Samengestelde Desktop X570 Gaming moederbord doorgebrand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nboer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-09-2020
Dag allemaal,

Ik heb twee maanden geleden zelf een desktop in elkaar gezet met de volgende hardware:

- CPU: AMD Ryzen 7 3700X processor
- PSU: Be quiet! Pure Power 11 600W PSU / PC voeding
- RAM: G.Skill DDR4 Trident-Z 2x16GB 3200MHz CL16 RGB Geheugenmodule
- SSD: WD Blue SN550 1TB M.2 SSD
- Behuizing: Fractal Design Define S2 Black – TG Midi Tower Behuizing
- GPU: Gigabyte GeForce RTX 2070 Super, 8GB, WF
- Moederbord: Gigabyte X570 Gaming X

Allemaal gekocht op 23 juni 2020, in elkaar gezet.. werkte prima voor 2 maanden lang, temperaturen ook geen problemen mee gehad. Gisteren viel hij abrupt uit, stonk naar rook en bleek dat het moederbord is doorgebrandt (zie foto, voltage regulator?). Ik heb het moederbord binnen de garantie terug gestuurd naar de winkel, en die wilt laten nakijken of de schade daadwerkelijk onder de garantie valt. Dit gaat bij Gigabyte minstens 4 weken duren (??)

Nu vraag ik mij af of jullie aanraden een ander moederbord te gebruiken? Voor zover ik weet was er namelijk niks mis met deze set-up. Ik hoor graag wat jullie hiervan denken, en of jullie iets anders vermoeden wat er fout heeft kunnen gaan.

Excuses als dit bericht niet helemaal op de goede plek staat, ik ben nieuw binnen dit forum ;)

Groet,
N
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LXSmZ3fZnbS0yGPbqOfGvmplNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRW7TExJ16tP4qNf1DgdFkHF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door nboer op 27-08-2020 16:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05:37
4 weken is lang pfff, ik zou een nieuwe halen want ik vermoed dat je gewoon een nieuwe krijgt en deze dan verkopen! Of je moet 4 weken zonder pc willen zitten? Pak gewoon een MSI bordje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ondanks dat de schade dat niet doet vermoeden: is het mogelijk dat de stand-offs verkeerd zaten en je kast daardoor kortsluiting heeft veroorzaakt in het moederbord? RAM modules zitten daar niet, dus dat zal wel goed zijn. Heb ooit meegemaakt dat de RAM modules niet goed zaten, toen verloor de module en het moederbord een kleine beetje magische rook. Niks dat geleidt op het moederbord gevallen?

Ik denk trouwens dat het gewoon een slechte transitor(?) was. Dus garantie zou van toepassing moeten zijn. Maar ja, toch even een paar scenario's van user abuse gegeven. Overigens is het zo dat de verkoper moet bewijzen dat het user abuse is, omdat het defect binnen 6 maanden optreedt. Als deze dat niet hard kan maken, hoort de verkoper het probleem kosteloos op te lossen.

@nboer wat je trouwens ook nog kunt doen is even contact opnemen met de creditcardmaatschappij als je met credit card betaald hebt. Vaak zijn alle aankopen die je doet met je creditcard 180 en bij de betere creditcards zelfs 365 dagen verzekerd. Of even overleggen met je inboedelverzekering als je de juiste dekking hebt. In beide gevallen betaal je waarschijnlijk wel een eigen risico. Maar als ze overgaan tot vergoeden, kun je tenminste een nieuw moederbord kopen. Maar dat zou ik dus alleen doen als je snel een nieuw moederbord nodig hebt. Je kunt waarschijnlijk ook het meest goedkope moederbord op V&A kopen en gebruiken tot er meer duidelijk is en dan het moederbord weer verkopen. En ja, ik weet dat het niet de bedoeling is, maar je kunt sowieso eens bellen en vragen naar de mogelijkheden.

[ Voor 33% gewijzigd door hoi1234 op 28-08-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nboer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-09-2020
@hoi1234 @milotic bedankt voor jullie reacties! Ik heb inmiddels meerdere keren contact gehad met de webshop, en na ze meerdere malen op mijn consumentenrechten te hebben gewezen, heb ik met de manager afgesproken dat als ik alle extra onderdelen ook teruglever, en de schade valt onder de garantie, krijg ik mijn geld terug. De doos had ik weggegooit maar hadden zij nog liggen. In beide gevallen kan ik dus een nieuw moederbord kopen (wel of geen garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Besef dat zij bewijs moeten leveren dat het niet onder garantie valt. Eerste 6 maanden heb je extra recht

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nboer schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 12:00:
@hoi1234 @milotic bedankt voor jullie reacties! Ik heb inmiddels meerdere keren contact gehad met de webshop, en na ze meerdere malen op mijn consumentenrechten te hebben gewezen, heb ik met de manager afgesproken dat als ik alle extra onderdelen ook teruglever, en de schade valt onder de garantie, krijg ik mijn geld terug. De doos had ik weggegooit maar hadden zij nog liggen. In beide gevallen kan ik dus een nieuw moederbord kopen (wel of geen garantie).
De 1e 6mnd defect is 'automatisch' fabrieksfout, je hebt het recht op vervangen of geld terug.
Je hoeft geen 4 weken te wachten op een uitslag van onderzoek, want het moet binnen acceptabele termijn.
(bij reparatie buiten 6mnd)
"waar consument-koper geen hinder van ondervind". Beroep je op conformiteitsvereiste vanuit consumentenrecht, en niet op fabrieks- of verkopersgarantie ! Je gekochte goed = niet conform.

Er geldt ook geen plicht dat je verpakking moet bewaren, ook boekje od niet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1