Hyper-V perikelen: kan geen virtuele externe switch maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:41
Goed, echt al uren bezig geweest en ik raak alleen maar meer en meer gefrustreerd. Het heeft in het verleden gewerkt, dus het kan, nu de server pc opnieuw geïnstalleerd met (deels) nieuwe hardware, maar krijg netwerkverbinding naar de Hyper-V niet werkend.

Situatie: ik heb Windows 10 Pro draaien met Hyper-V, waarop Ubuntu 18 draait met Nextcloud server erop. Dit is een backup van voor de crash. Ik krijg die Hyper-V prima aan de praat. Ubuntu start gewoon op en de Nextcloud server draait. Maar: het is niet zichtbaar in het lokale netwerk (geen IP binnen 192.168.1.XX). Dus ik kan Nextcloud niet benaderen, en ook niet meer koppelen aan mijn domein met de juiste port forwarding omdat het IP van Netxtcloud überhaupt niet wordt gezien in het netwerk (wat voorheen dus wel zo was).

Dit heeft dus te maken met de virtuele switch in Hyper-V. Standaard wordt als Interne switch aangemaakt. Dan heeft Ubuntu dus gewoon internet, maar met een ander eigen IP die niet zichtbaar is het het lokale netwerk. Er moet dus een Externe switch aangemaakt worden. En daar gaat het fout, dat lukt dus niet ivm foutmeldingen en crash van de netwerk adapter.

Ik maak de Externe switch aan als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/gkaH134TtZOadbuXALo89wk8.jpg

Als ik die vervolgens aanmaak, klapt ie eruit met een soortelijke foutmelding als deze (van internet):

Afbeeldingslocatie: https://cdn.appuals.com/wp-content/uploads/2020/05/hyper-v.png

Het meest vervelende dan, is dat mijn (fysieke) ethernet adapter crashed. Ik heb dan geen internet meer. In apparaatbeheer staat dan een error code 10, het apparaat start niet. Verwijderen, opnieuw installeren, andere drivers, opnieuw opstarten, niets helpt, behalve via systeem herstel terug gaan naar een punt vóór het aanmaken van de switch. Dan pas heb draait de adapter weer. Dat is wel vreemd.

Uiteraard uren gegoogeld en verschillende zaken geprobeerd. Deze site geeft een aardige opsomming van de zaken die ik heb geprobeerd: https://appuals.com/error...irtual-switch-properties/

Opsomming:
- Geprobeerd een External switch aan te maken via Powershell. Gebeurt exact hetzelfde als via de switch manager, de boel crashed.
- Alle adapters gereset / verwijdert via CMD commando netcfg -d. Daarna weer opnieuw aanmaken; zelfde resultaat.
- Een Interne switch aangemaakt (dat werkt gewoon), en die dan delen met de bestaande, fysieke verbinding. Dan krijg ik in de VM (Ubuntu) internet zolang ik niets verander. Maar zodra ik IP-adressen ga veranderen om in het lokale IP-range te komen, is er geen verbinding meer mogelijk.

Ik ben ten einde raad. Ik wil gewoon dat de VM zichtbaar is in mijn lokale netwerk, dus een IP krijgt van 192.168.1.XX. Hoe kan ik dit realiseren? Ik snap ook niet waarom het aanmaken van een Externe switch de boel laat crashen. En ergens staat mij bij, dat ik hier destijds ook lang mee bezig ben geweest (maar dat is denk ik al 2 jaar geleden), en dat ik het uiteindelijk heb opgelost via een Interne switch die dan gedeeld was met de fysieke verbinding. Had ik het maar opgeschreven...

Hoor graag of iemand nog ideeën heeft.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Beste antwoord (via Pazo op 31-08-2020 14:45)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Pazo schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:38:
[...]

Hmm ja, want de PC is nu opnieuw opgestart en de interne switch werkt nu ook niet meer, ondanks ik niets heb verandert. Krijg geen internet meer in de VM.
Zoek gewoon een dual-port netwerkkaart via V&A, die kosten iets van 15 euro, grote kans dat het ergens ligt in die netwerkkaart.

Heb je trouwens wel Windows 10 2004? Of draait je op een andere versie?

/edit
je hebt een restore van Windows gedaan?

Wat staat er in device manager als je dit aanzet:
https://kabheap.wordpress...evices-in-device-manager/
Click Start>Run
Type cmd.exe in the textbox and click OK
Type set devmgr_show_nonpresent_devices=1 and hit ENTER
Type cd\windows\system32 and hit ENTER
Type start devmgmt.msc and hit ENTER
When the device manager opens, click the View menu
Click Show Hidden Devices

[ Voor 33% gewijzigd door Vorkie op 30-08-2020 16:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Je voert de console wel uit met "run as administrator"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Netwerk driver. Ik heb op mijn huidige laptop inderdaad ook enorm gezeten met deze foutmelding en inderdaad dezelfde workaround lange tijd gebruikt door een interne adapter te maken en deze vervolgens te delen via het control panel. (Ik meen: rechtsklik op je internet adapter, properties, sharing, en dan delen met de virtuele interne adapter).

Wat ik in diverse artikelen/posts heb terug gezien is dat het updaten van de netwerk drivers vaak dit probleem verhelpt, maar dan moeten deze natuurlijk wel beschikbaar zijn. Op een desktop zou je nog kunnen overwegen een andere, goede netwerk adapter er in te zetten.

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Welke drivers gebruik je, die van Microsoft of die van Intel?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Vorkie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:15:
Je voert de console wel uit met "run as administrator"?
Je bedoelt Powershell en CMD? Ja in dat geval.
Brainstorm schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:21:
Netwerk driver. Ik heb op mijn huidige laptop inderdaad ook enorm gezeten met deze foutmelding en inderdaad dezelfde workaround lange tijd gebruikt door een interne adapter te maken en deze vervolgens te delen via het control panel. (Ik meen: rechtsklik op je internet adapter, properties, sharing, en dan delen met de virtuele interne adapter).

Wat ik in diverse artikelen/posts heb terug gezien is dat het updaten van de netwerk drivers vaak dit probleem verhelpt, maar dan moeten deze natuurlijk wel beschikbaar zijn. Op een desktop zou je nog kunnen overwegen een andere, goede netwerk adapter er in te zetten.
Ik heb net een nieuwe Asrock Z390 Steel Legend moederbord. Ik gebruik de laatste drivers van de site van Asrock. Dat met het delen van een interne adapter met de fysieke adapter werkt, maar dan heeft de VM nog steeds een eigen IP die buiten de range van mijn lokale netwerk valt, en dus niet zichtbaar wordt. Krijgt dan iets van 192.168.137.XX, terwijl het 192.168.1.XX zou moeten zijn.
Maar een laatste redmiddel is misschien het aanschaffen van een pci netwerk kaartje. Eerst nog even andere dingen proberen.
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:30:
Welke drivers gebruik je, die van Microsoft of die van Intel?
Die van Intel, gedownload van de site van Asrock van mijn moederbord.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Had je de antwoorden hier al eens geprobeerd?
https://superuser.com/que...switch-hyper-v-0x80070002

En dan met name:
All resolutions suggested failed!

This did work immediately and I have had no issues since. Here is how you do it:

Open the following registry key and give "All Applications" full control permissions

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\WcmSvc

That was it, no more issues after that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou sowieso eerst de ingebouwde MS drivers proberen, en daarna de laatste versie van de Intel website. Die op de Asrock website staan zijn waarschijnlijk ouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

wagenveld schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:26:
Ik zou sowieso eerst de ingebouwde MS drivers proberen, en daarna de laatste versie van de Intel website. Die op de Asrock website staan zijn waarschijnlijk ouder.
Ik zou ook de drivers van de intel website een kans geven. Althans het is wel vaker gebeurd dat je alleen met de drivers van de intel website, advanced features kon activeren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Vorkie schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:22:
Had je de antwoorden hier al eens geprobeerd?
https://superuser.com/que...switch-hyper-v-0x80070002

En dan met name:

[...]
Ik heb daar alleen maar 2 sleutels in staan, "(Standaard)" en "CMPOL", dus geen "All applications".
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 12:36:
[...]

Ik zou ook de drivers van de intel website een kans geven. Althans het is wel vaker gebeurd dat je alleen met de drivers van de intel website, advanced features kon activeren
Nog eens naar de drivers gekeken. Die van de site van Asrock blijken van Microsoft te zijn. Ik heb van de website van Intel de I211 drivers gedownload. Adapter verwijdert en opnieuw geïnstalleerd met de Intel drivers. Bij de eigenschappen in apparaatbeheer staat nu ook Intel ipv Microsoft.
Externe switch aangemaakt maar helaas, weer een foutmelding, nu wel iets anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/iALRAExVgWzVbe0YqNezRGII.jpg

Hij kan de adapter dus niet vinden, want die wordt er weer uitgeknikkerd. Staat dan ook niet meer in apparaatbeheer. Opnieuw opstarten en dan issie er weer. Kom er dus nog niet mee verder.

Toch ook nog maar eens klooien met een de interne adapter die dan gedeeld is. Volgens mij had ik het toen zo werkend gekregen...

[ Voor 59% gewijzigd door Pazo op 29-08-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Oke, ik ben stuk verder gekomen.
Interne switch gemaakt, en die gedeeld in de fysieke ethernet adapter.
Je kunt die Interne switch via de eigenschappen een IP geven in de 192.168.1.XX reeks, maar die moet je dan instellen in VM als gateway adres. Daar zat hem in.

Dus in mijn geval: ik heb bij de IPv4 eigenschappen van de virtuele interne swich het IP adres 192.168.1.27 gegeven, en ook de subnetmasker en gateway ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/4zZbXcIbDYRl3z809TEnU1o1.jpg

Vervolgens heb ik in de VM (Ubuntu) bij de adapter eigenschappen als gateway IP-adres dus 192.168.1.27 gegeven, en als eigen IP-adres een ander adres (192.168.1.15).
Dat opgeslagen en internet werkt dan in de op een 192.168.1.XX adres!

Maar dat is het eerste deel... VM is nog niet zichtbaar in de router of netwerk op zijn 192.168.1.15 adres. Dus ik ben een stap verder maar ben er nog niet helemaal...

EDIT:
Ik kan trouwens wel gewoon pingen naar 192.168.1.15, dus de VM zit wel degelijk in het netwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 30-08-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@Pazo

Ik kan het antwoord wat jij geeft niet rijmen met onderstaand advies.
All resolutions suggested failed!

This did work immediately and I have had no issues since. Here is how you do it:

Open the following registry key and give "All Applications" full control permissions

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\WcmSvc

That was it, no more issues after that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Vorkie Wat bedoel? ik snap je ook niet.
Zoals ik mijn vorige antwoord heb aangegeven, heb ik die register key 'All Applications' er niet bij staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/M2zs8fPh0730JCFCXchaJi3Z.jpg

Dus ik kan er verder niets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Pazo schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:02:
@Vorkie Wat bedoel? ik snap je ook niet.
Zoals ik mijn vorige antwoord heb aangegeven, heb ik die register key 'All Applications' er niet bij staan.

[Afbeelding]

Dus ik kan er verder niets mee?
Dat staat er ook niet.

Je moet rechten geven op die sleutel?

rechtermuisknop op de WcmSvc folder >machtigingen > toevoegen >
Daar vul je in: ALL, klikt op naam controleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TU8I6o3tLhfYQvvSQYIXS9Uayds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fhjR9GzUTPRE0QKwiOCnvbnF.png?f=user_large

Dan staat ie er zo > klik op volledig beheer en OK>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7RzFMwf57ge1Kj_wqiQlDLhV_U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0th0U0Dfe7IYQ1ovgjyubSvh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CJL2peJB--meHHDZGrBEmD5fpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/baNCjHOwwnaYrstBn9iBciUF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ah, sorry, maar omdat 'All applications' dus tussen aanhalingstekens staat, dacht ik dat het om een waarde ging. Ik ga het zo even proberen.

Edit: @Vorkie helaas, krijg dezelfde foutmelding en de fysieke ethernet adapter was weer verdwenen. Opnieuw opstarten en die toen was die weer terug, maar geen externe switch dus.

Ik ga nog even verder stoeien met de interne switch, heb sterk het gevoel dat daar de oplossing ligt; ben immers weer een stap verder.

[ Voor 53% gewijzigd door Pazo op 30-08-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Pazo schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:17:
Ah, sorry, maar omdat 'All applications' dus tussen aanhalingstekens staat, dacht ik dat het om een waarde ging. Ik ga het zo even proberen.

Edit: @Vorkie helaas, krijg dezelfde foutmelding en de fysieke ethernet adapter was weer verdwenen. Opnieuw opstarten en die toen was die weer terug, maar geen externe switch dus.

Ik ga nog even verder stoeien met de interne switch, heb sterk het gevoel dat daar de oplossing ligt; ben immers weer een stap verder.
Jammer, maar je moet ook niet verder prutsen met de internal switch oplossing, dat is namelijk niet zoals het hoort te werken, elke update van iets kan het dan kapot maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Vorkie schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:35:
[...]

Jammer, maar je moet ook niet verder prutsen met de internal switch oplossing, dat is namelijk niet zoals het hoort te werken, elke update van iets kan het dan kapot maken.
Hmm ja, want de PC is nu opnieuw opgestart en de interne switch werkt nu ook niet meer, ondanks ik niets heb verandert. Krijg geen internet meer in de VM.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Pazo schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:38:
[...]

Zoek gewoon een dual-port netwerkkaart via V&A, die kosten iets van 15 euro, grote kans dat het ergens ligt in die netwerkkaart.

/edit

Click Start>Run
Type cd\windows\system32 and hit ENTER

[ Voor 33% gewijzigd door Vorkie op 30-08-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Vorkie schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:40:
[...]

Ja misschien is dat inderdaad nu het beste om te doen. En dan juist heel iets anders nemen? Die op basis van Intel, maar op Realtek ofzo?
Ja ik zit op versie 2004.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Pazo schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:45:
[...]

Ja misschien is dat inderdaad nu het beste om te doen. En dan juist heel iets anders nemen? Die op basis van Intel, maar op Realtek ofzo?
Ja ik zit op versie 2004.
Kan je nog eens kijken naar de Hidden devices in devicemanager?

:)

Zoals je ziet bij mij, zie je een Hidden Opslagcontroller (de Microsoft VHD Loopback-controller)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YM_5CoV85jv_C9CxRMkSWStyvBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qUYmr6F20OFPPWGzyQMczZ7g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Vorkie niets, er komen geen verborgen apparaten naar boven als ik die optie aanklik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Pazo schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:52:
@Vorkie niets, er komen geen verborgen apparaten naar boven als ik die optie aanklik.
En dan ook nog met:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeI7XRvhKIF_8Rooe1B7sRd8YSI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FSN0bkZ1a2N2z9rIe8FDtNFa.png?f=user_large

Zie je dan nog wat extra zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Nee daar heb ik juist op geklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Pazo schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:20:
Nee daar heb ik juist op geklikt.
Dus je hebt niets gedaan met wat ik in een eerdere reactie zei?

.

Click Start>Run
Type cd \windows\system32 and hit ENTER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Vorkie

Hierbij. Heb de netwerkadapters en opslagcontrollers opengezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/p5qB4aI2NibFCnKnFYE1n5WY.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Pazo op 30-08-2020 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:14

FreakNL

Well do ya punk?

Sowieso is het handiger en best practics om je VM een dedicated NIC te geven. Hoef je dat vinkje ook niet aan te zetten.

Ik heb daar enorm veel performance problemen mee gehad met (virtuele) Plex server. Onverklaarbaar. Totdat ik een dedicated NIC voor de VMs installeerde en het MGT netwerk niet meer gedeeld was maar gewoon ook dedicated... Onder water gebeuren er blijkbaar rare dingen als je een NIC deelt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@FreakNL Het lijkt me idd beter om dat te gaan doen. Ik ben al bezig met een medetweaker in V&A om een netwerkkaart over te nemen. Laten we hopen dat het de oplossing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Zo, net een PCI kaartje gekocht. Ingebouwd, opgestart, externe switch aanmaken, hoppa, werkend. Zichtbaar in lokaal netwerk. Man man, wat een gedoe. Maar ben blij dat het nu wel werkt, kan ik weer verder.

Bedankt allemaal voor de input!

Pagina: 1