Voor zo ver ik kan zien is een i5-10600K (mèt de 'K' dus) een te verantwoorden aankoop omdat de maximale framerate die de chip kan produceren zonder GPU bottleneck hoger is en hij op zinvolle manier over te klokken is. Dit in combinatie met een geschikt Z490 moederbord plaatst je wel in een andere prijscategorie dan de Ryzen 5 3600, dus daar moet je bij de besluitvorming wel rekening mee houden. In
de review van de i5-10600K van Gamers Nexus krijg je een redelijk idee van de relatieve prestaties tegenover andere courante opties. Let er wel op dat een overklok niet voor elke chip hetzelfde zal zijn, dus overklokken doe je (bijna per definitie) een beetje op de gok.
Een Ryzen 5 3600 overklokken is meestal zinloos, de ingebouwde optimalisatie van de chip is al te goed om daar handmatig nog veel aan te verbeteren. Je zou kunnen zeggen dat ze al automatisch dynamisch worden overgeklokt. Daarentegen draait die zonder prestatieverlies nog op een goedkoop A320 moederbord, maar de B450 en B550 zijn niet duur. De chip reageert door de dynamische klokfrequentie positief op betere koeling, dus ik zou zeker geld steken in een goede koeler en een case met goede airflow. Hoe lager de temperatuur, hoe langer hij op de boostfrequentie draait. De meegeleverde koeler houdt hem alleen koel omdat de chip bijregelt bij hogere temperaturen. Ik heb de stock koeler geprobeerd, en bij synthetische lasten regelt de chip de temperatuur naar ongeveer 95°C en presteert dan meetbaar minder en maakt op 100% best veel herrie. Juist doordat de chip zo veel mogelijk boost wordt hij bijna per definitie ook sneller warm, en bij normale (niet-synthetische) lasten gaat de fan jagen (veel van toeren veranderen) wat nogal irritant is.
Beide platforms hebben baat bij snel geheugen, het lijkt me logisch om te gaan zoeken naar een kitje van 3600MT/s met CL≤18. Dat is best goed te betalen en laat wat ruimte voor optimalisatie. Je kunt naar keuze 32GB of "slechts" 16GB draaien, spellen eten makkelijk veel geheugen en 32GB lijkt betaalbaar. Ik zou niet opteren voor later upgraden want het lijkt er op dat twee modules per geheugenkanaal de maximaal haalbare snelheid beperkt.
"Futureproof" is wat mij betreft een zinloos concept, ik zou gewoon zoeken naar het beste wat je kan halen met je budget en dat blijven gebruiken tot je last krijgt van prestatieproblemen. Meestal ben je dan alweer een paar jaar verder en kan je meestal de hele moederbord/processor/geheugencombinatie vervangen met hetgeen op dat moment een goede prijs-/prestatiecombinatie geeft.
FS2020 staat bekend om zijn relatief zware 'game engine' die voornamelijk lijkt te lijden aan een optimalisatieprobleem. In
deze review meten ze bijvoorbeeld een 74% verschil tussen een Cessna 152 en een Airbus A320 Neo. In
deze video van Jayztwocents blijkt wel dat je met een paar optimalisaties van de instellingen een significant betere framerate kan halen zonder teveel in te leveren in beeldkwaliteit. Andere spellen zal je op individueel niveau moeten beoordelen.