iMac 2017 i5 8 GB RAM is traag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toobias0108
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2021
Beste tweakergebruikers,

Ik heb een vraag. paar jaar geleden hebben we aanschaf gedaan voor een imac 2017 voor mijn moeders werk.
De specs zijn:
Proccesor i5
HDD : 1tb
ram: 8gb

Deze is sinds een maand opeens niet meer aangegaan. uiteindelijk heb ik hem weer aangekregen na heel wat struggles en forums checken en doet alles het weer zoals behoren op een ding naar en dat is dat die heel erg traag is. ik heb een etrecheck uitgevoerd daar kwam dit uit.

MAJOR ISSUES:
No time machine backup
Heavy CPU usage

De eerste klopte aangezien ik de hele imac had clean geinstalled dus had time machine nog niet ingesteld.
Maar de heavy CPU usage is raar aangezien er niks op stond door de clean install maar hij toch heel traag is.

dacht zelf ook dat het de harddrive had kunnen zijn maar dat geeft die niet aan.

Iemand een idee?

groetjes Tobias

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toobias0108
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Toobias0108 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:29:
ik heb een etrecheck uitgevoerd daar kwam dit uit.

MAJOR ISSUES:
No time machine backup
Heavy CPU usage
Wat uitgevoerd?

En wat is traag, welke processen zie je in activiteitenweergave die veel CPU in gebruik nemen?

Hoe heb je de clean install gedaan?

[ Voor 17% gewijzigd door Greatsword op 29-08-2020 22:09 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toobias0108
Greatsword schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:04:
[...]

Wat uitgevoerd?

En wat is traag, welke processen zie je in activiteitenweergave die veel CPU in gebruik nemen?

Hoe heb je de clean install gedaan?
Heb hele harddisk erased en bij factory settings opnieuw macOS gedownload. traag dat het zeker 10 min minimaal duurt om mijn apps zoals word te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toobias0108
activiteitenweergave zelf gaf niks weer van heavy cpu usage aangezien er niet echt veel gebruikt werd. maar bij etrecheck gaan ze de cpu testen en dus ook gebruiken en toen kwamen die gegevens eruit.
hoop namelijk niet dat ik de cpu moet vervangen dan liever de hdd door ssd wat natuurlijk beter is/ makkelijker te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Toobias0108 Waarom gebruik je überhaupt etrecheck? Ik had er nog nooit van gehoord en zo heel betrouwbaar ziet het er ook niet uit.

Wat voor (exotische) software heb je allemaal nog meer draaien?

Sluit een externe SSD aan zou ik zeggen en installeer daar MacOS op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Toobias0108 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:37:
[...]

Heb hele harddisk erased en bij factory settings opnieuw macOS gedownload.
Bedoel je soms de recovery mode? Factory setting op een Mac heb ik nog nooit gezien.

Je kunt altijd de installatie nog eens opnieuw uitvoeren in de recovery mode.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toobias0108
SirLenncelot schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 06:55:
[...]

Bedoel je soms de recovery mode? Factory setting op een Mac heb ik nog nooit gezien.

Je kunt altijd de installatie nog eens opnieuw uitvoeren in de recovery mode.
ik heb gewoonn alles eraf gegooid plus macos en daarna alles weer opnieuw geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
SSD erin/eraan, macOS er op en eventueel upgraden naar 16GB RAM. Het is een schande dat Apple nog zo lang in zulke dure PC's een HDD voor primary storage gebruikt.

Als je alles goed doet, zal de hoge cpu-usage ook weg moeten zijn. Als die dan nog niet weg is, zou ik de PC gewoon eens een nachtje z'n ding laten doen. Mocht het door updates of het configureren van het OS komen, is dat na een nachtje wel klaar.

Overigens heb ik ook niet zo heel veel vertrouwen in dat programma. Het gaat een CPU stressen en dan meten hoe zwaar de cpu belast wordt? Ik snap het component van cpu stressen niet helemaal. Wat voegt dat nou weer toe? Dat vertroebelt eerder de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toobias0108
Greatsword schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:55:
@Toobias0108 Waarom gebruik je überhaupt etrecheck? Ik had er nog nooit van gehoord en zo heel betrouwbaar ziet het er ook niet uit.

Wat voor (exotische) software heb je allemaal nog meer draaien?

Sluit een externe SSD aan zou ik zeggen en installeer daar MacOS op.
Voor de rest staat niks op de Imac aangezien ik een clean install heb gedaan daarna was die nog steeds sloom en toen heb ik etrecheck gedownload om te kijken wat zij zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:41
Greatsword schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:55:
@Greatsword Waarom doe je dit? :-(
Etrecheck is al jaren heel betrouwbare analyse software.
Dat programma geeft je heel veel inzicht wat er op je Mac gebeurd en waar eventueel de problemen zitten.
Als je wat beter had gezocht, dan had je deze onterechte opmerking niet gemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door sonderpa op 30-08-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Is je disk encrypted? Dat kan een zware wissel trekken op hdd en cpu performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:53
Waarschijnlijk kan je al een heel groot deel van de vertragingen wegkrijgen door die hdd te vervangen voor een SSD. Vervang ze zelf meerdere keren in een week, en iedere keer is alles stukken sneller. Een HDD is gewoon de grootste vertragende factor in zo'n iMac. Een SSD is in de praktijk zeker 3-5x sneller (op papier 10x).

Geheugen naar 16GB zou ook geen verkeerde stap zijn. Zeker als het een 21,5 inch is, ligt de boel toch al open. De 27 inch kan via de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toobias0108
Hulliee schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:00:
Is je disk encrypted? Dat kan een zware wissel trekken op hdd en cpu performance.
Ohh dat weet ik niet. hoe moet de harde schijf staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toobias0108
zelf las ik dat het ook Kernel task kan zijn maar die zou toch weg moeten zijn als je een clean install doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Toobias0108 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:54:
[...]

Ohh dat weet ik niet. hoe moet de harde schijf staan?
Het is niet een kwestie van moeten, maar wat jij belangrijk vindt. Omdat je opnieuw bent begonnen zou het zomaar kunnen dat je APFS gebruikt (en eerst niet). Misschien heb je nu je hdd versleuteld en eerst niet. Bij een ssd zal je hier over het algemeen weinig van merken maar bij hdd dat wel een rol kunnen spelen.

Ik weet dat niet maar je kunt in schijfhulpprogramma eea opzoeken/inzien.

Een ander iets wat zou kunnen, is dat foto'd allemaal opnieuw worden geïndexeerd. Dit kan bij veel foto's icm een hdd zo maar dagen duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Toobias0108 Upgrade naar een SSD, en plaats er 8GB RAM bij.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toobias0108
Ik ga morgen verder op werk kijken naar het apparaat bedankt allemaal voor jullie comments. denk dat er inderdaad een ssd in moet. 16 gb is volgensmij niet echt nodig maar ik heb nog een 8 gb stick liggen dus dat komt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toobias0108
Hulliee schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:17:
[...]

Het is niet een kwestie van moeten, maar wat jij belangrijk vindt. Omdat je opnieuw bent begonnen zou het zomaar kunnen dat je APFS gebruikt (en eerst niet). Misschien heb je nu je hdd versleuteld en eerst niet. Bij een ssd zal je hier over het algemeen weinig van merken maar bij hdd dat wel een rol kunnen spelen.

Ik weet dat niet maar je kunt in schijfhulpprogramma eea opzoeken/inzien.

Een ander iets wat zou kunnen, is dat foto'd allemaal opnieuw worden geïndexeerd. Dit kan bij veel foto's icm een hdd zo maar dagen duren.
Ik heb zojuist gekeken en ik gebruik APFS. ik heb zelf niks van wachtwoorden op schijven nodig etc kan ik dit dan beter aan passen naar iets anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toobias0108
Heb zelf nog even naar activity monitor gekeken daar zie ik dat Kernel_task 2,1 % cpu 214 threads 831 activeringen. Lees dat dit vaak ook een probleem kan zijn voor een slome mac iemand enig idee hoe je dat weg haalt. clean install heb ik al gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:09
Toobias0108 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:46:
Heb zelf nog even naar activity monitor gekeken daar zie ik dat Kernel_task 2,1 % cpu 214 threads 831 activeringen. Lees dat dit vaak ook een probleem kan zijn voor een slome mac iemand enig idee hoe je dat weg haalt. clean install heb ik al gedaan
Dat is gewoon het systeem en kun je gewoon laten staan. Die kan soms meer en soms minder gebruiken. Zoals anderen zeggen gaat upgraden naar een SSD voor de meeste snelheidswinst zorgen als je die dus nog niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Toobias0108 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:46:
Het is niet een wachtwoord op je hdd, maar je schijf encrypten met een wachtwoord.
Van die threads zou ik niet gelijk wakker liggen, ik heb 487 processen en 2058 threads, i7 2017.

Heb je al gekeken naar fotobibliotheek? En het bijbehorende proces: photoanalysisd? Al zou die nu wel een keer klaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toobias0108
Hulliee schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:55:
[...]

Het is niet een wachtwoord op je hdd, maar je schijf encrypten met een wachtwoord.
Van die threads zou ik niet gelijk wakker liggen, ik heb 487 processen en 2058 threads, i7 2017.

Heb je al gekeken naar fotobibliotheek? En het bijbehorende proces: photoanalysisd? Al zou die nu wel een keer klaar moeten zijn.
Ik had mijn imac uitgedaan toen ik werk verliet en nu weer aangezet en idd is die bezig met de fotos van icloud te halen maar het gaat redelijk snel. misschien is dit het idd wel. ik laat het weten of dit het probleem verhelpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toobias0108
Maar ik vroeg me af ik heb fotos niet aan staan en dan download die toch niet? of doet die dat dan in de achtergrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toobias0108
Hulliee schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:55:
[...]

Maar op welke manier zou mijn hdd de beste performance geven? ik heb namelijk niks bijzonders nodig voor mijn hdd alles mag open zijn en etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:44
Toobias0108 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:13:
Ik ga morgen verder op werk kijken naar het apparaat bedankt allemaal voor jullie comments. denk dat er inderdaad een ssd in moet. 16 gb is volgensmij niet echt nodig maar ik heb nog een 8 gb stick liggen dus dat komt goed
Ik denk niet dat een stick je gaat helpen als RAM.

Mijn ervaring met een iMac uit die periode is dat 8GB echt te weinig is.
Ik heb er 2 bankjes van 8 bij gestoken, en werk nu met 24 GB. Dat heeft een enorm verschil gegeven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Toobias0108 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:03:
Maar ik vroeg me af ik heb fotos niet aan staan en dan download die toch niet? of doet die dat dan in de achtergrond?
Hij indexeert ze: labels, terugblikken, zoeken
Toobias0108 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:22:
[...]

Maar op welke manier zou mijn hdd de beste performance geven? ik heb namelijk niks bijzonders nodig voor mijn hdd alles mag open zijn en etc.
Ik denk dat je hem wel goed hebt staan. Wacht die indexering even af. En de reactie hier boven om extra geheugen bij te prikken, is ook een goeie. Daar heb ik geen ervaring mee want bij mijn mbp kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toobias0108
Hulliee schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:44:
[...]

Hij indexeert ze: labels, terugblikken, zoeken
[...]

Ik denk dat je hem wel goed hebt staan. Wacht die indexering even af. En de reactie hier boven om extra geheugen bij te prikken, is ook een goeie. Daar heb ik geen ervaring mee want bij mijn mbp kan dat niet.
Ik heb zelf zojuist opnieuw clean install gedaan vram ram en smc gereset. een diagnostische test gedaan van apple waar niks bijzonders uit kwam. hij is een tikkeltje sneller en ga kijken hoe die het nu volhoudt anders laat ik er een ssd in zetten + extra ram. en natuurlijk de fotos laat ik laden. iederen heel erg bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toobias0108
Extra ram 16 gb zou gewoon genoeg moeten zijn voor dagelijkse taken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
16Gb is prima maar een (snelle) ssd gaat alles veranderen!

Succes!

[ Voor 8% gewijzigd door Hulliee op 31-08-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Toobias0108 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:09:
[...]

Ik heb zelf zojuist opnieuw clean install gedaan vram ram en smc gereset. een diagnostische test gedaan van apple waar niks bijzonders uit kwam. hij is een tikkeltje sneller en ga kijken hoe die het nu volhoudt anders laat ik er een ssd in zetten + extra ram. en natuurlijk de fotos laat ik laden. iederen heel erg bedankt
Je hoeft hem natuurlijk niet perse er in te zetten, je kan bijvoorbeeld ook gewoon een Samsung T5 of T7 er aan hangen ;)

https://tweakers.net/exte...GegpKOUm1gB5BmaGYD5tbW1AA

Pagina: 1