Advies upgraden luchtverwarming en boiler

Pagina: 1
Acties:

• N00bi3
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04 18:26
Beste mede tweakers,

We zitten sinds een jaar in ons nieuwe huis en het wordt nu tijd om het een en ander aan te pakken, te beginnen met verwarming en warme water voorziening.

Stats:
Vrijstaande woning uit 1997
Redelijk geïsoleerd met energie label B
150m2 en 500m3

Luchtverwarming middels een Brink Allure B-16 HR en warme water middels een direct gas gestookte 110L boiler A.O. Smith NGT 115 N.
Beide uit 1997 en aan vervangen toe aangezien ons gas verbruik afgelopen december 200+ m3 bedroeg.

Ik ben mij opties aan het na gaan om het een en ander te upgraden dan wel te vervangen.

Zit al een tijd te lezen en te wegen hoe ik het het beste aan kan pakken. Ik moet erbij vermelden dat ik nul komma nul verstand van zaken heb als het gaat om verwarming/warme water installaties.

In eerste instantie dacht ik om eerst de boiler voor een elektrische te vervangen maar kwam er al snel achter dat een 120L elektrische boiler toch een verbruik van 3 tot 4000 kWh per jaar heeft en dat is meer dan ons jaar verbruik van 2600 kWh.

Volgende optie was om de Brik Allure te vervangen voor een nieuwere versie.

Ander optie zou zijn om over te stappen naar indirect systeem Brink Elan i.c.m. HRE 36/30 combi ketel. Eventueel met een lucht/lucht warmtepomp. Evt WTW erbij zou dan ook een optie zijn in de toekomst.

Gezien de warme zomer zou ook toevoeging van een airco ook een optie zijn. Een condens koeler bijvoorbeeld wat makkelijk op de Elan aan te sluiten lijkt en van wat ik begreep kan L/L WP ook beperkt koelen. Of heb ik iest verkeerd begrepen?

CV+radiatoren of vloerverwarming zijn geen optie om verschillende redenen. Ook zonnen panelen of zonnen boiler behoort mogelijk in de toekomst tot de mogelijkheden. Momenteel laat het budget dat helaas niet toe.

Dit is wat ik er tot nu toe van heb kunnen maken. Ik ben heel benieuwd wat andere lezers voor advies hebben. Zijn er überhaupt andere opties? Zit ik aan Brink vast of zijn er andere merken/leveranciers voor lucht verwarming?

Alvast bedank voor het meedenken.

• N00bi3
Niemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:33
De elektrische boiler kun je vervangen voor een warmtepomp boiler, dat scheelt een hoop in het energieverbruik ten opzichte van een elektrische boiler.

Wellicht kun je de Brink vervangen voor een kanaal airco. Dat is dan alsnog een lucht/lucht warmtepomp die je kunt gebruiken voor verwarmen en koelen.

Overigens vind ik je gasverbruik van 200 kuub voor de maand december niet heel gek.

Edit: topic over verwarmen met een airco: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

[ Voor 13% gewijzigd door Insert12 op 03-09-2020 18:29 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:06
Relatief weinig mensen die actief zijn op dit forum weten genoeg van luchtverwarming af denk ik.

Een L/L WP is gewoon een airco, die koelen prima.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:30
De Brink B16 HR is helemaal geen verkeerd toestel. Een nieuwe Intergas + Elan gaat niet veel (of zelfs niets) zuiniger zijn.

De boiler is wel een gasslurper, dus daar een alternatief voor zoeken is misschien wel slim. Dat kan eventueel ook een Intergas ketel zijn, die je alleen voor tapwater inzet. Mocht de B16 dan ooit sneuvelen, hoef je alleen een Elan te kopen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• gerzon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:47
Wij hebben een Luigjes zonneboiler (een oudje dus) voor de A.O. Smith NGT 115 N in serie.
Ons gas verbruik is 150 a 200m3 voor sanitair w.w. voor 3 personen, waarvan de waakvlam 120m3 voor zijn rekening neemt.

Ook hebben wij luchtverwarming, de SWB B-10 HRD. Maar die is al 3 winters niet in gebruik geweest.
Dat kan wel als ik geen zin heb om de houtkachel te gebruiken.
De ventilatie lucht word voorverwarmd door een Brink Renovent HR Medium.

De maten van het huis komt redelijk overeen, misschien niet de isolatie norm. Ons huis is van 1988
Het huis wordt primair door een 3.5kw airco verwarmd, aangevuld met een houtkachel als de buiten temperatuur onder de +/- 4 graden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bi3
Bedankkt voor de reacties.

Een warmtepomp past momenteel helaas niet in het budget. Ook koeling via bestaande hetelucht kanalen wordt een dure grap heb ik me laten vertellen. Bijna het dubbele van wat ik er nu aan wil besteden.

@hesselbeertje
De Brink HR 16 is uit 1997. Kan me niet voorstellen dat ie net zo veel nergie verbruikt als de huidige versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Er is ook iemand op het forum die een warmtepomp op een licht verwarming installatie heeft aangesloten. Dat zou mijn voorkeur zijn :)

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arran
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13-01 16:02
Beste.

Wij hebben thuis ook hetelucht verwarming.
We willen de heteluchtverwarming via een warmtewisselaar aangesloten op HR ketel waar hij nu zijn warm water vandaan haalt.

Wij willen de HR ketel vervangen.

Heeft u nog de warme lucht verwarming?
Zo ja wat gebruikt u als warmte toevoer?

Ik zat zelf te denken aan een warmte boiler.

Groeten Arran.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bi3
Hallo,

Helaas nog steeds heteluchtverwarming idd.
Het is een gesloten systeem van Brink. Hij verwarmt de lucht direct zelf met gas.
Er zijn ook indirecte versies waarbij men voor het verwarmen van de lucht idd andere bron nodig heeft. Ik heb kort overwogen maar uiteindelijk toch voor airco’s gegaan. Destijds was het goedkopen om de airco’s te laten plaatsen dan een directe voor een indirecte te vervangen.
Pagina: 1