Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Feedback - Game PC 1440P 144Hz - 1e keer zelf bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Arninkhof
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-01-2021
Beste Tweakers,

Nu ik eindelijk plaats heb in huis voor een echte game pc wil ik de overstap gaan maken van Xbox naar PC. Het wordt mijn eerste custom build, hierbij wordt ik bij gestaan door een vriend die ervaring heeft met het assembleren. Echter wil ik zoveel mogelijk leren van deze ervaring en heb de afgelopen weken heb ik aardig wat forums gelezen, BBG gevolgd en video's bekeken over het bouwen. Nu zou ik graag van jullie feedback ontvangen wat er eventueel beter in het systeem kan en of ik dingen over het hoofd heb gezien als leek.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk worden gebruikt om te gamen op 1440P // 144Hz. Dit zullen voornamelijk games zijn als COD Warzone, CSGO, LoL, WoW en Diablo 4 }) en uiteraard al het nieuwe wat op mijn pad gaat komen (lees veel goeds over CyberPunk). Ik ben niet van plan om te gaan video bewerken en streamen. Daarnaast wordt het uiteraard ook gebruikt voor huis, tuin en keuken surfen, mailen en YouTube/Twitch niet te vergeten.

Ik ben van plan een LG UltraGear 27GL850 aan te schaffen, lees hier veel goeds over en heb het gevoel dat er weinig alternatieven zijn. Uiteraard sta ik open voor andere/betere suggesties.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn richtprijs voor het complete systeem (excl. Windows licentie) is € 1.500,00 (inclusief nieuwe generatie videokaart). Zoals gezegd zal ik het assembleren zelf doen (onder begeleiding).
Met de randapparatuur erbij wil ik proberen rond de € 2.000,00 uit te komen. Dit is echter een indicatie en bereidt meer//minder uit te geven indien dit duidelijke meerwaarde oplevert.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles wordt nieuw aangeschaft met uitzondering van mijn Logitech G100s muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaande lijstje. Ik heb bewust geen videokaart opgenomen in dit lijstje, aangezien de aankomende aankondiging van de 30X0 series. Indien het budget het toelaat ben ik van plan een 3070 aan te schaffen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken en bereid meer uit te geven voor merken die meerwaarde leveren ten opzichten van goedkopere alternatieven. Het budget valt of staat niet bij een paar tientjes. Daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar Nvidea op het gebied van de videokaart.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een goed werkend systeem, waarbij kwaliteit voorop staat. De PC zal op de game kamer komen te staan, dus er hoeft geen rekening te worden gehouden met geluid (al zou het wel fijn zijn als er geen straaljager in de kamer komt te staan). Daarnaast ben ik opzoek naar een clean en strakke samenstelling in donkere kleursamenstelling, die niet te veel in het oog springt, vandaar dat er ook geen RGB in terug hoeft te komen.

Ga je overklokken?
Mogelijk in de toekomst, dit ben ik niet direct van plan. Waarschijnlijk heeft een upgrade naar Ryzen 4000 series meer effect, vandaar ook de keuze voor een future proof moederbord.

Wat verwacht je van ons?[i]
Feedback op de gekozen samenstelling. Bij voorkeur met duidelijk argumenten, zodat ik zelf begrijp waarom jullie iets aanraden en ik iets aanschaf. Daarnaast een controle of alles samen zal werken en ik niet voor verrassingen kom te staan. Advies wat betreft de monitor is ook welkom. Zie hieronder mijn wensenlijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 81,26€ 81,26
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,99€ 48,99
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 9,06
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 106,30€ 106,30
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 99,23€ 99,23
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 125,05€ 125,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 803,89

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Prima build, mogelijk een Kingston a2000 IPV Samsung en een extra Wings 2 als je te heet wordt.

Voor rest perfect. Kijk ook even bij hei voor goedkope 5 euro licentie code.

• Arninkhof
99ruud99 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:56:
Prima build, mogelijk een Kingston a2000 IPV Samsung en een extra Wings 2 als je te heet wordt.

Voor rest perfect. Kijk ook even bij hei voor goedkope 5 euro licentie code.
@99ruud99 Wat betreft de Wings 2 dit hadden er 2 moeten zijn is waarschijnlijk fout gegaan met in het wensenlijst zetten.

Is het niet zo dat de Samsung kwalitatief beter is dan een Kingston a2000? Of ga je hier in de praktijk niks van merken? Dan nog de grijze kleur ziet dit er niet vreemd uit door een window of komt de SSD niet in het zicht?

• 99ruud99
Je kan een SSD wel zien, maar hij geeft geen licht, dus valt minder op.
Zoek maar eens afbeeldingen van builds, kijk of je de SSD kan vinden. De enige waarbij dat lukt is als ze geen donker raam hebben.

[ Voor 48% gewijzigd door 99ruud99 op 28-08-2020 09:47 ]

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-11 18:24

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Arninkhof schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:43:
[...]

@99ruud99 Wat betreft de Wings 2 dit hadden er 2 moeten zijn is waarschijnlijk fout gegaan met in het wensenlijst zetten.

Is het niet zo dat de Samsung kwalitatief beter is dan een Kingston a2000? Of ga je hier in de praktijk niks van merken? Dan nog de grijze kleur ziet dit er niet vreemd uit door een window of komt de SSD niet in het zicht?
Je ziet de SSD natuurlijk niet, want hij zit onder een heatsink ;)

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Let wel dat de Tomahawk alleen interessant is voor overclock. Wil je enkel toekomstgericht zijn kun je net zo goed de pricewatch: MSI B550-A PRO nemen.

• Arninkhof
Djarune schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:57:
Let wel dat de Tomahawk alleen interessant is voor overclock. Wil je enkel toekomstgericht zijn kun je net zo goed de pricewatch: MSI B550-A PRO nemen.
@Djarune Voor de kleine meerprijs lijkt het mij niet onverstandig deze optie open te houden, eventueel met de nieuwe Ryzen processor. Daarnaast is het kleine beetje RGB ook leuk voor de subtiele afwerking in de kast.

Daarnaast is mij niet helemaal duidelijk of deze voeding of de Be Quite Straight Power beter is en zie ik beide vaak voorbij komen in andere forums. Is het tevens aan te raden om 650w te nemen i.v.m. mogelijk hoger verbruik van nieuwe videokaarten.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Arninkhof schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:51:
@Djarune Voor de kleine meerprijs lijkt het mij niet onverstandig deze optie open te houden, eventueel met de nieuwe Ryzen processor. Daarnaast is het kleine beetje RGB ook leuk voor de subtiele afwerking in de kast.
Als het je om RGB te doen is neem je de pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Plus. De Tomahawk is niet interessant voor een 65W TDP processor zoals de 3600 / 3700x of 4600 / 4700x tenzij je graag wil overklokken.
Daarnaast is mij niet helemaal duidelijk of deze voeding of de Be Quite Straight Power beter is en zie ik beide vaak voorbij komen in andere forums. Is het tevens aan te raden om 650w te nemen i.v.m. mogelijk hoger verbruik van nieuwe videokaarten.
De Straight Power 11 is vooral stiller en schijnt kwalitatief nipt beter te zijn. De Ion+ onderscheidt zich weer met hele soepele kabels en 10 jaar garantie. Beide goede keuzes. Ikzelf geloof niet dat de mainstream RTX 3xxx serie meer dan 300W gebruikt. Misschien dat de high-end kaarten van 1000 euro plus er overheen gaan. 550W lijkt mij voldoende voor deze build. Echter voor 10 euro meer kun je gerust een tandje erbij doen.

• Arninkhof
Naar aanleiding van jullie advies kom ik uit op onderstaande. Zijn hier nog verbeteringen op te maken die een betere ervaring tijdens het gamen zullen opleveren en de meerwaarde dus waar zijn?

Is het veilig om het geheel in bestelling te zetten en afhankelijk van de aankondiging van de nieuwe kaarten er een te bestellen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus€ 144,-€ 144,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 82,30€ 82,30
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 9,06
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 105,90€ 105,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 107,81€ 107,81
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 100,67€ 100,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 768,42

Wat betreft de monitor zijn hier opmerkingen over of is dit het to go model van het moment?

• 99ruud99
Prima zo, monitor weet ik niet zo goed, hangt veel af van eigen voorkeuren.
Ps als je nu al je pc wilt bouwen moet je wel IETS van videokaart erin zetten, kan ook oude tweedehandsje zijn.

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:06
Monitor heb ik zelf, zeer goed ding. Wel opletten: voor variabele refresh rate heb je displayport nodig, want hdmi kan dit niet. Enig nadeel hierbij is dat de interne speakers van die monitor niet werken als je gebruik maakt van displayport. Maar de voordelen van variable refresh rate maken dat meer dan goed

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 15:57

ötzi

eclecticus

Arninkhof schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:43:
[...]

Begrijp alleen die SSD wissel niet, de Samsung is aanzienlijk sneller dan de Kingston in de praktijk. Voor die geringe meerprijs zou ik het in ieder geval niet laten.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:18
ötzi schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:42:
[...]

Begrijp alleen die SSD wissel niet, de Samsung is aanzienlijk sneller dan de Kingston in de praktijk. Voor die geringe meerprijs zou ik het in ieder geval niet laten.
Heb je ook naar de bovenste tabel gekeken? Want daarin scoort de Kingston juist een stuk beter, terwijl de Samsung 25% duurder is. De Samsung is alleen 'aanzienlijk sneller' in wat benchmarks, in de praktijk zal je dat weinig tot niet merken.

Ook al is het prijsverschil van ~€25 niet heel schokkend, en hoef je het er niet om te doen of te laten, maar ik vind beide geen gekke keuze.

The devil is in the details.

Pagina: 1