Update naar Win10 2004, wat met Docker?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 15:43
Hallo,

ik heb een HP ZBook (G3 denk ik) die ik gebruik om tests in een Docker omgeving te draaien.
Nu zegt Windows dat hij klaar is om versie 2004 te installeren. (ik draai Windows 10 Pro)
Ik vraag me af wat ik aan Docker problemen mag verwachten.
Gaat hij automatisch WSL2 gebruiken?
Heb de laatste tijd al teveel tijd aan allerlei rare Docker problemen verloren, dus ik hoop dat deze update niet allerlei nieuwe problemen geeft.
Enkele draadjes in de afgelopen weken gaven me de indruk dat ik op een andere manier met WSL2 moet werken.

Even mijn setup:
- ik schrijf de code op een andere laptop
- met FreeFileSync en BeyondCompare kopieer ik de Scala bestanden naar de ZBook via een mapped shared folder
- met Intellij compileer ik alles en start ik de tests

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 22:25

Klippy

Still Game

Docker Desktop heeft WSL2 ondersteuning en dat is al een tijdje de aanbevolen manier.
Je hoeft weinig tot niks aan te passen verder.
In WSL2 heb nu geen HyperV VM meer nodig, dat scheelt een hoop aan problemen en ergernissen, gok dat daar vooral ook je problemen in zaten.

Draai het nu al een aantal maanden probleemloos, het is ook een stukje sneller, zowel qua opstarten als schijftoegang.
Heb in ons ontwikkel team ook nog geen problemen gehoord.

Het enige probleem dat ik soms nog heb is dat de klok niet synchroon is na slaapstand, maar dat is opgelost met een hwsync, wordt aan gewerkt zo te zien, zijn meerdere bugs over.
En dat is meer een WSL2 issue dan een Docker issue.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Volgens mij gaat deze niet automatisch naar WSL2, ik heb daar zelf deze handleiding voor gebruikt zonder issues:
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/wsl/install-win10

Wel even een belangrijke notitie, om de beste performance te krijgen moet je de bestanden die je binnen WSL gebruik ook op het linux file system opslaan. Waar dit bij WSL niet heel veel uit maakt is WSL2 significant langzamer in het openen van bestanden op het Windows deel. Iets waar je bij Docker volumes denk ik wel rekening mee wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 22:25

Klippy

Still Game

Zodra je WSL2 aan zet / installeert gaat hij dacht ik meteen om, maar misschien vergis ik me.

Je kan in elk geval ook nadat je de handleiding van @n9iels hebt gevolgd nog kijken op https://docs.docker.com/docker-for-windows/wsl/
Daar staat ook de tip over opslaan van source files in linux ipv Windows.

Maar ik verwacht zoals gezegd weinig problemen in jou geval.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 15:43
Bedankt voor de reacties en de handleiding!

@Klippy : dat klok probleem heb ik nu reeds met Hyper-V, en echt iedere keer na een hibernate.
Ik heb er een PowerShell commando voor, weet nu niet direct wat het is, want niet achter laptop.

Edit: dit dus:
code:
1
2
Get-VMIntegrationService -VMName DockerDesktopVM -Name "Time Synchronization" | Disable-VMIntegrationService
Get-VMIntegrationService -VMName DockerDesktopVM -Name "Time Synchronization" | Enable-VMIntegrationService

[ Voor 34% gewijzigd door Chris_147 op 29-08-2020 18:30 ]