Ubiquiti UniFi AC Pro beperkt bereik <13m

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikLC
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-03 17:14
Ik heb 2 Ubiquiti UniFi AC Pro geinstalleerd als vervanging van mijn Telenet AP's. Met de Telenet AP's had ik in het hele huis bereik, dus ik heb dec Ubiquiti UniFi AC Pro op dezelfde plek gezet.

Nu heb ik echter in onze open keuken geen bereik meer. Het signaal moet alleen het hoekje om, door een gemetselde muur.

Hoe kan dit? Hoe kan ik het verbeteren? Alles staat op de standaard instelling.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:02

lier

MikroTik nerd

De UAP's hebben een donut vorm qua spreiding van het signaal. Het "bereik" *) wordt dus mede bepaald met de manier van plaatsing (horizontaal of verticaal). Je zou dus wat testen kunnen doen met een andere plaatsing om daarmee de dekking te optimaliseren.

*) Het bereik is niet de juiste term, aangezien dit door natuurwetten bepaald wordt. En hier zit, door wet en regelgeving, vrijwel geen verschil tussen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:54
ErikLC schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 15:09:
Nu heb ik echter in onze open keuken geen bereik meer. Het signaal moet alleen het hoekje om, door een gemetselde muur.
Wifi kan geen hoekje om. Of het gaat door de muur heen, met (veel) signaalverlies. Of het reflecteert via andere muren.

In ieder geval is UniFi niet de oplossing voor een slecht signaal. Ubiquiti zet vooral in op een stabiel signaal en eenvoud in uitbreiden. Waar vooral de consumenten merken inzetten in zo hard mogelijk signaal de ronde in sturen en hopen dat het werkt.

Verder wat @lier aangeeft. Idealiter hang je eerder aan het plafond / leg je plat neer. Anders is de "vorm" van de straling niet ideaal om een groter vloeroppervlak te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gebruik je alleen de 5GHz band of gebruik je ook de 2,4GHz band? De 5GHz komt veel minder ver dan de oude 2,4GHz band. Zeker wanneer er een muur tussen staat is de 5GHz niet een al te beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
sypie schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:27:
Gebruik je alleen de 5GHz band of gebruik je ook de 2,4GHz band? De 5GHz komt veel minder ver dan de oude 2,4GHz band. Zeker wanneer er een muur tussen staat is de 5GHz niet een al te beste keuze.
Dat zou ook nog zomaar kunnen. Standaard is het volgens mij zo ingesteld dat 5GHz capabele apparaten alleen op 5GHz kunnen verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikLC
Ik vind het dan wel bizar, dat ik op een huis van circa 300 m2 woonoppervlakte 4 of 5 van die dingen moet hangen om een fatsoenlijke dekking te krijgen. Ik had er meer van verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 20:31
check eens met bv wifi analyser of hij echt wel uitzend ?
als je er vlak naast staat zou die boven -25 moeten kunnen aangeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikLC
Jawel, hij zendt uit. Als wij ernaast zitten hebben wij perfect draadloos internetAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09xKTX4bepvTIrwVsc8cX3yi5d4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SUglvzO76zmzIzwL8cf0USpI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMXz4SQwrEzIGf-amNmSo4R4RwI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hnuxyXIiHwWcE2wYcXqRFcmQ.jpg?f=user_large

[ Voor 73% gewijzigd door ErikLC op 29-08-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Je Chanel voor 2,4 staat op overlappende kanalen. Deze wil je eigenlijk alleen op 1,6,11 hebben omdat dat de enige kanalen zijn die de andere niet overlappen.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
ErikLC schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:58:
Jawel, hij zendt uit. Als wij ernaast zitten hebben wij perfect draadloos internet[Afbeelding]
Voor 2,4GHz moet je alleen kanaal 1, 6 en 11 gebruiken. Kanaal 1 gebruikt namelijk ook de frequenties van 2 en 3, kanaal 6 ook die van 4, 5, 7 en 8 en kanaal 11 ook 9 & 10. Als je iets anders gebruikt, zoals in jouw geval 5, heb je zowel last van storing van routers op kanaal 1, als op kanaal 6. Daarnaast de HT van 2,4GHz ook op HT20 zetten. Bij HT40 wordt er namelijk gebruikt gemaakt van een dubbel zo brede band, oftewel, nog meer storing. Met HT40 krijg je wel theoretisch een hogere snelheid, maar 1. door meer storing zal de snelheid eerder achteruit gaan, en 2. al je apparaten (die hogere snelheden vereisen), zitten als het goed is op 5GHz.

V.w.b. 5GHz. Kanalen overlappen daar niet op VHT20, en doordat 5GHz een lager bereik heeft is de kans op storing sowieso al kleiner. Naast dat er überhaupt veel meer kanalen beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:02

lier

MikroTik nerd

Goede apparatuur is geen garantie voor een goede dekking.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Laat maar >:)

[ Voor 93% gewijzigd door Will_M op 29-08-2020 23:17 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikLC
Ik bestel er morgen nog 2 bij. Deze zal ik plaatsen in de voorkant van het huis. Dan zal het wel opgelost zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:53

FreakNL

Well do ya punk?

Kan je wellicht je 2.4 en 5ghz scheiden op die Unify dingen?

Dan kun je er handmatig voor kiezen om op 2.4ghz te gaan zitten, al is het alleen maar als test.

Ik heb het hier trouwens standaard gescheiden, hou daar liever controle over dan dat mijn device het moet bepalen... Maar dat is persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:29
ErikLC schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:35:
Ik vind het dan wel bizar, dat ik op een huis van circa 300 m2 woonoppervlakte 4 of 5 van die dingen moet hangen om een fatsoenlijke dekking te krijgen. Ik had er meer van verwacht.
Hangt compleet af van materiaal in huis. Maar al zou je de acces points met meer vermogen kunnen zenden gaat het nog niet werken, want het signaal moet ook weer terug van je device naar je access point.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:35

Oekol

waka waka hey hey

Misschien een open deur. Je hebt beide wel bekabeld aangesloten toch en dat ga je bij de twee die je bij gaat kopen ook doen?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikLC
Jazeker, die worden ook met een kabel aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:40
Er wordt ook gebruik gemaakt van 40Mhjz op 2,4GHZ, zet die eens terug op 20Mhz. En het is mij dan ook een raadsel waarom je power op medium staat. En zoals al aangehaald op een "vreemd" kanaal.

Als je bandbreedte, en zendvermogen aanpast zal je signaal stekte al 4x zo hoog zijn op 2,4ghz.

In essentie geld ook het zelfde voor je 5ghz, 80mhz is 4x zo breed als de minimum 20Mhz, Voor je snelheid kan het zeker lekker zijn, maar voor je bereik en bruikbaarheid op enige afstand is het gewoon minder.

Je ziet hier dan vaak ook dat 2,4Ghz band voor dekking en redelijke prestaties gebruikt worden en 5ghz voor performance op de plekken waar je dat nodig hebt.

Wil je 5Ghz dekking overal goed hebben zit je bij een gemiddeld huis al snel op 3 AP's.

Wat voor zendvermogen en bandbreedte gebruikte je op je oude wifi ?

Alleen als je dat weet is het reeel om beide oplossingen met elkaar te vergelijken qua dekking.

[ Voor 70% gewijzigd door mash_man02 op 08-09-2020 18:18 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 20:31
mash_man02 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:12:
Wat voor zendvermogen en bandbreedte gebruikte je op je oude wifi ?
ik vermoed de telenet wifi boosters, wat zelfde wifi chips zijn als de ziggo connectbox, dus 5ghz AC 3x3 met DFS support, dus ook zeer capabele zenders

(zoniet zijn het de "oudere" netgear 4300's met telenet sausje , maar ook die zijn 5ghz N 3x3 met DFS support)
Pagina: 1