Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:34
Dag tweakers,

We hebben onlangs een huis gekocht net over de grens in België, waarschijnlijk gaan we eind november over.
Nu ben ik een aantal zaken aan het overwegen, maar ik twijfel erover wat slim is. We hebben gelukkig wat ruimte om te investeren.

Mijn eerste gedachte was: zonnepanelen!!
Nu lees ik dat vanaf 2021 het een stuk minder interessant is vanwege het wegvallen van de terugdraaiende teller. Daarvoor in de plaats komt een eenmalige subsidie.

Het dak ziet er overigens zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLJ4m0jTMMGpUD26_1bzyiuiHDA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SuS0cs3y66ueTaiow9xRMTbq.jpg?f=user_large
Volgens mij moeten 10 panelen op een dakdeel mogelijk zijn, al weet ik dat niet exact qua afmeting.
Gezien de belasting op capaciteit omvormer is oost-west opstelling wellicht beter, al is het meer NO-ZW in dit geval.
Echter, dat zou betekenen dat we alles voor het nieuwe jaar moeten geregeld hebben.

De huidige aansluiting is overigens 1-fase met 40A hoofdzekering. Verder weet ik nog vrij weinig over de elektrische installatie (huis is gebouwd in 1992 trouwens). Afgelopen jaar zaten we in onze huidige woning op 3000 kWh, maar in het nieuwe huis verwacht ik wel een stijging. Ik heb een gebrekkige foto van de groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBMo7QS4EZTn0NVpb-Q_-OhkcuY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y5zsNvmv1yduWbMixytamjpI.jpg?f=user_large

De CV-ketel (gas) + boiler is ook uit 1992, en dus ook redelijk aan vervanging toe. Mijn eerste gedachte was om het meteen goed aan te pakken met een warmtepomp en vloerverwarming (we gaan toch alle vloeren boven en grotendeels beneden vervangen), echter geen idee of dit de beste optie is. Ik weet ook niet wat voor impact dat nu heeft qua aanleg. Ik heb natuurlijk geen zin om over 2 jaar de vloer weer op te pakken, dus dan zou het waarschijnlijk een normale nieuwe cv ketel worden.

Het huis is redelijk goed geïsoleerd, wat dat betreft hebben we niet echt extra mogelijkheden. Qua koeling zitten we wel te denken over airco's in minimaal 2 slaapkamers, maar ook dat is nog niet concreet.

Iemand ideeën hoe we dit het beste kunnen aanpakken, zeker mbt de Belgische situatie?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:35
Waarom maak je je druk over een WPomp.

België promoot gas juist heel erg tov olie en hout.Lees zover ik weet zijn er in België geen concrete plannen om van het gas te gaan.
Ze gaan wel van Gronings gas in ruil voor hoog calorisch gas van elders.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik ben ook wel benieuwd hoe de businesscase is qua elektriciteit en gas in Belgiet.
Zonnepanelen vooralsnog even buiten beschouwing gelaten.

Ik heb 3000 kWh + 1500 m3 gas ingevoerd in www.mijnenergie.be, dat kost bij de goedkoopste aanbieder
1122 euro

1500 m3 gas kan ongeveer vervangen worden door 3400 kWh
6400 kWh kost 1.320 euro.

Zonder terugdraaiende meter en zonnepanelen is gas dus goedkoper.

Ik wist dat in Belgie de elektriciteitsprijs wat hoger is dan in Nederland maar wist niet dat gas netto juist veel goedkoper is. 1500 m3 voor 505 euro, netto 0.34 euro / m3 volgens de prijs vergelijker.
Dit is niet wat ik had verwacht.

Met zonnepanelen en een terugdraaiende meter is er mogelijk wel een businesscase te bedenken voor een warmtepomp, maar het is niet zo`n no-brainer als in Nederland.

Als de vloeren er toch uit gaan zou ik alsnog de vloerverwarming wel alvast geschikt aanleggen.
Misschien willen de huidige bewoners wel meewerken om alvast zonnepanelen aan te leggen, het scheelt ze alvast een beetje op hun eindrekening.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• frietsje
Hmm interessant inderdaad.
De huidige bewoners zijn half oktober al pleite daar, dus wellicht dat we dan al wat kunnen laten doen.

Warmtepomp ben ik wat voorzichtiger mee, het gaat me vooral om de kans bij de vloeren inderdaad. Mijn wederhelft ziet het extra werk echter niet zo zitten denk ik. Misschien toch maar laten varen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Jellabie heeft dit volgens mij echt allemaal pas geleden zitten uitzoeken?

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Als je ze dit jaar nog kan leggen (succes daarmee, 99% van de aannemers zitten helemaal vol geboekt) heb je idd een terug draaiende teller, maar betaal je ook jaarlijks belasting op je panelen, naar gelang waar je woont is dit gemiddeld 80€/kw van de omvormer.

Als je ze na 2020 legt krijg je 100€ korting per paneel tot max 1500€ en betaal je ook geen belastingen meer. Maar de opgewekte elektriciteit die je niet gebruikt gaat gratis op het net.

Hou er ook rekening mee dat ze bezig zijn met extra verdoken belasting vanaf 2022, elke piek dat je maakt, in beide richtingen, boven de 2500watt ga je voor moeten betalen. Verbruik je 1 keer in de maand 20min 3000watt dat is dan jammer, dan telt die piek voor heel die maand.

Dus ik zou zeker niet overdrijven met het aantal panelen.

De Nederbelg !

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:33
Vloerverwarming kan toch ook met een gasketel worden aangestuurd? Ik zou dat zeker meenemen bij aanpak van de vloeren. Is het daarna alleen maar makkelijker om over te stappen naar de warmtepomp, als ze er hier over een paar jaar plotseling achter komen dat we toch van het gas af moeten :)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jellabie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:04:
Als je ze dit jaar nog kan leggen (succes daarmee, 99% van de aannemers zitten helemaal vol geboekt) heb je idd een terug draaiende teller, maar betaal je ook jaarlijks belasting op je panelen, naar gelang waar je woont is dit gemiddeld 80€/kw van de omvormer.

Als je ze na 2020 legt krijg je 100€ korting per paneel tot max 1500€ en betaal je ook geen belastingen meer. Maar de opgewekte elektriciteit die je niet gebruikt gaat gratis op het net.

Hou er ook rekening mee dat ze bezig zijn met extra verdoken belasting vanaf 2022, elke piek dat je maakt, in beide richtingen, boven de 2500watt ga je voor moeten betalen. Verbruik je 1 keer in de maand 20min 3000watt dat is dan jammer, dan telt die piek voor heel die maand.

Dus ik zou zeker niet overdrijven met het aantal panelen.
Dat is toch een idiote regeling? Daarmee stimuleer je zonnepanelen absoluut niet tenzij je zorgt dat mensen een eigen accu erbij nemen. Die 1500 euro is leuk maar als je ziet hoe weinig je normaal eigenlijk direct zelf verbruikt is de hele aanleg amper nog rendabel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Misschien is dat juist wel een goede maatregel, dan zorg je ervoor dat niet iedereen elektriciteit op het net dumpt die niemand wil hebben.

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

Tsurany schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:22:
[...]

Dat is toch een idiote regeling? Daarmee stimuleer je zonnepanelen absoluut niet tenzij je zorgt dat mensen een eigen accu erbij nemen. Die 1500 euro is leuk maar als je ziet hoe weinig je normaal eigenlijk direct zelf verbruikt is de hele aanleg amper nog rendabel.
Het net wordt overbelast nu, alles aanpassen zou miljarden kosten, dus probeert de overheid de bevolking hun energieverbruik over heel de dag te spreiden.

Dus je hebt dan 15min de tijd (die tijd mag je er wel overgaan zonder extra te betalen) om te koken, als je niet op gas kookt. :/

De Nederbelg !

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-11 22:21
Jellabie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:04:
Niet vergeten dat de VREG (energieregulator) dit systeem momenteel aan het aanvechten is en er dus kans is dat die 15 jaar terugdraaiende teller (huidige regeling) al sneller weer voorbij kan zijn..
Heb het zelf even moeten opzoeken want zo in detail had ik nog geen info gezien:
https://www.vreg.be/nl/ni...2-voor-alle-netgebruikers
https://www.vreg.be/nl/fa...ttarieven-gezinnen-en-kmo

Lekkere jongens, capaciteitstarief om er voor te zorgen dat mensen nadenken over de pieken en deze zo laag mogelijk houden om het net niet te overbelasten. Dan zou je denken dat overdag het juist wel toegestaan is (veel PV power) en 's avonds niet omdat dan 'iedereen' aan de lader gaat, maar nee..
Het capaciteitstarief dat u betaalt zal niet afhankelijk zijn van het moment waarop u uw maandelijks piekvermogen heeft gebruikt.
8)7 Blijkbaar hebben ze ook al een voorstel liggen om de dag/nacht teller er vanaf 2022 uit te gooien.

Mooi dat ze een minimum van 2500W hebben voorzien, daar zit ik al aan als je wasmachine en droger tegelijk aan hebt staan (op voorwaarde dat de PV-installatie niets opbrengt uiteraard). Gelukkig gaat het enkel over de distributienettarieven en is dat maar een deel van de factuur, eind 2022 maar eens wat dat in de portemonnee gaat schelen..

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

@frietsje moest je je ketel vervangen, hang dan zeker geen Nederlandse ketel, andere wetgeving en die mogen niet geplaatst worden, die krijg je nooit gekeurd.

De Nederbelg !

• frietsje
Laat antwoord, thnx voor jullie reacties!

Lastige keuze...
We wachten nog op definitief akkoord van de hypotheekverstrekker in België, dus echt dingen in gang zetten kan ik nog niet. Ik krijg wel steeds meer de neiging om het maar even te laten zoals het is, en ook het gasfornuis te laten zitten.

Vloerverwarming op gas kan zeker natuurlijk. Eens uitzoeken hoeveel impact dat heeft qua werkzaamheden in het huis.
Pagina: 1