On-/Over ear koptelefoon voor huishoudelijke taken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Sinds ik een paar weken geleden opnieuw mijn oren heb moeten laten uitspuiten heb ik besloten m'n trouwe IEM's aan de wilgen te hangen.

TLDR:
Ik ben in eerste instantie op zoek naar informatie over waar ik op moet letten bij het kiezen van nieuwe headphones die geschikt zijn voor huishoudelijke taken. Het moet stevig op m'n hoofd blijven zitten, zonder hinderlijk te worden en het moet bruikbaar zijn op m'n telefoon, zonder extra amp. Ik denk aan zaken als gewicht, impedantie, gevoeligheid, on- of over-ear en klemkracht, maar misschien zijn er nog andere zaken van belang. De huidige Sennheiser PC 151 blijft niet goed genoeg zitten, geluid vind ik wel prima.

Via https://www.rtings.com/headphones/tools/table/30523 een shortlist weten te maken:Na diverse reviews gelezen en gezien te hebben, heb ik de shortlist uitgebreid en zijn er een aantal afgevallen. De Sony en Bose vielen af vanwege dat ze niet stevig genoeg op het hoofd zitten. De Razer viel af vanwege zeer zwakke bass en nutteloze EQ opties. Uiteindelijk gekozen voor de Philips, een sports-headphone die weinig gereviewd, maar goed beoordeeld is. Voor €70,- ook de goedkoopste van het stel. Mocht deze niet bevallen, dan zal deze teruggaan en zal de keuze tussen de Sennheiser en JBL UA liggen. De JBL UA zit lekker strak, maar schijnt na bepaalde tijd daardoor oncomfortabel te worden.

Hele verhaal:
Ik ben daarom op zoek naar geschikte on-/over-ear headphones om te gebruiken tijdens huishoudelijke taken. Ik heb voor nu nog een oude pricewatch: Sennheiser PC 151 uit de kast getrokken, maar die is in gebruik wat minder praktisch. Het geluid vind ik prima, maar de kabel is met 3 meter onhandig lang en hij zit niet stevig genoeg op mijn hoofd. Huishoudelijke taken betekent ook poetsen en het moet me niet gebeuren dat ik de koptelefoon telkens uit de emmer sop kan vissen :+
Helaas zijn er geen specs die de klemkracht aangeven, maar klopt het dat over-ear over het algemeen beter blijft zitten dan on-ear?

Verder vind ik het belangrijk dat de nieuwe hoofdtelefoon via m'n mobiele telefoon gebruikt kan worden, dus zonder extra versterker. Wat ik zo heb begrepen is dat je je dan beter kunt beperken tot een impedantie van maximaal 60Ω (de Sennheiser heeft een impedantie van 32Ω, maar ik mag het volume toch regelmatig naar de hogere regionen zetten om boven de stofzuiger uit te komen). In hoeverre zijn noise cancelling en gevoeligheid nog van invloed op het benodigde volume?

Bluetooth is geen harde eis, het liefst gebruik ik gewoon de 3,5mm jack aansluiting. Ik geloof dat deze weer terug is van weggeweest op nieuwe telefoons, maar wellicht is bluetooth toch wel handig voor het geval dat.

Wat is je budget?
De pricewatch: Sony WH-1000XM3 (Zwart) scoort hoge ogen, dat is ongeveer het maximale budget wat ik er voor over heb, maar een headphone die half zoveel kost en ook nog goed zit en lekker klinkt heeft uiteraard mijn voorkeur.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb al een paar keer de price-watch doorgenomen, maar kom niet verder, doordat ik niet goed weet op welke criteria ik moet filteren.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik zoek in eerste instantie vooral informatie, zodat ik weet waar ik op moet letten en beter een short-list kan maken.

[ Voor 24% gewijzigd door LA-384 op 13-09-2020 14:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:50
Ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is, maar jou eisen mbt "tijdens de schoonmaak" vragen om een ritje naar de bijvoorbeeld de MediaMarkt om meteen 10 verschillende uit te proberen.

Want met de specs kom je er sowieso niet achter hoe hij zit :)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
LuisjeNL schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:24:
Ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is, maar jou eisen mbt "tijdens de schoonmaak" vragen om een ritje naar de bijvoorbeeld de MediaMarkt om meteen 10 verschillende uit te proberen.

Want met de specs kom je er sowieso niet achter hoe hij zit :)
Daar was ik al bang voor. Mediamarkt gaat em sowieso niet worden, verschrikkelijke winkel.
Ik zag op rtings wel een overzicht met hun geteste modellen, waarbij ze ook naar de klemkracht gekeken hebben.
https://www.rtings.com/headphones/tools/table/30523

Dus wellicht dat ik op die manier al kan afstrepen.

Gisteren nog eens verder in de pricewatch gedoken en daar kwam de beyerdynamic DT770 pro ook zeer goed uit de bus. Voldoet volgens mij aan alles, behalve Bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:50
Niemand verplicht je om daar te kopen ;) een BCC of soortgelijks kan ook.

Je ontkomt er niet aan of je moet op de gok kopen, headbangend schoonmaken lukt met de meeste niet mocht dat je ding zijn :+

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
LuisjeNL schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:34:
Je ontkomt er niet aan of je moet op de gok kopen, headbangend schoonmaken lukt met de meeste niet mocht dat je ding zijn :+
Haha nee dat niet. Maar vast genoeg dat het niet van m'n hoofd valt als ik moet bukken.

Ik kijk nog even of iemand tips heeft, anders koop ik op de gok. Het zal al snel beter zijn dan de on-ear Sennheiser die ik nu gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Inmiddels wat meer tijd gehad om me verder in te lezen.

Via https://www.rtings.com/headphones/tools/table/30523 een shortlist weten te maken:De Razer Opus lijkt het meest stevig op het hoofd te zitten en is het meest vriendelijk geprijsd, maar kent verder niet al teveel reviews. Kan iemand met een van bovenstaande headphones iets zeggen over hoe deze blijven zitten als je je hoofd beweegt (voorover buigen bijvoorbeeld)? Verschuift de headphone dan, valt het geheel af, of blijft het toch aardig stevig op z'n plaats. En hoe zit het met langdurige sessies van meer dan 1 uur? Wordt het warm, gaat het irriteren?

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 05-09-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom heb je je IEM's aan de wilgen gehangen? Zijn nieuwe IEM's ook een optie?
Jouw input in het subwoofertopic kennende hou je van een stevige bas. If so, zou ik voor een setje KZ ZS10pro met een BT kabeltje gaan. Loopt achter je oren door zoals bij sportdopjes, blijft perfect zitten. En met 10 drivers een voor het geld onovertroffen geluid. Spul gaat lager dan de gemiddelde Sennheiser of Shure.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:25

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

LA-384 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:05:
Inmiddels wat meer tijd gehad om me verder in te lezen.

Via https://www.rtings.com/headphones/tools/table/30523 een shortlist weten te maken:De Razer Opus lijkt het meest stevig op het hoofd te zitten en is het meest vriendelijk geprijsd, maar kent verder niet al teveel reviews. Kan iemand met een van bovenstaande headphones iets zeggen over hoe deze blijven zitten als je je hoofd beweegt (voorover buigen bijvoorbeeld)? Verschuift de headphone dan, valt het geheel af, of blijft het toch aardig stevig op z'n plaats. En hoe zit het met langdurige sessies van meer dan 1 uur? Wordt het warm, gaat het irriteren?
Er is maar 1 persoon die precies weet hoe iets op jouw hoofd past en dat ben jij. Je zult dus echt moeten kiezen tussen 1) naar een winkel gaan om te passen, of 2) op de gok kopen. Uit bovenstaande posts krijg ik de indruk dat je niet naar een winkel wil gaan, dus blijft alleen optie 2 over.

Die Razer kan bij Tweaker A bijvoorbeeld goed strak zitten en bij Tweaker B veel te los. Lijkt me nogal afhankelijk van het formaat van je hoofd.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quadro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:34
Ik zweer bij de DT770 Pro.

https://europe.beyerdynamic.com/dt-770-pro.html

of de DT1770 als je geld te veel hebt.

https://europe.beyerdynamic.com/dt-1770-pro.html

Ik heb zelf de 250Ohm versie om diverse redenen, maar ik zou als ik jou was de 32 Ohms versie pakken.
Hij is heel erg geluidsdicht (ik gebruik ze ook tijdens het drummen) en vallen om je oren heen.

(FYI, ik vind de 250 Ohms versie perfect alhoewel mn telefoon volume altijd op 90-100% moet staan op muziek te luisteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192266

Ik gebruik regelmatig de Bose QuiteComfort 35 II van mijn partner en ben heel tevreden, behalve over de klemkracht. Sporten e.d. vind ik niet fijn met deze koptelefoon vanwege het niet stevig klemmen. Ben daarom zelf in de markt voor AirPods Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Bedankt voor de reacties :)

@The Eagle Het is misschien wat minder smakelijk, maar het lijkt dat ik nogal wat oorsmeer produceer en dat het niet makkelijk z'n weg naar buiten vindt. Ik heb in een paar jaar tijd 2x m'n oren mogen uit laten spuiten, dat terwijl ik met niets m'n oren in ga. De IEM's blijven dan over als waarschijnlijke oorzaak (hoewel ik ze zeker niet vaak draag). Vandaar dat ik over-ear headphones wil proberen.

@FooLsKi Je hebt zeker gelijk, ik zie mijn hoofd als gemiddeld, maar idd, wat is gemiddeld. Toch denk ik dat veel headphones met een bepaald gebruiksdoel worden gemaakt. De een is meer geschikt voor kantoorwerk, de ander meer geschikt voor onderweg. M'n aanpak is verre van ideaal, maar desondanks heb ik tot op heden nog nooit een echt verkeerde keuze gemaakt.

@_Quadro Ah ja, die had ik eerder wel benoemd, maar was ik even vergeten door al het bluetooth geweld. Scheelt aanzienlijk in prijs en is zeker een optie die ik moet meenemen in m'n keuze. Ik lees wel dat ze qua klemkracht wat minder scoren en minder goed op je hoofd blijven zitten wanneer je in beweging bent.

@Anoniem: 192266 Bedankt voor je ervaring. Deze scoort op rtings idd ook iets minder dan de rest qua "stability", dus goed om bevestigd te zien dat die ook echt niet al te stevig op het hoofd blijft zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 05-09-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quadro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:34
LA-384 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:02:
Bedankt voor de reacties :)

@_Quadro Ah ja, die had ik eerder wel benoemd, maar was ik even vergeten door al het bluetooth geweld. Scheelt aanzienlijk in prijs en is zeker een optie die ik moet meenemen in m'n keuze. Ik lees wel dat ze qua klemkracht wat minder scoren en minder goed op je hoofd blijven zitten wanneer je in beweging bent.
Tja, wat zal ik zeggen... ik drum er mee. De klemkracht is voor mij voldoende, en sterker nog, ik heb de veer wat slapper gemaakt omdat ie anders te strak zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:25

B64

Sennheiser HD100 is misschien ook het overwegen waard. Super simpel ding, heel licht, maar prima geluid.
Pagina: 1