I5 10600 vs Ryzen 5 3600

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pvparchers
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-01-2022
Het is weer tijd om mijn computer up te graden, ik twijfel alleen een beetje welke CPU ik moet nemen, beide CPU's hebben voordelen en nadelen. de Ryzen 5 is al een grote upgrade van mijn huidige CPU zeker als ik hem koppel met een upgrade naar 16gig RAM maar de i5 10600 is sterker en is meer future proof? Daarom vraag ik aan de tweakers de hulp wat de slimste keuze zal zijn. sinds ook de RYZEN 5 de stock fan er al bij heeft.

[b]Welke games speel je?/b]
Redelijke intensieve games zoals MFS 2020 en veel AAA titles.

Wat is je budget?
Qua budget zat ik te denken tussen de 300-500 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Om meer informatie te geven over mijn systeem er zit hier huidig een i5 3570k in met een Z77 toetsenbord, samen met een Nvidia GTX 1080 GPU

Alvast heel erg bedankt voor de hulp :)

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:18
mfs is de i5 beter, anders de 3600 (zeker vanwege prijs/kwaliteit)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
Nee, singlecore en multicore net zo snel
en is meer future proof
Nogmaals nee. Intel is de laatste 3 jaar al niet meer futureproof. AMD AM4 platform is dat ook niet meer op dit moment want gaat nog maar één generatie mee, net als Intel s1200.
sinds ook de RYZEN 5 de stock fan er al bij heeft.
Die krijgt een Intel i5-10600 ook mee.
Met FS2020 heeft Intel mijn lichte voorkeur.
Wat is je budget?
Pak een i5-10400F met een knap Z490 bord en 3200 MT/s ram.
99ruud99 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 15:08:
mfs is de i5 beter, anders de 3600 (zeker vanwege prijs/kwaliteit)
Wat mankeert er aan de kwaliteit van de i5, of bedoel je prijs/prestatie? Dan moet je dàt zeggen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:18
haha yup... dat bedoelde ik ;)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pvparchers schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:54:
Het is weer tijd om mijn computer up te graden, ik twijfel alleen een beetje welke CPU ik moet nemen, beide CPU's hebben voordelen en nadelen. de Ryzen 5 is al een grote upgrade van mijn huidige CPU zeker als ik hem koppel met een upgrade naar 16gig RAM maar de i5 10600 is sterker en is meer future proof? Daarom vraag ik aan de tweakers de hulp wat de slimste keuze zal zijn. sinds ook de RYZEN 5 de stock fan er al bij heeft.

Wat is je budget?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Om meer informatie te geven over mijn systeem er zit hier huidig een i5 3570k in met een Z77 toetsenbord, samen met een Nvidia GTX 1080 GPU

Alvast heel erg bedankt voor de hulp :)
Neem aan dat je voeding nog goed is ?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 146,97€ 146,97
1MoederbordenMSI Z490-A PRO€ 145,-€ 145,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tornado€ 20,-€ 20,-
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX€ 68,90€ 68,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 380,87

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
Voor zo ver ik kan zien is een i5-10600K (mèt de 'K' dus) een te verantwoorden aankoop omdat de maximale framerate die de chip kan produceren zonder GPU bottleneck hoger is en hij op zinvolle manier over te klokken is. Dit in combinatie met een geschikt Z490 moederbord plaatst je wel in een andere prijscategorie dan de Ryzen 5 3600, dus daar moet je bij de besluitvorming wel rekening mee houden. In de review van de i5-10600K van Gamers Nexus krijg je een redelijk idee van de relatieve prestaties tegenover andere courante opties. Let er wel op dat een overklok niet voor elke chip hetzelfde zal zijn, dus overklokken doe je (bijna per definitie) een beetje op de gok.

Een Ryzen 5 3600 overklokken is meestal zinloos, de ingebouwde optimalisatie van de chip is al te goed om daar handmatig nog veel aan te verbeteren. Je zou kunnen zeggen dat ze al automatisch dynamisch worden overgeklokt. Daarentegen draait die zonder prestatieverlies nog op een goedkoop A320 moederbord, maar de B450 en B550 zijn niet duur. De chip reageert door de dynamische klokfrequentie positief op betere koeling, dus ik zou zeker geld steken in een goede koeler en een case met goede airflow. Hoe lager de temperatuur, hoe langer hij op de boostfrequentie draait. De meegeleverde koeler houdt hem alleen koel omdat de chip bijregelt bij hogere temperaturen. Ik heb de stock koeler geprobeerd, en bij synthetische lasten regelt de chip de temperatuur naar ongeveer 95°C en presteert dan meetbaar minder en maakt op 100% best veel herrie. Juist doordat de chip zo veel mogelijk boost wordt hij bijna per definitie ook sneller warm, en bij normale (niet-synthetische) lasten gaat de fan jagen (veel van toeren veranderen) wat nogal irritant is.

Beide platforms hebben baat bij snel geheugen, het lijkt me logisch om te gaan zoeken naar een kitje van 3600MT/s met CL≤18. Dat is best goed te betalen en laat wat ruimte voor optimalisatie. Je kunt naar keuze 32GB of "slechts" 16GB draaien, spellen eten makkelijk veel geheugen en 32GB lijkt betaalbaar. Ik zou niet opteren voor later upgraden want het lijkt er op dat twee modules per geheugenkanaal de maximaal haalbare snelheid beperkt.

"Futureproof" is wat mij betreft een zinloos concept, ik zou gewoon zoeken naar het beste wat je kan halen met je budget en dat blijven gebruiken tot je last krijgt van prestatieproblemen. Meestal ben je dan alweer een paar jaar verder en kan je meestal de hele moederbord/processor/geheugencombinatie vervangen met hetgeen op dat moment een goede prijs-/prestatiecombinatie geeft.

FS2020 staat bekend om zijn relatief zware 'game engine' die voornamelijk lijkt te lijden aan een optimalisatieprobleem. In deze review meten ze bijvoorbeeld een 74% verschil tussen een Cessna 152 en een Airbus A320 Neo. In deze video van Jayztwocents blijkt wel dat je met een paar optimalisaties van de instellingen een significant betere framerate kan halen zonder teveel in te leveren in beeldkwaliteit. Andere spellen zal je op individueel niveau moeten beoordelen.

• nuker
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-01 23:23
Daarbij is het nog de vraag welk effect de nieuwe generatie grafische kaarten gaat hebben op pcie4. Als dat een voordeel gaat geven dan zou ryzen de achterstand op intel in kunnen halen (want die ondersteunt geen pcie4). De benchmarks worden erg interessant de komende weken als de 3xxx serie beschikbaar komt. Daarmee zou je met ryzen meer future proof zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door nuker op 30-08-2020 17:05 ]

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
Op dit moment lijkt dat niet echt een grote issue te zijn, omdat de huidige generatie kaarten (zelfs niet de top-of-the-line RTX 2080) niet in de buurt komt van de bandbreedte van een PCI-e 3.0 16x slot. Zelfs als nu de (vermeende) RTX 3090 opeens meer dan de volledige bandbreedte van een PCI-e 3.0 slot nodig zou hebben zou het nog steeds raar zijn om dan een mid-range processor te kopen om die op te installeren. Ik zou dit geen rol laten spelen in de keuze voor een platform.

Negeer de vereiste "future proof" gewoon, want als je je afvraagt wat je eigenlijk wil hebben als je de term gebruikt kom je op één van de volgende dingen:
  • Weten wat de toekomst brengt;
  • Genoeg performance om nooit meer een nieuw systeem te hoeven kopen.
Beide zijn wat mij betreft niet mogelijk en voegen geen informatie toe aan de lijst vereisten, het is gewoon een leeg woord dat mede in leven gehouden wordt door marketing. Dat we van de beide opties de beste proberen te suggereren lijkt me logisch, meer 'future proof' zal het gewoon niet worden.
Pagina: 1