Vraag

• doagster
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-12-2022
Mijn vraag
Hoeveel graden maximaal mag een ryzen 3950x worden wil het nog veilig zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Aorus pro x570
Ryzen 3950x
Kraken x72
32gb corsair 3000mhz ddr4
2 x m.2
1060 gpu

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op het internet kan ik hier niet iets zinnigs over vinden.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
rond de 85 * C gaat de ryzen 3950 zichzelf throttlen - dus waarschijnlijk ligt de veilige temp daar nog een stuk boven ;)
met jouw setup verwacht ik niet dat je hem snel over die 85* heen laat gaan, of er moet iets goed mis zijn met je bouwkunsten.

• doagster
99ruud99 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 15:07:
rond de 85 * C gaat de ryzen 3950 zichzelf throttlen - dus waarschijnlijk ligt de veilige temp daar nog een stuk boven ;)
met jouw setup verwacht ik niet dat je hem snel over die 85* heen laat gaan, of er moet iets goed mis zijn met je bouwkunsten.
Bedankt voor je antwoord.. Als ik m'n cpu stress met cpu id komt hij op 95 graden.

Als ik prime95 start max 85 graden.

Ik schrik hier wel van en dan vooral van de 95 graden bij een cpu stress test. Is dit normaal?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat denk je dat er gebeurd bij zo'n test. Niets daaraan is normaal.
Dus ja, het is normaal dat ie heet wordt, 95 graden wordt vaker aangetikt dus denk van wel.

Vraag is eerder, wordt hij dat tijdens je gewone gebruik. Dan zou je wel even moeten gaan nadenken.

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-10 15:16
Ik vind 95 graden, zelfs onder volle load, best veel eigenlijk. Zeker gezien de X72.

Is de koeler goed gemount en in wat voor een configuratie zit het? Top mount?

Koelpasta goed aangebracht?

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• doagster
WolfsRain schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:35:
Ik vind 95 graden, zelfs onder volle load, best veel eigenlijk. Zeker gezien de X72.

Is de koeler goed gemount en in wat voor een configuratie zit het? Top mount?

Koelpasta goed aangebracht?
Front mount.. Lian li lancool 2 mesh ook nog.

3 fans front intake
2 140m2 boven in outtake
1 dan achterkant ook outtake (als k t goed heb)

Ik vind 95c onder volle load ook erg hoog. Idle is hij rond de 50 graden. Dit is niet goed hé?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe is de koeler gemonteerd?

Als hij front mount is, is het wel de bedoeling dat de slangen aan de rechterkant of de onderkant van de CPU komen en niet van de bovenkant en idealiter niet bovenin de radiator binnenkomen als dat past.

YouTube: Stop Doing It Wrong: How to Kill Your CPU Cooler (AIO Mounting Orien...

Heb je het plastic van de cold plate afgehaald en zelf verse pasta aangebracht bij het installeren?
Pump header wel op 100% staan?

I reject your reality and substitute my own

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:14
WolfsRain schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:35:
Ik vind 95 graden, zelfs onder volle load, best veel eigenlijk.
Dit is geen volle load, dit is een stresstest waarbij de cpu veel en veel heter wordt dan dat hij ooit in praktijk wordt.

De test is specifiek gemaakt om de cpu zo heet mogelijk te laten worden.

1) De Ryzen 3000-serie is gemaakt op 7nm, dit betekent dat er op een hele kleine oppervlakte veel stroom wordt gebruikt, iets dat normaal over een veel groter oppervlakte werd verspreid.
2) Bovendien zitten er 2 chiplets voor de cores in, waardoor veruit het grootste deel van de hitte zeer lokaal wordt geproduceerd.
3) Zeker bij een 3950X met 16 cores speelt dat.

Deze laatste 3 zaken zorgen er voor dat je deze chips volledig anders moet bekijken en niet moet uitgaan van verwachtingen/ervaringen in/over het verleden.

We hebben bij Intel op het mainstream platform in het verleden jarenlang dezelfde aantal cores op hetzelfde proces gehad. Toen er meer cores bij kwamen, van 4 naar 6 en daarna 8, bleken de chips heel anders qua warmte-afgifte te zijn.

Deze veranderingen zijn bij Ryzen dus vele malen meer gezien de 3 zaken die ik noemde.

Maar die 50 in idle is echt erg hoog. Dat klinkt als een cpu die zijn warmte niet kwijt kan. De overdracht is slecht of je pomp staat bijna stil.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 30-08-2020 08:34 ]

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-10 15:16
White Feather schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 08:32:
[...]

Dit is geen volle load, dit is een stresstest waarbij de cpu veel en veel heter wordt dan dat hij ooit in praktijk wordt.

De test is specifiek gemaakt om de cpu zo heet mogelijk te laten worden.

1) De Ryzen 3000-serie is gemaakt op 7nm, dit betekent dat er op een hele kleine oppervlakte veel stroom wordt gebruikt, iets dat normaal over een veel groter oppervlakte werd verspreid.
2) Bovendien zitten er 2 chiplets voor de cores in, waardoor veruit het grootste deel van de hitte zeer lokaal wordt geproduceerd.
3) Zeker bij een 3950X met 16 cores speelt dat.

Deze laatste 3 zaken zorgen er voor dat je deze chips volledig anders moet bekijken en niet moet uitgaan van verwachtingen/ervaringen in/over het verleden.

We hebben bij Intel op het mainstream platform in het verleden jarenlang dezelfde aantal cores op hetzelfde proces gehad. Toen er meer cores bij kwamen, van 4 naar 6 en daarna 8, bleken de chips heel anders qua warmte-afgifte te zijn.

Deze veranderingen zijn bij Ryzen dus vele malen meer gezien de 3 zaken die ik noemde.

Maar die 50 in idle is echt erg hoog. Dat klinkt als een cpu die zijn warmte niet kwijt kan. De overdracht is slecht of je pomp staat bijna stil.
Klopt. Ik test veel CPU's ook met enige regelmaat voor werk. Toch is mijn ervaring dat de X72 icm met een 3950x onder stress vaak niet boven de 80+- graden uitkomt (20-24 graden ambient kamertemp, geen airco). Vandaar mijn opmerking.

@nelizmastr

Die wilde ik ook linken. ABSOLUUT het kijken waard! Hoewel mijn ervaring is dat als je een front mount met top tubes doet, de temperaturen niet verschillen met front mount bottom tubes. Alleen voor de longevity van je AiO is het beter om ze onderop te hebben idd.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Deze temperatuur is wel hoog voor een watergekoelde processor, al heb ik met luchtgekoelde processor best nog wel 95°C heb gehaald. Mijn 3600 op een stock koeler doet dat, maar de processor regelt zich gewoon terug vanaf een graad of 80 en stabiliseert zich op 95°C. Ik ben ook eens een keer de koeler vergeten aan te sluiten, en de computer liep gewoon goed, en schakelde zich na een paar minuten uit. Er zit een beveiliging in mijn moederbord (niet in de processor zelf) die standaard aan staat, maar die ik kan overbruggen, al weet ik niet wanneer je die zou gebruiken.

In elk geval zou ik me voor temperaturen onder de 100°C geen zorgen maken om de chip zelf, die overleven wel. De temperatuursensoren zijn deel van de chip zelf, waardoor je met je meting recht bovenop de hoogste temperatuur zit en daardoor lijkt het erger. AMD heeft dit expres gedaan zodat ze de dynamische klok zo scherp mogelijk kunnen afstellen. Dat is deels waardoor hun processors best goed presteren, zeker met goede koeling. Het nadeel is dat je met een betere koeler dus ten primair betere prestaties krijgt, en secundair een lagere temperatuur.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:31
Idle 50° C is onder de huidige weeromstandigheden en met zo'n AIO 15-20° C te veel voor de 3950X. Controleer of de koeler stevig/goed op de cpu zit. En draaien de pomp en fans wel snel genoeg? (probeer iig 60%, alles daarboven voegt weinig toe).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Many thnx ik ben bezig met een soort gelijke configuratie.

[ Voor 15% gewijzigd door Riptide op 28-09-2020 11:08 ]

• Riptide
  • Nu online
@ Doagster ben je er al achter waarom die temps zo hoog zijn?

• doagster
Riptide schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:10:
@ Doagster ben je er al achter waarom die temps zo hoog zijn?
Helaas niet. Heb momenteel de x52 besteld en de x72 verkocht. Ik denk dat het kwam door de frontmount icm de slangen die van bovenaf kwamen ipv onder.

De x52 wordt deze week on top gemonteerd met nieuwe koelpasta etc. etc.

Zodra ik getest heb, deel ik de resultaten hiero.

• Riptide
  • Nu online
Ok top hou me op de hoogte en suc7 met monteren!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-10 04:34
Hoi sorry voor een late reactie op dit topic

Ik heb onlangs een nieuwe cooler geïnstalleerd (aio) arctic liquid freezer ii 240mm op mijn ryzen 3950x. Ik heb een stresstest (aida 64) gedaan waarbij een cpu wattage wordt gehaald van 190 watt ongeveer. Ik heb via ryzen master een overklok gedaan van 4.1 ghz en de voltage verhoogd. De processor wordt rond de 90 a 93 graden warm en de fans staan op 100%. Bij stock geen issue, wordt rond de 65 a 70 graden.

Is dit normaal? Ik heb de oude koelpasta verwijderd en nieuwe aangebracht van artic freezer zelf (meegeleverd). Hij is zo geïnstalleerd dat de koppen onderaan staan van de radiator, die trouwens front mounted is.

Alvast bedankt voor de moeite.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:07
Je begint altijd met stock te testen.
Mijn 3700X is in Ryzen Master nu rond de 39 a 40 graden zonder overclock.
Met een pricewatch: Corsair Hydro Series H115i RGB Platinum

Maar de 3950 is nog groter en zwaarder en vind je koeler eigenlijk veels te klein en te licht voor zo'n CPU.
Plus overclocken met een vaste frequentie is gedeeltelijk overschat tegenwoordig. Als er ruimte is boot de CPU vanzelf naar hogere frequenties.

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-10 04:34
Zoals aangeven ik heb stock getest. De overklok was meer voor fun om te kijken hoe warm de cpu wordt.

Ik vind juist dat 280 tot 360mm aio overschat zijn. Die paar graden verschil maakt het echt geen 3950x waardig of wel?

Maargoed dat is een andere discussie. Het gaat mij meer om se vergelijking. Ik zie bij testsites dat zij aanzienlijk lager scoren dan ik. Kijk bijvoorbeeld bij tijdstip 2:02 van deze video: YouTube: Corsair's NEW H115i Capellix Cooler - WORTH it Over the RGB Platinum....

Hij haalt bij 240 watts 75 graden met jouw aio. Terwijl de 280mm van arctic liquid freezer ii beter scoort dan bovenstaande aio:
https://www.tomshardware....ne-cpu-cooler,6376-2.html.

Dus ik snap even niet wat juist is qua temperatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door pannalicour op 19-10-2021 22:31 ]

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:07
Een 3950X is een 16 core bakbeest.
De warmte ontwikkeling op vol vermogen is immens. En daar de CPU's kleiner worden moet dat over een relatief klein oppervlak worden afgevoerd.

Bij een overclock draaien alle cores standaard hoger zonder terugclocken waardoor de standaard temperatuur logischerwijs hoger wordt. Bij een stresstest genereer je nog meer hitte waardoor je tegen de thermische limiet oploopt en de processor zichzelf automatisch naar beneden gaat clocken.
Dat is bij zo'n processor leuk als je een workload hebt welke op alle cores draait. In andere situaties is het efficiënter om de processor zichzelf te laten overclocken via PBO en andere cores die niet in gebruik zijn laten idlen.
Pagina: 1