Wat voor budget platenspeler zonder bezit eindversterker?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miche
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-06-2024
Ik heb wat oude singles van mijzelf en van mijn ouders ontdekt en die zou ik willen beluisteren. Echter heb ik geen pick-up/platenspeler/draaitafel meer. Wat zou ik nodig hebben (wat mij geen 300 euro kost) om die plaatjes weer te beluisteren?

Een versterker heb ik niet. Wel PC + luidsprekers en 2x een Google Nest mini.

Ik heb "Het Grote Vinyl Topic Deel 3" gelezen. DD of belt drive maakt mij niet veel uit (voorkeur naar DD).

Wat ik tot nu toe zie, denk ik aan een Pro-ject van bijna 300 euro maar ik vind dat wel erg veel om een keer 40 plaatjes te luisteren terwijl de kans klein is dat ik het erg veel meer gebruik.Wat dan te doen? Een 2e hands platenspeler voor 50 euro waar ik een nieuw element in zet?

Beste antwoord (via Miche op 29-08-2020 10:44)

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Miche schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:21:
@ACRNM Voor audiofielen is het vast vloeken in de kerk waar ik voor kies maar ik neem je opmerking ter harte en zal de singles niet vaak onder die naald gooien. Gelukkig KAN je digitaliseren maar gezien het niveau van de singles betwijfel ik of ik de muziek dat waard vindt. Het is meer uit interesse dat ik het een keer wil horen. Mocht ik ooit nog platen hebben die ECHT de moeite waard zijn, zal ik op onderzoek gaan naar een betere speler. (kortom: thanks ook voor jouw bijdrage in deze)
Als je nu al weet dat je ze slechts een handvol keren gaat luisteren dan moet je ook niet te moeilijk doen hoor. Het is alleen zonde wanneer het wel bevalt en je net 80 euro uit hebt gegeven aan iets waar je dan weer vanaf moet om het ‘serieuzer’ op te pakken.
Miche schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:24:
En nou zit ik toch nog steeds te twijfelen of ik niet ipv 70 beter 210 kan uitgeven (Pro-Ject Primary E Phono OM NN Red) om gelijk iets degelijks te hebben... Geld blijft toch helaas wel een kwestie.
In ieder geval instelbare naalddruk, maar geen anti-skating instelbaar :( Feit is dat tegenwoordig wel een basis platenspeler met de meest essentiële functies toch wel begint bij 250,- Volgens mij is de Denon DP-300F op dit moment de goedkoopste speler met alle benodigde functies. Zonder anti-skating kom je overigens echt wel weg hoor, en je platen zullen er niet zienderogen kapot van gaan, je kan jaren plezier hebben met die Project tafel(!) maar het is gewoon wel nét even zonde dat ze dit eruit hebben gehaald. (Even kort door de bocht , de Anti-skate zorgt ervoor dat de natuurlijke dwarsdruk wordt opgeheven met een tegendruk zodat de arm en de naald zo goed mogelijk in het midden van de groef blijven bij het steeds verder naar binnen draaien van de arm bij elk volgend nummer. Zonder Anti-skate zal de natuurlijke kracht de naald meer 1 kant op duwen waardoor je disbalans in de aftasting en dus het geluid kunt krijgen.)
aljooge schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:32:
[...]

Oei, dat van die hoge naalddruk op budget spelers wist ik niet. Waarom eigenlijk? Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Duimpje van mij
Hoe hoger de naalddruk, hoe zekerder dat de naald in de groef blijft en deze aftast. Oftewel, door de naalddruk omhoog te schroeven weet de fabrikant zeker dat werkelijk alles wat men erop gooit afgespeeld zal worden in elke omstandigheid. Of de speler nu op een plank staat, schuin, tijdens een verbouwing of dat men er rondjes mee loopt tijdens het afspelen. Gewoon een manier om het foolproof te maken. En het is weer 2,- minder aan kosten natuurlijk ook.

[ Voor 28% gewijzigd door ACRNM op 29-08-2020 09:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:41
Zo’n ding van de Aldi? 40€ en voor die paar keer boeit t niet (enne kwaliteit is verrassend goed)

https://www.bax-shop.nl/p...s&utm_term=9000-0043-2336

Zoiets zeg maar

[ Voor 51% gewijzigd door Marber op 28-08-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miche
Thanks Marber. Bij de Aldi kon ik het niet vinden maar op de site van de Lidl zie ik de Denver VPL-150BT voor 80 euro. Ik had ergens iets gelezen dat slechte naalden je platen kunnen mollen. Daarom was ik niet zo dol op een merk als Denver maar jij denkt dat dat wel goed zit?
Sorry, ben een echte n00b op dit vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miche
Ik heb nog eens gekeken naar die platenspeler van de Lidl... Het is wel zo dat ik dan denk "Het oog wil ook wat" en dat ik dan liever wat meer uitgeef aan iets wat er WEL leuk uitziet zoals de Lenco - LS-50 (voor 110 euro). Is dat net zoiets als die van de Lidl qua kwaliteit?
Gaandeweg komen de specs, sorry. Ooglijk is iets waar ik in eerste instantie nog niet aan dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:28
Miche schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:02:
Thanks Marber. Bij de Aldi kon ik het niet vinden maar op de site van de Lidl zie ik de Denver VPL-150BT voor 80 euro. Ik had ergens iets gelezen dat slechte naalden je platen kunnen mollen. Daarom was ik niet zo dol op een merk als Denver maar jij denkt dat dat wel goed zit?
Sorry, ben een echte n00b op dit vlak.
Naalden worden slecht als ze versleten zijn en dan kunnen ze inderdaad platen mollen. Gewoon regelmatig om de 500 draaiuren vervangen https://www.pickupnaald.nl/naalden/naalden-d/denver.html. Maar met een nieuwe naald hoef je daar niet bang voor te zijn, tenzij de naalddruk te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miche
@Marber Zo goedkoop als die in jouw link vond ik niets maar heb 'm wel gebruikt als richtlijn.
Bij de BCC zie ik de Swingson platenspeler On Stage BT voor 70 euro. Tientje duurder maar met mooiere rondingen. Ik denk dat ik daar dan voor ga tenzij je een goed argument hebt dat ik dat niet moet doen.

@aljooge Thanks voor je uitleg over de naalden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACRNM
aljooge schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:02:
[...]

Naalden worden slecht als ze versleten zijn en dan kunnen ze inderdaad platen mollen. Gewoon regelmatig om de 500 draaiuren vervangen https://www.pickupnaald.nl/naalden/naalden-d/denver.html. Maar met een nieuwe naald hoef je daar niet bang voor te zijn, tenzij de naalddruk te hoog is.
En laat die naalddruk bij dit soort ultra-budget spelers nou nét extreem hoog zijn...sterker nog makkelijk 2 tot 3x zo hoog als ‘normale’ en kwaliteitsspelers. Nee dat zal je platen niet na 1x direct kapot maken maar je zal er ook geen jaren plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miche
@ACRNM Voor audiofielen is het vast vloeken in de kerk waar ik voor kies maar ik neem je opmerking ter harte en zal de singles niet vaak onder die naald gooien. Gelukkig KAN je digitaliseren maar gezien het niveau van de singles betwijfel ik of ik de muziek dat waard vindt. Het is meer uit interesse dat ik het een keer wil horen. Mocht ik ooit nog platen hebben die ECHT de moeite waard zijn, zal ik op onderzoek gaan naar een betere speler. (kortom: thanks ook voor jouw bijdrage in deze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miche
En nou zit ik toch nog steeds te twijfelen of ik niet ipv 70 beter 210 kan uitgeven (Pro-Ject Primary E Phono OM NN Red) om gelijk iets degelijks te hebben... Geld blijft toch helaas wel een kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miche
Ik slaap er een nachtje over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:28
ACRNM schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:13:
[...]

En laat die naalddruk bij dit soort ultra-budget spelers nou nét extreem hoog zijn...sterker nog makkelijk 2 tot 3x zo hoog als ‘normale’ en kwaliteitsspelers. Nee dat zal je platen niet na 1x direct kapot maken maar je zal er ook geen jaren plezier van hebben.
Oei, dat van die hoge naalddruk op budget spelers wist ik niet. Waarom eigenlijk? Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Duimpje van mij

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
Miche schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:21:
Als je nu al weet dat je ze slechts een handvol keren gaat luisteren dan moet je ook niet te moeilijk doen hoor. Het is alleen zonde wanneer het wel bevalt en je net 80 euro uit hebt gegeven aan iets waar je dan weer vanaf moet om het ‘serieuzer’ op te pakken.
Miche schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:24:
In ieder geval instelbare naalddruk, maar geen anti-skating instelbaar :( Feit is dat tegenwoordig wel een basis platenspeler met de meest essentiële functies toch wel begint bij 250,- Volgens mij is de Denon DP-300F op dit moment de goedkoopste speler met alle benodigde functies. Zonder anti-skating kom je overigens echt wel weg hoor, en je platen zullen er niet zienderogen kapot van gaan, je kan jaren plezier hebben met die Project tafel(!) maar het is gewoon wel nét even zonde dat ze dit eruit hebben gehaald. (Even kort door de bocht , de Anti-skate zorgt ervoor dat de natuurlijke dwarsdruk wordt opgeheven met een tegendruk zodat de arm en de naald zo goed mogelijk in het midden van de groef blijven bij het steeds verder naar binnen draaien van de arm bij elk volgend nummer. Zonder Anti-skate zal de natuurlijke kracht de naald meer 1 kant op duwen waardoor je disbalans in de aftasting en dus het geluid kunt krijgen.)
aljooge schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:32:
[...]

Hoe hoger de naalddruk, hoe zekerder dat de naald in de groef blijft en deze aftast. Oftewel, door de naalddruk omhoog te schroeven weet de fabrikant zeker dat werkelijk alles wat men erop gooit afgespeeld zal worden in elke omstandigheid. Of de speler nu op een plank staat, schuin, tijdens een verbouwing of dat men er rondjes mee loopt tijdens het afspelen. Gewoon een manier om het foolproof te maken. En het is weer 2,- minder aan kosten natuurlijk ook.

[ Voor 28% gewijzigd door ACRNM op 29-08-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miche
Ik ga toch maar voor de cheap-ass uitvoering van 80 euro.
Bedankt iedereen voor je bijdrage aan deze thread!
Pagina: 1