Legionella ongebruikte kranen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.408 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:47
Sinds een jaar wonen wij in een ander huis, waar ik laatst pas voor het eerst ontdekte dat er in de "meterkast" in de garage ook een waterleiding zit met een kraan.

Boven op zolder in het huis zit ook een waterleiding met kraan.

Beide locaties wel een kraan maar geen wasbak ofzo.

Gevolg is dat uit de garage bruin, stinkend, goor water kwam toen in de kraan eenmaal in een emmer liet lopen. Op zolder heb ik de kraan nog nooit open gehad.

Dus nu de vraag: hoe gaan we legionella en andere problemen voorkomen?

Zelf dacht ik aan een afvoer aanleggen en dan iets van een automatische kraan of spoelautomaat met timer.

Maar ja, is dat de oplossing? En wat gaat dat kosten?

Bij deze de vraag... Kan iemand helpen, de gouden tip?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als je de leiding niet gebruikt dan zou ik hem afdoppen, het liefst zo dicht mogelijk bij de leiding waar hij van wordt afgetakt. Je wilt zo min mogelijk 'dode leiding' hebben.

En die op zolder, waar staat je ketel? Als de kraan bij de ketel zit dan zal hij bedoeld zijn om je CV-ketel te kunnen (bij)vullen.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 28-08-2020 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gieliovd520 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:57:
Sinds een jaar wonen wij in een ander huis, waar ik laatst pas voor het eerst ontdekte dat er in de "meterkast" in de garage ook een waterleiding zit met een kraan.

Gevolg is dat uit de garage bruin, stinkend, goor water kwam toen in de kraan eenmaal in een emmer liet lopen. Op zolder heb ik de kraan nog nooit open gehad.

Zelf dacht ik aan een afvoer aanleggen en dan iets van een automatische kraan of spoelautomaat met timer.

af en toe de leiding doorlaten lopen, in emmer of via stuk tuinslang als je weinig ruimte hebt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:05
Elke maand in je agenda zetten dat je ze even doorspoelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Geen water drinken uit die kranen? :?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:16

Freakie1NL

Grote Baas

Indien koudwater leiding is er toch helemaal niets aan de hand.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Legionella is gevaarlijk bij verneveling, heeft niets met drinken te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
Freakie1NL schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:10:
[...]

Legionella is gevaarlijk bij verneveling, heeft niets met drinken te maken.
Maar dan is er toch geen probleem als je de kraan nooit gebruikt?

Wij hebben een kraan in de bijkeuken, die zit dus aan het einde van de rit, maar die gebruiken wij nooit, omdat de wasmachine op zolder staat. Alle overige kranen worden wel gebruikt.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:05
Als ze niet geisoleerd in een garage zitten bijvoorbeeld kunnen ze wel goed opwarmen in de zomer natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Bartske schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:13:
[...]

Als ze niet geisoleerd in een garage zitten bijvoorbeeld kunnen ze wel goed opwarmen in de zomer natuurlijk.
Leiding water in Nederland is gemiddeld 13c. Omdat naar >20c op te warmen zou misschien met niet frequent gebruik met de huidige zomers mogelijk zijn. Als je dat wil voorkomen dan of nooit in de zomer openen of de suggestie van @ThinkPad volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Martinusz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:13:
[...]

Maar dan is er toch geen probleem als je de kraan nooit gebruikt?
Integendeel.
Wij hebben een kraan in de bijkeuken, die zit dus aan het einde van de rit, maar die gebruiken wij nooit, omdat de wasmachine op zolder staat. Alle overige kranen worden wel gebruikt.
Zoek eens op dode leidingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Het verspreid gewoon vanuit het dode stuk leiding via de biofilm in de leidingen welke wel doorstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

De Rikster schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:20:
[...]

Het verspreid gewoon vanuit het dode stuk leiding via de biofilm in de leidingen welke wel doorstromen.
Nogmaals, geen probleem zolang de temperatuur niet oploopt. Mogelijkheid tot oplopen temperatuur is door @Bartske als benoemd.

[ Voor 5% gewijzigd door Freakie1NL op 28-08-2020 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou beide kranen trouwens wel even goed door laten stromen, klinkt niet heel fris dat er bruin stinkend water uit komt :X :r Even tuinslang eraan, die in toiletpot hangen (zodat je geen nevel verspreidt) en dan kwartier ofzo met kraan vol open door laten stromen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Gieliovd520 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:57:

Je zou als je er verder niets aan wil veranderen, vermits je een afvoer hebt een goedkope besproeicomputer (https://www.lidl-shop.nl/...cdXYXBOWTraIaAgYREALw_wcB) kunnen aanhangen. De sproeislang in de afvoer laten uitkomen en programmeren met hoe jij het veilig acht. Vind het zelf geen mooie oplossing, maar het zal de truc doen. Mooiste is nog steeds wat @ThinkPad aanraadt; afsluiten bij bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
Wolly schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:19:
[...]

Integendeel.

[...]

Zoek eens op dode leidingen.
Hmm oke, ik vraag mij alleen af hoe zoiets af te doppen bij de bron/beginpunt.
Zo ver ik weet zitten alle leidingen in de vloer, geen kruipruimte.
Ik weet niet of deze vanuit de keuken afgetakt is (achter keukenkastje zie ik niet vertakking naar bijkeuken), of vanuit de meterkast. Hele vloer eruit halen zie ik niet gebeuren ;)

Heb nog wel opties:
1) die kraan dagelijks gebruiken voor water van de hond bij te vullen
2) de kraanaansluiting verlengen en gaan gebruiken als buitenkraan aan de voorkant van het huis. Echter ook deze zal niet dagelijks/wekelijks (zeker niet in winter) gebruikt worden.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Martinusz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:40:
[...]

Hmm oke, ik vraag mij alleen af hoe zoiets af te doppen bij de bron/beginpunt.
Zo ver ik weet zitten alle leidingen in de vloer, geen kruipruimte.
Ik weet niet of deze vanuit de keuken afgetakt is (achter keukenkastje zie ik niet vertakking naar bijkeuken), of vanuit de meterkast. Hele vloer eruit halen zie ik niet gebeuren ;)

Heb nog wel opties:
1) die kraan dagelijks gebruiken voor water van de hond bij te vullen
2) de kraanaansluiting verlengen en gaan gebruiken als buitenkraan aan de voorkant van het huis. Echter ook deze zal niet dagelijks/wekelijks (zeker niet in winter) gebruikt worden.
Betreft optie 2.
In de winter weet je echter wel vrij zeker dat de temperatuur niet boven de >20 c uitkomt.
Is dus ook een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Freakie1NL schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:29:
[...]

Nogmaals, geen probleem zolang de temperatuur niet oploopt. Mogelijkheid tot oplopen temperatuur is door @Bartske als benoemd.
Alles vanaf 20 graden is gewoon een risico, die leiding op zolder dus gewoon spoelen maar liever nog inkorten en bij voorkeur afdoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

De Rikster schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:27:
[...]

Alles vanaf 20 graden is gewoon een risico, die leiding op zolder dus gewoon spoelen maar liever nog inkorten en bij voorkeur afdoppen.
Anders lees je het topic nog even goed door in plaats van selectief lezen en quoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Wow snelle reacties allemaal. Even wat meer context merk ik.

De leidingen zitten verwerkt in betonnen vloeren, wanden etc. Er zijn géén plekken om af te doppen.

Die in de garage wil ik wel in gebruik gaan nemen, spoelbakje maken etc. Maar dan nog ben ik daar niet dagelijks. Op zolder kom ik vooralsnog gewoon sporadisch (lees 1x per 2 maanden?).

Ik dacht dusb op zolder een soort bijkeuken te maken en in de garage een spoelbak voor de handjes wassen etc. Ik heb er wel afvoer in de buurt zitten dus aanleggen kan. Maar ja dan zit ik nog met die kraan die ik zelf aan moet zetten.

[ Voor 25% gewijzigd door Gieliovd520 op 28-08-2020 14:32 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Freakie1NL schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:04:
[...]

Anders lees je het topic nog even goed door in plaats van selectief lezen en quoten.
Ik quote selectief omdat je in dit topic structureel en onterecht aangeeft dat er niks aan de hand is/kan gebeuren want temperatuur zou niet oplopen. Dat gaat geheid wel gebeuren want ingestort en neemt dus temperatuur constructie aan. Is het probleem in combinatie met de dode stukken leiding.

Enige juiste wijze om aan te sluiten is om geen dode aftakkingen én niet boven de 25 graden te komen (conform Nen1006)

Gezien de vraag in OP zijn er maar twee opties (die inderdaad benoemd zijn) en dat is afdoppen bij de bron en tijdig spoelen.

In plaats van je sneer zou je ook inhoudelijk kunnen reageren of je reactie aanpassen zodat deze wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

De Rikster schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:47:
[...]

Ik quote selectief omdat je in dit topic structureel en onterecht aangeeft dat er niks aan de hand is/kan gebeuren want temperatuur zou niet oplopen. Dat gaat geheid wel gebeuren want ingestort en neemt dus temperatuur constructie aan. Is het probleem in combinatie met de dode stukken leiding.

Enige juiste wijze om aan te sluiten is om geen dode aftakkingen én niet boven de 25 graden te komen (conform Nen1006)

Gezien de vraag in OP zijn er maar twee opties (die inderdaad benoemd zijn) en dat is afdoppen bij de bron en tijdig spoelen.

In plaats van je sneer zou je ook inhoudelijk kunnen reageren of je reactie aanpassen zodat deze wel klopt.
Wat ik zeg selectief lezen, je reactie laat dat nogmaals blijken.
Voor jouw gemak maar even wat dingen dik gedrukt (tekst die ik volgens jou heb benoemd, maar nergens terug te lezen valt) of cursief gemaakt (wat al vermeld is, nota bene door mij zelf).

Kan je ontdaan zijn van een sneer maar je leest gewoon niet goed en vult dingen in. Dan kan je dat soort dingen terug verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Freakie1NL schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:35:
[...]

Je zou als je er verder niets aan wil veranderen, vermits je een afvoer hebt een goedkope besproeicomputer (https://www.lidl-shop.nl/...cdXYXBOWTraIaAgYREALw_wcB) kunnen aanhangen. De sproeislang in de afvoer laten uitkomen en programmeren met hoe jij het veilig acht. Vind het zelf geen mooie oplossing, maar het zal de truc doen. Mooiste is nog steeds wat @ThinkPad aanraadt; afsluiten bij bron.
Eigenlijk is dit in principe wel wat ik voor ogen heb, maar dan met apparatuur dat ervoor gemaakt is.

Is een spoelautomaat met timer een beetje makkelijk te fixen? Parallel aan de kraan zou nog wel lukken. Maar ja... De kraan.

Ik zoek eigenlijk gewoon een sensor kraan met timer merk ik :+ maar dan betaalbaar.... Al die bedrijfsmatige toestanden kosten €500...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Gieliovd520 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:59:
[...]

Eigenlijk is dit in principe wel wat ik voor ogen heb, maar dan met apparatuur dat ervoor gemaakt is.

Is een spoelautomaat met timer een beetje makkelijk te fixen? Parallel aan de kraan zou nog wel lukken. Maar ja... De kraan.

Ik zoek eigenlijk gewoon een sensor kraan met timer merk ik :+ maar dan betaalbaar.... Al die bedrijfsmatige toestanden kosten €500...
Een tuinsproeicomputertje niks? Dan kun je met een timer bv 1x/ dag 10 minuten doorspoelen (ik noem maar iets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Ja dat was het idee van freakie ook. Is nog te overwegen. Liever wat ik zei iets deugdelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Ik ga maar eens beginnen een keukenblad met spoelbak te plaatsen op zolder, dan zien we de rest wel weer. Eerst maar eens een afvoer, spoelbak, kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutella
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 17:49
Hoi, vraagje, in mijn nieuwbouwwoning laat ik de garage isoleren zodat het een werkkamer wordt. Vanuit de projectontwikkelaar laat ik er een warm-en koudwater leiding inclusief afvoer voor het toilet aanleggen, zodat ik in de werkkammer een wc met fonteintje kan maken. Ik bedenk me nu het legionella probleem… de wc / het fonteintje zal wel gebruikt worden (koud water dus), maar ik zit nu te twijfelen over de warmwater leiding.. die zal eigenlijk niet gebruikt worden… leidt dit tot legionella probleem? En kan ik dan de warm water leiding gewoon afsluiten of iets dergelijks? (Ben een vrouw van 30 en heb niet veel verstand van leidingwerk sorry)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:29

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Nutella dit topic is jaren oud. Start gerust een nieuw topic (inclusief wat je zelf al hebt uitgezocht en gevonden) maar deze gaat dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.