[Car] Speakers Mazda MX-5 vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Jepper1998
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-04 21:05
dag medetweakers,
Ik heb vrij recent de head unit van m'n mx-5 vervangen naar een Pioneer SPH-DA250DAB en daar ben ik erg te vrede mee. Waar ik minder te vrede mee ben zijn mijn huidige speakers ze zijn van een of andere no name brand en ze zijn niet helder en klinken erg beroerd zodra ik ook maar een beetje volume wil.

maar nou ben ik is gaan zoeken naar knappe 16.5 cm speakers maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen ik vind een heleboel verschillende waarvan vele ook erg oud of verjaard (bijvoorbeeld uit 2014) en ik kan er gewoon geen touw aan vast knopen in deze speaker jungle. Misschien kan iemand me verwijzen naar een 16.5 cm coax round-up? ;)

nee dat gaat hem niet worden dus hebben jullie enige aanbevelingen?
dan nog een paar puntjes:
  • Moeten de speakers opnieuw bedraad worden? (auto en dus ook de bedrading zijn al 26 jaar oud)
  • Ik zou indien nodig nog 2 extra 16.5 cm speakers achter mijn hoofd kunnen monteren door dit paneeltje te kopen zou dit helpen? (natuurlijk zou dit helpen maar is dit het waard aangezien de auto vrij klein is of dit wel nodig is ja of nee?)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uhvw0gzzozN3yrIXsvM_kWQcycI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qtq4qhsI9vug3etIvU6J0Gvg.jpg?f=fotoalbum_large
  • Ik zou ook graag nog een subwoofer achter de passagiersstoel willen monteren (eigenlijk er onder maar dat gaat niet passen)
  • En vanaf wanneer is het nodig om een versterker achter mijn radio te monteren en daar de speakers op aan te sluiten? (de output van de radio is 4 x 50W)

[ Voor 3% gewijzigd door Jepper1998 op 27-08-2020 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost79
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hee, ik ben toevallig ook aan het plannen op mijn hobby-autootje een audio upgrade te geven deze winter. Dit is ook een kleine sportauto van 35 jaar oud.
Ik zal even mijn overwegingen met je delen, wellicht heb je er wat aan.
In mijn eerste autootjes heb ik altijd wel hifi-systemen ingebouwd, tegenwoordig zit het audio-upgrade systeem vanuit de fabriek in mijn auto. Dus ja, ik benader het wel echt als hobby om in mijn hobby-autootje een goed systeem te bouwen, dus ga ik er al per definitie van uit dat ik verder ga dan enkel de fabrieksspeakers wisselen.
  • Kabels, ja opnieuw trekken. Zelfs goedkope speakerkabel is beter als wat ze 25 jaar geleden in je auto hebben gebruikt en daarbij zijn dit niet de kosten, het kost je enkel werk. Het voordeel is dat je dan meteen de kabel zo kunt leggen hoe jij wil. Dus de cross-overs op de juiste plek en de kabel direct naar de losse woofer en tweeter. Daarbij komt, zie ook punt 4, als je gebruik maakt van een versterker zul je toch kabels hierheen moeten trekken.
  • Ik kies er aan de voorkant voor om een losse componenten-set te plaatsen, dus een woofer in de deur en een tweeter op je dashboard. Zeker als je deurspeakers laag in je deur zitten, zal je geluidsbeeld hiervan erg profiteren. De hoge tonen komen veel beter tot hun recht. Achterin speakers toevoegen is dan een goed idee, vooral als je daar een grotere 16,5 of een 6x9" kwijt kan. In een portier is meestal maar ruimte voor een 10/13cm woofer. Je kunt je systeem dan zo afstellen dat je meer bas naar de achterkant stuurt.
  • Ruimte is vaak niet je vriend in deze auto's. Een sub-woofer kom je vaak gewoon niet kwijt. Bij mijn auto heb ik het probleem dat er 6 cilinders in de kofferruimte liggen, dus daar past ook geen sub bij.
    Ik plaats in eerste instantie een goede set van 4 speakers, als dat echt niet voldoet dan zou je een compacte sub kunnen gaan overwegen, maar ik denk dat het qua ruimte een uitdaging wordt.
  • Ja, neem een versterker. Een losse, kwalitatieve, versterker gaat veel beter klinken als wat er direct uit (de duurste) head-unit komt. Je zult merken dat de speakers meer "ademruimte" hebben en zelfs op gelijk volume beter klinken. Tegenwoordig zijn er mooie compacte class-D versterkers die uitermate geschikt zijn voor inbouw in compacte ruimtes, kleine versterkers die minder warmte genereren. Overigens heb ik nog geen keuze hierin gemaakt, ik ben me hier ook nog aan het oriënteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Iets waar je nu vermoedelijk tegenaan loopt, is dat een 6,5" coax uit zichzelf niet zoveel bas geeft. Dat wordt opgelost door de bas op de radio omhoog te draaien. Gevolg is dat het niet hard kan en snel vervormd klinkt. Als je een subwoofer plaatst, hoef je dat niet meer te doen en kan het een stuk harder. Daarnaast heb je uiteraard meer (als je wilt) en diepere bas. Je kan met de meeste radio's zelfs de bas wegfilteren uit de coaxen, waardoor ze beter klinken op hoog volume.

Een versterker voor de coaxen of composet zou ik alleen plaatsen als je idiote volumes wilt of als je niet af kan met de filtermogelijkheden op de radio. Technisch gezien is er geen reden waarom het beter zou klinken met een aparte versterker. De meningen hierover zijn verdeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door TBTL op 28-08-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jepper1998
@Joost79 aangezien jij wat meer ervaring heb met oudere auto’s hoe kan je het beste de tweeters netjes wegwerken want standaard zitten er alleen 2 coax speakers in de auto. Wat achterin betreft kan ik daar beter woofers plaatsen of een coax set?

En ja welke speakers zou je aanbevelen of zouden een goede keuze zijn? Met welke speakers heb jij zelf goede of juist slechte ervaringen mee? Evenals de versterker? Wat zou een goede optie(‘s) zijn? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loct
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-03 19:42
Jepper1998 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:07:
@Joost79 aangezien jij wat meer ervaring heb met oudere auto’s hoe kan je het beste de tweeters netjes wegwerken want standaard zitten er alleen 2 coax speakers in de auto. Wat achterin betreft kan ik daar beter woofers plaatsen of een coax set?

En ja welke speakers zou je aanbevelen of zouden een goede keuze zijn? Met welke speakers heb jij zelf goede of juist slechte ervaringen mee? Evenals de versterker? Wat zou een goede optie(‘s) zijn? Alvast bedankt
In de NA (89-97) model zit loze ruimte in de hoofdsteunen waar tweeters in passen. Wellicht dat voor de nieuwere modellen dit ook gaat. YouTube: MX5 NA Miata - How to install new headrest speakers .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost79
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hoe het exact bij de MX5 zit qua ruimte weet ik niet, als je ruimte hebt in de hoofdsteunen is dat natuurlijk ook een prima plek.

Op het dashboard kun je het op twee manieren oplossen.
Eenvoudigste is gewoon een setje zoeken waarbij de tweeters van een opbouw-behuizing zijn voorzien. Deze dan netjes wegwerken op je dashboard. Dan heb je enkel twee kleine tweeters op je dashboard staan die niet eens heel erg veel opvallen als je ze geplaatst hebt.
De andere oplossing is wat bewerkelijker. Je kunt namelijk ook helemaal los gaan met polyester en je A stijl aanpassen. Kijk even op youtube voor de how-to (A pillar tweeter pods).

Qua merken, tja, ga je voor de mainstream merken, pioneer, alpine, jbl, en kies je daar puur op specs en budget een set. Dan zul je zeker waar voor je geld krijgen en kun je je geen buil vallen. Wil je wat meer uitgeven, ga dan langs bij een winkel en ga wat luisteren. Kijk dan ook naar de iets duurdere merken, JL audio, Focal, Kicker, lees en kijk wat reviews op youtube, zodat je ook weet wat je koopt.
Vergeet ook niet, je gaat de speakers in een cabrio plaatsen, perfecte audio-kwaliteit zul je dus nooit hebben. Althans ik ga er van uit dat je meestal met je dak open rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loct
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-03 19:42
Excuus. Met NA bedoelde ik de MX-5 NA tussen gemaakt tussen 1989-1997. Deze heeft plekken in de hoofdsteun waar speakers in passen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmxfJOYf6PlgMfycldzqadHWmvw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/arllhyauoROsVFxB6MPeFBEI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jepper1998
@Joost79 @Loct bedankt ik zal zeker kijken of Ik ze netjes weg kan werken in de a pillars met als doel dat het net zo netjes wordt als bij de ND mx-5.
In de hoofd steun is helaas geen optie voor mij aangezien ik kuipstoelen heb gemonteerd anders had ik waarschijnlijk voor die optie gegaan.

En dan nog even om het te bevestigen jullie bevelen dus aan om in de deur en a pillars een compo setje te gebruiken en achter een coax? Of is het slimmer om achter alleen maar woofers te monteren?
Pagina: 1