Virtualisatie - graphics

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:38
Ik draai op mijn desktop Windows 10 (gaming en Linux gaat helaas nog steeds niet zoals ik wil). Echter draai ik Windows puur voor het gamen, de rest wil ik in Linux doen. Dual boot wil ik niet.

Binnen Windows 10 heb ik VirtualBox draaien. Ik heb een VM aangemaakt met Ubuntu 20.04. Werkt opzich oke, maar niet vloeiend. Er lijkt lag/latency te zijn. Ik heb het vermoeden dat de guest vm niet gebruik kan maken van de host graphics.

Iemand hier bekend mee? Of moet ik gewoon andere virtualisatie software gebruiken?

EU DNS: 86.54.11.100

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Helemaal niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat wil je exact met linux gaan doen?

Kijk ook eens naar onderstaande:

Windows Subsystem for Linux Installation Guide for Windows 10
The Windows Subsystem for Linux lets developers run a GNU/Linux environment -- including most command-line tools, utilities, and applications -- directly on Windows, unmodified, without the overhead of a traditional virtual machine or dualboot setup.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat je zoekt is denk ik GPU passthrough. Dus het aanbieden van een GPU aan je guest OS.

Je hebt het over een vermoeden maar je moet in je Guest OS even kijken wat voor display adapter er gebruikt wordt; ik ben niet zo bekend met virtualbox maar kans is groot dat het een of andere virtual device is en dus niet je GPU.

maw, even googlen naar GPU passthrough en goed inlezen over de beperkingen. Daarna kiezen voor een OS/hypervisor en guest OS setup die past bij jouw wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Question Mark schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:51:
Wat wil je exact met linux gaan doen?

Kijk ook eens naar onderstaande:

Windows Subsystem for Linux Installation Guide for Windows 10

[...]
Development (PyCharm, dus GUI) en troubleshooten (command line).

Ik zal eens kijken of ik daar iets aan heb, thanks!
Frietzegger schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:59:
Wat je zoekt is denk ik GPU passthrough. Dus het aanbieden van een GPU aan je guest OS.

Je hebt het over een vermoeden maar je moet in je Guest OS even kijken wat voor display adapter er gebruikt wordt; ik ben niet zo bekend met virtualbox maar kans is groot dat het een of andere virtual device is en dus niet je GPU.

maw, even googlen naar GPU passthrough en goed inlezen over de beperkingen. Daarna kiezen voor een OS/hypervisor en guest OS setup die past bij jouw wensen.
Van wat ik heb gevonden heb je in VirtualBox geen keuze voor GPU Passthrough. Ik heb het in ieder geval niet gevonden.

Ik ben niet gebonden aan VirtualBox, als het prima met VMWare Workstation Player kan, doe ik het wel daarmee. Maar geen zin om tig verschillende software te installeren en er achter gaan komen dat het eigenlijk niet kan :P

[ Voor 50% gewijzigd door c-nan op 31-08-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:01:
[...]

Development (PyCharm, dus GUI) en troubleshooten (command line).

Ik zal eens kijken of ik daar iets aan heb, thanks!

[...]

Van wat ik heb gevonden heb je in VirtualBox geen keuze voor GPU Passthrough. Ik heb het in ieder geval niet gevonden.

Ik ben niet gebonden aan VirtualBox, als het prima met VMWare Workstation Player kan, doe ik het wel daarmee. Maar geen zin om tig verschillende software te installeren en er achter gaan komen dat het eigenlijk niet kan :P
Van VMWare Workstation Pro meen ik te weten dat GPU passthrough niet supported is. Bovendien zou je waarschijnlijk een 2e GPU nodig hebben, want lijkt me dat een GPU die doorgefietst wordt naar het guest OS niet meer beschikbaar is voor (in jouw geval) windows.

Met iets als unraid kan het wel bijvoorbeeld, daar is wel het een en ander over te vinden.

Echter als het puur om het gevoel van 'lag' latency gaat in je guest dan kan je wel vmware workstation proberen. Dat werkt in mijn ervaring prima en virtualbox graphics performance is ruk out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Kun je niet gewoon een x-server installeren onder Windows? Dan kun je waarschijnlijk gewoon windows subsystem for linux gebruiken icm een linux GUI

Heb het zelf jaren terug een keer gedaan icm putty dus geen idee of dat tegenwoordig nog een beetje kan.

--

Heb gelijk ff gekeken. Volgens mij werkt xming nog gewoon onder windows 10.

https://www.howtogeek.com...m-windows-10s-bash-shell/

[ Voor 28% gewijzigd door Janoz op 31-08-2020 17:31 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1