Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 20:09
Gisteren vernam ik de (vermoedelijke) plannen van het kabinet om de overdrachtsbelasting voor starters te verlagen naar 0%. Voor mij als starter en woning zoekende is dat uiteraard mooi meegenomen, nu las ik echter dat dit pas op 1 januari ingaat.

Op dit moment zitten wij in de onderhandeling voor een koopwoning, er is nog niets getekend en weten ook nog niet of ons bod geaccepteerd gaat worden. Nu vraag ik mij af, mocht deze verlaging echt op 1 januari ingaan, wat is dan belangrijk hierin.

Kijkt men hier naar de datum van overdracht of opstellen van het koopcontract?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Er zijn natuurlijk nog geen details bekend, maar de overdrachtsbelasting is pas verschuldigd op datum overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:30
Voorlopig zijn het nog geruchten en op 15 september krijg je pas duidelijkheid.

Overdrachtsbelasting is inderdaad pas verschuldigd bij datum overdracht. Je kan prima nu kopen en de overdracht laten plaatsvinden op 1 januari. Is deel van de onderhandeling met de verkoper, het is vrij standaard om 2-3 maanden aan te houden tussen accepteren bod en datum overdracht, ook omdat je in die tijd je hypotheek moet regelen.

Ik weet niet of het nou de moeite was om voor dit gerucht een nieuw topic te openen, maar laat dat over aan de moderators.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Overdrachtsbelasting wordt geheven bij overdracht. De datum waarop je overeenstemming bereikt over de prijs en voorwaarden is daari van geen enkele betekenis.

Wat een draak van een regel, starters tussen 18 en 35 jaar. Behalve dat het leeftijdsdiscriminatie is, is de neiging om fijnmazig de levensloop van burgers te controleren gewoon stuitend. Laat mensen lekker op hun 17e of 41e een eerste huis kopen als ze dat liever willen.

[ Voor 48% gewijzigd door t_captain op 28-08-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:38
evleerdam schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:05:
. Je kan prima nu kopen en de overdracht laten plaatsvinden op 1 januari. Is deel van de onderhandeling met de verkoper, het is vrij standaard om 2-3 maanden aan te houden tussen accepteren bod en datum overdracht, ook omdat je in die tijd je hypotheek moet regelen..
We zitten nu eind augustus. 3 maanden is dus eind november. Eind december is 4 maanden...

Als verkoper heb ik de overdracht liever op 31 december afgehandeld dan op 1 januari.. daarnaast heeft uitstellen tot 1 januari geen voordelen voor de verkoper, behalve als TS misschien meer biedt...

Ik zie liever dat het gehele overdrachtsbelasting wordt doorgestreept voor de aankoop van een eerste pand of dus verhuizing. Gewoon 5% voor een tweede pand bijvoorbeeld, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:53
t_captain schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:33:
Overdrachtsbelasting wordt geheven bij overdracht. De datum waarop je overeenstemming bereikt over de prijs en voorwaarden is daari van geen enkele betekenis.

Wat een draak van een regel, starters tussen 18 en 35 jaar. Behalve dat het leeftijdsdiscriminatie is, is de neiging om fijnmazig de levensloop van burgers te controleren gewoon stuitend. Laat mensen lekker op hun 17e of 41e een eerste huis kopen als ze dat liever willen.
Dit laatste! En daarnaast heeft dit vooral als effect dat mensen in die leeftijdscategorie 2% meer kunnen bieden, wat weer bijdraagt aan nog hogere woningprijzen en druk op de markt. Geen idee wat het doel is van deze regel, maar dit kan niet de bedoeling zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
doomtech schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:51:
[...]

Dit laatste! En daarnaast heeft dit vooral als effect dat mensen in die leeftijdscategorie 2% meer kunnen bieden, wat weer bijdraagt aan nog hogere woningprijzen en druk op de markt. Geen idee wat het doel is van deze regel, maar dit kan niet de bedoeling zijn...
Is het niet zo dat je de overdrachtsbelasting niet met een hypotheek kan financieren? Maar dat dit vanuit spaargeld zou moeten? In dat geval zie ik hier wel voordelen in, aangezien het dus niet direct tot hogere prijzen zou moeten leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Over de vermoedelijke doelstelling: jonge starters zijn vaak beperkt in hun mogelijkheden tot financieren van een woning. Als je volle bak moet betalen en soms moet overbieden, heb je veel spaargeld nodig en daarop haken kopers af.

In het licht van een afkoelende woningmarkt (nu nog niet, maar de economische gevolgen van Corona moeten nog echt inzetten), kan het helpen als de groep starters een duwtje in de rug krijgt. Maar nogmaals: die behoefte om alles fijnmazig te sturen vanuit Den Haag lijkt steeds sterker te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 20:13
President schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:59:
[...]

Is het niet zo dat je de overdrachtsbelasting niet met een hypotheek kan financieren? Maar dat dit vanuit spaargeld zou moeten? In dat geval zie ik hier wel voordelen in, aangezien het dus niet direct tot hogere prijzen zou moeten leiden?
Dat is in principe zo ja. Maar de groep die de k.k. nu kan betalen uit eigen middelen, kunnen dus 2% meer bieden en dat bedrag uit eigen middelen betalen. Kortom: ons huis is gisteren 2% meer waard geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

cryptapix schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:41:
[...]

Kortom: ons huis is gisteren 2% meer waard geworden.
Haha in your dreams. Dat zou je alleen kunnen zeggen als álle potentiële kopers in NL tussen 18-35 jaar zijn en hun eerste huis gaan kopen. Het enige dat nu verandert is dat deze groep het ietsje minder moelijk krijgt met meebieden, maar ze zullen nog steeds vaak aan het kortste eind trekken.

De doorstromers bepalen in veel grotere mate voor hoeveel jij je huis verkocht krijgt.

[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 29-08-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
de Peer schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:44:
[...]

Haha in your dreams. Dat zou je alleen kunnen zeggen als álle kopers tussen 18-35 jaar zijn en hun eerste huis gaan kopen. Het enige dat nu verandert is dat deze groep het ietsje minder moelijk krijgt met meebieden, maar ze zullen nog steeds vaak aan het kortste eind trekken.
Nee hoor, gewoon in werkelijkheid. De groep 18-35 jaar kan nu inderdaad iets meer bieden dan voorheen, maar genoeg stellen uit die groep willen en kunnen al het hoogste bod doen op onze woning. Wij vallen zelf ook in die groep en konden dat ook, anders hadden we onze woning 2 jaar geleden niet kunnen kopen. Dus het hoogste bod uit die groep ligt nu gewoon 2% hoger en ik verkoop graag aan die groep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:52
doomtech schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:51:
[...]

Starters concurreren met beleggers. Het geeft starters dus een kleine voorsprong t.o.v. beleggers. Het is wel slechts een gerucht. Ik acht de kans groot dat de vastgoedlobby hard zal werken om deze maatregel tegen te houden. Het is nog maar afwachten wat ervan overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
t_captain schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:34:
Over de vermoedelijke doelstelling: jonge starters zijn vaak beperkt in hun mogelijkheden tot financieren van een woning. Als je volle bak moet betalen en soms moet overbieden, heb je veel spaargeld nodig en daarop haken kopers af.

In het licht van een afkoelende woningmarkt (nu nog niet, maar de economische gevolgen van Corona moeten nog echt inzetten), kan het helpen als de groep starters een duwtje in de rug krijgt. Maar nogmaals: die behoefte om alles fijnmazig te sturen vanuit Den Haag lijkt steeds sterker te worden.
Los van de leeftijdsdiscriminatie lijkt mij het juist een goede maatregel om starters een betere uitgangspositie te geven dan beleggers. Vroeger had de hypotheekrenteaftrek die functie. Ik snap niet waarom er zoveel kritiek is op dit 'proefballonnetje'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
cryptapix schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:54:
[...]

Nee hoor, gewoon in werkelijkheid. De groep 18-35 jaar kan nu inderdaad iets meer bieden dan voorheen, maar genoeg stellen uit die groep willen en kunnen al het hoogste bod doen op onze woning. Wij vallen zelf ook in die groep en konden dat ook, anders hadden we onze woning 2 jaar geleden niet kunnen kopen. Dus het hoogste bod uit die groep ligt nu gewoon 2% hoger en ik verkoop graag aan die groep ;)
Het lijkt mij dat de maatregel weinig effect heeft op de prijzen. Starters kunnen inderdaad meer bieden, maar voor beleggers zou de belasting juist omhoog gaan. Ik denk dat deze twee effecten elkaar compenseren en het netto effect op de prijzen nihil is. Er zullen alleen meer woningen naar starters gaan in plaats van dat diezelfde mensen huren van de beleggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Even snelle rekensom:
meeste starters beginnen met huis onder 300k, dus laten we zeggen 300k.
Die 2% is dus 6000 euro... niet echt iets wat je "zwaar overbieden" noemt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09 07:31

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Er is nog niet veel over bekend, maar het zal mij eerlijk gezegd niet verbazen als ze de overdrachtsbelasting schrappen, maar dat je dan ook geen BTW meer kunt terug vorderen voor zaken als notaris, taxatiekosten etc.

Op een woning van 3 ton zou dat 6000 euro overdrachtsbelasting, en bijna 4000 euro aan overige BTW's schelen en zou de overheid 10k per verkocht huis van 3 ton missen.

De overheid is gul, maar ik verwacht niet dat ze dit zullen doen.

Ik kreeg over een woning van 275k bijna 3700 euro btw terug, en betaalde 5500 euro overdrachtsbelasting

[ Voor 11% gewijzigd door Luchtbakker op 29-08-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 07:39
Luchtbakker schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:10:
Er is nog niet veel over bekend, maar het zal mij eerlijk gezegd niet verbazen als ze de overdrachtsbelasting schrappen, maar dat je dan ook geen BTW meer kunt terug vorderen voor zaken als notaris, taxatiekosten etc.

Op een woning van 3 ton zou dat 6000 euro overdrachtsbelasting, en bijna 4000 euro aan overige BTW's schelen en zou de overheid 10k per verkocht huis van 3 ton missen.

De overdrachtsbelasting voor een tweede of meerdere huis gaat omhoog van 2 % naar 8 %. Hiermee financieert de overheid de verlaging van overdrachtsbelasting voor starters en verhoogt die voor mensen die de huizen willen verhuren.

Technisch is de regeling alleen heel ingewikkeld. Omdat je moet gaan bepalen wat een starter is, en hoe weet je dat iemand niet een tweede of derde huis bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Termi schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:12:
[...]

De overdrachtsbelasting voor een tweede of meerdere huis gaat omhoog van 2 % naar 8 %.
Alleen voor mensen die inderdaad een 2e woning hebben waar ze zelf niet permanent in gaan wonen. Maar dat getal is vele malen kleiner dan de mensen die ''gewoon'' een woning kopen of gaan verhuizen naar hun nieuwe koopwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Luchtbakker schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Alleen voor mensen die inderdaad een 2e woning hebben waar ze zelf niet permanent in gaan wonen. Maar dat getal is vele malen kleiner dan de mensen die ''gewoon'' een woning kopen of gaan verhuizen naar hun nieuwe koopwoning.
Ennnnn dit is een extra drempel voor nieuwe mensen die een tweede woning voor de verhuur willen hebben, maar de mensen die al twee of meer woningen hebben worden hiermee niet benadeeld.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

President schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:24:
[...]

Ennnnn dit is een extra drempel voor nieuwe mensen die een tweede woning voor de verhuur willen hebben, maar de mensen die al twee of meer woningen hebben worden hiermee niet benadeeld.....
Het zal denk ik alleen huisjesmelkers proberen weg te jagen die nu bijna elk koophuis opkoopt voor verhuur.
Al denk ik dat hiermee de huurprijzen ook weer zullen stijgen. Ik zie er dus geen positief effect van.

Er zijn al zo weinig koopwoningen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Maahes schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:02:
[...]

Het lijkt mij dat de maatregel weinig effect heeft op de prijzen. Starters kunnen inderdaad meer bieden, maar voor beleggers zou de belasting juist omhoog gaan. Ik denk dat deze twee effecten elkaar compenseren en het netto effect op de prijzen nihil is. Er zullen alleen meer woningen naar starters gaan in plaats van dat diezelfde mensen huren van de beleggers.
Dat is alleen zo in de situatie dat die 2 groepen tegen elkaar opbieden. Als er 2 starters tegen elkaar opbieden zal het maximale bod in theorie 2% hoger liggen.
99ruud99 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:04:
Even snelle rekensom:
Nee niet zwaar overbieden, maar het is wel een prima extra wintersportvakantie voor de verkoper :)
Luchtbakker schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:10:

Ik kreeg over een woning van 275k bijna 3700 euro btw terug, en betaalde 5500 euro overdrachtsbelasting
3700 euro btw? Dus je had voor 17.619 euro aan met 21% btw belaste aftrekbare kosten? 8)7
Termi schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:12:
[...]

Technisch is de regeling alleen heel ingewikkeld. Omdat je moet gaan bepalen wat een starter is, en hoe weet je dat iemand niet een tweede of derde huis bezit.
Dat zal wel meevallen toch? In het kadaster staat of je al een woning in NL op je naam hebt (of had). Je zou natuurlijk kunnen frauderen met woningen buiten NL, maar dat kan zonder deze regeling net zo goed.
Luchtbakker schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:26:
[...]

Het zal denk ik alleen huisjesmelkers proberen weg te jagen die nu bijna elk koophuis opkoopt voor verhuur.
Al denk ik dat hiermee de huurprijzen ook weer zullen stijgen. Ik zie er dus geen positief effect van.

Er zijn al zo weinig koopwoningen....
Die redenatie snap ik niet. Als er huisjesmelkers worden weggejaagd met deze regeling zou dat in theorie betekenen dat er meer koopwoningen beschikbaar komen voor particulieren. Daarmee neemt dan ook de vraag naar huurwoningen af en stijgt de huurprijs dan toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
cryptapix schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 12:25:

Dat is alleen zo in de situatie dat die 2 groepen tegen elkaar opbieden. Als er 2 starters tegen elkaar opbieden zal het maximale bod in theorie 2% hoger liggen.
Dat klopt. Maar dan nog zou het goed zijn, want het gebeurt heel vaak dat beleggers concurreren met starters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:04:
Even snelle rekensom:
Maar die 6000,- kun je niet mee financieren in je hypotheek, toch? Dus zonder eigen spaargeld kunnen starters nu geen huis kopen, maar met het vervallen van de overdrachtsbelasting kan dat wel.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Hmmm... Het kan aan mij liggen... Maar ik wil minimaal 10k over houden na kopen van huis, zodat ik, als er toch iets tegen valt, de klap kan opvangen. (Ja, ook ik ben op zoek naar eerste huis, maar eigenlijk ingepland pas na zomer 2021 echt hard te zoeken, eind 2021 verhuizen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
99ruud99 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 12:48:
Hmmm... Het kan aan mij liggen... Maar ik wil minimaal 10k over houden na kopen van huis, zodat ik, als er toch iets tegen valt, de klap kan opvangen. (Ja, ook ik ben op zoek naar eerste huis, maar eigenlijk ingepland pas na zomer 2021 echt hard te zoeken, eind 2021 verhuizen)
Prima, maar wat maakt dat voor verschil/wat wil je daarmee zeggen?

Off-topic: na zomer 2021 (laten we zeggen 1 sept) beginnen met zoeken en dan voor 31 dec alles rond hebben en er al wonen is misschien wat ambitieus. Niet veel verkopers kunnen/willen op zo een korte termijn na het tekenen van de koopovk opleveren en die groep wordt kleiner naarmate de tijd tussen het verstrijken van eventuele voorbehouden en de beoogde opleverdatum kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
dat die 6k op 300k nu niet een wereld van verschil gaat maken qua wat voor huizen je naar gaat kijken. Het is niet dat er ineens een hele nieuwe reeks huizen beschikbaar komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
99ruud99 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:38:
dat die 6k op 300k nu niet een wereld van verschil gaat maken qua wat voor huizen je naar gaat kijken. Het is niet dat er ineens een hele nieuwe reeks huizen beschikbaar komt.
Alle kleine beetjes helpen. Bovendien is vooral de verhoging van de overdrachtsbelasting voor beleggers effectief. Het geeft een starter een voorsprong van 8% t.o.v. beleggers. Dat is wél een wereld van verschil.

Vroeger had de hypotheekrenteaftrek die functie, van het geven van een voorsprong aan zelfbewoners. Beleggers hebben immers geen renteaftrek. Maar bij de huidige lage rentes verdwijnt dat voordeel. Deze maatregel zou de originele (en wenselijke) balans weer enigszins herstellen.

[ Voor 21% gewijzigd door Maahes op 29-08-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:55
Ik denk dat deze maatregel wel een licht positief effect zal hebben. Helaas is het zo dat de woningprijzen tot 250k niet bepaald lijken te worden door wat het huis te bieden heeft maar door hoeveel mensen het kunnen betalen. In regio Eindhoven waar ik zit worden echt krotten aangeboden voor meer dan 2 ton. Met verbouwkosten ben je dan fiks duurder uit dan een vergelijkbare woning. Maar ja, als je niet meer hypotheek kan krijgen moet je maar. Het is beter dan huren...

Particuliere beleggers/verhuurders zijn echt een plaag. Een vriend van me huurt een doodnormaal rijtjeshuis voor €1350 (!) per maand. Extra festijn: het hele huis is voorzien van enkel glas. De huisbaas vertikt het om er fatsoenlijke ruiten in te zetten. Hij betaalt de stookkosten immers niet. Dat soort volk zijn echt uitzuigers.

Wel meer vrienden van me huren huizen/appartementen. Die appartementen zijn helemaal fijn. Een huisjesmelker koopt een rijtjeshuis op, tovert het met triplex en alabastine om in 3 "appartementen" en verhuurt die voor €1000-1200 per stuk per maand. Tocht, lekkages en ander gezeik inclusief.

Hopelijk wordt het dit soort volk dus een stuk moeilijker gemaakt. Echter, zonder fiks bijbouwen (of bevolkingskrimp) is dit probleem niet op te lossen. Er zijn gewoon niet genoeg huizen.

Deze nieuwe maatregel is voor mij dan wel weer spijtig. Ik heb net een paar maanden terug €6k overdrachtsbelasting af mogen tikken. Vorig jaar werd hier ook al over gespeculeerd maar toen is het er niet door gekomen.
Pagina: 1