Luide koelinstallatie supermarkt, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.479 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 13:05
Anderhalf jaar terug kwam ik te wonen in mijn huidige woning. Onder mijn appartement zit een Turkse supermarkt, waarmee mijn buren niet zo'n geweldige relatie mee hebben.

Nu blijkt dat in het afgelopen half jaar de koelinginstallatie van de supermarkt langzaam achteruit gaat. De behuizing begon aardig te trillen en dit is 'opgelost' door een pallet boven op de installatie te plaatsen. Zeer recentelijk hoor ik weer geratel en lijken er meerdere onderdelen aan te lopen binnen de installatie wat voor een enorm kabaal kan zorgen, zelfs in de nacht.

Ik heb al geprobeerd om een van de eigenaren hierop aan te spreken, maar dit valt naast andere ergernissen op dove oren. Ik heb geprobeerd om op de site van de gemeente informatie in te winnen, maar over dit specifieke geval is weinig te vinden. Concreet gevraagd, bij welke instantie kan ik het beste terecht om de supermarkthouders aan te sporen om de koelinginstallatie te repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 17:17
Misschien contact opnemen met de wijkagent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kan je toch bij de vve aangeven?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Bouw en Woningtoezicht of Milieudienst in je regio contact mee zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
spookz0r schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 01:36:
Misschien contact opnemen met de wijkagent?
Nee dit is civiel hier heeft een wijkagent niet zoveel mee te maken. De gemeente is het juiste aanspreekpunt hier. Ik weet niet of het algemeen in Nederland zo is maar voor een koelinstallatie moet een omgevingsvergunning worden aangevraagd bij mijn gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02-07 15:43
Lijkt mij het beste om elke avond melding te maken van geluidsoverlast bij de politie, dan kunnen ze in ieder geval een dossier opbouwen. Vervolgens bij de gemeente een verzoek tot handhaving indienen, dan zijn ze verplicht er binnen 8 weken wat aan te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07 21:23
Wij hebben ook zoiets ooit gehad. Contact met gemeente gezocht. Binnen no time stond er iemand van de gemeente op de stoep met apparatuur om het geluidsniveau te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
Wolly schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 01:43:
Kan je toch bij de vve aangeven?
Dat kan, maar de supermarkt luistert in zulke gevallen alleen naar de verhuurder.
Speedmaster schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 01:47:
Bouw en Woningtoezicht of Milieudienst in je regio contact mee zoeken.
Ga ik naar kijken, bedankt voor de tip :)
PolarBear schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:44:
[...]

Nee dit is civiel hier heeft een wijkagent niet zoveel mee te maken. De gemeente is het juiste aanspreekpunt hier. Ik weet niet of het algemeen in Nederland zo is maar voor een koelinstallatie moet een omgevingsvergunning worden aangevraagd bij mijn gemeente.
In mijn gemeente is het niet nodig om een omgevingsvergunning aan te vragen om een koelinstallatie te hebben.
TheByteBoy schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:04:
Wij hebben ook zoiets ooit gehad. Contact met gemeente gezocht. Binnen no time stond er iemand van de gemeente op de stoep met apparatuur om het geluidsniveau te meten.
Dat kan ik proberen, alleen is het probleem dat de installatie heel wisselend lawaai produceert. Maar misschien dat er gekeken wordt naar de laatste onderhoudsbeurt van de installatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:09
ItMeAedri schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:36:
[...]

Dat kan, maar de supermarkt luistert in zulke gevallen alleen naar de verhuurder.
Verhuurder zit in de VVE als dit het zelfde complex is. VVE kan dus de verhuurder sommeren om dit door huurder te verhelpen en dat er anders een dwangsom volgt.

Vervolgens sowieso ook melding maken bij de gemeente, neemt overigens niet weg dat de gemeente wel kan gaan klagen als er overlast geconstateerd wordt maar dat de Winkel er nog niets mee doet totdat er daadwerkelijk boetes uitgeschreven worden.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Ik weet niet hoe het in jouw vve is geregeld, maar in veel reglementen staat dat de huurder zich ook conformeert aan de regels. Daarnaast moet je ook de verhuurder aanspreken via de vve.

Wordt de vve geleid door een professionele partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
Wolly schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:48:
[...]

Ik weet niet hoe het in jouw vve is geregeld, maar in veel reglementen staat dat de huurder zich ook conformeert aan de regels. Daarnaast moet je ook de verhuurder aanspreken via de vve.

Wordt de vve geleid door een professionele partij?
Voorheen werd de VVE beheert door een externe beheerder, maar die heeft vorig jaar zijn rol neergelegd. Nu is een van mijn buren de VVE voorzitter. Of er nog gezocht wordt naar een nieuwe partij is mij helaas niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qtweaker
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-10-2020
Dit soort herrie wordt ook meestal veroorzaakt door de condensor ventilator van een professionele koeling Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vN8l-wGiV3ydXXlcXeKOjZyhLBI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P0FOy49K3nV1fsSbE3HTKgAz.jpg?f=user_large
Het ventilator blad loopt in onbalans door vervuiling. Als dit een tijdje niet schoongemaakt wordt zal ook snel het lager in de motor uit zijn voegen lopen. Maar ook een compressor die op zijn eind loopt kan de oorzaak worden. Ik zou de eigenaar melden dat het spoedig tijd wordt voor onderhoud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
qtweaker schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:13:
Ik zou de eigenaar melden dat het spoedig tijd wordt voor onderhoud ;)
Lijkt me eerder dat ie daar al te laat mee is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112
  • Laatst online: 20:33

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Dat kan ik proberen, alleen is het probleem dat de installatie heel wisselend lawaai produceert. Maar misschien dat er gekeken wordt naar de laatste onderhoudsbeurt van de installatie?
En juist daar zijn ook oplossingen voor :) Wij leveren apparatuur voor "langdurige" monitoring aan o.a. gemeente. Worden vaak ingezet voor dit soort situaties, ook bij bouwterreinen / laden-lossen etc. Ergens waar je niet een continue geluid hebt in elk geval. Zou zeker eens informeren bij de gemeente!

edit:
Wij is het bedrijf waar ik werk.

[ Voor 3% gewijzigd door Mattie112 op 28-08-2020 16:12 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
qtweaker schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:13:
Dit soort herrie wordt ook meestal veroorzaakt door de condensor ventilator van een professionele koeling
Het ventilator blad loopt in onbalans door vervuiling. Als dit een tijdje niet schoongemaakt wordt zal ook snel het lager in de motor uit zijn voegen lopen. Maar ook een compressor die op zijn eind loopt kan de oorzaak worden. Ik zou de eigenaar melden dat het spoedig tijd wordt voor onderhoud ;)
TIL! Ik had al zo'n vermoeden en heb het ook bij de eigenaar gemeld, maar daar wordt verder niets mee gedaan.

Verder goede tips, ik ga bij de gemeente informeren of zij hierin iets kunnen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Laatst online: 20:33

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Kan ook zijn dat je bij de omgevingsdienst moet zijn, bijvoorbeeld:

https://www.odmh.nl/thema/geluid/inwoners/geluidsoverlast/

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Heb het in jaren geleden in een vorig huis gehad: ik woonde naast een friet tent waarvan de keuken aan mijn tuintje grensde.
Koeling ging stuk, werd er eentje van Marktplaats gehaald die een enorme bak herrie maakte. Zowel ik als mijn bovenburen spraken de eigenaar erop aan, die bezwoer dat hij er mee bezig was. 3 maanden later verkocht hij de tent met brakke koeling.
Wij de nieuwe eigenaar aangesproken, die beloofde dat hij ernaar zou kijken. Na een maand ben ik naar hem toegegaan en heb hem een ultimatum gegeven: binnen 4 weken is het opgelost of er volgen stappen.
4 weken later heb ik de gemeente gebeld, een week later stond er een controleur op de stoep met meet apparatuur en een dag later stond de koeling uit...

Dus inderdaad: gemeente bellen en vragen of ze een meting kunnen doen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Geluidshinder
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-11-2021
Beste mensen, al jaren woonde ik zonder problemen bij een winkelcentrum. Nooit geen last van de koelinstallaties gehad. Na een verbouwing winkelcentrum hebben wij in eens structurele overlast van koelinstallaties. Overleg winkeliers liep op niets uit, de politie kan er niet op handhaven. Uit eindelijk de milieudienst ingeschakeld. Er zijn na 2 jaar diverse metingen verricht en een aantal installaties verplaatst. Er zijn aanpassingen gedaan aan de installaties. Maar des ondanks nog steeds overlast. Het lij ook t wel of de installatie volledig open gezet worden. Je kan het vergelijken met een langdurige volgasgevende stationair draaiende vrachtauto vergelijken.
Er zijn wettelijke regels hoeveel geluid een installatie afzonderlijk mag maken. Vergunning heb je niet nodig om een installatie neer te zetten. Op een gegeven moment werd er gezegd door de milieudienst dat ik tinnitus had. De medische molen in. Tinnitus niet geconstateerd. Dan werd er gezegd ga verhuizen. Dacht het niet. Het flat was er eerder als de probleem veroorzakende installaties. Verder word er gezegd: Een winkelier moet ruimte krijgen om zijn bedrijf te runnen en heeft recht op geluid maken.

Ik wil een ieder die overlast heeft van welke overlastgevende installatie dan ook met klem te adviseren om dit te melden bij de plaatselijke milieudienst. En blijf het melden liefst met zoveel mogelijk omwonende die ook last hebben. Het is een groot probleem in Nederland! En dit probleem moet opgelost worden in Den Haag. Maar dit komt alleen hoog op de agenda als duidelijk wordt hoe groot dit probleem in Nederland is. Ik wens U veel succes en uithoudingsvermogen bij het (structureel)melden van de geluidsoverlast! Het is een overheidsinstantie en dat werkt traag.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:54

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Bedankt voor je toevoeging. Gezien de kick en dat je hier speciaal voor geregistreerd bent, sluit ik het topic.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.