Check alle Γ©chte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen Γ©chte deals zien

Voeding probleem? Crash tijdens CPU belasting...

Pagina: 1
Acties:

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Topicstarter
Het probleem
Vriend van mij heeft zijn PC aan mij gegeven omdat hij op de meest willekeurige momenten crashte. Dit kon zijn tijdens het booten, maar ook tijdens het opstarten van een game of pas willekeurig ingame.

De random crashes bestonden vooral uit BSOD's, met verschillende meldingen waaronder WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR.
Er zat origineel in de PC ander geheugen, maar deze is vervangen door (nieuw) HyperX 1600MT/s geheugen.

Ik heb de PC al volledig ontstoft en ik heb nieuwe koelpasta op de CPU en GPU gedaan.

De hardware
- Intel Core i7-4790K
- Asus ROG Maximus VI Impact (Z87 Mini-ITX)
- MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G
- Cooler Master Hyper T4
- Kingston HyperX Fury 1600MT/s
- Corsair CX750M (met groene sticker, uit 2012)
- Een of andere Corsair case

Wat ik heb geprobeerd
1) GPU stresstest via Furmark
Ik heb de PC getest en kreeg tijdens Furmark geen crashes, ook niet met de GPU in mijn eigen PC gaf de GPU geen problemen, die is dus uitgesloten.
Het enige wat er wel gebeurt is een raar geluid uit de voeding, een soort coilwhine. Dit gebeurt vooral tijdens de GPU load, maar ook tijdens idle (of lichte taken). Zie de video: YouTube: CX750M geluid tijdens GPU stresstest

2) CPU stresstest via Prime95
Tijdens een Prime95 8 thread torture test ging de CPU aardig snel omhoog naar 95+ graden, op zich geen probleem zou je denken, maar dan crasht de na ~10sec na het starten van de torture test, met OpenHardwareMonitor open zag ik het stroomverbruik van de CPU al snel naar 110+ watt gaan...

3) RAM verwisseld
Ik heb het geheugen verwisseld van de HyperX 1600MT/s naar de Corsair Vengeance 1600MT/s C9 (9-9-9-24). Ook dit veranderde niks

Wat ik denk dat het is
De voeding maakt wel erg vreemde 'geluiden', soort coilwhine. Dit tijdens idle maar het is nog meer aanwezig tijdens een GPU stresstest. Ik begin te vermoeden dat de voeding het probleem is, misschien dat de PSU de stroompiek van de CPU niet aankan.

Wat ik nog kan proberen
Ik kan mijn eigen voeding (BQ Straight Power 11 550w) proberen, en als die geen problemen geeft dan kan het ook aan de CX750M liggen...
Ik heb hier ook nog een i5-4460, die ik nog even kan testen. Mocht die geen problemen geven tijdens Prime95, dan kan het ook aan de 4790k liggen. Of misschien dat dan de koeler niet voldoende is? (maar dan zou de CPU moeten trotthlen??

Enfin, ik hoor graag wat jullie denken.

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:23

Kanarie

ΧͺΦΉΦ™Χ”Χ•ΦΌΦ™ Χ•ΦΈΧ‘ΦΉΦ”Χ”Χ•ΦΌ

Is er een overclock (of MCE) actief in het BIOS? Gezien de hoge temperaturen gok ik van wel, en door die hoge temperaturen heb je ook geen ruimte om voltage of LLC te verhogen.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:05

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die GTX zou iets van een 178W trekken onder volledige belasting van je 12V lijn. Dan zou je pc naar een paar seconden al onstabiel moeten zijn en crashen of er moest een andere lijn (3V3/5V/-12V) die onder CPU load onstabiel word en je pc dus laat crashen.

Zoals @Kanarie al stelde: kijk eens of er een OC is ingesteld. Dat kan wel zo van die crashes veroorzaken. Als er geen OC is ingesteld dan ben ik 99% zeker dat het de voeding is, dat kun je dus testen door een andere voeding te gebruiken :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Kanarie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:03:
Is er een overclock (of MCE) actief in het BIOS? Gezien de hoge temperaturen gok ik van wel, en door die hoge temperaturen heb je ook geen ruimte om voltage of LLC te verhogen.
Damic schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:11:
Die GTX zou iets van een 178W trekken onder volledige belasting van je 12V lijn. Dan zou je pc naar een paar seconden al onstabiel moeten zijn en crashen of er moest een andere lijn (3V3/5V/-12V) die onder CPU load onstabiel word en je pc dus laat crashen.

Zoals @Kanarie al stelde: kijk eens of er een OC is ingesteld. Dat kan wel zo van die crashes veroorzaken. Als er geen OC is ingesteld dan ben ik 99% zeker dat het de voeding is, dat kun je dus testen door een andere voeding te gebruiken :D
Wauw, ik moet jullie ff bedanken geloof ik.

Ik heb de pc nu al minuten aan gehad op Prime95 torture zonder crash :D

Ik vind die Asus EUFI helemaal niet prettig om in te navigeren. Ik heb nu een en ander uitgezet waaronder MultiCore Enhancement, en de PC draait dus weer zonder problemen.

Ik gok dat dit ook de crashes ingame en tijdens boot veroorzaakte...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eEMG54JEemtZgiPp8K-1sCQLM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VeGpPMjj1dwfYpCEqTqwJIL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door d22wth op 28-08-2020 23:24 ]

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:05

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Even de cpu opgezocht: pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed

Ding doet zijn werk normaal tussen 4 en 4.4 GHz iTDP is 88W, multicore enhancement gaat proberen al je cores tegen de 4.4GHz te laten werken wat niet altijd goed komt (want de Vcore word verhoogd) en je dus problemen kan hebben.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Damic schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:37:
Even de cpu opgezocht: pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed

Ding doet zijn werk normaal tussen 4 en 4.4 GHz iTDP is 88W, multicore enhancement gaat proberen al je cores tegen de 4.4GHz te laten werken wat niet altijd goed komt (want de Vcore word verhoogd) en je dus problemen kan hebben.
Ja dat merkte ik ook ja, nu draait ie stabiel op 3990mhz, met 75w en 65 graden (laatste keer dat ik getest had)

Lijkt me dat de problemen hiermee zijn opgelost _/-\o_

Pagina: 1