Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opstart problemen met MSI moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Blackkadder
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-12-2020
Ik heb nu al een tijd problemen met booten. Het begon ermee dat een van de twee beeldschermen geen beeld meer gaf. Daarna wou hij niet meer langs het moederbord scherm, ik kreeg de draaiende bolletjes in beeld. Na het resetten via de cmos batterij deed hij het weer even maar nu kan ik een keer de pc booten waarna hij weer vastloopt.
Ik heb de bios succesvol geüpdate naar de laatste versie. Hij heeft een paar dagen als een zonnetje gelopen maar nu wil hij weer niet naar Windows, nu zonder de draaiende bolletjes.
Belangrijk om te melden is dat als ik eenmaal in Windows zit er niks aan de hand is. Geen framedrops of crashes.
Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI z370 met een i5, GTX 1080 en 16 ram.

Wat te doen? Ik weet het effe niet meer.

Alle reacties

• trashgozer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-11 20:29

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Even kijken, hoor! MSI heeft 'Debug LEDs', die tonen aan als er wat met een component is; brandt er een lampje tijdens het opstarten?

Hoe heb je je BIOS geüpdate? Ik heb dit ooit bij een MSI moederbord gedaan via MSI Live Update: NOOIT DOEN.

Staat in de BIOS de juiste opstart prioriteit? Meestal hoort je Windows schijf helemaal vooraan te staan.

Tot slot heb ik ook een keer MSI Fast Boot aangezet, daardoor startte m'n pc ook niet lekker op.

Laat even weten ^^ ik ben een expert met het oplossen van MSI producten, haha!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-11 18:23

Pos

Je kunt in het uefi/bios de splashscreen ff uitzetten, dan kun je misschien zien waar die op blijft hangen.

Ik vermoedt, omdat je aangeeft te blijven hangen op de draaiende bolletjes, of een brakke SATA kabel (indien sata schijven gebruikt) of een brak wordende storage drive.

Mijn oude HDD wil weleens hetzelfde laten zien. Andere sata kabel erop en in een andere poort wil het dan oplossen.
Ben nog te lui geweest nieuwe schijf aan te schaffen en fatsoenlijke sata kabel..

Ik was er iig achter gekomen door de POST te laten zien ipv de splashscreen.

• Blackkadder
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-12-2020
Bedankt voor de antwoorden.

@trashgozer Ik ga eens kijken of de debug brand
Ik heb bios geupdate door de laatste versie op een usb te zetten en vanuit de bios daarna geflashed.
Ik las inderdaad dat het via de live update doen geen goed idee was.
Verder heb ik niks veranderd qua settings dus ook geen fast boot of iets dergelijks.

@Pos

Ik gebruik een HDD. Deze is vrij nieuw. Windows staat op een M2, denk je dat de problemen ook voor kunnen komen ook al staat windows niet op de HDD?
Ik ga splashscreen uitzetten proberen.

• trashgozer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-11 20:29

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Oké! Goed om te weten, toevallig is de boot order wel oké? Ik heb dat ook gehad, nog steeds niet wetend hoe. In je bios/uefi heb je de boot order, bijvoorbeeld: windows schijf > andere schijf > usb poort > etc... Misschien toen je je bios ging updaten staat die nu op een usb poort? (https://www.msi.com/suppo..._details/MB_Boot_Priority)

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-11 18:23

Pos

Blackkadder schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:17:

@Pos

Ik gebruik een HDD. Deze is vrij nieuw. Windows staat op een M2, denk je dat de problemen ook voor kunnen komen ook al staat windows niet op de HDD?
Ik ga splashscreen uitzetten proberen.
Snelste manier om te checken of het de HDD is om die gewoon ff los te koppelen, Sata kabel los. blijft ie dan wel voor langere tijd normaal booten, kun je je rond dat gebied focussen.

Bij mij is de HDD ook voor storage, maar door de brakke connectie had het MB problemen om door de initialisatie te komen tijdens POST.
Zelf heb ik ondertussen al een oud Z170 systeem met MSI MB.

Verder, ik heb voor test ook eens kort een M.2 SSD even in mijn systeem geprikt, dat resulteerde in een significant langere opstarttijd. (de M.2 SSD was voor een ander systeem) Heb toen ook niet gekeken waarom dat was.

Succes
Pagina: 1