Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudduif
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Momenteel heb ik een Ziggo zakelijke aansluiting, met een public ip4 range, en die doorgelinkt naar mijn PFSense box.

Daar er nu Fiber bij ons gemonteerd is, ben ik overgestapt op Xs4All, met een public ip range. Omdat ik dan over een hogere bandbreedte kon beschikken.
Echter, nu lijkt het erop dat de FritzBox 7590 de ip Range niet door kan sturen naar mijn PFSense router. Zover ik nu kan zien, kan je in de FritzBox maar een IP Address doorzetten naar de PFSense router, en niet de gehele range. Op de FritzBox zie ik namelijk (Exposed Host).
Deze instelling kan voor slechts een apparaat worden geactiveerd.
En ik wil voor meerdere IP adressen poorten door kunnen sturen.

De FritzBox hangt in de meterkast, en er loopt slechts een netwerk kabel naar de router.
En de fritzBox ziet alleen die ene connectie.
De FritzBox er el tussen uit halen, lijkt me niet slim, daar er dan ook geen T.V. is op het moment, dat er onderhoud aan de router, of het netwerk is.

Wie kan mij vertellen, hoe ik dit op kan lossen?
Heb namelijk gelezen, dat een oudere FritzBox wel de mogelijkheid bied om een ip range door te zetten.
Bedankt voor het mee denken, Ik hoor graag van jullie!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Waarom trek je de Fritzbox er niet tussenuit en zet je die pfSense niet direct aan het internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudduif
  • Niet online
Trommelrem schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:08:
Waarom trek je de Fritzbox er niet tussenuit en zet je die pfSense niet direct aan het internet?
Daar er dan ook geen T.V. is als ik mijn NAS, of VSphere server aan het updaten ben.
Plus dat ik geen fan van Vlan's opzetten ben, had het laatst wel even geprobeerd, maar toen kreeg de t.v. geen ip adres.
Zodoende leek het mij handig om de fritzbox er gewoon tussen te laten staan, daar de TV, en de Dect toestellen op aan te sluiten. Maar ja dan zit ik nog steeds met het probleem om die IP range als exposed host op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 01:46
je provider zou toch een router moeten leveren die dat gewoon ondersteund?

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:30
Hoe groot is die range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:48
XS4ALL zakelijk of consument ?

Consument kun je alleen DMZ gebruiken (tenzij je extra ip's bijkoopt)

Zakelijk is volgens mij gewoon router subnet dus kwestie van ip adres op je pfsense wan aansluiting instellen met als gateway jouw Fritz box externe ip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:44
Jan-man schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:14:
XS4ALL zakelijk of consument ?

Consument kun je alleen DMZ gebruiken (tenzij je extra ip's bijkoopt)

Zakelijk is volgens mij gewoon router subnet dus kwestie van ip adres op je pfsense wan aansluiting instellen met als gateway jouw Fritz box externe ip.
XS4ALL kent geen specifieke zakelijke propositie, buiten Internet voor scholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudduif
  • Niet online
In de FritzBox 7590 kan je alleen een IP adress als extnded host instellen, in oudere release kon je de subnet mask als extended host instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:43
De Fritzbox is waardeloos met een extra IP-range. Het enige wat hij kan doen is inderdaad een publiek adres NATten naar een intern IP-adres (via de exposed host feature), het subnet doorrouteren naar je firewall kan dus niet.

Maar VLAN's zijn niet zo moeilijk, ik zou dus gewoon de Fritzbox er tussen uit halen (evt. alleen als accesspoint gebruiken) en die pfSense direct aan je XS4ALL-lijn hangen. Vervolgens een DMZ-VLAN maken (met je publieke subnet), een IPTV VLAN en een intern VLAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudduif
  • Niet online
Ascension schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:55:

Maar VLAN's zijn niet zo moeilijk, ik zou dus gewoon de Fritzbox er tussen uit halen (evt. alleen als accesspoint gebruiken) en die pfSense direct aan je XS4ALL-lijn hangen. Vervolgens een DMZ-VLAN maken (met je publieke subnet), een IPTV VLAN en een intern VLAN.
Momenteel heb ik in mijn DataCenter(Zolder) een managed switch slm2024 is ondertussen een oud beestje, Zover ik kan zien kan ik alleen IGMP op de VLANS inschakelen.
In de meterkast heb ik een klein switchje hangen, waar de tv op aangeloten moet worden, moet deze dan ook Managed zijn? Momenteel krijgt de TV namelijk geen IPadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:43
@Goudduif alleen de switch waar je IPTV settopbox aan hangt moet IGMP ondersteunen, je kan hier bijvoorbeeld een Netgear GS105e voor gebruiken, die kost 30e.

Maar IGMP heeft niks te maken met het wel of niet verkrijgen van een IP-adres. Je moet op dat VLAN gewoon DHCP hebben draaien. Bedenk me trouwens dat je eigenlijk geen apart IPTV VLAN nodig hebt in je thuisnetwerk, die settopboxes kan je tussen je normale clients zetten. Staan genoeg handleidingen voor op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudduif
  • Niet online
Ik weet niet of het nog uitmaakt, maar mijn PFSense is een VM in ESXi.
Hoe zit het met de vlan settings on the esx box?
Als ik namelijk een vlan 6 maakt, krijg ik er geen bitje overheen.
Zet ik de vlan op 4095 dan krijg ik het internet gedeelte wel werkend.
alleen krijgt de TV nog geen IP adres

[ Voor 43% gewijzigd door Goudduif op 05-09-2020 15:20 ]

Pagina: 1