Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-07 15:57

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Let op: APS-C :)

Achtergrond:

Ik kom vanaf een Praktica MTL-3 met een Pentacon 50 mm 1.8 prime (die nu op mijn A6400 zit) en een 70-200 zoom lens. Altijd analoog gefotografeerd, al is dat al even geleden. Voor meer achtergrond, zie hier:

Steef in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."

Geen IBIS in de nieuwe body betekent niet per direct dat ik OSS in de lens vereis. Vroeger ging dat ook zonder, op een gegeven moment moet je over naar een tripod of andere ondersteuning. Prima, potentieel voor scherpte is van hoger belang hier.

De concrete vraag

Ik heb sinds kort een Sony A6400 in mijn bezit, voorzien van de 16-50 kit lens. Dit voldoet perfect aan mijn belangrijkste vereiste; een compacte setup met een kleine kit lens geschikt voor vakantie hikes in de bergen. 16-50 is prima op APS-C, het is mij zeer goed bevallen tijdens de laatste vakantie in het zwarte woud en de Noorse fjorden.

Het manco zit hem in de scherpte en snelheid van de lens. De kit lens is al niet bijzonder licht sterk (F3.5-5) en is ook nog eens niet al te scherp. Pas bij 6-7 lijkt hij op zijn scherpst te zijn. Ik ben bereid de resulterende scherpte te accepteren voor lange berg tochtjes omdat het gewicht zeer aantrekkelijk is.

Daarbij komt dat de lens bij ~16 mm behoorlijk vervormt. Dit is makkelijk te corrigeren via het ingebakken lens profiel, maar die correctie doet de kwaliteit geen goed.

Ik ben dus op zoek naar vervanging in het 16 - 40 mm gebied;
  1. Scherper
  2. Lichsterker
  3. <1000 €
Ik heb dus al een 50 F1.8 beschikbaar, daar heb ik geen nieuwe hardware nodig. Ik ben toch al niet zo'n fan van de 50 mm "look" op APS-C (75 equiv!).

Ik zal de kit lens mee blijven nemen de bergen in, maar als ik niet zo ver / hoog hoef wil ik graag wat beter glas beschikbaar hebben voor mooie landschap plaatjes en foto's van de partner - liefst met wat achtergrond erbij.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Tripod, Lightroom, RawTherapee

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Schepte en lichtsterk sturen me vrij snel naar primes. Ik heb gekeken naar de nieuwe pricewatch: Sony E 16-55mm f/2.8 G maar die prijs lijkt me een beetje buiten proportie. Daarbij is 2.8 niet bijzonder veel lichtsterker dan de 3.5.

De andere zooms voor dit toestel spreken ook nog niet echt tot de verbeelding;
pricewatch: Sony A E PZ 18-105mm F4 G OSS ( niet bijzonder lichtsterk)
pricewatch: Sony E 18-135mm f/3.5-5.6 OSS (meer bereik maar heb al een 70-200 en niet bijzonder veel beter dan de kit)

En dan begin ik langzaam de weg kwijt te raken in het bos van reviews.

Voor 10-16 - landschappen: (sony equivalent in deze range bevalt me niet bijzonder)
pricewatch: Sigma Contemporary 16mm f/1.4 DC DN (Sony E)
pricewatch: Samyang Optics 12mm f/2.0 NCS CS (Sony E) Zwart

Voor ~30-35 - portretjes met achtergrond, in orde van voorkeur:
pricewatch: Sigma 30mm F/1.4 DC DN (Sony E)
pricewatch: Viltrox AF 23MM F1.4 E-Mount
pricewatch: Sony 35mm F1.8 OSS
pricewatch: Samyang Optics 35mm f/1.4 AS IF UMC (Sony E)

Ik ben niet vies van het gebruik van adapters of full manuele lenzen, maar dan moet het glas wel dusdanig beter zijn dat het gebrek aan AF opgevangen wordt door scherper beeld. Ik denk dat er voldoende keus is in modern glas.

n.b.
Ik kan nergens vinden of de distortion compensation bij non-sony lenzen ook in de RAW wordt mee gebakken, of dat dit handmatig moet worden gedaan in post :?

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Beste antwoord (via Steef op 02-11-2020 10:05)

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
De APS-C lenzen lijn van Sony is niet super, wel is het compact, sensor is top, mooi voor video en de AF is gewoon fantastisch.

Wij hebben ook een A6400 en een A7III. Op de A6400 hebben we de kitlens vervangen voor de 18-135mm omdat deze gewoon een mooi groot bereik heeft en net iets beter is dan de kitlens in scherpte. De Samyang 12mm F2.0 gebruiken we voor astro fotografie. De 70-350 staat nog op onze wensenlijstje.

Wij hebben de 10-18 en sigma 30 F1.4 gehad, waar de Sigma 30mm F1.4 echt mijn favo lens was, deze twee lenzen zijn vervangen door de Tamron 17-28 en 28-75 F2.8 FF.

Als we alleen bij APS-C zouden blijven dan is de Sigma 16-30-56 F1.4 een mooie keuze of eenmalig door die zure appel bijten en de Sony 16-55 F2.8 kopen, als je het mij vraagt is deze lichtsterk genoeg voor waar jij het voor gebruikt. Ala je ooit naar een A6600 gaat of nieuwe dan heb je waarschijnlijk IBIS wat OSS een stuk minder belangrijk maakt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:03

bobcom

Dedicated dabbler

Sony's aps-c collectie voor e-mount is niet om over naar huis te schrijven, en de third party's leveren alleen de neusjes van de zalm. Al een aantal jaren ben ik zeer te spreken over de Sony body's, maar niet over de (prijzen van) de lenzen Wat dat betreft ben ik meer een Canon-fan, dus plug ik een adapter op mijn Sony.mount. Metabones is duur, de Sigma MC11 is te behappen, maar ze hebben hem zo gemaakt dat hij geen Canon croplenzen slikt - wel third party merken , m.n. uiteraard Sigma.

Daarmee komt een aantal goed bekend staande en betaalbare Sigma's binnen bereik, zoals de 17-5mm 2.8 over de hele linie) voor Canon of de dito Sigma 17-70mm 2.8-4. MIsschien is de autofocus niet helemaal dat wat je krijgt met native Sony-mount lenzen, maar voor wie niet verschrikkelijk kieskeurig is zou het ruim voldoende moeten zijn.

Overigens: EF-S lenzen zijn ook geen groot probleem, met een simpel schroevedraaiertje maak je de MC-11 ook geschikt voor Canon croplenzen.. Kwestie van het zwarte plastic schotje eruit schroeven.

@handmatig scherpstellen: is amper afhankelijk van het glas: je EVF-beeld is een videobeeld en dat trekt zich niets aan van het open diafragma van je lens. Met de focushulpjes kun je bovendien naar hartelust inzoomen en peak focus leggen waar je wilt. Ik kan het zoekerbeeld van mijn oude Triotar 4.0 even goed beoordelen als dat van mijn dito Canon FD 50 1.4 - ook als ik het diafragma een flink stuk dicht knijp.
@distortion compensation: zit afaik nooit in de raw, maar kun je wel in post mobiliseren bij het bewerken van je raws.

[ Voor 7% gewijzigd door bobcom op 28-08-2020 17:21 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Als de pricewatch: Sony E 16-55mm f/2.8 G OSS had was dit een no-brainer geweest.

Misschien moet ik nog eens wat meer rond lopen met de huidige kit lens met OSS uit om te bepalen of het gebrek aan OSS een echt gemis is.

Punt is dat ik nooit enige vorm van stabilisatie heb gehad, dus ervaring is beperkt :)

YouTube: Sony 16-55 F2.8 G vs The Sigma Trio

[ Voor 24% gewijzigd door Steef op 28-08-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Na lang wikken en wegen heb ik eens gekeken naar de foto's in mijn historie die ik mooi vind, het blijkt dat ik toch vrij actief gebruik maak van het zoom bereik van de kit lens.

29% op 16-18 mm
37 % op ~30 mm
24% op 50-55 mm

De rest zit er wat tussenin, maar dat zijn maar enkelen.

Het is over het algemeen veel landscape en dan vaak ook veel foto's van de partner / ons in dat landschap, zo nu en dan een detail foto van iets groens. Geen beestjes. Ik merk dat ik al vaak de F-stops omhoog gooi omdat de kit lens daar scherper is.

Ik heb ook eens gekeken naar de sluitertijden en hoe veel van de foto's overdag zijn genomen. Het blijkt dat ik zo'n 90% van de foto's in daglicht en buiten maak, het komt dus weinig voor dat ik binnen of in low-light foto's maak. Dit doet denken dat ik wel zonder OSS kan leven, of misschien moet denken aan een kleine monopod in de rugzak.

Scherpte blijft de hoofdwens, mobiel blijven is wel een pré - dat was uiteindelijk deel van de overweging om voor een compacter APS-C model te gaan (de A7C was destijds nog niet beschikbaar). Dus liever een zoom dan meerdere primes.

Ik denk dat ik maar moet wachten op een schappelijker geprijsde 16-55 F2.8, maar zou jullie input over bovenstaande zeker waarderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Paste de oude Minolta lenzen niet op de Sony camera. Dan is het interessant om daar in te zoeken. Overigens is die Pentacon lens ook niet al te scherp. Heb vroeger ook de practica gehad maar nu ik de negatieven aan het inscannen ben snap ik niet waar ik toen trots op was. Zou eerst eens zoeken wat er op je camera past.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Hey @Frogmen

Niet zonder adapter, staat me bij. Ik heb een heel aantal van de oude P-draad lenzen uit de kast gehaald en hoewel het leuk gaat, soms scherper dan de kit lens, is het inderdaad niet de stap die ik zoek. Ik focus toch maar op nieuwer glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel ook dat die pentagon lens echt aan de onderkant van de markt zat ook toen. Succes

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-07 12:52
De opties qua zoomlenzen zijn volgens mij vrij beperkt voor de APS-C lijn. De 16-55 F2.8 is van allemaal met afstand de beste zijn, maar daar betaal je ook voor. Je geeft aan dat je F2.8 dan niet veel lichtsterker vindt dan F3.5 van je huidige lens, maar houdt er rekening mee dat de 16-55 dit over het hele bereik heeft en je huidige lens loopt gedurende het bereik op naar F5.6. Dat maakt een behoorlijk verschil.

Buiten de opties die je zelf noemt heb je ook nog deze lens: pricewatch: Sony Vario Tessar T* E 16-70mm f/4 ZA OSS
Die lens is ook al redelijk op leeftijd en krijgt ook niet hele lovende reviews. Houdt er ook rekening mee dat de 18-105 F4 een powerzoom is en dat vindt niet iedereen handig.

Je zou ook nog kunnen kijken naar de fullframe lenzen van Sony. Dan zit je alleen qua bereik iets anders, omdat je hem op APS-C gebruikt. Een 24-105 F4 is bijvoorbeeld wel een hele goede lens en ook met OSS: pricewatch: Sony FE 24-105mm f/4 G OSS

Qua prijs zit je dan wel op hetzelfde niveau als de 16-55 F2.8. Plus dat je dan wellicht nog een extra lens nodig hebt voor het bereik onder de 24mm.

Lastige keuze, het lenzenaanbod voor Sony APS-C is gewoon niet fantastisch. Ik vind de suggestie van @bobcom om een adapter te gebruiken dan ook best een goede suggestie. Dan wordt het aanbod een stuk groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Erwin186 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:56:
De opties qua zoomlenzen zijn volgens mij vrij beperkt voor de APS-C lijn. De 16-55 F2.8 is van allemaal met afstand de beste zijn, maar daar betaal je ook voor. Je geeft aan dat je F2.8 dan niet veel lichtsterker vindt dan F3.5 van je huidige lens, maar houdt er rekening mee dat de 16-55 dit over het hele bereik heeft en je huidige lens loopt gedurende het bereik op naar F5.6. Dat maakt een behoorlijk verschil.
Goed punt, hier komt ook bij dat de lens al vrij snel omhoog gaat.
Erwin186 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:56:
Lastige keuze, het lenzenaanbod voor Sony APS-C is gewoon niet fantastisch. Ik vind de suggestie van @bobcom om een adapter te gebruiken dan ook best een goede suggestie. Dan wordt het aanbod een stuk groter.
Het is inderdaad bijzonder te zien dat een Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM in combinatie met een adapter wél stabilisatie levert tegen een flink lagere totaalprijs. Het is mij dan ook niet helemaal duidelijk waarom Sony ervoor heeft gekozen om geen OSS in deze lens aan te bieden, veel concurrenten bieden dit wel op vergelijkbare lenzen.

Canon, Nikon en Sigma lenzen voor die systemen bieden wel een lens in dat bereik, mét stabilisatie, flink goedkoper. Als zo veel geknutsel nodig is moet ik me misschien ook eens afvragen of dat wenselijk is.

Goed, op basis van bovenstaande moet ik weer eens goed gaan nadenken. Dank @Erwin186 @bobcom

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• AngelusHD
De APS-C lenzen lijn van Sony is niet super, wel is het compact, sensor is top, mooi voor video en de AF is gewoon fantastisch.

Wij hebben ook een A6400 en een A7III. Op de A6400 hebben we de kitlens vervangen voor de 18-135mm omdat deze gewoon een mooi groot bereik heeft en net iets beter is dan de kitlens in scherpte. De Samyang 12mm F2.0 gebruiken we voor astro fotografie. De 70-350 staat nog op onze wensenlijstje.

Wij hebben de 10-18 en sigma 30 F1.4 gehad, waar de Sigma 30mm F1.4 echt mijn favo lens was, deze twee lenzen zijn vervangen door de Tamron 17-28 en 28-75 F2.8 FF.

Als we alleen bij APS-C zouden blijven dan is de Sigma 16-30-56 F1.4 een mooie keuze of eenmalig door die zure appel bijten en de Sony 16-55 F2.8 kopen, als je het mij vraagt is deze lichtsterk genoeg voor waar jij het voor gebruikt. Ala je ooit naar een A6600 gaat of nieuwe dan heb je waarschijnlijk IBIS wat OSS een stuk minder belangrijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Ik herken veel in wat je schrijft, hebben jullie last ondervonden van de ontbrekende OSS op die sigma 30?

@AngelusHD

[ Voor 7% gewijzigd door Steef op 26-10-2020 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AngelusHD
Steef schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:35:
Ik herken veel in wat je schrijft, hebben jullie last ondervonden van de ontbrekende OSS op die sigma 30?

@AngelusHD
Uhm, nee want toen ik de Sigma 30 F1.4 in bezit had, schoot ik met de A6500 die dus wel IBIS heeft.

Ik ben overgestapt naar de A7III met twee lenzen setup, dat was voor mij gunstiger zodat ik minder speciale lenzen nodig had buiten mijn zooms.

Wel weet ik dat een maat van mij wel de A6400 heeft tesamen met de sigma 16 en 30. Dit werkt erg goed vooral omdat het zeer snelle lenzen zijn en je dus makkelijk je sluitertijd boven de 1/30 houd. Het wordt dan ook pas merkbaarder als je veel meer zoom hebt, daarom zie je ook dat telezoom lenzen voorzien zijn van OSS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
We hebben uiteindelijk besloten om de zure hap te nemen, maar wel met zoete nasmaak :)
  • De body en het systeem bevalt gewoon goed, we zijn heel tevreden met de 6400
  • We zitten inmiddels vast aan Sony. Dat wil zeggen, adapters, laders, batterijen etc. Toch wel even serieus naar Canon, Fuji en vrienden gekeken. Maar de originele keus voor Sony blijft toch staan.
  • We gebruiken toch vrij vaak onze oude lenzen, IBIS zou daar toe kunnen voegen
  • De 1655G lijkt toch echt de enige native optie te zijn die (bijna, geen OSS) alle vinkjes zet
  • De adapter optie van @bobcom hebben we serieus naar gekeken en geprobeerd, maar veel combinaties resulteren toch vaak in beperkingen op het AF systeem.
  • De Sigma prime lenzen zijn bijzonder mooi. Even geprobeerd in een winkel, maar drie van die lenzen mee nemen de bergen in is echt geen optie voor ons.
Toen dachten wij; er zijn vast andere mensen die ook niet helemaal happy zijn van hun eerste keuze en toch nét wat anders willen. En wat blijkt, die zijn er. We hebben de 6400 gewisseld voor een 6600 + 1655G + de nodige euro's met iemand die toch iets spijt had van de uitgave. Zo hebben we voor een leuke prijs twee mensen blij kunnen maken.

Eerste indrukken zijn zoals verwacht; een wereld van verschil tussen de kit en deze lens. Overal poepscherp, snelle AF, niet te zwaar, nog steeds prima in een tasje mee te nemen.

Wij zijn blij, allen dank voor het mee denken. O+

[ Voor 0% gewijzigd door Steef op 02-11-2020 11:39 . Reden: Typen is lastig ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:03

bobcom

Dedicated dabbler

@Steef Goed gedaan en gefeliciteerd - twee mensen blij is vier keer beter dan niemand blij! Vwb "poepscherp": ik neem aan na een zeer pikante curry-maaltijd? ;)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
bobcom schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:28:
@Steef Goed gedaan en gefeliciteerd - twee mensen blij is vier keer beter dan niemand blij! Vwb "poepscherp": ik neem aan na een zeer pikante curry-maaltijd? ;)
Ik was al aan het typen om te zeggen dat het na een pikante curry bij mij vaak juist wat zacht is... en toen snapte ik wat je bedoelde :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
Steef schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:20:
We hebben uiteindelijk besloten om de zure hap te nemen, maar wel met zoete nasmaak :)

...

Wij zijn blij, allen dank voor het mee denken. O+
Gefeliciteerd met je super mooie aanwinst, de combinatie van de A6600 + 16-55 F2.8 is echt een genot om mee te fotograferen, daar zal je als hiker niet snel iets anders vinden wat zo compact is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Dit was toch wel echt de juiste stap om te maken.

Het valt de bediscussieren of die 5 mm zoom, constante F2.8 en verbeterde scherpte de 4x hogere aanschaf prijs waard zijn - maar de simpele waarheid is dat ik persoonlijk geen plezier beleef aan onscherpte.

Voor toekomstige zoekers - het is wel echt een zware lens, je loopt tegen het gebrek aan OSS aan bij minder licht, want dit gewicht maakt het lastiger het toestel stil te houden. IBIS (6600) helpt zeker!

Wat is dat verschil dan, vragen jullie.

Center frame, 50 mm, links F5.6 rechts F2.8.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvSigBz1dlvxWm7e122Xyc8Fg38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Mz3qmV8Fo1R9nAJQAUJIq90.png?f=fotoalbum_large

Center frame, 50 mm, beide F5.6.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLH3tkOcv4fSzXqHzl7JTmC5QNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eFo7SkTO8Q7KZb3Jq30iuth0.png?f=fotoalbum_large

Corner, 50 mm, beide F5.6.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3L0IPQPMml3eZespNcRAtidsQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DCqWOTCsj1eyNKKNEcq8X1PP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Haha ik kwam net hierheen om die te posten omdat ik hem in het Sony lenzentopic zag, zie nu pas dat jij dat ook was. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Gonadan schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:46:
[...]

Haha ik kwam net hierheen om die te posten omdat ik hem in het Sony lenzentopic zag, zie nu pas dat jij dat ook was. :D
tsja zo gaat dat altijd he. Nieuwe spulletjes in huis en het is meteen verouderd :P Ben toch zeer blij met mijn keus!

Ik hoop dat deze Tamron goed valt en presteert, het zou voor APS-C eigenaren zonder IBIS een zeer interessante lens kunnen zijn. Met 17-70 past hij ook heel mooi onder de 70-350 OSS van Sony. Dan heb je op APS-C met twee lenzen 17-350 gedekt met stabilisatie!

Leuk dat het platform leeft, maar laten we even afwachten wat het gaat kosten en hoe de kwaliteit is.

Pagina: 1