Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinsje87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-09-2024
Mijn vraag;
Ik heb eigenlijk nog nooit een optimaal werkend wifi-netwerk in mijn huis gehad. En ik wil daar om diverse redenen verandering in brengen. Maar ik moet ook eerlijk bekennen, dat ik de basis zaken kan instellen en dan houd het op. Wat heb ik nodig om overal in huis wifi te krijgen met hetzelfde ssid?

Huidige situatie;
Ik krijg mijn internet binnen in de woonkamer en daar staat dan ook de modem die ik heb ontvangen van de provider. Daarop heb ik reeds 1extra punt van de provider (bedraad) aan en op zolder een accesspoint.

Dit heeft door mijn beperkte installatiekennis twee problemen opgeleverd.
* het accesspoint heeft een totaal andere ssid
* het extra punt van de provider heeft hetzelfde ssid als de modem, echter om goed bereik te hebben moet je bij o.a. je telefoon eerst wifi uitzetten en dan weer aan om het gewenste bereik te hebben.

De reden dat het momenteel op deze manier is gedaan(en ik ook niet beter wist), is dat er in mijn huis veel obstakels zijn als gewapend beton. In de eetkamer mag ik blij zijn met 1-2 streepjes wifi (andere kant van het huis dan waar de modem staat) en op de slaapkamers op de eerste verdieping heb ik hetzelfde. Op de zolderverdieping is het hooguit 1 streepje, maar vaak ook geen verbinding.

Ondertussen zelf gekeken naar:
wifi mesh routers o.a. TP-link Deco M9.
Waarvan ik begrijp dat ik er eentje bedraad aan de modem aansluit. En dan geven de volgende aan wat de max, afstand is tussen de vorige/anderen. Maar omdat ik bang ben dat ik nog aardig wat van dit soort dingen nodig heb, wil ik eerst graag weten of mijn denkwijze juist is.

Gewenste situatie
Overal in huis en de tuin wifi met minimaal 3 streepjes bereik. Wifi op één ssid voor het gehele huis, minus de eventuele optie van een gastnetwerk.

Maar ik ben benieuwd of jullie denken dat dit een optie is of dat jullie met andere ideeen/uitleggen komen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:29

lier

MikroTik nerd

Mooi, drie streepjes. Heb je dus echt geen bal aan. Het gaat erom met welke snelheid de devices verbonden zijn met het accespoint. Het aantal streepjes (whatever that me be) is alleen een indicatie van de signaalsterkte maar zegt helemaal niets over de kwaliteit van de verbinding. Overigens kunnen ze overeenkomen.

Volgens mij zijn je eisen (klopt dat?):
  • Een groot netwerk (overal hetzelfde SSID)
  • Guest netwerk (hopelijk gescheiden van je gewone netwerk?)
  • Goede "roaming experience" (hiervoor moet je wat meer advanced mogelijkheden hebben)
Voordeel van een "mesh setje" is dat het heel eenvoudig in te stellen is. Persoonlijk ben ik erg onder de indruk van Ubiquiti, misschien is een Amplifi setje en goede oplossing voor jou. Bij voorkeur centraal alles geregeld. Volgens mij voldoet zo'n setje aan al je eisen voor binnen. Buiten zou je nog een outdoor accesspoint kunnen ophangen. Deze laatste is misschien iets lastiger te integreren met een zo'n Amplifi setje (maar hier hebben anderen vast veel meer ervaring mee).

Tot slot: complimenten voor de nette TS. Veel informatie is nog nodig voor het beste advies, maar hij is in ieder geval erg overzichtelijk!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinsje87
lier schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:16:
Mooi, drie streepjes. Heb je dus echt geen bal aan. Het gaat erom met welke snelheid de devices verbonden zijn met het accespoint. Het aantal streepjes (whatever that me be) is alleen een indicatie van de signaalsterkte maar zegt helemaal niets over de kwaliteit van de verbinding. Overigens kunnen ze overeenkomen.

Volgens mij zijn je eisen (klopt dat?):
  • Een groot netwerk (overal hetzelfde SSID)
  • Guest netwerk (hopelijk gescheiden van je gewone netwerk?)
  • Goede "roaming experience" (hiervoor moet je wat meer advanced mogelijkheden hebben)
Voordeel van een "mesh setje" is dat het heel eenvoudig in te stellen is. Persoonlijk ben ik erg onder de indruk van Ubiquiti, misschien is een Amplifi setje en goede oplossing voor jou. Bij voorkeur centraal alles geregeld. Volgens mij voldoet zo'n setje aan al je eisen voor binnen. Buiten zou je nog een outdoor accesspoint kunnen ophangen. Deze laatste is misschien iets lastiger te integreren met een zo'n Amplifi setje (maar hier hebben anderen vast veel meer ervaring mee).

Tot slot: complimenten voor de nette TS. Veel informatie is nog nodig voor het beste advies, maar hij is in ieder geval erg overzichtelijk!
toon volledige bericht
Daar gaan we dan al, met hoever mijn kennis reikt ;)

Maar je hebt gelijk;

* " groot netwerk" of wel 1 ssid in het hele huis zonder te schakelen
* guest netwerk, en ja zeker weten gescheiden van het "eigen netwerk"
* roaming experience

En ja wat ik 3 streepjes noem, noem jij goede roaming expercience. Het is voor mij een indicatie dat ik een goede data overdracht heb. Maar het is vooral van belang voor streamen, domotica en beveiliging. Mijn pc's zijn met internet verbonden via een ethernetkabel.

Wat ik echter nog wel zou willen weten, is wat je kan verwachten qua bereik ( en ja weet ieder huis is anders), maar zit nu al richting 4 of 5 van die kastjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:29

lier

MikroTik nerd

Prinsje87 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:51:
En ja wat ik 3 streepjes noem, noem jij goede roaming expercience.
O ja!?
Wat ik echter nog wel zou willen weten, is wat je kan verwachten qua bereik ( en ja weet ieder huis is anders), maar zit nu al richting 4 of 5 van die kastjes
Daar zal je toch echt zelf achter moeten komen. Je zou echt moeten gaan meten om daar iets zinnigs over te zeggen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinsje87
Dan kom ik helaas gestap verder, zou niet weten hoe ik dat moet meten. En wil onnodige aankope voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Als je niet precies weet hoe je het op moet lossen of hoe het werkt, kan je het dan niet beter laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinsje87
johnkeates schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 06:24:
Als je niet precies weet hoe je het op moet lossen of hoe het werkt, kan je het dan niet beter laten doen?
Dat gaat moeilijk als er niemand in je omgeving is, dan kom je uiteindelijk gewoon bij jezelf uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ban-Aan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 23:15
Je info is wat beperkt

Provider:
Modem:
Accesspoint (AP):

Voor zover de huidige infra lijkt het:
In de woonkamer de modem
1 x kabel van de provider (Netwerk kabel?)
Op zolder een AP (bedraad?)
PC's bekabeld (waar staan deze)

Omschrijf zo duidelijk mogelijk de huidige bekabeling infra

Is er eventueel bekabeling voor extra AP's (realiseerbaar) naar:
Zover mogelijk richting tuin.
Eetkamer
1Ste verdieping

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Prinsje87 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 04:16:
Dan kom ik helaas gestap verder, zou niet weten hoe ik dat moet meten. En wil onnodige aankope voorkomen
Geef dan wat bouwkundige info...

Je noemt al een zolder en gewapend beton, maar helder is het plaatje nog niet.

- hoe groot is je huis? (in m^2)
- uit welk jaar?
- hoeveel verdiepingen?
- is er sprake van HR+(+) glas?
- waar heb je nu netwerkkabels liggen? En zijn er ook loze leidingen naar andere plekken?

Als dit een vrij standaard eengezinswoning is, kun je met een enkel AP per verdieping op een goede centrale plek (dus niet in (meter)kast) weggestopt) doorgaans prima dekking realiseren. Bij HR++-glas ga je in de tuin een outdoor-AP nodig hebben, bij ouderwets glas niet, dan kan het vanuit binnen gedekt worden, zolang het AP in zicht van een van je ramen staat.

Zo te horen zijn je problemen nu trouwens niet veroorzaakt door te weinig dekking maar door foute instellingen. Het is absoluut niet nodig om alle apparatuur van zelfde vendor te hebben om roaming mogelijk te maken, wel dat je een paar instellingen exact identiek hebt:

- SSID (netwerknaam)
- PSK (wachtwoord)
- security (waarbij WPA/WPA2 iets anders is dan WPA2-only - dat laatste is sterk aan te raden)
- encryption (waarbij TKIP/AES iets anders is dan AES-only - dat laatste is sterk aan te raden)

Waar het meestal fout gaat is dat mensen wel SSID gelijk stellen maar security en encryption over het hoofd zien. Het gaat ook fout als je single-band (2.4GHz-only) en dual-band (2.4GHz+5GHz) apparatuur mixt.

Kun je aangeven exact wat je nu hebt hangen, merk+model (ook voor de provider-spullen!)?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:29
Prinsje87 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:23:
Mijn vraag;
Ik heb eigenlijk nog nooit een optimaal werkend wifi-netwerk in mijn huis gehad. En ik wil daar om diverse redenen verandering in brengen. Maar ik moet ook eerlijk bekennen, dat ik de basis zaken kan instellen en dan houd het op. Wat heb ik nodig om overal in huis wifi te krijgen met hetzelfde ssid?

Huidige situatie;
Ik krijg mijn internet binnen in de woonkamer en daar staat dan ook de modem die ik heb ontvangen van de provider. Daarop heb ik reeds 1extra punt van de provider (bedraad) aan en op zolder een accesspoint.

Dit heeft door mijn beperkte installatiekennis twee problemen opgeleverd.
* het accesspoint heeft een totaal andere ssid
* het extra punt van de provider heeft hetzelfde ssid als de modem, echter om goed bereik te hebben moet je bij o.a. je telefoon eerst wifi uitzetten en dan weer aan om het gewenste bereik te hebben.

De reden dat het momenteel op deze manier is gedaan(en ik ook niet beter wist), is dat er in mijn huis veel obstakels zijn als gewapend beton. In de eetkamer mag ik blij zijn met 1-2 streepjes wifi (andere kant van het huis dan waar de modem staat) en op de slaapkamers op de eerste verdieping heb ik hetzelfde. Op de zolderverdieping is het hooguit 1 streepje, maar vaak ook geen verbinding.

Ondertussen zelf gekeken naar:
wifi mesh routers o.a. TP-link Deco M9.
Waarvan ik begrijp dat ik er eentje bedraad aan de modem aansluit. En dan geven de volgende aan wat de max, afstand is tussen de vorige/anderen. Maar omdat ik bang ben dat ik nog aardig wat van dit soort dingen nodig heb, wil ik eerst graag weten of mijn denkwijze juist is.

Gewenste situatie
Overal in huis en de tuin wifi met minimaal 3 streepjes bereik. Wifi op één ssid voor het gehele huis, minus de eventuele optie van een gastnetwerk.

Maar ik ben benieuwd of jullie denken dat dit een optie is of dat jullie met andere ideeen/uitleggen komen.
toon volledige bericht
Die M9 werken heel simpel, precies zoals je zegt. 1 direct op modem, rest WiFi of bedraad aan elkaar.

Hoeveel je nodig hebt is afhankelijk van type en grote huis. De meeste standaard huizen kunnen wel voldoen met een setje van 3. Appartementen met een setje van 2.

Lijkt er op dat je op elke verdieping een draad hebt. Dat zorgt er voor dat je elke verdieping bedraad kan aansluiten, dus dan maken betonnen vloeren niet meer uit.

Echter signaal in de tuin met zoals gezegt HR++glas blijft lastig.

Heb nu zelf de deco m4 direct voor het raam staan. Binnen prima bereik, maar 10 meter tuin in is het matig.

Gastnetwerk geen idee. Gebruik ik zelf niet.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinsje87
Huis info
* ik denk dat het huis ongeveer 125m2 is
* gebouwd eind jaren 70
* 3 verdiepingen
* geheel hr++ glas
* En op de begane grond en zolder heb ik cat6 kabels liggen naar unmanaged gigabit switches. Ik twijfel of ik dit kan realiseren voor de eerste verdieping. Voordeel voor de tuin is dat ik direct een schuur aan het huis vast heb zitten, waar een bedrade kabel licht naar een Archer C7 (extra punt van Ziggo) alleen zit hier bedraad nog een ander apparaat op.

Mijn apparatuur:
* Ziggo connectbox (compal ding) (staat in de woonkamer, binnen een meter van de AOP)
* Archer C7 (van ziggo, als extra punt ingeschakeld) (staat bedraad in de schuur die vast aan het huis zit, uiterste punt ten aanzien van de connectbox op de begane grond. is hemelsbreed misschien 10m)
* linksys EA6900 (ingesteld als AP, op zolder met een ander ssid)

En dat je zegt dat het instellingen zijn die niet juist zijn, dat kan heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:54
Als je de adviezen van @dion_b nu eens eerst uitvoert en daarnaast nog even alle accesspoints en router vast instelt op verschillende kanalen (dus niet op auto) dan kom je denk ik al een heel eind.

Alleen buiten en op de eerst verdieping zal wel een probleem worden. misschien in je het accesspoint van de zolder in het trapgat hangen.

En voor buiten zul je waarschijnlijk wel een buiten accesspoint moeten plaatsen

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Prinsje87 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:47:
[...]

Huis info
* ik denk dat het huis ongeveer 125m2 is
* gebouwd eind jaren 70
* 3 verdiepingen
* geheel hr++ glas
OK, vrij standaard eengezinswoning dus, met een - voor WiFi onhandige - upgrade naar HR++ glas, maar met schuur is dat meer dan te overzien, zolang schuur zelf ook niet van metaal is met HR++ glas.
* En op de begane grond en zolder heb ik cat6 kabels liggen naar unmanaged gigabit switches. Ik twijfel of ik dit kan realiseren voor de eerste verdieping. Voordeel voor de tuin is dat ik direct een schuur aan het huis vast heb zitten, waar een bedrade kabel licht naar een Archer C7 (extra punt van Ziggo) alleen zit hier bedraad nog een ander apparaat op.
Geen probleem. Worst-case als je een AP met een enkel Ethernetpoort neemt moet je er een switch tussen hangen, maar goed, laten we eerst kijken wat hiervan te bakken is.
Mijn apparatuur:
* Ziggo connectbox (compal ding) (staat in de woonkamer, binnen een meter van de AOP)
OK, welke? Ziggo heeft ondertussen vier verschilende types... grotendeels vergelijkbaar voor de basics hier (de instellingen die je moet doen), maar ze hebben allemaal verschillende WiFi-chipsets, dus als het niet zo eenvoudig is, is deze info relevant.
* Archer C7 (van ziggo, als extra punt ingeschakeld) (staat bedraad in de schuur die vast aan het huis zit, uiterste punt ten aanzien van de connectbox op de begane grond. is hemelsbreed misschien 10m)
* linksys EA6900 (ingesteld als AP, op zolder met een ander ssid)

En dat je zegt dat het instellingen zijn die niet juist zijn, dat kan heel goed.
Als je verschillende SSID's hebt is het sowieso al fout qua roaming. Apparaten zullen nooit roamen tussen SSID's en blijven verbonden met datgene waar ze nu mee verbonden zijn totdat ze verbinding verliezen. Handmatig uit/aan-schakelen doet hetzelfde, dat is exact wat je nu beschrijft.

Enfin, je hebt een vrij diverse boel aan hardware, maar niets dat onmogelijk zou moeten zijn. Alles mooi dualband met redelijk vergelijkbare specs.

Insteek:

Hetzelfde in alledrie:
- SSID('s) exact hetzelfde. Eventueel kun je de twee banden (2.4GHz vs 5GHz) scheiden, maar dan nog op alledrie de AP's dezelfde scheiding+SSID's.
- PSK exact hetzelfde
- security en encryption exact hetzelfde

Dat laatste verdient meer toelichting. "Normale" apparaten zoals de Linksys en Archer C7 hebben twee aparte settings voor security en encryption (bij de C7 moet je op 'advanced' klikken om bij het normale menu te komen). De Connectboxen maar eentje. Als je daar WPA2-only instelt, wordt ook automatisch AES-only ingesteld. Dus overal WPA2-only en AES-only instellen en het gaat goed.

NIET hetzelfde in alledrie:
- kanaalinstellingen.

Met een enkel apparaat is 'auto' meestal beste optie. Met drie apparaten die niet met elkaar praten moet je het zelf doen om optimale gedrag te regelen.

Dus:
2.4GHz
- kanaalbreedte op 20MHz only
- eerste apparaat op kanaal 1, tweede op 6, derde op 11.

5GHz
- kanaalbreedte op auto 20/40/80
- eerste apparaat op kanaal 100, tweede op 52, derde op 48.

Nu kunnen niet alle apparaten op de hogere (>48) kanalen ingesteld worden. Die van Ziggo alvast wel. Als je Linksys niet >48 ingesteld kan worden is dat dus degene die op 48 (of evt 44) moet.

Met deze instellingen zitten de drie AP's elkaar niet in de weg en zijn ze elk voor optimale performance geconfigureerd. Plus met SSID, PSK, encryption en security identiek zouden je devices netjes moeten roamen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinsje87
dion_b schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:55:
[...]

OK, vrij standaard eengezinswoning dus, met een - voor WiFi onhandige - upgrade naar HR++ glas, maar met schuur is dat meer dan te overzien, zolang schuur zelf ook niet van metaal is met HR++ glas.

[...]

Geen probleem. Worst-case als je een AP met een enkel Ethernetpoort neemt moet je er een switch tussen hangen, maar goed, laten we eerst kijken wat hiervan te bakken is.

[...]

OK, welke? Ziggo heeft ondertussen vier verschilende types... grotendeels vergelijkbaar voor de basics hier (de instellingen die je moet doen), maar ze hebben allemaal verschillende WiFi-chipsets, dus als het niet zo eenvoudig is, is deze info relevant.

[...]

Als je verschillende SSID's hebt is het sowieso al fout qua roaming. Apparaten zullen nooit roamen tussen SSID's en blijven verbonden met datgene waar ze nu mee verbonden zijn totdat ze verbinding verliezen. Handmatig uit/aan-schakelen doet hetzelfde, dat is exact wat je nu beschrijft.

Enfin, je hebt een vrij diverse boel aan hardware, maar niets dat onmogelijk zou moeten zijn. Alles mooi dualband met redelijk vergelijkbare specs.

Insteek:

Hetzelfde in alledrie:
- SSID('s) exact hetzelfde. Eventueel kun je de twee banden (2.4GHz vs 5GHz) scheiden, maar dan nog op alledrie de AP's dezelfde scheiding+SSID's.
- PSK exact hetzelfde
- security en encryption exact hetzelfde

Dat laatste verdient meer toelichting. "Normale" apparaten zoals de Linksys en Archer C7 hebben twee aparte settings voor security en encryption (bij de C7 moet je op 'advanced' klikken om bij het normale menu te komen). De Connectboxen maar eentje. Als je daar WPA2-only instelt, wordt ook automatisch AES-only ingesteld. Dus overal WPA2-only en AES-only instellen en het gaat goed.

NIET hetzelfde in alledrie:
- kanaalinstellingen.

Met een enkel apparaat is 'auto' meestal beste optie. Met drie apparaten die niet met elkaar praten moet je het zelf doen om optimale gedrag te regelen.

Dus:
2.4GHz
- kanaalbreedte op 20MHz only
- eerste apparaat op kanaal 1, tweede op 6, derde op 11.

5GHz
- kanaalbreedte op auto 20/40/80
- eerste apparaat op kanaal 100, tweede op 52, derde op 48.

Nu kunnen niet alle apparaten op de hogere (>48) kanalen ingesteld worden. Die van Ziggo alvast wel. Als je Linksys niet >48 ingesteld kan worden is dat dus degene die op 48 (of evt 44) moet.

Met deze instellingen zitten de drie AP's elkaar niet in de weg en zijn ze elk voor optimale performance geconfigureerd. Plus met SSID, PSK, encryption en security identiek zouden je devices netjes moeten roamen.
toon volledige bericht
Ik krijg als ik de 5GHZ aan wil passen in de connectbox (ch7465lg) deze melding:
"Kanaal 100 is een DFS-kanaal. Bij het wijzigen van wifi-instellingen en opnieuw opstarten van je Connect Box, kan het tot 10 minuten duren voordat wifi op 5 GHz beschikbaar is voor gebruik en zichtbaar is op je wifi-apparaten.
Weet je zeker dat je dit kanaal wilt gebruiken?"
kan ik dat gewoon doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Prinsje87 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

Ik krijg als ik de 5GHZ aan wil passen in de connectbox (ch7465lg) deze melding:
"Kanaal 100 is een DFS-kanaal. Bij het wijzigen van wifi-instellingen en opnieuw opstarten van je Connect Box, kan het tot 10 minuten duren voordat wifi op 5 GHz beschikbaar is voor gebruik en zichtbaar is op je wifi-apparaten.
Weet je zeker dat je dit kanaal wilt gebruiken?"
kan ik dat gewoon doen
Ja. Zoals de boodschap zegt duurt het even voordat het netwerk beschikbaar is op dat kanaal.

Bij kanalen 52-116 en 132-140 duurt dat maar 1 minuut, het zijn alleen kanalen 120-128 die 10 minuten nodig hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinsje87
Ik heb ondertussen de instellingen aangepast, maar krijg nu constant de melding 'verbonden maar geen internet'

En heb de instellingen zoals hierboven aangegeven gebruikt. Geen idee wat er nu fout is gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Prinsje87 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 06:33:
Ik heb ondertussen de instellingen aangepast, maar krijg nu constant de melding 'verbonden maar geen internet'

En heb de instellingen zoals hierboven aangegeven gebruikt. Geen idee wat er nu fout is gegaan
Waar ben je dan mee verbonden? (kun je aan BSSID aka MAC-adres van de AP herkennen)
En op welke band/welk kanaal?

Dit kun je met netsh wlan show interface zien. Het zou handig zijn als je gelijk wat meer info geeft, dan kunnen wij je ook sneller helpen...

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 01-09-2020 11:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Prinsje87
dion_b schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:09:
[...]

Waar ben je dan mee verbonden? (kun je aan BSSID aka MAC-adres van de AP herkennen)
En op welke band/welk kanaal?

Dit kun je met netsh wlan show interface zien. Het zou handig zijn als je gelijk wat meer info geeft, dan kunnen wij je ook sneller helpen...
Dat gebeurt op android toestel zowel telefoons aks tablets, dus denk niets netsh...
En volgens mij als ik verbonden ben met apparaat 1, aka de modem. Dat wilt kanaal 1 (2,4) en kanaal 36(5) zijn op 20mhz
Pagina: 1