Beeldscherm gebruikt verkeerde beeldschermadapter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman1981
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-11-2024
In mijn Windows laptop zit een nVidia Geforce GTX 960m videokaart. Gek genoeg zie ik bij de geavanceerde Beeldscherminstellingen staan dat het beeldscherm is gekoppeld aan de (standaard op het moederbord meegleverde?) Intel HD Graphics 530.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJzfHXH9MUDWb5F85vWYQTiXPWs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BAdTZ7acAERu8bij5lrXC6Gf.jpg?f=user_large

Als ik probeer te forceren de nVidia te gebruiken door bij Apparaatbeheer (ik zie daar zowel de HD530 als de GTX960m staan) de HD530 uit te zetten valt het beeldscherm terug op Microsoft Basic Display.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRIH0_6r1-iQboicBtl2Zff92UY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iAb2oQhJXNdUNyKJ7yg5iiY1.jpg?f=user_large

Hoe krijg ik mijn laptop zover dat hij gebruik maakt van de nVidia-videokaart?
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Intel HD 530 uitgeschakeld onder Apparaatbeheer > Beeldschermadapters (ik ben te schijterig om te verwijderen)
  • updates van de beelschermadapters gezocht en geïnstalleerd
  • belangrijkste:computer opnieuw opgestart

Beste antwoord (via Herman1981 op 30-08-2020 20:42)

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ligt dit niet gewoon aan Optimus? Als je grafisch intensief werk gaat verrichten, wordt de gtx960m gebruikt. Anders zorgt Optimus er voor dat de hd530 gebruikt wordt om stroom te besparen. Bij het verrichten van grafisch lichte taken, is de HD 530 namelijk voldoende en deze is een stuk zuiniger.

Het wordt trouwens pas een probleem als je "te weinig" FPS haalt in games of andere grafisch zware toepassingen niet soepel draaien. Dan wordt er namelijk waarschijnlijk niet goed geschakeld en heb je een probleem. Het probleem dat je nu hebt, kan ook een feature zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door hoi1234 op 29-08-2020 11:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ligt dit niet gewoon aan Optimus? Als je grafisch intensief werk gaat verrichten, wordt de gtx960m gebruikt. Anders zorgt Optimus er voor dat de hd530 gebruikt wordt om stroom te besparen. Bij het verrichten van grafisch lichte taken, is de HD 530 namelijk voldoende en deze is een stuk zuiniger.

Het wordt trouwens pas een probleem als je "te weinig" FPS haalt in games of andere grafisch zware toepassingen niet soepel draaien. Dan wordt er namelijk waarschijnlijk niet goed geschakeld en heb je een probleem. Het probleem dat je nu hebt, kan ook een feature zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door hoi1234 op 29-08-2020 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is tegenwoordig standaard dat de outputs van een laptop aangestuurd worden door de onboard video. De dedicated kaart wordt pas aangesproken wanneer nodig, dus bij applicaties die je daarvoor kiest in de Nvidia control panel of die automatisch gedetecteerd worden als grafisch intensief.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:59

MazeWing

The plot thickens...

Dit heeft inderdaad te maken met de instellingen van nvidia (optimus) zelf.
In de het control panel van nvidia kun je aangegeven dat de nvidia gpu altijd gebruikt wordt. Wanneer je dat instelt zal ie, ook in windows, altijd je nvidia gpu gebruiken.

Dat dit gevolgen gaat hebben voor je accu moge duidelijk zijn...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:22
Elektrisch gezien is en blijft het scherm altijd verbonden met de Intel HD Graphics van de processor. Ook als bij zwaarder grafisch gebruik de GTX 960M ingezet wordt zal deze zijn output kopiëren naar het framebuffer van de Intel om het beeld op je scherm weer te geven, geheel uitschakelen kan dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman1981
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-11-2024
Bedankt voor de geruststellende antwoorden! Aangezien de antwoorden nagenoeg naadloos op elkaar aansluiten is het lastig om 'het beste' antwoord te duiden. Zelf vind ik dan wie-het-eerst-komt-wie-het-eerst-maalt, ik hoop dat de anderen daar mee kunnen leven. Allen nogmaals dank!
Pagina: 1