Aansluiten crossover in auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-06 11:44
In een poging om een beetje half degelijk geluid in mijn Berlingo te krijgen heb ik een een composetje gekocht. Nu zitten er bij dit setje twee losse crossovers en ik heb geen idee hoe we die handig aan gaan sluiten.

De bedrading in de auto is volgensmij door een dronken blinde werknemer in het donker aangelegd want het is helaas een regenboog aan afwijkende kleuren en een gele kabel in de ISO stekker kan maar zo rood zijn tegen de tijd dat hij bij de speaker is aanbeland. Wat ik met zekerheid weet is de wat de pinnen in de stekker doen. Dus als we de draadkleuren negeren dan is de situatie als volgt:

B1: (+) Luidspreker rechts achter
B2: (-) Luidspreker rechts achter
B3: (+) Luidspreker en tweeter
rechts voor
B4: (-) Luidspreker en tweeter
rechts voor
B5: (+) Luidspreker en tweeter links
voor
B6: (-) Luidspreker en tweeter links
voor
B7: (+) Luidspreker links achter
B8: (-) Luidspreker links achter

(Waarbij we de achterspeakers even buiten beschouwing laten)

De woofers en tweeters zijn samengevoegd en krijgen hetzelfde signaal aangevoerd. De originele tweeters hebben vervolgens een ingebakken filtertje om zo enkel het gewenste signaal binnen te krijgen.

De draden gaan zodra ze de middenconsole verlaten dus verschillende kanten op en wisselen onderweg her en der van kleur, wat het in de deuren plaatsen van de filters geen aantrekkelijke optie maakt, want dan zou ik vanaf de deuren ook weer nieuwe draden voor de speakers moeten trekken en moeten half de deuren weer uit elkaar)

Waar ik nu aan zit te denken is het volgende:

Ik heb in de middenconsole voldoende ruimte om de filters te plaatsen. Zou het werken als ik de filters vlak na de ISO stekker plaats?
Dus vlak na de stekker de draden afknippen, filter ertussen (al dan niet door de draad ietsje te verlengen) en dan dan vanaf het filter het signaal weer via de originele draden sturen?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk verwoord heb. Kan iemand aangeven of mijn idee gaat werken of heeft iemand een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:34

Jag

Je hebt wel dubbele kabels naar je composet nodig he? Had je dat al ingecalculeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Jag schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 07:33:
Je hebt wel dubbele kabels naar je composet nodig he? Had je dat al ingecalculeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9pWvs0fBzab6F2Za9TXGgwwBU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPlHZgjFIVjoZ7GZAFCfkEaa.jpg?f=fotoalbum_large

Woofer en Tweeter worden op de ISO vanaf de zelfde pin gevoed. Dus als ik het filter achter de ISO stekker plaatst dan zou de filter input 2x plusdraad en 2x mindraad zijn. De originele draden komen dan weer terug op uitgangen van het filter. (Ik moet dan uiteraard wel even uitvogelen welke draad naar de tweeter en welke naar de woofer gaat)

[ Voor 12% gewijzigd door mission op 29-08-2020 09:27 . Reden: Plaatjes invoegen is moeilijk :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ok, dan zou het goed moeten gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Jag schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:50:
Ok, dan zou het goed moeten gaan!
Oke, gaan we dat doen.
Nu alleen nog ff uitzoeken welke draden bij welke speaker horen. Het was leuk geweest als die fransen gewoon een kleurenschema hadden gevolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
mission schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:48:
Het was leuk geweest als die fransen gewoon een kleurenschema hadden gevolgd :)
Heb je hier iets aan? https://cars-trucks24.blo...tereo-wiring-diagram.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Bedankt voor de tip, maar helaas staat daar niet bij wat ik moet weten. Ik denk ook niet dat er een schema voor bestaat.

Het probleem is dat de woofer en tweeter samengevoegd zijn op de ISO stekker. Als ik tussen de stekker en de speakers een filter zet, dan moet ik uiteraard weten welke draad welke speaker bediend. En de kleuren op de stekker komen niet overeen met de kleuren bij de speakers helaas.

Ik denk dat ik de radio eens ga laten spelen en dan een draad doorknip. Dan houd of de woofer of de tweeter er mee op en heb ik het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja dat, of met een multimeter: aan de kan van de tweeter draadjes in elkaar draaien, en dan aan kant van ISO stekker doorpiepen / weerstand meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Jag schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:09:
Ja dat, of met een multimeter: aan de kan van de tweeter draadjes in elkaar draaien, en dan aan kant van ISO stekker doorpiepen / weerstand meting.
Dat zou wel meer Tweakers waardig zijn inderdaad :D
Ik ben geen held met de multimeter, maar ik heb er een dus misschien een mooie kans om dat ding eens beter te leren kennen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ow is niet moeilijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Net ff zitten prutsen, en inderdaad het bleek niet veel moeilijker dan de meter op "piepstand" zetten :)

Projectje staat momenteel on hold in afwachting van wat in China besteld spul. De speakers wil ik aansluiten via de aanwezige stekkers. Laten we het ons niet moeilijker maken dan nodig.
Pagina: 1