Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop middelbare school (keuzevak Informatica) - welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Meisbs
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-01-2021
Dag.
Voor mijn zoon, die naar de middelbare school gaat, ben ik op zoek naar een laptop. Ik ben nu al een paar dagen bezig om uit te zoeken welke ik het best aan kan schaffen, maar ik kom er niet uit. Wat ik verwarrend vind is dat het in principe zo is dat hoe hoger het nummer, hoe beter (i7 beter dan i5, AMD 7 beter dan AMD 5), maar dat dit ook afhangt van het nummer en letter er achter. Ik krijg bv niet helder of de AMD Ryzen 7 3700U nou beter is dan een Ryzen 5 3500U. En of de AMD 5 4500 beter is dan de i5 10th generatie. En om het nog ingewikkelder te maken, schijnt het bij de i5 soms een eerdere generatie nog beter te zijn dan een 103 generatie, afhankelijk van de letter (G of H of…). Samengevat, ik kom er niet uit. Kunnen jullie met mij meedenken?

Wat ik in andere posts gelezen heb, wordt de Ideapad 5 aangeraden met AMD 5 4500. Ik heb ook een versie gezien met i5, maar ik weet niet of dat een goed alternatief is. Zoonlief houdt van computeren en zal als keuzevak informatica nemen. Het wordt dus voor iets meer gebruikt van alleen Office. Als grafische kaart goed is, is dat mooi meegenomen. Laptop moet geschikt zijn voor Photoshop.

Wat ga je met je laptop doen? Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?[/b]
Zoonlief houdt van computeren en zal als keuzevak informatica nemen. Het wordt dus voor iets meer gebruikt van alleen Office. Als grafische kaart goed is, is dat mooi meegenomen. Laptop moet geschikt zijn voor Photoshop.

Wat is je budget?
Max. 700,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Gaat mee naar school.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Opties die ik op het oog heb: (maar ik sta open voor betere suggesties)

• ASUS VivoBook 14 (555,-) /AMD Ryzen 7 3700U processor / 8 GB werkgeheugen / 256 GB SSD / AMD Radeon™ Graphics (onboard)

• Lenovo IdeaPad 3 15IIL05 (599,-) of HP 15s-fq1556nd (619,-)(zelfde specificaties) / Intel® Core™ i5-1035G1 processor / 8 GB werkgeheugen / 512 GB SSD /Intel® UHD Graphics (onboard)

• Lenovo Ideapad L340-15API (629,-) / AMD Ryzen 7 3700U processor / 16 GB werkgeheugen / 512 GB SSD / AMD Radeon™ RX Vega 10 (onboard)

• LENOVO IdeaPad 5 (ca 650) / Processor: AMD Ryzen 5 4500U / Werkgeheugen: 16 GB / Opslag: 512 GB SSD / Grafische kaart: AMD Radeon Graphics
Of de versie met i5 (ca 699):
• Intel® Core™ i5-1035G1 processor / 8 GB werkgeheugen / 512 GB SSD / NVIDIA® GeForce® MX330 - 2 GB

Alvast mijn hartelijke dank voor het meedenken!

Alle reacties

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11 19:34
Laat de AMD 3000 serie maar liggen, die is niet interessant meer.

De AMD 4000 en Intel 10e generatie zijn de beste keuzes. AMD loopt wel wat voor op prestatie en lager verbruik. Een 4500U of 4600U zou dan ideaal zijn.

Photoshop werkt in principe ook op een laptop zonder stevige grafische kaart. De IdeaPad 5 zou een goede keuze zijn naar mijn mening.

Kijk wel even naar de helderheid van het scherm, ga voor 250-300 nits. Niet lager, anders heb je met tegenlicht een "donker" scherm.

En koop eventueel extra garantie via Lenovo, kan tot 4 jaar uitgebreid worden voor niet al teveel geld.

[ Voor 9% gewijzigd door John767 op 28-08-2020 08:51 ]

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik heb afgelopen week de Lenovo IdeaPad 5 15ARE gekocht (moet nog binnen komen). Review > reviews: Lenovo IdeaPad 5 15ARE - Ryzen 5 4500U presteert uitstekend

Specs zijn zeer goed, kijk alleen even of het scherm voldoende voor je is.
Dit is een laptop die een hele opleiding mee zou moeten gaan qua hardware denk ik.

Nu voor € 644 bij de Mediamarkt (niet online op voorraad op dit moment) en gewoon bij Lenovo te bestellen. Kijk dan even naar de studenten korting mocht je voor die laptop gaan.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw