Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-06 13:55
Beste Tweakers,

Paar weken geleden bij het spelen merkte ik dat ik opeens heel laag FPS kreeg (60) terwijl ik normaal rond de 200 schommel.
Ik dacht laat ik mijn systeem herstarten en toen kreeg ik een BIOS error met: CPU Overheating, tot mijn verbazing kwam ik er dus achter dat mijn All in one waterkoeler dood was en meteen systeem utigedaan.

Heb de AIO teruggestuurd, te horen gekregen dat deze niet meer gerepareerd wordt/gemaakt en geld terug gekregen.

Na eindelijk 6 weken wachten heb ik een Corsair H80i V2 gekocht en geinstalleerd vandaag, alleen tot mijn verbazing gaat mijn systeem niet aan.

De oranje lichtje op mijn moederboord is vel oranje (altijd geweest). Bij aanknop drukken hoor ik een soort piep voor 1/2 seconden en dan is het weg.

Fans spinnen niet, pomp doet het niet, als ik keyboard/amplifier/muis op de PC aansluit dan krijgen deze wel stroom/lichten gaan aan. Heb al RAM weg gehaald, GPU losgekoppeld, alle kabels nagelopen. Vind vreemd dat deze niet meer aangaat.

Dit zijn mijn PC specs:
Motherboard ROG Z370-I
Processor i7-8700K
Memory (part number) 16 GB - DIMM 288-PIN - 3200 MHz / PC4-25600
Graphics Card #1 EVGA GTX 1080 Ti Gaming
Storage #1 M.2 SSD 525GB
Storage #2 3TB HDD
CPU Cooler Corsair H80i V2
Case Phanteks Evolve Shift
Power Supply Corsair SF600
OS Windows 10 Pro

Zou iemand me willen helpen? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:30
Heb je mogelijkheid een CPU van een vriend te lenen? Gezien je de melding kreeg CPU over heating lijkt me dat de beste kandidaat...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Cyriel85 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:37:
Heb je mogelijkheid een CPU van een vriend te lenen? Gezien je de melding kreeg CPU over heating lijkt me dat de beste kandidaat...
Helaas niet... Maar zouden de fans dan niet moeten spinnen of de GPU licht geven? de Q-led geeft ook geen CPU error aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
BIOS al gereset ?

Verder is de enige manier om dit uit te zoeken helaas om onderdeel voor onderdeel te vervangen. Ik snap dat je die dingen niet hebt liggen, maar da's toch de enige manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
PilatuS schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:54:
BIOS al gereset ?

Verder is de enige manier om dit uit te zoeken helaas om onderdeel voor onderdeel te vervangen. Ik snap dat je die dingen niet hebt liggen, maar da's toch de enige manier.
Bedoel je via CMOS? Dat nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Santos schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:22:
[...]

Bedoel je via CMOS? Dat nog niet.
Stekker van het stopcontact naar de voeding er uit. Batterij uit het moederbord. 2x op de aan/uitknop drukken. Batterij terug in het moederbord en stekker weer in de voeding. Misschien helpt het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
PilatuS schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:24:
[...]

Stekker van het stopcontact naar de voeding er uit. Batterij uit het moederbord. 2x op een aan/uitknop drukken. Batterij terug in het moederbord en stekker weer in de voeding. Misschien helpt het :)
Zal het proberen en hier laten weten, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Heb het geprobeerd maar helaas niks. Heb wel een video gemaakt van wat ik zie/hoor.

Als iemand weet wat het is op basis van dit(mobo dood)? Dan ga ik de resterende onderdelen verkopen.

https://1drv.ms/v/s!AtfoCHYPG5m6mgdgq_GV14HFEEn4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA93
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2021
Ga anders eens naar de winkel waar je hem gekocht hebt of andere computerzaak. Die hebben meestal cpu's liggen die ze dan er voor je in doen en testen. Kost misschien een 10tje maar dan heb je wel de juiste diagnose.

Verder als de defecte waterkoeling onder garantie valt, wat ik uit je post kan opmaken en je cpu is doordat die koeling stil is gevallen defect geraakt dan zou ik zeker kijken of je de schade kan verhalen op de fabrikant van die defecte aio en je een nieuwe cpu van hen kan krijgen of een bedrag om een nieuwe te kopen. Core I7 chipjes zijn geen goedkope grapjes als deze defect zijn en moeten worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
JA93 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:01:
Ga anders eens naar de winkel waar je hem gekocht hebt of andere computerzaak. Die hebben meestal cpu's liggen die ze dan er voor je in doen en testen. Kost misschien een 10tje maar dan heb je wel de juiste diagnose.

Verder als de defecte waterkoeling onder garantie valt, wat ik uit je post kan opmaken en je cpu is doordat die koeling stil is gevallen defect geraakt dan zou ik zeker kijken of je de schade kan verhalen op de fabrikant van die defecte aio en je een nieuwe cpu van hen kan krijgen of een bedrag om een nieuwe te kopen. Core I7 chipjes zijn geen goedkope grapjes als deze defect zijn en moeten worden vervangen.
Hey JA93,

Hartelijk dank, heb zelf alles al getest doormiddel van te proberen wat ik kan via forums en youtube videos van LinusTechTips of anderen.
Heb hem naar de shop gebracht waar ik hem kocht en voor 49 euro onderzoekkosten. Ben benieuwd wat er aan komt, de moederboord die ik heb (ITX) is niet meer verkrijgbaar, dus als het een hele dure geintje wordt laat ik hem niet repareren en koop ik misschien in de toekomst een nieuwe.

Thanks voor al jullie hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aazwart
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 20:09
Ik kan er overheen gelezen hebben maar in het filmpje ontbreekt het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 12:44
aazwart schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 00:39:
Mja, daar staat in de TS wel wat over:
Na eindelijk 6 weken wachten heb ik een Corsair H80i V2 gekocht en geinstalleerd vandaag, alleen tot mijn verbazing gaat mijn systeem niet aan.

De oranje lichtje op mijn moederboord is vel oranje (altijd geweest). Bij aanknop drukken hoor ik een soort piep voor 1/2 seconden en dan is het weg.

Fans spinnen niet, pomp doet het niet, als ik keyboard/amplifier/muis op de PC aansluit dan krijgen deze wel stroom/lichten gaan aan. Heb al RAM weg gehaald, GPU losgekoppeld, alle kabels nagelopen. Vind vreemd dat deze niet meer aangaat.
...RAM weghalen is hier onderdeel van de troubleshooting, waarbij er meer leven wordt verwacht zonder RAM (als de RAM de oorzaak zou zijn).

Los zo kaal mogelijk buiten de kast opbouwen had mij nog wel zinnig geleken, bij voorkeur met een simpele CPU koeler zodat het wat overzichtelijker wordt (ipv dikke waterleidingen er overheen).

Maar goed, wegbrengen kan ook een zinnige aanpak zijn, als je niet de tijd & componenten hebt om het uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
aazwart schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 00:39:
Sorry, het is in een ITX kast die best vervelend is. Heel mooi, maar spijt van keuze (bij Azerty in elkaar laten zetten). Had het zonder RAM en zonder GPU geprobeerd maar helaas. Had een PC winkel dichtbij die alles 1 voor 1 test dus ik wacht op hun, voor 49 euro op een PC van 2400 destijds is het niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:36
Santos schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:40:
[...]

Sorry, het is in een ITX kast die best vervelend is. Heel mooi, maar spijt van keuze (bij Azerty in elkaar laten zetten). Had het zonder RAM en zonder GPU geprobeerd maar helaas. Had een PC winkel dichtbij die alles 1 voor 1 test dus ik wacht op hun, voor 49 euro op een PC van 2400 destijds is het niks.
Behalve dat. Ik weet niet wanneer je de kast hebt gekocht, maar als het een issue is met hardware, dan kan je die (mits de garantie nog actief is) via Azerty aanmelden.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Wylana schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:56:
[...]

Behalve dat. Ik weet niet wanneer je de kast hebt gekocht, maar als het een issue is met hardware, dan kan je die (mits de garantie nog actief is) via Azerty aanmelden.
Al is een keer gedaan toen de koeling voor de 1e keer stuk ging, hele kast terug, mede ook omdat bekabeling ook zeer slecht was gedaan. Werd verteld dat het helemaal opnieuw werd gedaan. Terug gekregen maar was alleen de koeler vervangen.. Helaas, voor de rest niks aan te merken op hun. Even kijken dat dit PC reparatie bedrijf het kan fixen, of in ieder geval wat het specifiek is, en anders onderdelen verkopen en wachten op de nieuwe kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA93
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2021
Ben zelf ook klant bij azerty en altijd super service daar. Als je de pc daar hebt gekocht en de defecte aio ook dan kun je even vragen wat er gedaan kan worden. Ze doen daar niet moeilijk en helpen je er vast wel uit. Ook misschien wel met het verhalen van de schade aan de cpu als het deze is op de fabrikant van de aio die in de garantieperiode defect is geraakt. Zeker als de cpu nog geen 3 jaar oud is, dan is er denk ik zeker wel wat mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
JA93 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:08:
Ben zelf ook klant bij azerty en altijd super service daar. Als je de pc daar hebt gekocht en de defecte aio ook dan kun je even vragen wat er gedaan kan worden. Ze doen daar niet moeilijk en helpen je er vast wel uit. Ook misschien wel met het verhalen van de schade aan de cpu als het deze is op de fabrikant van de aio die in de garantieperiode defect is geraakt. Zeker als de cpu nog geen 3 jaar oud is, dan is er denk ik zeker wel wat mogelijk.
Had al gebeld en gepobeerd, maar werdt mij verteld dat dit zeer prijzig werd en mijn huidige ITX moederboord is ook al nergens meer te koop. Kon beter een nieuw systeem kopen.
Pagina: 1