Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:21
Allen,

Ik ben bezig met het aanschaffen van zonnepanelen , maar krijg verschillende adviezen om hoe om te gaan met de schaduw. Ons dak ligt vol op het zuiden, helling 45 graden, maar ten oosten van onze hoekwoning staat een boom. Deze boom zorgt ervoor dat in de zomer tot een uur of 12 behoorlijke schaduw op het dak valt. Op het dak zouden maximaal 19 panelen kunnen, maar ons verbruikt ligt rond de 3800 kWh.

Inmiddels heb ik twee offertes ontvangen waarbij de 1 micro omvormers adviseert en de andere optimizers en een centrale omvormer. Wat is wijsheid in deze?

Offerte 1
14x Trina Mono 320 Wp
1x SolarEdge SE4000H-SA
14x P370 SolarEdge Optimizers
Opbrengst 3994
5300 excl btw

Offerte 2
12x canadian solar 320 full black
12 micro omvormer enphase IOQ
Enphase envoy
Opbrengst 3765
5900 excl btw

Offerte 2 is een 3 fase opstelling en mede daardoor duurder, maar in de toekomst ook makkelijker uit te breiden mocht er een elektrische auto of warmtepomp komen.

Ik neig naar optie 1, want goedkoper en meer opbrengsten. Daarnaast de vraag hoe realistisch het is om er over een paar jaar zomaar wat panelen bij te prikken. Als ik elektrisch ga rijden is het toch zakelijk en hoef ik dat financieel niet perse zelf op te wekken.

Is er rationeel een voorkeur voor optimizers of micro omvormers te bedenken? Google leert mij dat het heel erg merk en situatie afhankelijk kan zijn.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Of het huidige Enphase spul over een paar jaar nog compatible is met nieuwer spul qua logging en stekkers moet je achteraf nog zien.
Sowieso ben je met uitbreiden relatief duur uit omdat je de installatiekosten nog een keer betaald.

Een setje met 14 panelen is best leuk hoor, maar als je er meteen 19 kunt leggen zou ik dat doen. Heb je later ook geen 2 kleuren panelen op je dak.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• koentjuh
Is het nuttig om over productie te hebben? Tegen 7 cent teruglevering is dat een behoorlijke terugverdientijd volgens mij.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:29
koentjuh schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:57:
Is het nuttig om over productie te hebben? Tegen 7 cent teruglevering is dat een behoorlijke terugverdientijd volgens mij.
Zoek even op bepaalde trefwoorden zoals overproductie, solaredge en schaduw in dit forum (Duurzame Energie & Domotica) en je vind tal van discussies / voorbeelden welke vergelijkbaar zijn met jouw situatie.

Een aantal redenen om overproductie te hebben zijn bijvoorbeeld:
- Meer zonnepanelen leggen zorg voor een lagere prijs / Wp omdat je maar 1 keer installatiekosten betaald.
- Je verbruik zal, normaal gesproken, nooit meer dalen, enkel stijgen.
- BTW teruggave kan maar 1 keer per 3 jaar.
etc.

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:52

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik zou even de prijs checken bij solar-bouwmarkt. Dan kom je op 1 euro per Wp voor een geinstalleerd enphase systeem. Dan kom je op ca. € 4.000,- Kijk hier wat ik had vermeld.

Zuluman in "Zonnepanelen op nieuwbouwwoning: 4 verschillende daken"

Ikzelf heb een de oude M250. Kabel is idd anders dan de iq7 serie maar je kan ze door elkaar gebruiken. De envoy kan met beide overweg. Ik had bv voor mijn uitbreiding iq7 met bijbehorende kabel kunnen gebruiken maar ik kwam wat M215 2e handjes tegen. Is er Schaduw en wil je uitbreiden dan is enphase de beste keuze.

Even wat voordelen:
- geen dc in huis
- monitoring per paneel
- monitoring opwekking en verbruik met envoy
- uitbreidbaarheid- eenvoudig panelen toevoegen zonder omvormer wissel.
- optimale opwekking per paneel
- zelf eenvoudig en veilig te installeren (als je dat wil)
- garantie van 25 jaar
- kans dat alle stuk gaan miniem (MTBF ligt rond de 300 jaar)
- etc etc

[ Voor 26% gewijzigd door Zuluman op 28-08-2020 10:20 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• koentjuh
Zuluman schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:06:
Ik zou even de prijs checken bij solar-bouwmarkt. Dan kom je op 1 euro per Wp voor een geinstalleerd enphase systeem. Dan kom je op ca. € 4.000,- Kijk hier wat ik had vermeld.

Zuluman in "Zonnepanelen op nieuwbouwwoning: 4 verschillende daken"

Ikzelf heb een de oude M250. Kabel is idd anders dan de iq7 serie maar je kan ze door elkaar gebruiken. De envoy kan met beide overweg. Ik had bv voor mijn uitbreiding iq7 met bijbehorende kabel kunnen gebruiken maar ik kwam wat M215 2e handjes tegen. Is er Schaduw en wil je uitbreiden dan is enphase de beste keuze.

Even wat voordelen:
- geen dc in huis
- monitoring per paneel
- monitoring opwekking en verbruik met envoy
- uitbreidbaarheid- eenvoudig panelen toevoegen zonder omvormer wissel.
- optimale opwekking per paneel
- zelf eenvoudig en veilig te installeren (als je dat wil)
- garantie van 25 jaar
- kans dat alle stuk gaan miniem (MTBF ligt rond de 300 jaar)
- etc etc
Dank, heb even snel gekeken op die website en dat scheelt aanzienlijk. Waarbij het ook nog eens geinstalleerd wordt.

• Zuluman

Zuluman

koentjuh schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:25:
[...]

Dank, heb even snel gekeken op die website en dat scheelt aanzienlijk. Waarbij het ook nog eens geinstalleerd wordt.
Maak ook de afweging om het dak eventueel vol te leggen zoals anderen vermelden. 19x330=6270Wp. Je gaat uit van 3800kWh maar dat zal eventueel stijgen. met name als je kinderen hebt. het verbruik stijgt met de leeftijd van de kinderen kan ik uit ervaring meedelen.

maar terugverdienen wordt lastiger voor alles boven je verbruik. ook al zou je bv 5 jaar vast zetten voor 11 cent. ga je uit van 4.000Wp dan heb je dat in ca. 5 jaar terugverdienen bij 22ct.. Die overige 2270Wp duurt dan 9 jaar als je niet meer gaat verbruiken. je komt dan op ca 7 jaar voor hete hele systeem.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• busscherski
  • Nu online
@Zuluman

Voor de prijs van 14 panelen met Enphase heb je er toch al zowat 19 met SolarEdge?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Zuluman

Zuluman

busscherski schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:15:
@Zuluman

Voor de prijs van 14 panelen met Enphase heb je er toch al zowat 19 met SolarEdge?
solaredge is geen enphase. duidelijk kwaliteitsverschil. optimizers halen het echt niet tov een micro. en volgens mij is het verschil iets kleiner. ik zie een solaredge echt geen 25 jaar halen. en bij solaredge nog meer kans op failure. je hebt een gewone string inverter en optimizers. de praktijk laat ook zien dat solaredge met optimizers een veel lager mbtf hebben dan enphae micro's. geloof dat se maar 12 jaar garantie geeft.

je moet verder kijken dan alleen initiele aanschaf. ik vindt dat je alle voor en nadelen moet wegen. sommige mensen zijn bereid wat extra's te betalen voor bepaalde mogelijkheden. het is niet alleen maar het goedkoopste. ieder maakt zijn eigen keuzens maar daarvoor moet je wel goed geinformeerd voor zijn van wat er beschikbaar is.

• busscherski
  • Nu online
@Zuluman

Ja wat jij schrijft klopt wel. SolarEdge optimisers zijn minder betrouwbaar dan Enphase micro's. Allebei 25 jaar garantie overigens. Maar de SolarEdge omvormer heeft slechts 12 jaar.

• Zuluman

Zuluman

busscherski schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:55:
@Zuluman

Ja wat jij schrijft klopt wel. SolarEdge optimisers zijn minder betrouwbaar dan Enphase micro's. Allebei 25 jaar garantie overigens. Maar de SolarEdge omvormer heeft slechts 12 jaar.
Je moet dus 2x de SE omvormer rekenen om een zelfde vergelijk te krijgen.

• busscherski
  • Nu online
Ja of de garantie upgraden

https://www.solaredge.com...xtension-pricelist-nl.pdf

Maar goed, allemaal nog afwachten of Enphase en SolarEdge uberhaubt nog bestaan over 20 jaar.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Maar waarom zou je 12 jaar garantie belangrijk vinden.
Lopen jullie ook met telefoons op zak van 12 jaar geleden?

(ieder zijn eigen kijk erop...)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Zuluman

Zuluman

AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:16:
Maar waarom zou je 12 jaar garantie belangrijk vinden.
Lopen jullie ook met telefoons op zak van 12 jaar geleden?

(ieder zijn eigen kijk erop...)
Het zegt wel wat over het vertrouwen wat ze hebben in hun product. en het vergelijk met een mobiel is absurd. ik heb trouwens een galaxy a5 2016 van de baas die het nog prima doet.

Dus jij koopt elke 8-12 jaar een nieuwe omvormer? Denk je dat je je performance significant omhoog gaat als je upgrade? alleen tenzij je je panelen opwaardeert.

En het vergelijk me een wamachine gaat ook niet op .de Miele die 25 jaar mee gaat tegen 3x de kosten. tov een indesit die 8 jaar mee gaat tegen 1x de kosten. Ja die nieuwe serie indesit gebruikt weer minder water en electra. maar met panelen gaat dat niet op. tenzij jawel je ze gaat vervangen, omvormer en al.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je moet het in perspectief blijven zien.
De panelen van 12 jaar geleden waren ook niets speciaal tegenover wat nu te krijgen is.
Die waren trouwens praktisch onbetaalbaar.

Lange garantie zal wellicht in het geval van Enphase een vertrouwen in het produkt zijn.
Bij SolarEdge, zie ik het toch meer als marketing middel, om de verkoop te stimuleren.
Een chinese optimizer qua produktiekosten, zal te verwaarlozen zijn tegenover de hoeveelheid uitval die er optreedt..
Een hoop optimizers zullen wel gewoon blijven werken.
En de installateur verzekerd zich weer van werk als er 1 sneuvelt.

Ik zit nu ruim 7 jaar op tweakers mee te lezen, en dan krijg je toch een bepaald beeld over wat wel en niet betrouwbaar is.

Maar laat ik er maar over ophouden, voordat ik weer iedereen voor zijn schenen schop.

Garantie is een wassen neus...En alles verouderd tegenover wat er over 12 jaar te krijgen is.

Ik ben wellicht een uitzondering, maar na 5 jaar liggen hier al nieuwe panelen.
Ook veel te vroeg qua levensduur, maar ik was er al op uitgekeken.
En ja, ik ben imiddels 6 omvormers verder (maar dat is de tweaker in mij)

Moraal van dit verhaal: het argument van lange garantie als keuzeargument voor een installatie is gewoon onzin. Zeker als ze gaan strooien met 20-25 jaar garantie.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2020 21:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• koentjuh
Dank voor alle heldere feedback. Ik twijfel nu inderdaad een beetje of ik het via een van de offertes doe of zelf via solar bouwmarkt met daarbij installatie door een vakman van hen.

Inmiddels zijn beide partijen overgestapt op 14 panelen en verschillen ze elkaar van prijs niet heel erg meer. Blijkbaar zit er dan toch nog wel rek in de prijs als ze merken dat je met meer partijen bezig bent. Reden om het via hen te doen is dan vooral de installatie garantie en een opbrengstgarantie. Dat laatste is meer een wassen neus lijkt me.

Ze adviseren beide om rondom het jaar verbruik te zitten. Dat is terugverdient tijd technisch het beste. Met opgroeiende kinderen kan het inderdaad slim zijn om er meer te plaatsten, aan de andere kant worden apparaten ook steeds zuiniger.... Op basis van een eigen inschatting kom ik op 19 panelen. Ik ga eens afwegen of ik er 14 laat plaatsen of toch voor meer ga via solar. Heb al een 3 fase aansluiting dus in principe is er ruimte voor om dat te doen. Enige wat me beetje tegenhoudt is dat je in het ontwerp veel zelf moet doen. Dat is leuk, maar het is natuurlijk zuur als het uiteindelijk net niet lijkt te passen :-)

Voor wat betreft garantie deel ik bovenstaande mening wel. Als er na 11 jaar een paneel stuk gaat dan heb je vermoedelijk toch al het probleem dat de dan huidige panelen net ff anders qua omvang en kleur zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door koentjuh op 29-08-2020 10:34 ]

Pagina: 1