Welke monitor voor thuiswerk en (licht) gaming?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 11:53
Nu ik in de coronatijd volledig thuiswerk, en het er ook op lijkt dat ik in de toekomst dit vaker ga doen, wil ik mijn thuiswerkplek gaan upgraden. Dit topic gaat met name over de vraag welk formaat monitor voor mij het beste zou zijn en (in mindere mate) welke upgrades dan aan mijn desktop pc noodzakelijk zouden zijn.

De huidige situatie is als volgt:

Beneden in de woonkamer hebben we een desktop staan (Ryzen 2200g, 8GB, gebruik de integrated GPU (gebruikt 2 van de 8 GB)) met een (oude) 23", 1680x1050 monitor. Die doet dienst als internet/office pc voor iedereen, maar de kinderen spelen er ook lichte spelletjes op. Dat zijn voornamelijk webgames als Roblox, maar ook Minecraft en (soms) Fortnite, al spelen ze die laatste vooral op de switch.

Boven op mijn thuiswerkplek(je) gebruik ik een laptop van mijn opdrachtgever (i7-8850H, 32GB, Intel UHD 630, Nvidia Quadro P1000), en/of die van mijn werkgever (i5-7440-HQ, 16GB, Intel HD 630, Nvidia GeForce 940MX) op een laptopstandaard naast een 23", Full HD scherm.

Het plan is om de thuiswerkplek boven uit te breiden en comfortabeler te maken. Naast een beter bureau met meer werkruimte, wil ik ook heel graag een nieuwe monitor. Tevens willen we (lang gekoesterde wens) de PC uit de woonkamer hebben dus die verhuist naar dezelfde plek. Werk ik thuis, dan is de plek van mij. Werk ik er niet, en in de avonden en weekenden, dan kunnen de kinderen er ook gebruik van maken. Ik zoek dus een monitor die voor alle situaties geschikt is. Overigens is het plan ook om er een laptopje bij te halen om browsen/licht officewerk en huiswerk ook eventueel beneden te kunnen doen en/of als ik aan het thuiswerken ben.

Een (op dit moment groot) deel van mijn werk bestaat uit het ontwikkelen van Mendix applicaties. Voor degenen die dat niet kennen, Mendix is een low-code ontwikkelplatform, waarbij je je logica voor een groot deel opbouwt in zogenaamde microflows. In tegenstelling tot code, gebruik je hier voornamelijk ruimte in de breedte, omdat je je microflows (soort veredelde flow diagrammen) van links naar rechts opbouwt. Ik heb dus o.a. zitten kijken naar 34" WQHD monitoren. Die lijken me voor mijn werk ideaal, eventueel nog steeds met een laptop ernaast (werkplek wordt er breed genoeg voor). Echter vraag ik me af of dat ook voor de niet werkgerelateerde bezigheden de juiste keuze is. Of dat zo'n monitor niet überhaupt overkill is en ik bijvoorbeeld met een 27" QHD monitor ook al een behoorlijke verbetering heb. Of is een 28" UHD monitor beter? Bij die laatste heb ik voor nu het gevoel dat de pixeldichtheid dan eigenlijk veel te groot is, maar misschien werkt het juist wel heel fijn?

Shortlist is dus:
27" QHD
28" UHD
34" WQHD

Naast dat ik er nog niet uit ben wat het juiste formaat is voor mijn werk, is de grootste zorg eigenlijk dat mijn desktop pc underpowered zou kunnen zijn voor de grotere monitoren uit mijn shortlist, vooral tijdens het gamen. Wat is hier wijsheid? Ik vermoed dat ik niet ontkom aan tenminste een kleine uitbreiding op het gebied van dedicated graphics en een uitbreiding van het werkgeheugen naar 16GB. Dat vind ik op zich allemaal prima, maar ik wil er ook weer geen vermogen aan uitgeven.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:44
Ik denk dat 27 inch al groot genoeg is,maar hangt ook af van bureau, afstand tot bureau, hoeveel rommel op bureau, etc etc.

Hei heeft een stuk erover
https://nl.hardware.info/...-monitoren-met-goed-beeld
Tweakers ook
reviews: Monitor Best Buy Guide - De beste monitoren voor thuiswerken

[ Voor 63% gewijzigd door 99ruud99 op 28-08-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
99ruud99 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:36:
Ik denk dat 27 inch al groot genoeg is,maar hangt ook af van bureau, afstand tot bureau, hoeveel rommel op bureau, etc etc.
Bureau wordt ongeveer 1 meter 10 diep, dat komt qua indeling het handigst uit. Wellicht wil ik de monitor op een arm bevestigen, zodat hij makkelijk naar voren gehaald kan worden als dat nodig is. Ook handig i.v.m. verstelbaarheid in de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:44
Ik heb net even mijn post aangepast met 2 linkjes, volgens mij beantwoord die exact je vraag.

Voor de games die ze spelen is een game monitor (1 ms, 144 Hz) niet nodig. 60 Hz is zat, en paar meer ms maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Had ik al gelezen, maar toch bedankt. Gaat me vooral om mijn specifieke situatie. Die is toch net anders dan de gemiddelde usecase, denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:14
Bij 4k op 28 inch, zul je moeten gaan inzoomen, en zelf ben ik eigenlijk geen fan van non-integer schaling, dus dan moet je al 2x gaan inzoomen, en heb je effectief 1920x1080 op 28 inch.

Qua thuiswerken heb ik zelf een curved 34" 3440x1440 monitor gekocht. Echt een verademing. Zonder problemen 3 volle pagina's duidelijk leesbaar naast elkaar.

Niet alle games vinden 3440x1440 nog even fijn, maar 2560x1440 met balkjes aan de zijkant stoort mij niet.

Een 34" ultrawide is precies net zo hoog als een normale 16:9 27" monitor. Je hoeft er dus ook niet verder vanaf te zitten.

Er zijn ook varianten die als usb-c dock kunnen werken en ook nog eens je laptop kunnen laden. Kwestie van 1 kabeltje erin pluggen en je hebt een volwaardig bureaublad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
NESFreak schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:49:
Bij 4k op 28 inch, zul je moeten gaan inzoomen, en zelf ben ik eigenlijk geen fan van non-integer schaling, dus dan moet je al 2x gaan inzoomen, en heb je effectief 1920x1080 op 28 inch.
Mijn gevoel zegt dat dat op zich voor het gamen wel weer prettig is, omdat ik dan minder hoef te upgraden. technisch gezien wordt elke FHD pixel er dan 'gewoon' vier, maar werkt dat ook echt zo soepel? Kun je zo eenvoudig FHD op een 4K monitor weergeven?
Qua thuiswerken heb ik zelf een curved 34" 3440x1440 monitor gekocht. Echt een verademing. Zonder problemen 3 volle pagina's duidelijk leesbaar naast elkaar.

Niet alle games vinden 3440x1440 nog even fijn, maar 2560x1440 met balkjes aan de zijkant stoort mij niet.

Een 34" ultrawide is precies net zo hoog als een normale 16:9 27" monitor. Je hoeft er dus ook niet verder vanaf te zitten.

Er zijn ook varianten die als usb-c dock kunnen werken en ook nog eens je laptop kunnen laden. Kwestie van 1 kabeltje erin pluggen en je hebt een volwaardig bureaublad.
Dat zijn ook voor mij de overwegingen om voor een WQHD te gaan. Kun je voor games ook 2560x1440 afdwingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
Jorizzz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:54:
[...]

Mijn gevoel zegt dat dat op zich voor het gamen wel weer prettig is, omdat ik dan minder hoef te upgraden. technisch gezien wordt elke FHD pixel er dan 'gewoon' vier, maar werkt dat ook echt zo soepel? Kun je zo eenvoudig FHD op een 4K monitor weergeven?
Als je scaling door je monitor laat doen gaat het mis. Alleen 1080p en 720p passen er toevallig 2x en 3x in. De rest van de resoluties niet. Daarom doet een gemiddelde monitor altijd interpolatie voor non-native resoluties. Het resultaat is in ieder geval dat het een beetje wazig wordt.

Zie ook: https://www.reddit.com/r/...n_of_1080p_content_on_4k/

Elke moderne videokaart ondersteund echter Integer Scaling. Dan maakt je videokaart er netjes groepjes van 2x2 pixels van en stuurt het dan zo door naar je scherm.

Kijk bijvoorbeeld in https://hothardware.com/r...n-nvidia-graphics-drivers
[...]

Dat zijn ook voor mij de overwegingen om voor een WQHD te gaan. Kun je voor games ook 2560x1440 afdwingen?
Dit kan bij elke spel dat een optie heeft om de resolutie te wijzigen. Dit zijn toch wel de meeste games.
Vervolgens moet je op je GPU (als je GPU schalen hebt ingeschakeld) of anders op je scherm instellen dat hij schaalt met behoudt van aspect ratio (of integer scaling). Dit zorgt ervoor dat je de balkjes krijgt bij resoluties die minder breed zijn, ipv dat je het uitrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
NESFreak schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:11:
[...]

Als je scaling door je monitor laat doen gaat het mis. Alleen 1080p en 720p passen er toevallig 2x en 3x in. De rest van de resoluties niet. Daarom doet een gemiddelde monitor altijd interpolatie voor non-native resoluties. Het resultaat is in ieder geval dat het een beetje wazig wordt.

Zie ook: https://www.reddit.com/r/...n_of_1080p_content_on_4k/

Elke moderne videokaart ondersteund echter Integer Scaling. Dan maakt je videokaart er netjes groepjes van 2x2 pixels van en stuurt het dan zo door naar je scherm.

Kijk bijvoorbeeld in https://hothardware.com/r...n-nvidia-graphics-drivers
Ah, dat is zeker nuttige informatie, thanks. Wel bijzonder eigenlijk dat iets wat exact 1:2 of 1:3 past toch niet op een simpele manier netjes kan worden weergegeven. Wat mij betreft valt de UHD optie dan hiermee al af. Ik heb geen zin om mijn desktop dusdanig te upgraden dat de kinderen er in UHD op kunnen gamen. Als ze dat per se willen, dan gaan ze maar sparen voor een eigen game pc.
Dit kan bij elke spel dat een optie heeft om de resolutie te wijzigen. Dit zijn toch wel de meeste games.
Vervolgens moet je op je GPU (als je GPU schalen hebt ingeschakeld) of anders op je scherm instellen dat hij schaalt met behoudt van aspect ratio (of integer scaling). Dit zorgt ervoor dat je de balkjes krijgt bij resoluties die minder breed zijn, ipv dat je het uitrekt.
Check. Ik ga ervan uit dat dat wel goed komt met iets als Fortnite. Minecraft kan je volgens mij ook prima windowed draaien, dus daar zie ik ook geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Als ik er nu vanuit ga dat 4K afvalt, dan blijft een 34" WQHD of een 27" QHD monitor over. Zal deels een financiële afweging worden ook. Als ik ervan uitga dat het gamen sowieso op QHD gebeurd (al dan niet met zwarte balken aan de zijkant op de WQHD monitor), over welke upgrades hebben we het dan minimaal voor mijn desktop? Nogmaals, dat is nu een Ryzen 2200g systeem zonder dedicated graphics. Dat werkt nu (soort van) redelijk op 1680x1050. Wat zou een slimme upgrade zijn, zonder het onderste uit de kan te moeten halen? Ik ben al een tijdje niet meer zo up-to-date in videokaartland... Of zou het juist een upgrade op een ander gebied moeten zijn. Geheugen kan ik relatief goedkoop (~60 euro) upgraden naar 16GB, dat doe ik waarschijnlijk sowieso wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 10:22
Voor werken vind ik een ultrawide echt fantastisch (21:9) kan je zonder problemen meerdere documenten/windows vol openzetten naast elkaar.

Qua gamen is dat iets minder omdat het niet altijd ondersteund wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-09 19:15
99ruud99 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:49:
Ik heb net even mijn post aangepast met 2 linkjes, volgens mij beantwoord die exact je vraag.

Voor de games die ze spelen is een game monitor (1 ms, 144 Hz) niet nodig. 60 Hz is zat, en paar meer ms maakt niet uit.
Hier ben ik het niet mee eens. :P
144hz is bij zowel werk gerelateerde dingen als het scrollen door een pagina als het bekijken van 3d animaties echt een verademing. Laat staan voor gamen. Ik merk dat ik de informatie beter binnen krijg. Ook is het voor de ogen rustiger. Veel mensen zeggen dat ze na 144hz niet meer terug willen naar 60hz.

[ Voor 5% gewijzigd door Torac op 28-08-2020 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
Jorizzz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:48:
Als ik er nu vanuit ga dat 4K afvalt, dan blijft een 34" WQHD of een 27" QHD monitor over. Zal deels een financiële afweging worden ook. Als ik ervan uitga dat het gamen sowieso op QHD gebeurd (al dan niet met zwarte balken aan de zijkant op de WQHD monitor), over welke upgrades hebben we het dan minimaal voor mijn desktop? Nogmaals, dat is nu een Ryzen 2200g systeem zonder dedicated graphics. Dat werkt nu (soort van) redelijk op 1680x1050. Wat zou een slimme upgrade zijn, zonder het onderste uit de kan te moeten halen? Ik ben al een tijdje niet meer zo up-to-date in videokaartland... Of zou het juist een upgrade op een ander gebied moeten zijn. Geheugen kan ik relatief goedkoop (~60 euro) upgraden naar 16GB, dat doe ik waarschijnlijk sowieso wel.
Je zou eerst kunnen kijken of het nog te doen is. Vervolgens is de vraag wat je voeding van je PC aan kan.

Ik denk dat je met iets als pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G een heel eind komt.

Ook een 2e hands gtx1060/gtx1070/rx480/rx580 zal al ruim voldoende zijn voor minecraft en fortnite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EightGear
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-08 09:20
Deze MSI is recent flink in prijs gedaald:
pricewatch: MSI Optix MAG341CQ Zwart

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lnnnnnnn
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-09 15:07
Bedankt voor de headsup, ik volgde dit topic (dank @Jorizzz ) omdat ik deels in een soortgelijke situatie zat en heb hem besteld voor de lage prijs van € 385,-. Heb een review achtergelaten, laat maar weten als er vragen zijn.

Ik was een paar dagen terug bij de MediaMarkt en, voor wat het waard is, de jongens daar verwachtten dat de curved tendens net als bij televisies waarschijnlijk wel zou teruglopen. Curved televisies was een grote hype maar nu worden ze niet eens meer gemaakt, blijkbaar. Verder komen de nieuwe Xbox en PlayStation eraan en zal dat waarschijnlijk wel een boost geven aan de 4K-monitor markt. Dat zou betekenen dat er meer aanbod komt en dus ook de prijzen gaan dalen. Wat dat betekent voor de ultrawides, weet ik niet.

Geen idee of je er wat mee kunt, hopelijk helpt bovenstaande info je met het maken van een keuze. Eventueel kun je een prijsalert instellen op deze monitor of een andere die je wil, dan ben je snel op de hoogte van een aanbieding. Ik heb zo het gevoel dat niet alleen Bol en nu ook BCC (nu € 450,-) hun restpartijen van deze monitor willen verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:32
@Lnnnnnnn Ikzelf vind een curved tv echt nutteloos als je niet alleen bent. Dan zit er altijd iemand niet midden voor.
Daarentegen met een computerscherm lijkt het me wel interessant op grotere maten (er komt voor mij één dezer dagen een 38 inch wide binnen welke curved is. Volgens mij zijn die haast niet plat te koop.
Maar het zal toch wel wennen zijn. We gaan het meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
Beter laat dan nooit, maar ik dacht: laat ik toch nog even melden wat ik uiteindelijk gedaan heb.

Uiteindelijk ben ik gegaan voor een 27" QHD monitor, de Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 (klik)

Ik heb die bij Coolblue als 'tweedekans' voor 264,- kunnen kopen en daarmee was hij dusdanig veel voordeliger dan de 34" WQHD monitoren die ook een mat IPD scherm en USB hub hebben én goed verstelbaar zijn, dat ik de hogere prijs voor de laatste niet goed kon verantwoorden.
Monitor bevalt prima, héérlijk veel werkruimte, goed beeld. Voorlopig nog geen spijt van mijn keuze.
Pagina: 1