan we morgen verder naar kijken.

Pagina: 1