Op donderdag 09 augustus 2001 16:59 schreef TF het volgende:
Apache is niet gebruikersvriendelijk...Apache2? wordt die wel gebruikersvriendelijk ...
Met IIS kun je bijvoorbeeld heel makkelijk meerdere sites beheren op 1 ip. Met apache is dat een ramp (met instellen)
Heel eerlijk gezegd vind ik text based configuratie voor zoiets als een webserver heel erg fijn... waarom? Ik kan 1000 redenen noemen, maar de hoofdpunten:
- Je hebt ontzettend veel opties; misschien wat onhandig voor de "rookies" maar super handig om van alles en nog wat te fine-tunen. Ik ken geen enkele webserver met zoveel configuratie opties als apache.. als je de non-standard modules nog eens erbij pakt dan heb je haast oneindige flexibiliteit.
- Admin pannels... we doen aan webhosting, daarbij moeten gebruikers zo nu en dan wat zaken kunnen wijzigen in de webserver configuratie. Wat is handiger? Een scriptje dat een paar regels in een config file aanpast? Enig idee hoe je dit implementeerd bij bijv. IIS (er zullen vast mogelijkheden zijn, maar die zijn gegarandeerd omslachtiger).
- Backup van je configuratie.. maak een kopie van je config files en je kunt stoeien aan je opties zonder bang te zijn dat je je moeizaam in elkaar getimmerde configuratie kwijt bent.
- Je leert het systeem beter kennen. Dit vind ik zelfs het belangrijkste. Doordat je op een "low level" met je software omgaat leer je veel sneller te begrijpen hoe alles in elkaar steekt, da's enorm handig als je later voor onverwachte problemen komt te staan of als je bijv. security bugs moet elimineren. (Windows geeft mij altijd een beetje een gevoel van machteloosheid, zo van: het werkt.. goed.. blijf er maar vanaf, dan zal het wel blijven werken... misschien komt dat ook doordat ik wat teveel Unix heb mee gemaakt

)
Ik geef toe, voor een "wannabe" sysadmin die bang is om zijn texteditor op te starten zijn leuke klik menutjes natuurlijk handiger, maar als je er een beetje ervaring mee hebt dan werk je minstens net zo graag met text based config files.
Gebruikersvriendelijk is trouwens een subjectief woord... Als jij dag en nacht met Unix werkt, dan is Apache gebruiksvriendelijk, omdat het past in de omgeving. Als jij dag en nacht met Windows werkt, dan vind jij IIS gebruiksvriendelijker, omdat het in de Windows omgeving past.. Persoonlijk vind ik dus IIS gebruiksonvriendelijk, omdat het me soms dingen voorschoteld waarmee ik niet zoveel ervaring mee heb en ik dus maar ja en amen tegen zeg

.