Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[tele2] diverse dnsservers afgesloten na landelijke migratie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• r8quver
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 14-12-2020
Ha tweakers,
Ik maak sinds enkele jaren gebruik van tele2 "unlimited" en heb hier eerder over gepost https://tweakers.net/nieu...ction=11917943#r_11917943

TL:DR
Ik heb een mobiel abonnement i.c.m. een hotspot. Mijn dagelijks verbruik ligt ergens tussen de 15 a 20GB/dag 7/week de afgelopen 2 jaar, zonder problemen. Ik stream netflix via mijn PS4 en kijk af en toe live tv via NPOstart en kijk.
tot gisteren
Ik kreeg een vriendelijk mailtje met
"Hoera, je zit op een beter netwerk" etc ...
Tot mijn verbazing zijn na de migratie van het tele2 netwerk verschillende dns servers niet meer bereikbaar. Waaronder o.a. de playstation servers en bijvoorbeeld Netflix, via PS4, niet meer werken.

2 jaar heb ik erg genoten van het "unlimited" abbo, daar lijkt nu een einde aan te komen.

Simpel gezegd:
Mag dit?
Mogen telecom aanbieders klanten afsluiten van bepaalde servers?

Ik heb kennelijk nooit een fair use policy geschonden, immers heb ik er nooit bericht van gehad en het werkte 2 jaar dan ook naar behoren.

Met de migratie zijn er toch geen voorwaarden veranderd? Niet dat ik weet in ieder geval. Echter is tele2 alleen overgenomen door T-mobile.

Mochten er veranderingen zijn na zo'n migratie, had tele2 mij hierover moeten berichten?

Bijvoorbeeld:
Deze servers kunt u vanaf [datum] niet meer bezoeken?

Groet,

Beste antwoord (via rens-br op 02-09-2020 16:12)

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:47
kamerplant schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:01:
Wazig verhaal. Wat bedoel je precies met “DNS server van Netflix niet meer toegankelijk”?
Dit.

Het zou kunnen dat de DNS server van Tele2 of T-Mobile tijdelijk problemen geeft. Daar heeft de DNS server van Netflix of PlayStation niks mee te maken.

Je kan tijdelijk even de DNS op je apparaat (telefoon, laptop, etc aanpassen naar 1.1.1.1 of 8.8.4.4 om te kijken of je vervolgens wel bij de websites kan komen. Zo ja, dan is de DNS van Tele2 brak.

Alle reacties

• KatirZan
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15-01 16:48

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Onder de algemene voorwaarden mag je provider onderdelen van je abonnement wijzigen, mits je niet geschaad word in de voorgaande servicevoorwaarden.

Sla de documentatie er even op na en bezie daar waar je recht op hebt, wordt je hierin geschaad : contact opnemen met Tele2

Wabbawabbawabbawabba

• r8quver
KatirZan schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:43:
Onder de algemene voorwaarden mag je provider onderdelen van je abonnement wijzigen, mits je niet geschaad word in de voorgaande servicevoorwaarden.

Sla de documentatie er even op na en bezie daar waar je recht op hebt, wordt je hierin geschaad : contact opnemen met Tele2
Ik neem dan aan in de algemene voorwaarden van destijds? Toen ik het abbonement kocht?

• KatirZan
  • Laatst online: 15-01 16:48

KatirZan

Wandelende orgaanzak

r8quver schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:48:
[...]

Ik neem dan aan in de algemene voorwaarden van destijds? Toen ik het abbonement kocht?
Algemene voorwaarden worden regelmatig gewijzigd, maar ja, dat is wel je richtlijn

Wabbawabbawabbawabba

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Wat zei Tele2 toen je ze deze vraag stelde?

En ja dat is een serieuze vraag, ik lees alleen maar dat je zelf wat geconstateerd hebt en daar de conclusie uit getrokken hebt dat Tele2 je verbindingen blokkeert.

• r8quver
Ik kan dit niet in de algemene voorwaarden terugvinden

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 21:29

Wokschotel

Op 6 wielen

15 tot 20 Gb per DAG?

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Ik denk hier aan netneutraliteit. Een ISP mag niet zomaar verkeer filteren.

Maar wat is er precies aan de hand? Want je zegt "verschillende dns servers zijn niet meer bereikbaar", maar Netflix gebruikt helemaal geen eigen dns server. Waarom denk je aan een probleem met dns?

jij ook?

• Hegeman
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16:10

Hegeman

Weet van alles wat

Deze reactie ging over de hoeveelheid verbruik per dag, niet of het mag of niet. Delete.

[Voor 90% gewijzigd door Hegeman op 28-08-2020 16:59]

• kamerplant
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

kamerplant

Did you mean: dataquest

Wazig verhaal. Wat bedoel je precies met “DNS server van Netflix niet meer toegankelijk”?

• The_Worst
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:31
Geef is een paar voorbeelden van servers die niet meer bereikbaar zijn. Het kan natuurlijk een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn natuurlijk.

offtopic:
Daarnaast een interessant gebruik van de BBcode.

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

• polopolo150
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:34
Is dit niet een vergelijkbare geval dat er een bepaalde NAT wordt gebruikt waardoor het niet mogelijk is om dit soort services te gebruiken? Dit was bij Tele2 eerder ook zo waardoor ik niet onderweg met mijn Nintendo Switch kon gamen.

Wat als je een DNS service op je hotspot gebruikt, bijvoorbeeld NextDNS of een VPN? Ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn op dit moment.

Je zegt dat o.a. Playstation services niet werken. Wat werkt er nog meer niet? Je kijkt live tv via kijk en NPO. Werkt dat wel?

Wat als je via een andere apparaat een hotspot maakt, bijvoorbeeld een laptop? Werkt Netflix er dan wel op?

Zo ja. Dan wordt het denk ik een goedkope mediaspeler kopen zoals een pricewatch: Xiaomi Mi TV Stick 8GB of pricewatch: Xiaomi Mi Box S 8GB of iets dergelijks. Dit mits een andere DNS of VPN niet werkt.

[Voor 22% gewijzigd door polopolo150 op 28-08-2020 17:12]

Nintendo Switch | NVIDIA Shield TV 2019 | Surface Pro 2 + Shadow Boost | Poco X3 NFC 128 GB | AOC Q3279VWFD8 | Google Home Max | Sony WH-1000MX3 | Audio-Technica ATH-M50X | Samsung Galaxy Watch

• r8quver
@Wokschotel yep circa 20 gb per dag ;)
@Hegeman Ik krijg niet de indruk van tele2 dat ik de fair use policy schend. Omdat ik hierover nooit bericht krijg. Wel in 2018 de eerste 2 maanden. De standaard mail.
@GlowMouse Fijn om te weten dat een ISP niet zomaar verkeer mag filteren

Ik krijg via PS4 een NW-2-5 code
Sources of the error

The specific reasons why Netflix error might show up is unknown. The problem is related to connectivity issues. Thus, the source of the error might be:

Netflix is blocked on public Wi-Fi;
Usage of cellular data network or satellite Internet;
Low Internet’s speed;[4]
Poor Wi-Fi connection;[5]
Problems with the router.
https://tecoreviews.com/h...ect-netflix-nw-2-5-error/

Deze error is sinds gisteren. Ook de playstation server kan ik niet meer bereiken. Wel Youtube via PS4. Hierdoor is mijn conclusie dat dit na de migratie is ontstaan. Ook heb ik de andere dingen geoprobeerd. Zoals herstart PS4, App uninstall/install ect. Dit heeft allemaal geen effect.

Misschien is de conclusie te snel dat tele2 dit blokkeert. Maar welke opties en mogelijkheden zijn er dan om het werkend te krijgen? Youtube werk wel via PS4

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

De eerste stap is om uit te zoeken wat er aan de hand is. Werkt https://fast.com/ wel en is de snelheid hoog genoeg? Uitzoeken of er iets is geblokkerd is al lastiger. Dan moet je met wireshark en/of traceroute aan de gang en kijken wat er precies gebeurt. Misschien moet je daarvoor een professional inschakelen.

jij ook?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• krakendmodem
kamerplant schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:01:
Dit.

Het zou kunnen dat de DNS server van Tele2 of T-Mobile tijdelijk problemen geeft. Daar heeft de DNS server van Netflix of PlayStation niks mee te maken.

Je kan tijdelijk even de DNS op je apparaat (telefoon, laptop, etc aanpassen naar 1.1.1.1 of 8.8.4.4 om te kijken of je vervolgens wel bij de websites kan komen. Zo ja, dan is de DNS van Tele2 brak.

• r8quver
@kamerplant wat ik bedoelde met DNS server netflix niet meer toegankelijk is eigenlijk simpel gezegd dat de netflix app op de PS4 niet meer wilde laden en wisselend 2 foutcodes gaf. tvq-st-142 en nw-2-5.

Thnx @krakendmodem dat was inderdaad de trick _/-\o_ .
DNS nu ingesteld op
code:
1
1dot1dot1dot1.cloudflare-dns.com
en alles werkt weer perfect.

Kun je me uitleggen wat het betekend dat de DNS van Tele2 brak is? Immers Tele2 is toch overgegaan op een "beter netwerk?" ;)

• krakendmodem
r8quver schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:51:
@kamerplant wat ik bedoelde met DNS server netflix niet meer toegankelijk is eigenlijk simpel gezegd dat de netflix app op de PS4 niet meer wilde laden en wisselend 2 foutcodes gaf. tvq-st-142 en nw-2-5.

Thnx @krakendmodem dat was inderdaad de trick _/-\o_ .
DNS nu ingesteld op
code:
1
1dot1dot1dot1.cloudflare-dns.com
en alles werkt weer perfect.

Kun je me uitleggen wat het betekend dat de DNS van Tele2 brak is? Immers Tele2 is toch overgegaan op een "beter netwerk?" ;)
Tele2 gebruikt alleen het mobiele netwerk van T-Mobile. Vanuit daar gaat het (nog) weer via het achterliggende Tele2 netwerk (als T-Mobile klant ga je via het achterliggende T-Mobile netwerk)

Ik weet niet wat er precies mis gaat. Ik heb geen PS4 icm Tele2 mobiel. Maar de DNS aanpassen is de makkelijkste, stabielste, snelste oplossing.

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-01 18:32

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

krakendmodem schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:00:
[...]

Tele2 gebruikt alleen het mobiele netwerk van T-Mobile. Vanuit daar gaat het (nog) weer via het achterliggende Tele2 netwerk (als T-Mobile klant ga je via het achterliggende T-Mobile netwerk)

Ik weet niet wat er precies mis gaat. Ik heb geen PS4 icm Tele2 mobiel. Maar de DNS aanpassen is de makkelijkste, stabielste, snelste oplossing.
Als je bent omgezet ben je een Tele2 klant binnen de T-Mobile IT omgeving, je simkaart krijgt een T-Mobile IMSI, er gaat niets meer over het Tele2 netwerk. Dat is juist het hele doel van de exercitie. Geen verkeer meer via het Tele2 netwerk.

Redacteur 4Gmasten.nl

• krakendmodem
The_Wireless_Guy schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:29:
[...]

Als je bent omgezet ben je een Tele2 klant binnen de T-Mobile IT omgeving, je simkaart krijgt een T-Mobile IMSI, er gaat niets meer over het Tele2 netwerk. Dat is juist het hele doel van de exercitie. Geen verkeer meer via het Tele2 netwerk.
Duidelijk, mijn fout.

Ik ging er vanuit dat men momenteel alleen via het mobiele netwerk van T-Mobile ging en de rest nog via de backbone (de data dan) van tele2.

Hier namelijk een Tele2 zakelijk simmetje die wel overduidelijk een IP-adres krijgt uit de IP range van Tele2 (Alice DSL IP Range, dat is lang geleden :+). Verbinding is uiteraard wel T-Mobile netwerk.

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

krakendmodem schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:42:
[...]

Duidelijk, mijn fout.

Ik ging er vanuit dat men momenteel alleen via het mobiele netwerk van T-Mobile ging en de rest nog via de backbone (de data dan) van tele2.

Hier namelijk een Tele2 zakelijk simmetje die wel overduidelijk een IP-adres krijgt uit de IP range van Tele2 (Alice DSL IP Range, dat is lang geleden :+). Verbinding is uiteraard wel T-Mobile netwerk.
Zakelijk wordt niet overgezet, daar krijg als klant een T-Mobile ondernemen aanbod. En als je die accepteert ben je T-Mobile klant(na porteren nummer(s) natuurlijk).

Redacteur 4Gmasten.nl

• krakendmodem
The_Wireless_Guy schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:55:
[...]

Zakelijk wordt niet overgezet, daar krijg als klant een T-Mobile ondernemen aanbod. En als je die accepteert ben je T-Mobile klant(na porteren nummer(s) natuurlijk).
Puur uit interesse dan: wat zijn de voor/nadelen als men niet ingaat op dat aanbod?
Het betreft in dit geval twee Unlimited data-sims.

Exacte reden kan ik eventueel in DM toelichten ;)

[Voor 5% gewijzigd door krakendmodem op 02-09-2020 10:01]

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

krakendmodem schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:00:
[...]

Puur uit interesse dan: wat zijn de voor/nadelen als men niet ingaat op dat aanbod?
Het betreft in dit geval twee Unlimited data-sims.

Exacte reden kan ik eventueel in DM toelichten ;)
Ik ben van de techniek, dar zal niet veel verschil inzitten, unlimited is unlimited. Wel is bij T-Mobile de uitvoering van de limieten stricter dan bij Tele2. De prijs zal wellicht verschillen. Je hebt bij T-Mobile 4G roaming en een hoger EU limiet en je kan met unlimited 5G gebruiken.
Heb je nog meer vragen dan kan dat uiteraard per DM.

Redacteur 4Gmasten.nl

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True