Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-05 13:16
Ik ga binnenkort van werkgever switchen. Ik heb bij mijn huidige werkgever een leaseauto.
In eerste instantie had ik bij de nieuwe werkgever de leaseauto niet ter sprake gebracht. Ze boden me een bepaald bruto salaris (laten we voor dit voorbeeld uitgaan van €3000 bruto p/m). Later heb ik gevraagd of het mogelijk is om het leasecontract over te nemen. Deze mogelijkheid is er, maar dan wilden ze wel een stukje van het bruto salaris afhouden; laten we zeggen (wederom als voorbeeld) €200.

Hier heb ik wat vragen over:
1. Klopt het dat het voor mij gunstiger is als het brutosalaris op €3000 blijft staan, en er elke maand €200 ingehouden wordt op het bruto salaris onder het mom ‘eigen bijdrage leaseauto’, omdat ik dan:
A: een hoger bruto salaris heb waar bijv hypotheek op berekend wordt
B: de eigen bijdrage kan verrekenen met de bijtelling?

2. Heeft het voor de werkgever nadelen om het brutosalaris te houden zoals het was en er dus elke maand €200 van af te halen voor het gebruik van de leaseauto?

Ik ben ervan bewust dat de hoogte van je bruto salaris gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld toeslagen et cetera. Ik heb echter helemaal geen toeslagen, geen kinderen, geen huurtoeslag, geen zorgverzekeringtoeslag, etc.
Ook weet ik dat een hoger bruto salaris kan betekenen dat je met het puntje van je salaris net in een hogere belastingschijf terecht komt, waardoor het netto onder aan de streep minder gunstig is. Dit moet ik dan ook nog even voor mezelf berekenen. Maar zijn er verder nog zaken die ik over het hoofd zie hierin?

Beste antwoord (via Daffie op 30-12-2021 02:05)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
Daffie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:53:

1. Klopt het dat het voor mij gunstiger is als het brutosalaris op €3000 blijft staan, en er elke maand €200 ingehouden wordt op het bruto salaris onder het mom ‘eigen bijdrage leaseauto’, omdat ik dan:
Het gaat om de vraag wat gunstiger is: een stukje brutoloon of hetzelfde maandelijkse bedrag als leasebudget. In het ene geval heb je meer loon maar moet je dat als eigen bijdrage bij de leaseauto leggen. In het andere geval heb je minder loon maar meer leasebudget waardoor je die eigen bijdrage niet hebt.

Voordelen van brutoloon boven leasebudget:
* telt mee voor hypotheek
* indexatie
* pensioenopbouw!
* betere rechtsbescherming. leaseregelingen hebben vaak een eenzijdig wijzigingsbeding en in slechte tijden kunnen werkgevers deze wel eens versoberen
* transitievergoedingen worden op brutoloon gebaseerd
In voorkomende gevallen is dat lood om oud ijzer.

Minder loon = minder belastbaar loon = minder loonheffing.
Eigen bijdrage privegebruik = minder belastbaar loon = minder loonheffing.

Hier een lichte voorkeur voor minder brutoloon. Want een EB is alleen maar van de bijtelling af te trekken en niet van je belastbaar inkomen box 1. Als je stopt met privegebruik of een auto met weinig bijtelling rijdt kun je deze grens bereiken.
2. Heeft het voor de werkgever nadelen om het brutosalaris te houden zoals het was en er dus elke maand €200 van af te halen voor het gebruik van de leaseauto?
Zeker. Zie 1A. Jouw voordeel, zijn nadeel.

Voor de werknemersverzekeringen geen verschil (sinds 2013 valt bijtelling onder het uniform loonbegrip voor de werknemersverzekeringen). Maar wel: pensioenpremie, transitievergoeding etc.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:38

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

200 vooraf, 200 achteraf, dat maakt zeer weinig uit, eind van de rit gaat het om je belastbaar inkomen waar 99% op wordt gebaseerd, en of dit nu 3000-200 is of 2800, je belastbaar inkomen blijft hetzelfde.

Bij veel hypotheekverstrekkers prikken ze vrij snel door zulke constructies, daarom moet je ook veelal jaaropgaaf (waar dus je belastbaar inkomen staat), loonstrookjes (waar die 200 weer afgaat, of is afgegaan) of bankafschriften laten zien.

Het puntje in een hogere schijf heeft slechts betrekking op dat puntje zelf, 10% meer of minder van 'dat beetje' is niet bijzonder veel. (en vergeet je fiscale bijtelling van de auto niet).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 11:00
Op die 3000 euro per maand bouw jij pensioen op en telt deze mee voor het UWV mocht je werkloos of arbeidsongeschikt raken, wat daar dan nog verder vanaf gehouden wordt maakt daar niet voor uit. Je salaris is primair, lease auto secundair.

Eigen bijdrage kan je inderdaad verrekenen met de bijtelling, deze wordt op deze manier lager (dit moet je even uitrekenen met online bijtelling calculators)

Bij mijn hypotheek werd wel degelijk alleen naar het maand en jaar salaris gekeken, niet wat er netto overbleef maar dat was in 2016

edit:

Uitgerekend via https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html met een auto van 30.000 euro, even rekening houden dat die tool ook de 200 euro er nog afhaalt

3000 euro salaris en 200 eigenbijdrage is 172 euro per maand aan netto bijtelling, totale auto kosten 363 euro
2800 euro salaris is 261 euro per maand aan netto bijtelling

[ Voor 62% gewijzigd door GrooV op 28-08-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:07

Croga

The Unreasonable Man

SinergyX schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:58:
200 vooraf, 200 achteraf, dat maakt zeer weinig uit, eind van de rit gaat het om je belastbaar inkomen waar 99% op wordt gebaseerd, en of dit nu 3000-200 is of 2800, je belastbaar inkomen blijft hetzelfde.
Ah, maar dat is niet helemaal waar....

Als TS 2800 bruto salaris krijgt, wordt de bijtelling van de auto gewoon volledig betaald.
Als TS 3000 bruto salaris krijgt en daarvan 200 "Bijdrage prive gebruik auto" afgetrokken wordt, mag die 200 weer van de bijtelling afgetrokken worden alvorens hij belast wordt.

De tweede situatie is daarmee zowieso gunstiger voor TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En daar komt nog bij dat a) de 3000 dan ‘simpelweg’ weer 3000 wordt als het leasecontract over is, terwijl dat bij 2800 salaris tzt ‘vergeten’ kan zijn door de salarisadmin, en b) tzt een procent loonsverhoging vanaf 3000 meer is dan een procent extra bij 2800. Afhankelijk van hoe het is opgebouwd dan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31

Het gaat om de vraag wat gunstiger is: een stukje brutoloon of hetzelfde maandelijkse bedrag als leasebudget. In het ene geval heb je meer loon maar moet je dat als eigen bijdrage bij de leaseauto leggen. In het andere geval heb je minder loon maar meer leasebudget waardoor je die eigen bijdrage niet hebt.

Voordelen van brutoloon boven leasebudget:
* telt mee voor hypotheek
* indexatie
* pensioenopbouw!
* betere rechtsbescherming. leaseregelingen hebben vaak een eenzijdig wijzigingsbeding en in slechte tijden kunnen werkgevers deze wel eens versoberen
* transitievergoedingen worden op brutoloon gebaseerd
In voorkomende gevallen is dat lood om oud ijzer.

Minder loon = minder belastbaar loon = minder loonheffing.
Eigen bijdrage privegebruik = minder belastbaar loon = minder loonheffing.

Hier een lichte voorkeur voor minder brutoloon. Want een EB is alleen maar van de bijtelling af te trekken en niet van je belastbaar inkomen box 1. Als je stopt met privegebruik of een auto met weinig bijtelling rijdt kun je deze grens bereiken.
Zeker. Zie 1A. Jouw voordeel, zijn nadeel.

Voor de werknemersverzekeringen geen verschil (sinds 2013 valt bijtelling onder het uniform loonbegrip voor de werknemersverzekeringen). Maar wel: pensioenpremie, transitievergoeding etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:47
Ook weet ik dat een hoger bruto salaris kan betekenen dat je met het puntje van je salaris net in een hogere belastingschijf terecht komt, waardoor het netto onder aan de streep minder gunstig is. Dit moet ik dan ook nog even voor mezelf berekenen.
Dat is niet hoe belastingschijven werken. Alleen over het deel wat in de hogere schijf valt, moet je meer belasting betalen. Netto is het dus altijd gunstiger.

(De verhalen die je wel eens hoort over dat meer bruto salaris uiteindelijk netto minder overhouden gaan allemaal over de toeslagen die dan vervielen, maar dit is met het belastingplan afgelopen jaar opgelost, en dat is voor jou niet relevant zoals je zelf al noemde.)
Pagina: 1