externehardeschijf word niet herkend op MacBook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• w0uterr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-04 08:16
Goedenavond,

Ik heb een MacBook en daar gebruik ik een seagate 1TB externe hardeschijf op.
Alleen sinds vandaag wordt deze hardeschijf niet meer herkend door mijn MacBook.

- hardeschijf lampje brand
- hardeschijf maakt gewoon geluid en je voelt dat die "aan" is.
- Schijfhulpprogramma ziet de hardeschijf niet, dus een "schijf EHBO" uitvoeren werkt niet.

Iemand tips of een oplossing?

Het enige wat er in de tussen tijd gebeurd is, is dat de hardeschijf aan een windows laptop heeft gezeten.
Dit is echter al een week geleden geweest en daarna heeft de hardeschijf nog gewoon gewerkt, tot dan vanmorgen...

Please help me out, hier staat mijn afstudeer project helemaal op.... (Helaas geen backup... 8)7 |:( )

EDIT: ik heb een MacBook zonder USB poorten, en ik was mijn USB-C > USB adapter vergeten afgelopen week. Toen wilde ik de HDD aan een windows pc hangen met USB. Om op die manier via wetransfer een aantal bestanden over te zetten naar mijn MacBook, om op dat moment alsnog verder te kunnen. Deze werd toen niet herkend, dus meteen weer ontkoppeld. (Aangezien de HDD op een mac geformatteerd is, zocht ik hier niks achter.)

[ Voor 22% gewijzigd door w0uterr op 27-08-2020 20:07 ]

Alle reacties

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Werkt de schijf in de Windows laptop?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• w0uterr
Snake schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:03:
Werkt de schijf in de Windows laptop?
Nog niet opnieuw geprobeerd, bang dat dit het eventueel alleen maar verergerd.
En omdat de hardeschijf nadat deze aan een windows PC gehangen was, alsnog gewerkt heeft.

Toch proberen?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ja, maar niet formatteren.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• w0uterr
Helaas dit werkt niet.
De schijf word ook niet herkend door de windows PC.

Ik hoor de schijf steeds connecten en disconnecten dmv dat geluidje...

En ik krijg de melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_nVD855O6v0CMwwALA82m5FR88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ODPi2IgfSquSzaaRzdqSR29E.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door w0uterr op 27-08-2020 20:34 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als hij het eerst wel deed maar nu niet meer is hij stuk.

Je kunt de harde schijf nog proberen uit de enclosure te halen en in een nieuwe USB enclosure voor een 2.5" schijf te stoppen om te kijken of de schijf dan wel werkt, maar ik geef je weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:09
Ik zou eerst een andere stap overwegen, namelijk het bestandssysteem herstellen met een GParted CD of USB-stick waarvan de Windows PC/laptop opstart.

Waarom?
- mijn theorie is op basis van de bovenstaande tekst dat de externe harddisk niet defect is, maar dat Windows het Mac bestandsysteem heeft beschadigd, waardoor de harddisk op de mac ontoegankelijk is geraakt. De data zal ongetwijfeld nog steeds op de harddisk staan, maar de inhoudsopgave is beschadigd.
- Bij het opstarten van GParted zal dat programma ongetwijfeld detecteren dat het bestandssysteem is beschadigd en voorstellen om dat te herstellen (en dat is iets anders dan formatteren/initialiseren).
Als GParted dat niet vanzelf aanbiedt, kan je rechtsboven het juiste volume selecteren (dus de externe harddisk kiezen), waarna "herstellen" een menu optie is.

En áls het weer werkt, metéén backups maken van al je data!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Als in schijfhulpprogramma / disk utility de hele schijf niet meer zichtbaar wordt bij aansluiten is het geen software probleem en geen bestandssysteem probleem.

Omdat Windows niks kan met een APFS of macOS Extended volume kan deze er ook niet beschadigd worden tenzij je zelf dingen gaat doen als formatteren e.d.

Kortom, nieuwe schijf halen. Back-up van de data op de schijf weer terugzetten.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1