Home netwerk, Edge router + Managed Linksys switch icm Vlans

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 12:44
Hallo allen,

Recent heb ik besloten om mijn netwerk wat te professionaliseren. Dit omdat ik thuis game servers heb draaien, een beveiligingssysteem in de planning zit en natuurlijk het normale gebruik heb.

Hierom dacht ik, laat ik een degelijke router kopen met genoeg opties om dit allemaal te kunnen doen. Vlans maken om de netwerken te scheiden en het bewakingssysteem helemaal van de buitenwereld weg te houden.

Hardware:
Een EdgeRouter 12 van ubiquity. Deze had goede specs, het aantal poorten wat ik nodig had en de mogelijkheden welke ik zocht. Gebaseerd op theorie (niet op praktijk).
Linksys LGS318 - op de kop getikt van een medetweaker, aangekocht vanwege PoE.

Nu dacht ik, als enthousiasteling, met een beetje googelen en basis kennis kom ik er wel uit. Maar helaas, het tegendeel blijkt waar. De instellingen die ik wil lijken net iets meer geavanceerd dan menig youtube filmpje dat ik vinden kan en de website van ubiquiti is nou ook niet echt behulpzaam voor een noob als ik (op dit gebied).

Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen!

De situatie:
In de meterkast heb ik een modem hangen, in het plaatje een fritzbox gebruikt om isp onafhankelijk te blijven.
Achter dit modem wil ik de EdgeRouter hangen en het modem als bridge laten fungeren.
De router wil ik alle DHCP en Vlan's laten afhandelen, met 2 uplinks naar de Linksys managed switch welke buiten het huis zal komen te staan. De overige poorten zal ik binnenhuis gebruiken voor de nodige apparatuur, denk hierbij aan Accespunten, unmanaged switches, tv's e.d. Hieronder een diagram hoe ik het ongeveer wil in zetten (vlan nummres zijn fictief, ik weet dat Vlan 1 een default vlan is en niet gebruikt hoort te worden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntaljSpSVgIGzFMsskHe8xnWpHU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PnjOAXdSRl9oTQnAgAj27Lq1.png?f=fotoalbum_large

Reeds uitgevoerd:
Inmiddels is het gelukt om poort 9 de internet op binnen te laten komen.
De vlans voor alle netwerken aan te maken en te koppelen aan switch.0
Voor elke Vlan een eigen DHCP server te configureren.

Wanneer ik via switch.0 de poorten selecteer gebeurt er niks. Dan lijken alle poorten trunks te worden en geven ze geen ip adressen uit. Als ik de poorten niet selecteer doen ze ook niks. Maar als ik een poort Vlan aware maak en toeken aan PVID 1 (default vlan) dan krijg ik wel een ip adres in de reeks die behoort aan die switch0.1 reeks en heb ik internet toegang.

De hulpvraag:
Hoe kan ik het krijgen zoals in het diagram wordt weergegeven?
Ofwel, hoe kan ik poort 1 en 2 laten switchen met de DHCP van Vlan 1. Poort 3 en 4 met de DHCP van Vlan 3, poort 5 en 6 met de DHCP van Vlan 2, en gelijktijdig zorgen dat alle Vlans (1,2,3 en 4) doorkomen naar de Switch, waarna ik op die switch elke poort specifiek van een Vlan voorzie?

Alvast dank voor jullie hulp!

Extra plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOz1vE3Ulzq_xdA_-Fd-ICJm8MY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5w2SBd5IrHfiqFVJOwPgnpjs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8qn4jKeTr0pDps90fGFP1mARew=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EyNnASxpzumcHA525leo2iUe.png?f=user_large

Beste antwoord (via Decarsul op 29-08-2020 23:48)

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Will_M schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:24:
AnyDesk is opgezet door 'ex' medewerkers van het Duitse Teamviewer. Je gaat over een 'hub' in Ierland communiceren (mocht je 't willen weten).
Ik heb @Decarsul kunnen helpen met anydesk en discord en het werkt naar behoren ! Na wat resetten van de router en switch en instellen bleek de switch steeds het IP adres te geven via de default vlan 1.
Door vlan 1 uit de poorten te halen kregen de apparaten de juiste ip's vanaf de juiste vlan en DHCP.

@Decarsul Veel plezier ermee !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Update:

Heb een filmpje gevonden: YouTube: Quick Configs Ubiquiti - VLANs & Switch Interface
In dit filmpje wordt aangegeven dat ik alleen pvid moet invullen als ik direct een vlan en dhcp wil toewijzen aan een poort en alleen vid als ik deze wil gebruiken op de poorten in de switch erna.

Helaas lijkt dit ook niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
@Decarsul heb je toevallig deze guide van Ubiquiti zelf eens gelezen ?

Kijk goed effe onder de kop Attention of dit voor jou van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@Arthion-nl Dank hiervoor. Heb voor de zekerheid Vlan 1 uitgezet in de configuratie. Maar krijg het helaas nog steeds niet voor elkaar.

Heb nu op poort eth6 en eth7 een iets andere configuratie staan. met eth6 ben ik met de PVID en VID aan het klooien om het werkend te krijgen. Met eth7 heb ik VIF's gemaakt met de ip reeksen van de betreffende Vlan's.

Op beiden poorten heb ik data. maar alleen met Eth6 krijg ik daadwerkelijke DHCP uitgifte, maar alleen op de PVID reeks en niet op de VID reeksen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Je hebt toevallig toch niet een laptop/pc direct op een vid poort gezet om te checken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Euhmm weet niet precies wat je bedoeld daarmee.

Momenteel heb ik mijn pc op eth8 zitten en eth9 zit de isp uplink. Deze zijn daarmee ook uitgesloten van vlan's e.d.

Op Eth6 en eth7 heb ik de linksys switch zitten. momenteel heb ik eth7 uit staan en ben ik alleen 'aan het werk' met Eth6.

Op de linksys switch heb ik de 2 connecties met de router op poort 17 en 18 zitten. Op poort 16 heb ik een Wifi router zitten en op poort 8 zit mijn NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Aha ok maar op jou plaatje staat je pc op Eth6 en zijn eth 7-8 jou trunk poort.
Pvid-untagged en VID= tagged verkeer en het lijkt bij de switch verkeert te gaan omdat untagged via eth 6 wel aankomt en dhcp uitgeeft.
Hoe zijn de instellingen van de linksys?

Probeer over eth6 1 vlan tagged(vid) te sturen en kijk of dat dan werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
momenteel is dit mijn Edge kant voor eth6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSPaTohzjN91YJp81RXdKqi2asY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VoIcP3diDhzYn6K0qpaDLbZc.png?f=user_large

voor de linksys . . hier een aantral screenies, weet niet precies waar je naar zoekt namelijk.
Vlans:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZLscsRHXbc3HeOtyUYthY-1ARY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NSM3xW5C0znP67lF0vafoKQw.png?f=user_large

Interfaces:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3eg1uYaDLWmMuSfwvbrbhLADWE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wgQUVgvshzG1txP8jBizcYyD.png?f=user_large

Memships Vlan 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kcv6yCzToirsSGzzKn-8ylp6NK8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZZxnqM65owS4jLOLh9WgdqTg.png?f=user_large

Vlan 20:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UOrbwTroiiIYz31Nc2g-jU4AOw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zXClxr5FTAuXWREOZIPumRfE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Ok ben niet bekend met Linksys maar het lijkt wel een beetje op de edgemaxswitches qua OS maar het valt mij op dat alle poorten ingesteld staan als Trunk poorten maar niet 1 trunk poort is lid van alle 4 vlans ?
Als ik zo kijk stuur jij alle vlans over alle poorten op deze manier met deze instellingen en krijg je idd geen DHCP

Zorg er eerst voor dat je maar 1 trunkpoort hebt op de linsys en deze is verbonden met de router.

Daarna dien je de poort waar je vlan 20 over wil hebben tagged lid is van de trunk poort en untagged waar vlan uit eindelijk over gaat.

-Edit- Denk eraan dat TRUNK = Tagged poort-> meerdere tagged poorten = Trunk poort

[ Voor 6% gewijzigd door Arthion-nl op 29-08-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Dank voor de suggestie.
Ik heb van alle poorten een port gemaakt ipv trunk en PVID toegewezen.
Dat gaat goed. (in de zin van, dat ik connectie behoud)

Zodra ik de trunks op port 17 en 18 aanpas, verlies ik verbinding op moment dat ik een extra vlan op untagged zet.

[ Voor 8% gewijzigd door Decarsul op 29-08-2020 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Decarsul Mag ik je vragen waarom je een EDGE Router met 12 poorten aanschaft / aangeschaft hebt (en waarom je een L3 device dus ook als L2 device wilt in gaan zetten)?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@Will_M De enige verklaring die ik je kan geven is omdat het mij logisch leek om het op deze manier te willen configureren en verder totaal geen praktijk ervaring heb met dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
@Decarsul krijg je nu ook de juiste vlan binnen op elke poort met vlan ? Dus bijv vlan 20 met bijbehorende DHCP op de juiste poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@Arthion-nl geen idee niet getest voordat ik geen verbinding meer had door het aanpassen van de trunk poorten die connectie hebben met de edgerouter . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Decarsul schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:13:
@Arthion-nl geen idee niet getest voordat ik geen verbinding meer had door het aanpassen van de trunk poorten die connectie hebben met de edgerouter . . .
Decarsul schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:09:

Zodra ik de trunks op port 17 en 18 aanpas, verlies ik verbinding op moment dat ik een extra vlan op untagged zet.
Denk eraan trunked poort = TAGGED Poort.... Stuur geen untagged vlans over een trunk poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@Arthion-nl ik wacht nu op de reset en het eten. Ga hierna weer aan de klus. Zal op de trunks alles raggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Decarsul schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:16:
@Arthion-nl ik wacht nu op de reset en het eten. Ga hierna weer aan de klus. Zal op de trunks alles raggen.
Denk eraan alle VLANS op de trunk poort(en) zijn TAGGED vlans en daarna kan je op de andere poorten de vlans untagged maken maar moeten wel TAGGED lid zijn van jou trunkpoort(en)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@Arthion-nl Goed, eten klaar en reset ook klaar.
Heb alleen Vlan's toegevoegd vanwege reset.
Daarna VlanId 1 op tagged gezet op de trunk poorten. en verbinding kwijt met de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
krijgt de switch een ipadres? want vlan id 1 is niet verbonden aan een DHCP server

Desnoods geef de switch een vaste ip zoadt de switch altijd bereikbaar is

[ Voor 32% gewijzigd door Arthion-nl op 29-08-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Arthion-nl schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:04:
krijgt de switch een ipadres? want vlan id is niet verbonden aan een DHCP server
Iets met een 'Console Cable' en een L2 switch voorbereiden op een koppeling met een L3 router?

Óf doen we dat tegenwoordig niet meer? (DHCP in een management VLAN 8)7 ).

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 29-08-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@Arthion-nl yes, de switch krijgt gewoon een ip adres, in de Vlan 20 reeks doordat ik de PVID op eth6 op 20 heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Goed, alles weer neergezet zoals het hoort. trunks nog even met rust gelaten.
Worden geen DHCP uitgegeven op de poorten specifiek.
Alles wat aangesloten is krijgt op moment een vlan 20 ip adres.

Huidig overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Fpk0GiQ2oQoAVIpBzvrRDCClQE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aPTK7IvuKY7iNgRTqRzzPtYb.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Decarsul op 29-08-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Trunks geconfigureerd. Lijkt tot op heden goed te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CPSRk7hFnINCmD9p_I2riNsU_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JfALDI4xJWhv7D8ejqUXHA8T.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Decarsul schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:18:
Goed, alles weer neergezet zoals het hoort. trunks nog even met rust gelaten.
Worden geen DHCP uitgegeven op de poorten specifiek.
Alles wat aangesloten is krijgt op moment een vlan 20 ip adres.

Huidig overzicht:
[Afbeelding]
poort 1 t/m 16 zij getagged vlans wat untagged hoort te zijn.
Op GE17 en 18 dien je vlan 20 en 84 tagged neer te zetten

je hebt administative membership en operational vlan membership. Op de eerste is het tagged en op de 2e untagged

[ Voor 8% gewijzigd door Arthion-nl op 29-08-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@Arthion-nl zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVF-jB3lVz3tIwIYrv2tImTbBbY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L1mSvJ7qOQ3Blps5UPrTaw3T.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Ja vanuit gaande dat je vlan 20 over ge9 tot ge16 wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
okay, done.
Nog geen nieuwe DHCP leases op de betreffende servers :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Decarsul schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:27:
okay, done.
Nog geen nieuwe DHCP leases op de betreffende servers :S
Reboot router en switch misschien voert hij het dan door en de server

[ Voor 3% gewijzigd door Arthion-nl op 29-08-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
reboot gedaan. nog steeds krijgt alles een lease van vlan 20, en niet van de 120 of 84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
ok dus deels werkt het dus vlan 20 en de DHCP server die er aan verbonden is komt er door.
Heb je van 120 en vlan 84 getagged op GE17-18? screenshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
hmm, na reboot van switch zijn alle instellingen weg . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Decarsul schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:37:
hmm, na reboot van switch zijn alle instellingen weg . . .
Vergeten op te slaan ? weet niet hoe linksys het doet maar kijk goed of je de instellingen wel opslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@Arthion-nl blijkbaar moet ik ze eerst wegschrijven naar de statup geval . . . my bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Decarsul schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:41:
@Arthion-nl blijkbaar moet ik ze eerst wegschrijven naar de statup geval . . . my bad.
Hahah is mij ook eens overkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@Arthion-nl Goed, configuratie opgeslagen en hierbij screenie van 17 en 18. T ervoor zou moeten betekenen dat het Tagged is.
Als ik een andere optie selecteer komt er ook een andere letter bij. (zie GE7 en 8, waar ik TP van heb gemaakt) Gooi hier gelijk een reboot achteraan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAO_A3q7KKfFWlxkpDKS5MCnnOA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c7dUOwFsPVKDznOVDfMN7hUk.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Decarsul op 29-08-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Decarsul schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:43:
@Arthion-nl Goed, configuratie opgeslagen en hierbij screenie van 17 en 18. T ervoor zou moeten betekenen dat het Tagged is.
Als ik een andere optie selecteer komt er ook een andere letter bij. (zie GE7 en 8, waar ik TP van heb gemaakt) Gooi hier gelijk een reboot achteraan
[Afbeelding]
Decarsul schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:43:
[Afbeelding]
Maak eens een screenshot van vlan membership want GE7 en 8 zijn bij jou tagged ipv untagged

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
hierbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c83Cms_LHAaxGB0sRKtDnVERFw0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OMuWCqb9L45qmUvTvyHvjbAS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyt94oRrfb9Bq9zVB2Gp4XTGRc8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CAhNP12gOBOjKvmPSHVtiUzl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Bijna goed maar vink bij GE7 en 8 PVID uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
done.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1iV9QWJalvbiA9ZVKZD05fxpLM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CqhmqyPEfXaKRGqxgHamMNNk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
vanuit gaand dat je de router ook goed heb ingesteld gaat vlan 120 nou over ge7 en 8 met behorende DHCP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
eth6 staat als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PTMGcQTxQuFhVxyLlJf38T5VUI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/deLhXQBVTw6sfgpiu1Cyj8hG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
maar je gebruikt wel 2 kabels van router naar switch (LAG)? dus dus eth6 en? naar GE 17 en GE 18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Klopt, dat is de doelsteling.
Maar omdat ik tegen deze issues aan liep, heb ik voor nu de LAG even achterwegen gelaten zodat ik poort eth6 en eth7 met een aparte configuratie kan voorzien.
Tijdens dit hele gesprek heeft eth7 disabled gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
prima maar als goed moet je alleen nog pvid 20 op eth 6 eruit halen want je wilt geen untagged verkeer op een trunk poort hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
dus, zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7br8rqaRoIxm1RNw8ThBxZNKAs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vf02H4cZZqk6IAuOn4KPfAtq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
dat kan ja als je 20 wil behouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Die wil ik idd behouden.
Saven resulteert in geen verbinding meer met Switch.
Komen ook geen nieuwe leases binnen :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
dat betekend dat swith geen ip krijgt... probeer toch een pvid 20 op je router. Als dat werk kijk of je ook leases krijgt op de andere vlans

[ Voor 28% gewijzigd door Arthion-nl op 29-08-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Dan weer terug naar originele config:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-89-WQlR843cjhG97o6Fm23eJX4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WCockViNAMpFLdqp37xqr1HL.png?f=user_large

20 mag niet in beiden velden tegelijk zitten.
Direct weer verbinding.

[ Voor 4% gewijzigd door Decarsul op 29-08-2020 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
dat klopt mag in niet beide maar krijg je vlan plus dhcp op GE7 en 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Nope,
NAS krijgt nog steeds ip van Vlan 20, en niet van 120 zoals geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Hij geeft nu wel aan dat PVID voor die 2 poorten op Vlan 1 staat . . .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Wm378Z8xJRuBQmH5MNjPg0I2ZM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LIMl1Dx1si6MosFyQ6XsxGAk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
vlan lan 1 is managed zou geen issue moeten zijn... kun je een totale plaatje maken van interface en vlanmembership

Tevens heb jij op je router een DHCP lopen die niet verbonden zit aan een vlan ?

[ Voor 27% gewijzigd door Arthion-nl op 29-08-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Is het misschien makkelijker om te praten en mee te kijken via anydesk ofzo? Vind het wel fijne communicatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
any desk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Dat is net zoiets als Teamviewer. Alleen wordt je daarmee niet geblokt als je je lokale server remotemanaged :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Decarsul schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:18:
Dat is net zoiets als Teamviewer. Alleen wordt je daarmee niet geblokt als je je lokale server remotemanaged :p
prima ik kan zo meekijken maar ->PM-< de noodzakelijk gegevens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AnyDesk is opgezet door 'ex' medewerkers van het Duitse Teamviewer. Je gaat over een 'hub' in Ierland communiceren (mocht je 't willen weten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Arthion-nl kun je die switch ook middels SSH of Telnet benaderen en de config er op die manier van bekijken (én hier posten?).

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 29-08-2020 22:42 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Arthion-nl
Will_M schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:24:
Ik heb @Decarsul kunnen helpen met anydesk en discord en het werkt naar behoren ! Na wat resetten van de router en switch en instellen bleek de switch steeds het IP adres te geven via de default vlan 1.
Door vlan 1 uit de poorten te halen kregen de apparaten de juiste ip's vanaf de juiste vlan en DHCP.

@Decarsul Veel plezier ermee !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Decarsul
@Arthion-nl Heel erg bedankt voor alle hulp. We zijn weer een stuk verder. Inmiddels zijn de servers ook geconfigureerd en up and running.

Helemaal top!

Op naar de volgende uitdaging, firewall rules. Maar niet vandaag!
Pagina: 1