Muziek streamen via diensten of via Blu ray of via NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldcycling
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-12-2023
Ik ben op zoek naar een zo goed mogelijke oplossing voor het beluisteren van muziek
Mijn muziek interesse is klassiek, beetje jazz en beetje pop.

De kwaliteit van weergave is voor mij het belangrijkst.
Wat ik heb
Marantz SR 6014
Speakers Dali

Spotify heb ik een tijdje maar vind de muziek te vlak overkomen
Tidal komt goed binnen, vol, ruimtelijk en warm. Alleen moet dit via Heos wat niet gebruikersvriendelijk is.

Nu heb ik de volgende vragen.
Om muziek te streamen naar je versterker is wifi dan voldoen of wordt de kwaliteit van muziek beter als dit met een kabeltje gaat, dus vanaf laptop naar de Receiver?

Nu lees ik ook over een Roon. Deze kan ook gebruik maken van verschillende muziek streamdiensten. Is dit handiger? NAS is niet interessant voor mij want ik heb weinig CD's. Als ik het goed begrijp kan je via Roon muziek luisteren via een online server. Tot nu toe vind ik het wat complex overkomen.

Ik kan natuurlijk ook CD's afspelen via mijn Blu-ray speler maar ik houd van variatie.

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.

Alvast mijn hartelijk dank

[ Voor 9% gewijzigd door Ronaldcycling op 28-08-2020 10:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:19
Ronaldcycling schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:16:
Spotify heb ik een tijdje maar vind de muziek te vlak overkomen
Tidal komt goed binnen, vol, ruimtelijk en warm.
Is dat alleen omdat je weet dat Spotify een max bitrate van 320kb/s heeft en Tidal lossless kwaliteit kan streamen of hoor je het ook echt?

Deezer heeft sinds kort ook een lossless abonnement met Deezer Hifi. Wellicht is dat wat voor je.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:19
Ronaldcycling schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:16: Alleen moet dit via Heos wat niet gebruikersvriendelijk is.
Als HEOS niet gebruiksvriendelijk genoeg is zou ik ook niet andere diensten proberen, heos is nog gegreineerd in jouw versterker, als je iets anders wil zul je zelf wat moeten doen.

Als geluid vlak overkomt zou ik het als eerste in de positie van jouw speakers zoeken, die iets verplaatsen kan al veel helpen. Daarna wel weer opnieuw Audyssey MultEQ XT32 uitvoeren. Let ook even op bij de Audyssey settings: wel gebruiken maar bv niet dynamiek laten beperken (weet even niet de naam van die setting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ronaldcycling schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:16:
Alleen moet dit via Heos wat niet gebruikersvriendelijk is.
Dat HEOS niet gebruiksvriendelijk is, kan ik me helemaal in vinden. Die app is echt waardeloos en al vele jaren toe aan een grondige herziening. Het zit ook op mijn Marantz receiver maar ik blijf er ver van weg. Audio streamen heb ik opgelost met een Bluesound Node die echt veel prettiger is in gebruik.
Om muziek te streamen naar je versterker is wifi dan voldoen of wordt de kwaliteit van muziek beter als dit met een kabeltje gaat, dus vanaf laptop naar de Receiver?
Wat je hier precies bedoelt is wat vaag. Bedoel je via een audio jackplug je laptop aan de receiver hangen? Kan prima; wel onhandig in gebruik.
Of bedoel je netwerk-shares beschikbaar stellen op de laptop via WiFi of met een netwerkkabel naar een router/switch waar ook de receiver met WiFi/netwerkkabel aan hangt? Beiden kan en audiokwaliteit is gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:11
Hoe heb je je Marantz SR6014 aan je netwerk gekoppeld, bedraad of met wifi? In het algemeen zijn bedrade netwerk verbindigen betrouwbaarder, bij wifi zijn de lokatie van je router ten op zichte van je receiver, de hoeveelheid draardloze apparaten in je huis, de kwaliteit van de router, de frequentie waarop je verbonden bent en het kanaal waarop hij ingesteld staan van belang - dat laatste vooral als je dicht op buren met ook wifi woont.
Ik neem aan dat je nu de in de Marantz ingebouwde apps voor Spotify connect en Tidal gebruikt hebt? Ik ken de Marantz niet, bij sommige van deze apps is de bitrate voor Spotify in te stellen, ben je er zeker van dat die op 320 kb/s staat?
Heos werkt als een remote device voor Spotify zie ik. Hoe staat de bitrate in de Spotify app op je telefoon ingesteld? Kijk onder settings bij Music Quality/Streaming

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 28-08-2020 16:00 . Reden: beter gelezen :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Roon heeft een prettige interface en de integratie met Tidal is top......

Complex is het niet. Ze gaan ervan uit dat je basis begint met eigen bestanden (bijvoorbeeld je rips van cd's of wellicht wat gedownload spul). Die worden door de Roon server software netjes in een catalogus gezet. De server kan draaien op Windows/Mac/Linux...

Daarbij draaij je dan de Roon remote app (ook weer op nagenoeg alle soorten apparaten, ook tablets en telefoons) die alles in een perfecte interface aan je toont, gecombineerd met allerlei aanvullende gegegevens zoals de omschrijving van het album, de artiest en de lyrics. Integratie met streaming platforms als Tidal is naadloos waardoor je eigenlijk geen verschil ziet tussen je eigen bestanden en de streaming bestanden.

In de remote app bepaal je ook waar je afspeelt, kan ook op je Marantz maar dan via Airplay. Niet optimaal omdat je dan geen hi-res kan gebruiken maar werkt verder wel goed. Er zijn ook streamers die rechstreeks met de Roon server praten, zoals de spullen van Bluesound maar ook Sonos integratie is er.

Complex klinkt het wellicht maar is het niet echt, je kan alles in één draaien (server en remote software) bijvoorbeeld op een dekstop of laptop. Al je afspeel apparaten krijg je dan gewoon te zien met de opties van verbinden (ondersteuning is er ook voor Airplay en Chromecast) en je kan zien met welke bitrates en eventuele conversies alles speelt.

Probeer het gewoon 2 weken gratis op je pc of mac en kijk of het wat voor je is.

Belangrijke nadeel is dat de USD 120 per jaar voor een mooie interface wel wat aan de prijs kan zijn....zeker bovenop je streaming abonnement.

Voor wat betreft wifi vs bedraad, daar zijn de meningen verdeeld over. Ik hoor nul verschil maar er zijn mensen die beweren dat ze op high-end sets verschil horen waarbij bedraad niet persé beter is vanwege de ruis van dingen als voedingen van switches of andere componenten. Voor een normale set betwijfel ik of er verschillen zijn.

Ik draai Roon gewoon op mijn pc en speel alles af op verschillende plaatsen (HT set, pc speakers, soundbar en Google Nest, die laatste voor wat radio) met mijn telefoon of iPad als bediening. Werkt erg prettig.

[ Voor 28% gewijzigd door Yowzawood op 28-08-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldcycling
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-12-2023
@Hulleman
Ik hoor gelukkig verschil. Tidal komt warmer binnen en het geluid is meer open, minder vlak.
Deezer werkt het zelfde als Tidal, moet ook via Heos. Dus valt ook af. Bedankt voor je info

@Canonball
Speakers staan goed, dit merkte ik al met mijn CD’s en zeker nu ook met Tidal. Bedankt voor je bijdrage.

@D vd V
Bluesound mode, is voor mij nieuw. Is wel prijzig. Kan ik vanuit de Tidal app direct streamen naar Bluesound mode?
Bedankt

@Martyw
Marantz is gekoppeld via wifi. Spotify is zo ingesteld met de hoogste kwaliteit instellingen.
Bedankt voor de suggesties

@Yowzawood
Voor mij is Roon toch nog te ver weg, moet hier nog in gaan verdiepen. Ik weet niet of dit iets voor mij is. Bedankt hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ronaldcycling schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:58:
@D vd V
Bluesound mode, is voor mij nieuw. Is wel prijzig. Kan ik vanuit de Tidal app direct streamen naar Bluesound mode?
Bedankt
Ik heb geen Tidal account (of andere streaming dienst; doe alles lokaal vanaf een NAS) maar heb gekeken in de Bluesound app op de iPad en daar onderstaande screenshot gemaakt. Het lijkt er op dat je die bibliotheek rechtstreeks uit de app kan bedienen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9Y52MixPHUJId_GF4ESRhb8WNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1BEnjK3jbWayC2uFVapwN6Z.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1