Vraag

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:55
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Omdat ik volgende maand met een PhD ga beginnen in Engeland, ben ik me momenteel aan het orienteren op een nieuwe desktop. Het wordt tevens mijn eerste zelfsamengestelde PC. Bedankt voor jullie advies en suggesties!

Achtergrond: Voor mijn opleiding/werk en hobby houd ik me bezig met CAD/GIS, 3d Modellering en fotogrammetrie, denk aan software zoals ArcGIS Pro, QGIS, Agisoft Metashape, Blender. Verder doe ik ook een zelfstudie momenteel in Deep Learning met Tensorflow, maar daarvoor ben ik niet direct afhankelijk bij het samenstellen van deze PC (Ik kan ook op zoek naar goede cloud oplossingen voor het trainen van modellen). Ik speel af en toe ook nog wel eens een game; dat zijn dan vaak games zoals Dishonered 2, Tomb Raider, Witcher 3 of strategie spellen zoals Civ 6.

Ik ben momenteel vooral gecharmeerd van de SFF opstellingen en mITX cases (ook al is dat niet zo handig met mijn toepassingen), de NZXT h1 in het bijzonder. Helaas is deze kast moeilijk te krijgen, maar ik heb nog geen haast. Bij voorkeur stel ik de PC graag rond deze behuizing samen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik had zelf 1500 euro gedacht uit te geven, minder is uiteraard beter maar mag ook een beetje meer zijn,
zolang het maar in verhouding staat met wat ik er voor terug krijg.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Monitor, muis en toetsenbord heb ik al dus deze hoeven niet bij het budget te zijn inbegrepen. Monitor betreft een Iiyama PROLITE XUB3490WQSU-B1 (3440 x 1440 (4.9 megapixel UWQHD)). Zou wel fijn zijn als de spellen die ik speel rond de 60 FPS halen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Ik heb de volgende onderdelen via PCpartpicker en andere forums bij elkaar verzameld, al zit ik wel al boven mijn zelf gestelde budget 8)7 . Ik twijfel momenteel nog vooral over de aanschaf van de grafische kaart. Enerzijds denk ik met een RTX 2070 wel uit de voeten te kunnen voor een lange tijd, anderzijds denk ik dat het wellicht nog verstandig is om nog even te wachten tot de 3000 series grafische kaarten van Nvidia? Of volgende generatie AMD.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 295,05€ 295,05
1MoederbordenGigabyte Aorus B550I PRO AX€ 170,95€ 170,95
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G€ 509,95€ 509,95
1BehuizingenNZXT H1 Zwart€ 349,-€ 349,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 112,90€ 112,90
1Solid state drivesGigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 500GB€ 120,99€ 120,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.558,84

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Alles mag wat mij veranderd worden, behalve de kast staat wel een beetje vast (Tenzij iemand met een goed alternatief komt uiteraard).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Niet directe eisen, ik neem de eventuele hogere temperaturen en geluidsniveau voor lief, dat krijg je met SFF oplossingen toch wel lijkt me. Mocht het te erg zijn zou ik eventueel de case nog kunnen aanpassen met extra fans las ik. Eventuele ervaringen hoor ik graag.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Waarschijnlijk niet, zelf geen ervaring mee.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Bedankt alvast voor jullie feedback op de selectie van mijn componenten. ik hoor graag waar ik eventueel makkelijk op zou kunnen bezuinigen en betere keuzes wat betreft videokaart + opslag.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Niet dat ik anti Gigabyte ben, maar deze videokaart heeft niet bepaalde de beste koeling. Er zijn problemen mee bekend. Ook het moederbord heeft geen USB-C header, terwijl die wel op de behuizing zit. Als laatste is de Aorus SSD op papier heel snel, maar ik praktijk merk je het bijna niet en heeft ie vrij hoge IO latency. Allemaal eruit.. :w

Ik zou het vervangen door:
pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X
pricewatch: MSI MPG B550I Gaming Edge WiFi
pricewatch: Kingston A2000 1TB

Wat betreft Corsair geheugen. Het is altijd een gok. Er zijn meer dan 8 versies per type in omloop waarvan er een paar instabiel zijn met Ryzen, terwijl ze bij Intel wel werken. Daarom heeft Corsair ook Ryzen certified ram in het leven geroepen. Deze zijn echter vrij prijzig.
Neem liever pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK

• sjenk
@Djarune Bedankt voor de suggesties! Ik had de Gigabyte genomen omdat ik die op PCpartpicker voorbij zag komen en ik hierdoor zeker wist dat die zou passen. Ik wissel hem voor de MSI. Enig idee of de MSI ook in deze behuizing past? En is een maandje wachten op de RTX 3XXX serie verstandig?

Heb het G.Skill geheugen ook meegenomen, met je suggesties kom ik op de volgende lijst uit:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 295,01€ 295,01
1MoederbordenMSI MPG B550I Gaming Edge WiFi€ 194,-€ 194,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X€ 555,-€ 555,-
1BehuizingenNZXT H1 Zwart€ 349,-€ 349,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 106,30€ 106,30
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,91€ 101,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.601,22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
sjenk schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:33:
Enig idee of de MSI ook in deze behuizing past? En is een maandje wachten op de RTX 3XXX serie verstandig?
Ja en ja. Wacht in ieder geval tot na 1 september tot er meer informatie bekend is hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Overweeg je ook de Coolermaster NR200(P)? Deze is ook vrij compact (~20 L) en blinkt uit door goede koelingsmogelijkheden, zeker t.o.v. de H1.

De H1 heeft, vanwege het gesloten voorpanel en het ontbreken van airflow, snel last van hoge temperaturen van de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
NR200(P) heeft geen usbc op de voorkant en is nog steeds heel groot.

Aangezien de TS best wel geld voor z’n case overheeft zou ik hem ook willen verwijzen naar de NCASE en Dan A4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjenk
@tollo71 @giantgiantus Bedankt voor de alternatieven!

De NR200(P) ga ik bekijken, al is die wel al iets groter. Ik had al van de Dan a4 en NCASE gehoord vooral door de videos van Optimum Tech op Youtube. Maar ik vind het rechtopstaande ontwerp van de NZXT h1 mooier en daarbij is de NCASE (en ik geloof ook de Dan A4) vrij prijzig (zelfs vergeleken met de NZXT h1, waar wat meer bij inbegrepen zit).

Mocht de NZXT h1 toch te heet worden met de RTX 2070 super, dan zijn er al een aantal vrij simpele aanpassingen te doen, zoals te zien hier: https://www.reddit.com/r/...p9u/nzxt_h1_thermal_mods/ en heb geen problemen met wat simpele mods. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjenk
@tollo71 Nog bedankt voor je aanbeveling voor de NR200p. Ben afgelopen dagen veel aan het vergelijken geweest en nu toch op deze kast uitgekomen in combinatie met onderstaande producten. Na Nvidia's aankondiging denk ik ook dat ik nog iets langer wacht en voor de RTX 3070 ga.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 424,43€ 424,43
1MoederbordenGigabyte Aorus B550I PRO AX€ 167,90€ 167,90
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3070 Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 96,-€ 96,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 240€ 78,75€ 78,75
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-32GVK€ 124,41€ 124,41
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 110,05€ 110,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 97,88€ 97,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.099,42

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:13
SiComputers kan de H1 leveren: https://www.sicomputers.n...88534.html?sqr=nzxt%20h1&

Azerty heeft hem ook vandaag, ik heb al maanden orders staan bij Azerty en CDromland, Cdromland geeft aan 16 sept dus geannuleerd. Bij SI besteld, krijg net bij het annuleren van de order bij Azerty te horen dat ze hem ook binnen hebben gekregen Maar ook geannuleerd.

[ Voor 52% gewijzigd door Greetoz op 02-09-2020 11:46 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
sjenk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:52:
@tollo71 Nog bedankt voor je aanbeveling voor de NR200p. Ben afgelopen dagen veel aan het vergelijken geweest en nu toch op deze kast uitgekomen in combinatie met onderstaande producten. Na Nvidia's aankondiging denk ik ook dat ik nog iets langer wacht en voor de RTX 3070 ga.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 424,43€ 424,43
1MoederbordenGigabyte Aorus B550I PRO AX€ 167,90€ 167,90
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3070 Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 96,-€ 96,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 240€ 78,75€ 78,75
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-32GVK€ 124,41€ 124,41
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 110,05€ 110,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 97,88€ 97,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.099,42
Ik neig zelf inderdaad ook naar de NR200P. Paar opmerkingen t.a.v. jouw lijstje:

- Een ATX voeding gaat niet (zonder "modden") passen. Je hebt een SFX voeding nodig.
- Volgens GamerNexus is het monteren van de AIO radiator in de bodemzijde een slecht idee: lucht oopt zich op in de pomp. Montage AIO tegen zijpaneel is aangeraden maar dan kun je dus besparen door de non-P versie te kopen van de NR200)
- De Artic AOI's zijn wellicht wat minder geschikt vanwege het ontbreken van "swivel" koppelingen. Het is echt proppen, waarbij de slangen tegen de radiator fans aan dreigen te koemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjenk
tollo71 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:45:
[...]

Ik neig zelf inderdaad ook naar de NR200P. Paar opmerkingen t.a.v. jouw lijstje:

- Een ATX voeding gaat niet (zonder "modden") passen. Je hebt een SFX voeding nodig.
- Volgens GamerNexus is het monteren van de AIO radiator in de bodemzijde een slecht idee: lucht oopt zich op in de pomp. Montage AIO tegen zijpaneel is aangeraden maar dan kun je dus besparen door de non-P versie te kopen van de NR200)
- De Artic AOI's zijn wellicht wat minder geschikt vanwege het ontbreken van "swivel" koppelingen. Het is echt proppen, waarbij de slangen tegen de radiator fans aan dreigen te koemen.
Thanks voor de feedback, ik had inderdaad eerste een SFX voeding toegevoegd, vervolgens toch weer naar de verkeerde veranderd. Wat denk je van deze:Fractal Design Ion SFX-L 650W Gold?

Ik had inderdaad wel het idee om de AIO op de bodemzijde te plaatsen en dan de GPU verticaal. Videos van Optimum Tech en Gear Seekers laten opzich wel redelijke temperaturen zien (niet zo goed als met de mesh panel). Wat betreft slijtage is aan de pomp is natuurlijk wel een afweging. Ik denk dat ik toch voor de NR200p ga, dan kan ik het altijd proberen, mocht het niks zijn kun je de opstelling wel makkelijk aanpassen toch?

Welke AIO zou je wel aanraden? de Artic lijkt inderdaad niet goed te passen, zag net deze foto: https://imgur.com/a/q8JV2Vy . Wel jammer, geef persoonlijk weinig om RGB, een stille en koele PC is belangrijker.

[ Voor 5% gewijzigd door sjenk op 02-09-2020 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
Ik ga persoonlijk voor de Corsair SF600/SF750. Deze zijn nog een maatje kleiner (SFX vs SFX-L) en schijnen erg goed en stil te zijn.

Qua CPU koeling: ik ga voor een towerkoeler, waarschijnlijkde de Scythe FUMA 2 (komt volgens Reddit SSFPC forum erg goed tot zijn recht in deze case).

Video van GN met "verkeerde orientatie" AIO radiator, zeer van toepassing op NR200: https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Zoals hierboven eigenlijk al gezegd is. Stop er een pricewatch: Corsair SF600 in. Is voldoende vermogen en er is eigenlijk geen concurrentie op SFX gebied

[ Voor 13% gewijzigd door Djarune op 02-09-2020 13:51 ]

• sjenk
Djarune schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:50:
Zoals hierboven eigenlijk al gezegd is. Stop er een pricewatch: Corsair SF600 in. Is voldoende vermogen en er is eigenlijk geen concurrentie op SFX gebied
Aangepast. Bedankt voor de suggestie.
tollo71 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:11:

Qua CPU koeling: ik ga voor een towerkoeler, waarschijnlijkde de Scythe FUMA 2 (komt volgens Reddit SSFPC forum erg goed tot zijn recht in deze case).

Video van GN met "verkeerde orientatie" AIO radiator, zeer van toepassing op NR200: https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk
Kun je de Scythe FUMA 2 gebruiken in combinatie met het glazen paneel? Niet dat dat voor mij essentieel is, maar ik zei eigenlijk maar weinig builds voorbij komen die het echt mogelijk maken.

Heb op de SFF reddit wel een aantal keer de Arctic Liquid Freezer II 240 aio voorbij zien komen, lijkt toch wel te passen (gemonteerd op de zijkant), al is het krap.

Bedankt alvast, benieuwd naar je uiteindelijke keuzes!

• tollo71
  • Niet online
sjenk schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:23:
[...]

Aangepast. Bedankt voor de suggestie.

[...]

Kun je de Scythe FUMA 2 gebruiken in combinatie met het glazen paneel? Niet dat dat voor mij essentieel is, maar ik zei eigenlijk maar weinig builds voorbij komen die het echt mogelijk maken.

Heb op de SFF reddit wel een aantal keer de Arctic Liquid Freezer II 240 aio voorbij zien komen, lijkt toch wel te passen (gemonteerd op de zijkant), al is het krap.

Bedankt alvast, benieuwd naar je uiteindelijke keuzes!
Glazen paneel past net niet dicht zonder dat het glas de koeler raakt, zie https://pcpartpicker.com/b/jtWbt6

Alternatieven zijn Top down koelers of 92mm towers, maar ik weet niet of die voldoende (stil) jouw beoogde CPU gaan koelen.
Pagina: 1