Kruis schakeling werkt niet met nieuwe schakelaars.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 10:54
Mijn vraag:

Ik ben bij ons beneden in de gang bezig. Hier zitten 3 schakelpunten voor de lamp in de hal; 1 bij de voordeur, 1 bij de woonkamer deur, en 1 bij de keukendeur. De schakelaar bij de woonkamerdeur is een kruis schakelaar, die bij de keukendeur is een serie schakelaar, en ik dacht die bij de voordeur ook, maar daar ben ik niet meer zeker van.

Het probleem:
de kruis schakelaar bij de woonkamerdeur kan ik zonder problemen vervangen, en alles blijft het doen zoals het hoort. Vervang ik echter 1 van de wissel schakelaars, dan houdt de boel er mee op, of werkt alleen nog op de schakelaar bij de keuken.
De schakelaar bij de voordeur weet ik ook niet helemaal zeker wat voor schakelaar het is, het is een tweeknopper met bediening voor de lamp in de hal, en de buitenlamp (de enige bediening voor de buitenlamp).
De schakelaar bij de voordeur is als volgende aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CD_IAU6FATGkQYayN5izbZ7TOWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t1GUx2NH8Zvdfpj4wMDSmAWG.png?f=fotoalbum_large
waarbij de witte en bruine draad van de buitenlamp zijn, en de rood gekleurde (= in werkelijkheid zwart) en de grijsgekleurde van de lamp in de hal zijn (de grijsgekleurde is in werkelijkheid ook zwart).
Hier kom ik volgens mij 1 draad tekort voor een wisselschakeling, maar met het oude schakelmateriaal werkt het wel gewoon.

De schakelaar bij de keuken lijkt op het eerste gezicht ook een gewone wisselschakeling, echter zet ik hier een nieuwe in, met de draden op de juiste plek, werkt alleen nog die schakelaar goed. Ik kan de lamp daar aan en uit zetten. Zet ik de lamp daar aan, dan kan ik hem op alle schakelaars uit zetten. Zet ik de lamp echter op de wisselschakelaar bij de keuken uit, dan kan ik de lamp nergens meer aanzetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8e6d1_dSw-fFEAXLcbY-bk_MOJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qSup0N7otK4uV3SCsbUqTXNv.png?f=fotoalbum_large

Wat gaat hier fout |:(

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 19:49
Je bruine draad bij de voordeur is vermoedelijk intern (of zelfs extern met een kort stukje bruin draad) doorverbonden in je oude schakelaar. Kun je dat controleren?

Het is een dubbel wisselschakelaar als ik je omschrijving zo lees (omdat er ook een buitenlamp op zit, ook al gebruik je geen wisselfunctionaliteit daar). Beide circuits zijn losstaand maar ze hebben wel allebei een Fase (bruin) nodig.

[ Voor 44% gewijzigd door OnTracK op 27-08-2020 17:51 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-05 17:45
vermoedelijk heb je gewoon de verkeerde schakelaar gehaaldt.
je moet een dubbele wissel schakelelaar hebben. deze zijn even wat duurder.
maar werken wel. een zijde zet de wisselschakeling en de andere de buitenlamp.

• CrazyOne
Nee dat is het ook niet, het is een wissel wissel/wissel schakelaar. De bruine draad kan ii niet meer terug vinden, het is aardig dichtgebouwd. Maar gezien het in denoude schakeling wel al werkt, lijkt mij het stug dat dit het probleem is. Zoals ik zal zei, alle draden blijven hetzelfde, en met het oude materiaal werkt alles naar behoren, maar zodra ik de bedradibg op de exact zelfde aansluiten zet, werkt het niet meer. De enige die ik probleemloos kan vervangen is de daadwerkelijke kruis schakeling bij de woonkamer deur. Als ik die vervang blijft alles werken zoals het moet.

Anoniem: 39993

Die bruine draad op de bovenste foto is de fase voor zowel de buitenlamp als de ganglamp, anders mis je echt 1 zwarte draad.

Wissel is:
Fase + 2x schakel

Of

3x schakel

Met die kruisschakelaar knoop je eigenlijk alleen 2 wisselschakelingen aan elkaar.

• OnTracK
Maak eens een afbeelding hoe jij denkt dat het loopt. En eventueel ook even foto's van de achterkant van de verschillende schakelaars die je hebt.

Misschien niet helemaal duidelijk, maar als ik zeg "intern" bedoel ik ìn de achterkant van de oude schakelaar. Bij het verwisselen van de schakelaar neem je dit brugje dus mee eruit. Je nieuwe schakelaar heeft vermoedelijk ook wel de optie om zo'n brugje erin te zetten.

[ Voor 94% gewijzigd door OnTracK op 27-08-2020 20:35 ]

• CrazyOne
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vm18Gw3KyNiswNx2su_PTc3CmWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndWVKtSOwOIvFUcIBLRDaeXb.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de achterkant van de wisselschakelaar bij de voordeur. Hier zitten ook maar 4 aansluitingen op.

Ter info, de eerste schakelaar die ik verving was de wissel bij de keuken, toen al kwamen er problemen (dus toen de oude kruis schakelaar er nog in zat, en toen deze schakelaar er nog in zat. Ik kon bij de keuken de lamp aan en uit doen, en op de andere locaties ook de lamp aan en uit doen. maar de lamp eenmaal uitgezet bij de keuken, deden de andere locaties ook niks meer.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
Je kunt de oude schakelaar toch doormeten. Gewoon alle punten meteen per stand van de schakelaar. Je zou dan zo moeten zien wat die anders doet dan je nieuwe schakelaar.

Het klinkt een beetje als een mixup van wissel en kruis-schakelaars

[ Voor 17% gewijzigd door redwing op 27-08-2020 20:58 ]

[removed]

• OnTracK
CrazyOne schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:49:
[Afbeelding]

Dit is de achterkant van de wisselschakelaar bij de voordeur. Hier zitten ook maar 4 aansluitingen op.

Ter info, de eerste schakelaar die ik verving was de wissel bij de keuken, toen al kwamen er problemen (dus toen de oude kruis schakelaar er nog in zat, en toen deze schakelaar er nog in zat. Ik kon bij de keuken de lamp aan en uit doen, en op de andere locaties ook de lamp aan en uit doen. maar de lamp eenmaal uitgezet bij de keuken, deden de andere locaties ook niks meer.
Ik zie zo niet wat dit voor schakelaar is. In theorie is het mogelijk dat deze schakelaar precies voor jouw doeleinde passend was (1x wissel, 1x serie met interne koppeling) maar dan ga je niet makkelijk een equivalent vinden. Je kunt veel makkelijker voor W1 gewoon een dubbele wisselschakelaar gebruiken. En dan zet je er nog een brugje op om

Het meest waarschijnlijk wat je in de keuken (W2) hebt gedaan is de lamp in één van de twee wisselcontacten gedaan in plaats van in de met letter P of L gemarkeerde contact. Dan werkt ie inderdaad maar de helft van de tijd.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/wysiwyg/Kennisbank/Aansluiting_kruisschakelaar-2.0.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door OnTracK op 27-08-2020 21:30 ]

Anoniem: 39993

CrazyOne schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:49:
[Afbeelding]

Was handig geweest om een foto te maken met de draden er nog aan
.De foto is wat onduidelijk, naar hoe kom jij aan 4 aansluitingen? Hoe zaten jouw 4 draden hierop aangesloten?
Pagina: 1