Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC viel uit tijdens gamen en nu heb ik geen beeld meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag iedereen! Ik heb een PC gebouwd en die werkte perfect tot gisterenavond. Terwijl ik aan het gamen was, viel de PC uit. Wanneer ik hem terug aanzette, draaide de fan aan het moederbord heel traag en brandde er een rood lichtje aan de zijkant van het moederbord onder cpu en er is geen contact met de monitor. Ik heb de batterij reeds uit het MB gehaald, nu draait de fan normaal, maar ik heb nog steeds 'no signal' op de monitor.
Ik heb de hdmi al veranderd van CPU naar MB, andere kabel en ander scherm genomen, batterij uit de MB gehaald en 30s op de powerknop geduwd,... maar nu weet ik het niet meer. Het is een MSI moederbord waarbij ik de BIOS kan resetten door een jumper cap te gebruiken (JBAT1 heeft 2 pinnetjes) maar ik vind die jumper cap niet in de doos. Zou er een onderdeel defect zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Hieronder de samenstelling:
AMD Ryzen 5 3600 processor
Cooler Master MWE Gold 550 Full Modular PSU / PC voeding
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugenmodule
Gigabyte Geforce RTX 2060 Super Gaming OC 3X 8G Videokaart
Kingston A2000 500GB M.2 SSD
MSI MAG B550 TOMAHAWK moederbord
NZXT H510 White - Black Midi Tower Behuizing

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Loop eerst alle connectoren nog eens langs of ze OK zitten.

Wat gebeurt er als je alleen dit in je NZXT H510 White - Black Midi Tower Behuizing hebt zitten?
  • MSI MAG B550 TOMAHAWK moederbord
  • AMD Ryzen 5 3600 processor
  • Cooler Master MWE Gold 550 Full Modular PSU / PC voeding
  • Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugenmodule
Sluit de monitor aan op de moederbord connector achterop de kast.
Zijn er ook piepjes te horen en zoja... hoeveel?

Check ook dit:
  • eerste de ene Corsair DDR4 Vengeance LPX 8GB 3200 C16 Geheugenmodule
  • dan de andere Geheugenmodule
Zijn er ook piepjes te horen en zoja... hoeveel?

Monitor stuk? (wrs niet)...

[ Voor 21% gewijzigd door route99 op 27-08-2020 16:07 ]

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
HDMI op je mobo heeft geen zin, je processor heeft geen IGPU. Brandt dat rode lichtje nog? Volgens de handleiding zitten er vier lampjes die elk corresponderen met een zekere fout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqf_qtkgViB36Q7PkHMDfrb5J6g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HYPEFByYOpXmOhZVWYtjQgZO.png?f=user_large

Ryzen 3600 - GTX1060

Verwijderd

Topicstarter
De monitor heb ik reeds aangesloten op de moederbord connector achteraan, hetzelfde probleem, ook met een andere monitor en een andere HDMI kabel. En de huidige monitor heb ik aangesloten op een andere pc waar hij perfect werkt. Er zijn geen piepjes te horen, eigenlijk niets van geluid. Ik probeer er zo dadelijk wat uit te halen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat rode lichtje brandt nog steeds. Maar dat brandde dus al van in het begin, en toch werkte hij, vreemd. De CPU is dus defect? Dan stuur ik hem gelijk terug.

• Daanieyel
  • Niet online
Zou kunnen dat de CPU defect is, maar dat is wel zeldzaam. Het kan ondanks dat lichtje ook nog gewoon een defect zijn aan je voeding of moederbord.

Wat je ook nog kan doen is de computer runnen met een enkele stick RAM en dan natuurlijk beide sticks uitproberen.

Niet gevonden CPU kan ook wijzen op een fout met de voeding van de CPU. Dus dat de connector voor je CPU voeding los zit bijvoorbeeld.

[ Voor 50% gewijzigd door Daanieyel op 27-08-2020 16:18 ]

Ryzen 3600 - GTX1060

Verwijderd

Topicstarter
En hoe kan ik testen wat er defect is? De PC is 2 weken oud, dus alle onderdelen zijn nog in garantie.

• route99

route99

Overleggen met je leverancier? Toch?
Als het zo duidelijk lijkt, zelf niet verder gaan rommelen als geen goede spullen thuis hebt om te wisselen (bijv een simpel videokaartje.

[ Voor 66% gewijzigd door route99 op 27-08-2020 16:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
De onderdelen komen van Megekko en ik moet zelf eerst uitvissen wat er mis is, anders vragen zij 45 euro per onderdeel dat ik terugstuur, om het te testen.

'Daarom raad ik je aan om zelf voor zover als mogelijk te constateren waar het probleem zit. Nu is het zo dat wij een zeer kundige community-pagina hebben op Facebook. Meerdere klanten leggen hier wel eens technische problemen voor aan andere computer kenners. Vaak kunnen zij je helpen om het ‘vooronderzoek’ te doen als het ware. Het defecte onderdeel kun je vervolgens naar ons opsturen ter reparatie / vervanging. Ook het forum van Tweakers is hier een goed voorbeeld van.'

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2020 16:22 ]

• Daanieyel
  • Niet online
Ken je andere mensen met een computer die je kunt gebruiken om te testen?

Ryzen 3600 - GTX1060

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-11 14:47
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:10:
De monitor heb ik reeds aangesloten op de moederbord connector achteraan, hetzelfde probleem, ook met een andere monitor en een andere HDMI kabel. En de huidige monitor heb ik aangesloten op een andere pc waar hij perfect werkt. Er zijn geen piepjes te horen, eigenlijk niets van geluid. Ik probeer er zo dadelijk wat uit te halen.
Jouw processor heeft geen mogelijkheid om beeld te geven, geen iGPU, en zal dus nooit beeld geven.
Pak het boekje van je moederbord erbij en zoek uit welk lampje precies aan het branden is.
Kan op dit punt van alles zijn; CPU, GPU, MB, PSU of misschien iets heel anders.

EDIT: overheen gelezen, het CPU lampje brandt dus.
Kan zijn dat je CPU kapot is gegaan door een te hoge temperatuur, last heeft van een lazy core of misschien gewoon een blauwe maandag component is..
Terugsturen naar Megekko, laat ze maar testen. Je hebt niet voor niets garantie.

[ Voor 16% gewijzigd door NightRaven88 op 27-08-2020 16:24 ]

• route99

route99

Oef...
Heb je iemand in de buurt die je kan helpen?

• Daanieyel
  • Niet online
NightRaven88 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:21:
[...]

Jouw processor heeft geen mogelijkheid om beeld te geven, geen iGPU, en zal dus nooit beeld geven.
Dit had ik ook al gezegd...
NightRaven88 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:21:
[...]
Pak het boekje van je moederbord erbij en zoek uit welk lampje precies aan het branden is.
Kan op dit punt van alles zijn; CPU, GPU, MB, PSU of misschien iets heel anders.
Dit is ook al voorbij gekomen. Misschien even de rest lezen voor je reageert?

Ryzen 3600 - GTX1060

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al mijn hulplijnen in de buurt reeds gecontacteerd, en ik heb een andere computer in huis maar dan moet ik onderdelen verwisselen bedoel je? Dat gaat niet goed komen :)

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-11 14:47
Daanieyel schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:22:
[...]

Dit had ik ook al gezegd...

[...]

Dit is ook al voorbij gekomen. Misschien even de rest lezen voor je reageert?
Had mijn post al aangepast. Inderdaad (te) haastig gelezen.

• route99

route99

Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:24:Ik heb al mijn hulplijnen in de buurt reeds gecontacteerd, en ik heb een andere computer in huis maar dan moet ik onderdelen verwisselen bedoel je? Dat gaat niet goed komen :)
Waaom niet?
Uiteraard de video kaart moet wel geschikt zijn.
Een CPU kan alleen maar gewisseld worden als het een vergelijkbaar type is.... (ik zou een mogelijk defect CPU niet zo maar in een pc van een ander willen testen... ook al is ie compatible Maar das mijn keuze)..

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 27-08-2020 16:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn de pc's van mijn zonen, beide gekocht op Megekko en bijna gelijk, muv de grafische kaart (die heel wat zwaarder is bij de nu defecte PC).

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11 13:27

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:41:
Het zijn de pc's van mijn zonen, beide gekocht op Megekko en bijna gelijk, muv de grafische kaart (die heel wat zwaarder is bij de nu defecte PC).
Dan gaat het toch JUIST goedkomen?

Steam/Discord: Flimovic

• Daanieyel
  • Niet online
CPU voedingskabel en RAM al gecontroleerd zoals ik had aangegeven?

Ryzen 3600 - GTX1060

Verwijderd

Topicstarter
ja, voedingskabel zit goed en opstart met 1 stick is hetzelfde

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:59
En met het geheugen van de andere pc erin?

Verwijderd

Topicstarter
Ander geheugen ook hetzelfde. Wat ik nu ook wel opmerk is dat de lichtjes van de internetkabel niet oplichten aan de achterkant, dan toch moederbord?

• route99

route99

Het kan ook de voeding zijn... Als je er geen hebt, bij de Action kun je voor ca 4 euro een voor dat doel goed genoeg, een multimeter kopen en kijken welk spanningen er op belangrijke plaatsen staan, oa 5V, 12V, vaak ook nog iets als 3.3V.
https://www.action.com/nl-nl/p/select-plus-multimeter-/
Ik heb een duurdere meter maar ik heb die er naast bij gekocht voor de simpele dingen er om heen als de betere bezet is.

• Daanieyel
  • Niet online
route99 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:37:
Het kan ook de voeding zijn... Als je er geen hebt, bij de Action kun je voor ca 4 euro een voor dat doel goed genoeg, een multimeter kopen en kijken welk spanningen er op belangrijke plaatsen staan, oa 5V, 12V, vaak ook nog iets als 3.3V.
https://www.action.com/nl-nl/p/select-plus-multimeter-/
Ik heb een duurdere meter maar ik heb die er naast bij gekocht voor de simpele dingen er om heen als de betere bezet is.
Je zou dan eigenlijk wel een realistische weerstand op de lijnen moeten zetten lijkt me.

Ryzen 3600 - GTX1060

• route99

route99

Das wel idealiter netter, zeker bij referentiemetingen .... maar verwacht niet dat je hier weinig belast ipv 12V ineens 15 of 20V gaat meten. Ik heb wel eens onbelast gemeten en nooit zulke extreme waarden gezien.
Ik denk eerder er aan dat een van die belangrijke spanningslijnen er uit ligt en dan meet je of niks of hele lage waarden en dan is er vast iets aan de hand....

PS: Voor die 3,3V, 5V en 12V lijn zou dan een redelijk autolampje aan kunnen sluiten...

• ZureMelk
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-05-2021
je verhaal klinkt als dat van mij, 2 weken geleden een nieuw moederbord (b550 tomahawk) , ram en een 3700x in elkaar gezet. maar het wilde maar niet starten.
vervolgens heb ik alles weer uit elkaar geschroefd en het nog een keer geprobeerd, waarna het vervolgens wel goed werkte.

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:14

Soggy

vroemmmm

Ben je er inmiddels achter wat het probleem was? Mijn zoon heeft sinds gisterenavond hetzelfde namelijk, vrijwel dezelfde configuratie, ook van megekko

If it works, tweak it

• Braaaii
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-11 14:16
Dat is toevallig... Ik heb de volgende setup en heb na ong. een maand geen probleem ineens issues... (uitvallen en niet meer opstarten).
HIeronder mijn setup en ik heb mijn computer laten nakijken bij *knip niet relevant voor e verhaal, nu is het gewoon spam. Koste me 40 euro, maar ook ik wilde niet alles terugsturen ter controle...

Ik zal hieronder wat zaken uiteen zetten om het te verduidelijken:

Mijn setup
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 160,55€ 160,55
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 565,05€ 565,05
1BehuizingenNZXT H510 Zwart/Rood€ 73,89€ 73,89
3Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 27,18
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C18D-16GTZN€ 90,74€ 90,74
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 99,23€ 99,23
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 138,90€ 138,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.444,54

Gekocht 4 augustus. Problemen ontstonden op maandag 7 september.
Alles was standaard, op het XMP profiel na. Deze stond zo ingesteld dat mijn geheugen op 3600 mhz kon draaien.

op die bewuste maandag viel mijn PC uit... Na het controleren en doormeten van mijn aan en uit knop op mijn case kon ik die afvinken. De knop had weerstand.
Daarna met een schroevendraaier het moederbord aan proberen te zetten. Geen resultaat. Vervolgens wachten en ineens ging hij weer aan.... Temperatuur misschien... (bleek het niet te zijn want hij had een prima 37 graden over een uur gemeten. Later die week haalde hij een uur...).

Twee dagen laten, was ik warzone aan het spelen en poef... UIt. PC weer aanzetten en ging na 5 sec direct weer uit. BIOS nakijken, niks vreemd... Poef na 2 minuten weer uit.

Windows in veilige modes aanzetten, controleren op virussen en poef na 10 minuten weer uit.

Wat mij opviel, was dat hij nooit direct weer aan ging en dat ik soms mijn aan knop een 2 sec ingedrukt moest houden voordat hij weer aan ging.

Na vanalles geprobeerd te hebben, incl mijn voeding laten doormeten bij *knip niet relevant voor e verhaal, nu is het gewoon spam, toch maar afgegeven en hen de controle laten doen.

*knip niet relevant voor e verhaal, nu is het gewoon spam heeft het volgende gedaan (PC is bij hen niet eens meer aangegaan):
- Voeding wisselen. Geen effect (werkt gewoon)
- Geheugen verwisselen en veranderen voor nieuw geheugen. Geen effect
- Videokaart gecontroleerd. Deze werkt goed.
- Case knoppen etc doorgemeten en deze werken goed.
- Moederbord controle, en deze schijnt dus defect te zijn.

Erg bijzonder.... Deze analyse en het rapport heb ik doorgezet naar Magekko en heb gisteren het moederbord op de post gedaan.

Nu afwachten, want a.s. Dinsdag komt hij binnen.
Wel vreemd dat meer mensen dit soort problemen ervaren.... Het lijkt mij toch een moederbord dingetje..

Ik zal jullie op de hoogte houden van de afhandeling, want ik vind het erg omslachtig met Magekko (servicepunt gesloten) en het versturen van dit soort fragile onderdelen... Ik ben eerlijk gezegd niet te spreken over het feit dat daar geen telefoonnummer beschikbaar is. Verder prima zaak volgens mij, maar dit kan en moet echt beter...

[ Voor 2% gewijzigd door br00ky op 13-09-2020 13:18 ]

EV rijder, Home automation, verduurzamen en Gamen

• Braaaii
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-11 14:16
Hier een update:

Gisteren mijn nieuwe moederbord ontvangen. Hij bleek inderdaad defect te zijn.
Vorige week zaterdag de 12e verzonden en vrijdag de 18e mijn nieuwe in huis.
Gisteren alles bevestigd en hij werkt weer goed.

EV rijder, Home automation, verduurzamen en Gamen

Pagina: 1