Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Check op nieuwe PC samenstelling (max 1000 euro)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tweak_hf
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-02-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Stil systeem voor wat programmeren op zijn tijd, voornamelijk office en internet gebruik. Wil vooral weer een tijd meekunnen (Huidige I5 systeem is van 2012 en beviel erg goed)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is maximaal 1000 euro (waarbij niet op paar tientjes komt)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mogelijk de SSD uit huidige systeem en in ieder geva l2 7400 rpm Harde schijven alledrie SATA zove ik kan beoordelenl

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Is dit een stil systeem waarvan de componenten op elkaar aansluiten. Ik heb bewust niet voor een losse videokaart gekozen omdat ik hiermee denk temperatuur, energie en vooral geluid te kunnen beperken. Daarnaast ik heb nu ook geen losse videokaart en dat in die 8 a 9 jaar niet gemist

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op basis van lezen heb ik gekozen voor AMD maar ik had altijd een voorkeur voor Intel en vind dat nog wel spannened

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zie boven, vooral stabiel een stil.

Ga je overklokken?
[i]Standaard instellingen voldoen denk ik/i]

Wat verwacht je van ons?
Met name een check of dit een werkend en kloppend systeem is met bovenstaande wensen. Of kan ik bijvoorbeeld beter voor ander geheugen, moederbord of iets anders kiezen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 138,-€ 138,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 90,05€ 90,05
1Interne harde schijvenToshiba X300 (retail), 8TB€ 218,01€ 218,01
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 134,-€ 134,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 57,38€ 57,38
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 82,90€ 82,90
1Solid state drivesSamsung 970 Pro 512GB€ 164,-€ 164,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 934,02

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
SSD is erg oninteressant hoe mooi de specs ook zijn. Samsung 970 EVO, Kingston A2000 en XPG SX8200 PRO zijn een veel betere koop.

Verder mist er een videokaart (pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC bijvoorbeeld) want anders heb je geen beeld en de Focus GX-550 is maar zozo. Kan je beter iets bijlappen voor een betere pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W of iets besparen en pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W halen.

Wat behuizing betreft vind ik pricewatch: Fractal Design Define 7 Compact een betere keuze.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Eerst koffie nemen @Uszka, hij koos een 3400g.
Wel, ik zou wachten op nieuwe g processors van amd, die zijn nu al uit voor oem bouwers, maar komen binnenkort voor consumenten. Die zijn een stuk sneller dan de 3400G.

De build met een 3400g kan veel goedkoper, zonder dat je er iets van gaat merken

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
3400g in een bijna 1000 euro build is beetje raar :P
kan je dan niet beter een 3600 met een 1650 super pakken oid?

• Uszka
  • Nu online
Quacka schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:25:
Wel, ik zou wachten op nieuwe g processors van amd, die zijn nu al uit voor oem bouwers, maar komen binnenkort voor consumenten. Die zijn een stuk sneller dan de 3400G.

De build met een 3400g kan veel goedkoper, zonder dat je er iets van gaat merken
|:( Dacht een 3600 te lezen

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Ik zie een aantal vreemde, maar vooral dure keuzes, waarvan ik vooral het waarom mis.
Kan je daarom uitleggen waarom volgende zaken noodzakelijk zijn:

- 8 TB HDD
- grote kast van ver over de € 100.
- 500 GB SSD van over de € 150 (die prijs dateert van 5 jaar geleden)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:38
Wat @LievenD ook al zegt, waarom zo'n dure kast?
Waarom zo'n ongelooflijk dure SSD.
Je zou nog prima door kunnen ook met een SATA variant.
Waarom een losse CPU koeler?

Volgens mij zijn er wel goedkopere kasten die ook stil zijn.
Zelf heb ik een CM Silencio S600 met venster. Deze was volgens mij ook niet eens zo duur als de gekozen kast. Daar heb je nog een kleinere versie van (beide als mogelijkheid zonder venster uiteraard!)

• Quacka
Ik neem aan dat hij veel download, dan is 8 tb zo vol. 2x4 is flink goedkoper en heb je bij een failure maar 50% van bestanden kwijt.
Sterker nog : 3x4tb in raid 5 draaien is ook nog een optie voor dat geld.

@Arunia heb je wel eens gehoord van stillere computers?

[ Voor 12% gewijzigd door Quacka op 29-08-2020 12:19 ]

• Arunia
@Quacka heb je in mijn inventaris al eens gekeken?
Draai zelf een 3900x met noctua cpu koeler, 3 noctua voor de kast en de silencio welke stil is. En daarbij een 5700xt nitro+
Behuizing kan stil en goedkoper.
Het is nu weer niet zo dat het een hele zware cpu is en de rest ook weer niet. Qua warmte zal het wel meevallen. Ofwel, weinig lawaai.

Maar het waren vragen aan de TS. Dat lijkt me een belangrijkere reactie. ;)

• Quacka
Hij wilde een stille pc, lees gewoon de topic start. En nee ik lees niet ieders profiel...
Is dit een stil systeem waarvan de componenten op elkaar aansluiten. Ik heb bewust niet voor een losse videokaart gekozen omdat ik hiermee denk temperatuur, energie en vooral geluid te kunnen beperken
Dus stil is belangrijk

[ Voor 57% gewijzigd door Quacka op 29-08-2020 13:23 ]

• Arunia
@Quacka ik heb de TS ook gelezen.
Geef alleen maar aan dat je voor minder ook dezelfde stille pc kan krijgen.
Maar daar verschillen we ons van mening. En dat mag.

Probeer alleen te begrijpen waarom bepaalde items gekozen zijn. Want daar kan dan wellicht wat anders voor gekozen worden bespaard zonder in kwaliteit en eisen te verliezen.

De belangrijke info komt in de TS namelijk niet terug.
Hij neemt wellicht de ssd van zijn oude pc mee en iets qua schijven van 7200rpm.
Waarom dan een veel te dure ssd (welke heet wordt) en een 8TB hdd?
Wat doet hij dan buiten iets programmeren en office/internetten nog meer op de pc?

Als het opslag betreft, zet een nas neer met een goede hoeveelheid aan ruimte. Daar blijft je pc leeg van qua hardware en dus ook minder warm.

Zelf hou ik ook van zo minimaal mogelijk.
Dus de bare essentials voor mijn taken zitten er in. De rest qua opslag zit in mijn server (12TB).

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 138,-€ 138,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 90,05€ 90,05
1Interne harde schijvenToshiba X300 (bulk), 8TB€ 192,51€ 192,51
1BehuizingenCooler Master Silencio S600€ 86,-€ 86,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 57,38€ 57,38
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 82,90€ 82,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 825,52

Heb de Silencio er in gezet, de niet pro 970 ssd.
Het snelheidsverschil is in normaal gebruik niet merkbaar.
Scheelt weer geld. Alhoewel een behuizing vaak ook persoonlijk is qua uiterlijk wat je mooi vind. Die silencio is met klep ervoor. Maar als je geen optisch drive gebruikt, dan kun je een strakkere voorkant hebben.

[ Voor 142% gewijzigd door Arunia op 29-08-2020 13:45 ]

• tweak_hf
Dank voor de vele reacties.
Het is te merken dat jullie hier veel meer mee bezig zijn dan ik.

Ik heb bij mijn keuzes veel gekeken naar welke componenten goed uit de tests kwamen (best buy, excellent award en dat soort zaken)

Dit heb ik 9 jaar geleden ook gedaan met mijn huidige pc en ik heb nog nooit zo lang gedaan met een pc als deze. Vandaar weer dezelfde (misschien wat dure) strategie. Ik zit er een beetje zo in van geld kost het toch en als je overal een paar tientjes bij doet is dat samen misschien 150 tot 200 euro maar dat is in 9 tot 10 jaar te verwaarlozen.

Onwijs dank voor de reacties in ieder geval een paar vragen op de feedback (als dat mag ;-))

@Quacka De harde schijven opdelen naar 2 keer 4 vind ik nog niet zo'n gekke gedachte. Moet ik dan nog met zaken rekening houden? Bijvoorbeeld voeding?
@Verwijderd Ik begreep dat de koelers van de 3400 niet zo heel stil zijn en deze kwam erg goed uit een test. Wat stel je voor?
@Uszka De compact kast van de Fractal ook een goede suggestie maar hoeveel harde schijven kan ik daar dan fatsoenlijk in kwijt als ik uitga van de M2 SSD en de huidige SATA SSD die ik heb en in dit systeem wil plaatsen.
@LievenD SSD in lijn met mijn verhaal boven, kwam erg goed uit de test, welke SSD stel jij voor?

• tweak_hf
Uszka schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:07:
SSD is erg oninteressant hoe mooi de specs ook zijn. Samsung 970 EVO, Kingston A2000 en XPG SX8200 PRO zijn een veel betere koop.

Verder mist er een videokaart (pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC bijvoorbeeld) want anders heb je geen beeld en de Focus GX-550 is maar zozo. Kan je beter iets bijlappen voor een betere pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W of iets besparen en pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W halen.

Wat behuizing betreft vind ik pricewatch: Fractal Design Define 7 Compact een betere keuze.
Je opmerking over de voeding kan ik niet rijmen met de test: https://nl.hardware.info/...sonic-focus-gx-550.539537
Wat maakt dat jij deze maar zozo vindt?

• tweak_hf
Quacka schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:25:

Zonder je er op vast te pinnen uiteraard maar over welke periode hebben we het dan als de nieuwe processors er zijn voor de consumenten? Heb je ergens info over deze processoren?

• Uszka
  • Nu online
Omdat daar hetzelfde platform als de vorige probleemFocus in zit. Er is rond die prijs beter te koop dus waarom dan voor een Seasonic kiezen.

En oh, neem voedingreviews van HWI niet te serieus. Die zijn niet beter dan een groep 8 werkstuk.

• Quacka
De nieuwe versie van deFocus is als voeding wel goed genoeg. Het probleem is dat het, zeker bij wat hoger verbruik, meer herrie maakt.

Denk aan een zeer stille bitfenix 450W. Is meer dan zat. Be quite 11 zijn ook een optie

• Quacka
Will we ever get Ryzen 4000 APUs for Desktop?
AMD says that they are planning a consumer-grade release of APUs ‘soon’

https://www.anandtech.com...pus-but-you-cant-buy-them

Wat soon is weet ik niet, maar zal toch geen maanden meer duren?

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
tweak_hf schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:49:

Ik zit er een beetje zo in van geld kost het toch en als je overal een paar tientjes bij doet is dat samen misschien 150 tot 200 euro maar dat is in 9 tot 10 jaar te verwaarlozen.
Daar heb je enigzins gelijk in, maar het scheelt al gauw het dubbele van wat je hier aangeeft.
@LievenD SSD in lijn met mijn verhaal boven, kwam erg goed uit de test, welke SSD stel jij voor?
Dat die erg goed uit de test komt, mag ook wel voor die prijs. Mijn eerste idee is een Kingston A2000 500 GB. Die is iets trager (niet dat je dat veel gaat merken) maar kost ruim € 100 minder.

• tweak_hf
Quacka schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:20:
Will we ever get Ryzen 4000 APUs for Desktop?
AMD says that they are planning a consumer-grade release of APUs ‘soon’

https://www.anandtech.com...pus-but-you-cant-buy-them

Wat soon is weet ik niet, maar zal toch geen maanden meer duren?
Oei die specs en beloftes zien er wel uit als een groot verschil
Zal ook wel iets met de prijs doen gok ik....
Pagina: 1