Advies gevraagd (overstap naar Glasvezel)

Pagina: 1
Acties:

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
Beste mensen,

Ik zit al een tijdje te denken om van Ziggo kabel 250mbit en TV over te stappen naar T-Mobile Thuis (enkel 1000/1000 glasvezel internet). Heb geen TV abo nodig en scheelt behoorlijk in de kosten plus 4x sneller in theorie..
De aansluiting zit al in de meterkast maar nu zit ik te kijken hoe ik een stabiele, snelle verbinding kan krijgen vanaf de meterkast naar de woonkamer (ong. 10m met wat obstructie). De uitdaging is dat een kabel trekken naar woonkamer erg lastig wordt..

In de woonkamer heb ik nu bekabeld aan de Ziggo connectbox (wifi uitgeschakeld) een Xbox en Nvidia Shield. En er hangt een TP-Link Deco M5 aan met 1 unit bij de trap en 1 boven bij PC (bekabeld). Huis is gebouwd in 2010, 2 verdiepingen, ong 75m2.

Wat kan ik het beste doen? De Deco aan de T-Mobile router en er een unit bijkopen? Dan kan ik 1 apparaat bekabeld aansluiten in de woonkamer. Of kan ik daar weer een switch aanhangen en dan alles bekabeld ? Of kan ik beter een goede Powerline set kopen? Moeilijk te zeggen of dit stabiel gaat zijn en hoe zit ik dan met mijn wifi boven? Kan de Deco ook aan de powerline adapter?

Advies gevraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:50
Als je 1000/1000 neemt is de enige oplossing een kabel trekken. Ga je dus geen kabel trekken dan heb je aan 100/100 ook zat want veel meer zul je niet STABIEL gaan halen op die andere oplossingen.

Eventueel kan je een moca set gebruiken als de coax naar je meterkast loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:27
Tegen welke problemen verwacht je aan te lopen bij het trekken van een kabel naar de woonkamer? Geen loze leiding beschikbaar? Hoe is die Ziggo Connectbox aangesloten?

Kun je een (ongebruikte) telefoonkabel of coaxkabel vervangen door een netwerkkabel?
Kun je door een kruipruimte?

Als dat lukt kun je een switch in de woonkamer zetten, waar je een Deco en de rest van je apparatuur op aansluit.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ervan uitgaande dat je tenminste 1 netwerkkabel hebt vanaf de meterkast naar de woonkamer -> zoals hierboven al wordt aangeraden een netwerk switchje in de woonkamer. Goedkoop, snel en betrouwbaar.

Er zijn allerlei powerline en wireless oplossingen te bedenken, maar het grootste voordeel van glasvezel is een lage latency (vertraging) naast de hoge snelheid. Om hier optimaal van te genieten is een netwerkkabel en switch in de woonkamer de beste oplossing.

[ Voor 40% gewijzigd door wian op 28-08-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
Jan-man schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:46:
Als je 1000/1000 neemt is de enige oplossing een kabel trekken. Ga je dus geen kabel trekken dan heb je aan 100/100 ook zat want veel meer zul je niet STABIEL gaan halen op die andere oplossingen.

Eventueel kan je een moca set gebruiken als de coax naar je meterkast loopt.
Coax loopt idd naar de meterkast. Zitten er verder nog nadelen aan zo’n moca set? Dit lijkt wel het makkelijkste..
Joris748 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:54:
Tegen welke problemen verwacht je aan te lopen bij het trekken van een kabel naar de woonkamer? Geen loze leiding beschikbaar? Hoe is die Ziggo Connectbox aangesloten?

Kun je een (ongebruikte) telefoonkabel of coaxkabel vervangen door een netwerkkabel?
Kun je door een kruipruimte?

Als dat lukt kun je een switch in de woonkamer zetten, waar je een Deco en de rest van je apparatuur op aansluit.
Ziggo connectbox zit met coax in een wcd. Is een huurhuis dus liever niet een kabel vervangen.. Telefoonkabels heb ik niet en kan niet door kruipruimte.

N.a.v. jullie reacties wil ik nu wel echt een kabel trekken en dan een switch aansluiten en daar de Deco op. Nu nog kijken hoe ik die kabel ga trekken. Zal wel zeker 15m kabel worden. Misschien kan ik het laten doen voor een schappelijk prijsje. Heb dit zelf nog nooit gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 13:17
Ik zou een UTP kabel trekken waar nu de coax zit. Demonteren, UTP aan één zijde vastmaken en trekken/duwen maar.

Later kan er altijd weer coax in, ligt maar net wat de volgende bewoner voor aansluiting kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:04
ik zou kijken of de of de coax in een 19mm pijp ligt, zoja een electricien inschakelen voor zo'n klus

als ie je coax kan vervangen naar coax+ utp (zie plaatje) , ben je niets "achteruitgegaan" en moet je je ook geen zorgen maken voor als je weggaat ..
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/3784219-0/hirschmann-coax-utp-wandcontactdoos-frequentiebereik-5-2000-mhz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
ijske schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:35:
ik zou kijken of de of de coax in een 19mm pijp ligt, zoja een electricien inschakelen voor zo'n klus

als ie je coax kan vervangen naar coax+ utp (zie plaatje) , ben je niets "achteruitgegaan" en moet je je ook geen zorgen maken voor als je weggaat ..
[Afbeelding]
Morgen ff dat purschuim weg zien te halen en dan kijken wat ik kan doen. Zou zomaar 19mm pijp kunnen zijn zo te zien maar zal morgen opmeten..
Zo ja dan zeg jij dat ik dan het beste een elektricien kan inschakelen? Coax + utp zou wel echt het beste zijn idd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xvTF7koV9B6sMhEWig7t4EjQOs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hve98T3Tq5WHmnOydq64kDPM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8q9eSqbNJNd4qXI7hrJg012jeQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wQFY7Hv4HYYkOxhsiYTuHvsW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
ow... en je moet daar ook een stopcontact voorhanden hebben in je meterkast
ook gelijk even mee in de offerte aanvragen als dat niet is ;-)

moest je btw ook een 19mm pijp naar 1e verdiep hebben, kan je daar misschien hetzelfde doen ..

word het misschien wel een investering , maar dan kan je probleemloos je glasvezel volledig en feilloos benutten.. utp kabel aanleggen is absoluut de investering waard !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benny
ijske schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:47:
ow... en je moet daar ook een stopcontact voorhanden hebben in je meterkast
ook gelijk even mee in de offerte aanvragen als dat niet is ;-)

moest je btw ook een 19mm pijp naar 1e verdiep hebben, kan je daar misschien hetzelfde doen ..

word het misschien wel een investering , maar dan kan je probleemloos je glasvezel volledig en feilloos benutten.. utp kabel aanleggen is absoluut de investering waard !
Stopcontact heb ik gelukkig. Als het ff kan wil ik boven idd hetzelfde doen, een utp + coax doos. Ik ga wel zelf kijken of het me lukt. Zou niet weten waarom niet eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 13:17
Wat een drama zeg dat ze ook die pijpjes hebben dicht gepurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benny
Dat was een actie van m’n vriendin hahaha.. we hadden een muis en in paniek heeft ze alle gaten in huis gedicht 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Note: peurschuim helpt niet tegen muis.
Dus het is nog voor niks ook. :+

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Benny
Vandaag 2x UTP laten trekken naar de woonkamer. Ging niet heel soepel (mede door purschuim haha) maar ik ben klaar voor glasvezel :) Ziggo opgezegd en T-Mobile aangevraagd. Wordt 5 oktober aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Benny schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:07:
Vandaag 2x UTP laten trekken naar de woonkamer. Ging niet heel soepel (mede door purschuim haha) maar ik ben klaar voor glasvezel :) Ziggo opgezegd en T-Mobile aangevraagd. Wordt 5 oktober aangesloten.
wat gaat je kiddo blij zijn dat zn ps4 updates binnentrekt sneller dan de euh *insert quote van iets wat snel is hier*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
Veel goedkoper en 4x sneller dan nu dus ja we zijn er wel blij mee (y)
Pagina: 1